Wanneer de jonge poes naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Wanneer de jonge poes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 21:40

Hoi,

Ik heb sinds augustus een hele lieve asiel kitten, ze is van mei, dus nu 4 maanden.
Ze zit sinds augustus buiten in de schuur en 's avonds pak ik ze naar binnen.
Hoe moet ik nu het buiten laten wennen/aanleren?
Ik vind het ZOOOOOOOOOOOOOO eng om ze maar opeens los te laten!
Iemand ervaring hiermee??

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:44

Heel herkenbaar dit!!
Wij zijn ook echt als de dood dat onze katten iets overkomt, maar we willen ze niet voor altijd opsluiten.. Dus met de eerste kat was het vrij makkelijk want hij was iets van 5 maanden en stond al heel erg te zeuren dat hij naar buiten wilde.. die hebben we eerst aan zo'n tuigje rond laten lopen.. en toen voor de eerste keer los.. dat was echt super eng.. maar de eerste keer gaan ze nog niet zo ver.. Bij de 2de hebben we het zonder tuigje gedaan.. omdat hij daarvan in paniek raakte. Toen hebben we de deur gewoon open gezet en hij ging iedere dag een stapje verder.. We hebben wel een grote tuin enzo en wonen niet echt aan een drukke weg maar het blijft toch eng als ze buiten de tuin zijn en je hebt ze al een tijd niet gezien.. Ze waren trouwens wel gecastreerd, gechipt en ingeent en alles..

_janet_

Re: Wanneer de jonge poes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:00

Ik zou wachten totdat ze gesterilliseerd is, dit kan vanaf 6 maanden.
Daarna zou ik haar langszaam buiten gaan wennen. Gewoon eerst waar je bij bent, even 10 min., en zo uitbreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:02

Wij hebben Coco na één maand gewoon losgelaten, en hij blijft altijd in de buurt (roep hem en hij staat aan de deur) :D
Idd wel eerst sterilliseren, tenzij je kittens wil uit een veel te jonge katin :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:23

Eerst steriliseren inderdaad dan moeten ze meestal sowieso nog een week binnen blijven en dan zou ze eventueel naar buiten mogen.
Maar als jij je daar niet goed bij voelt ben je echt niet verplicht haar naar buiten te laten gaan.
Ik heb 3 binnenkatten en die zijn hartstikke tevreden hier en vermaken zich prima.

Als je haar echt naar buiten wilt hebben kun je ook nog overwegen je tuin zo af te zetten dat ze er niet uit kan en dat kan vrij onzichtbaar of een ren voor haar maken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:13

Eerst steriliseren :j héél belangrijk omdat je anders straks met nog meer poesjes zit ;)
Ik heb mijn 2 zusjes met 9 maanden laten steriliseren(castreren eigenlijk) en met 1 jaar naar buiten laten gaan. Dit omdat wij eerst nog zouden verhuizen en zij dan niet nóg eens opnieuw aan een ander buiten moesten wennen. Ik heb trouwens wel gewoon de deur open gezet zodat ze naar buiten konden. Eens uit het zicht heb ik ze terug geroepen en ze kwamen. Ik geef ze altijd savonds laat nog wat lekkers, zoals een eetlepeltje whiskas zodat ze altijd snachts binnen zijn. Hier komen ze, op een hele enkele keer na, altijd voor thuis.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:17

Wij deden onze poes voor de eerste keren aan een tuigje naar buiten, misschien vinden sommige het niet diervriendelijk maar ik vond het alleen maar heel handig. Ze kon gewoon rondjes lopen en als ze weer naar binnen wou kon dat ook en aan een tuigje konden we toch toezicht houden.

En je hoeft niet bang te zijn dat er wat gebeurt, zoiets kan altijd, is ons ook overkomen we weten nog steeds niet waar onze kat is maar onze andere poes loopt al 6 jaar buiten zonder dat er ooit iets is gebeurd.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:20

Wij hebben ons jonge katje, eerst met het konijn samen in de ren gedaan! Konijn blij, kat blij, inmiddels rent hij elke middag een paar rondjes door de tuin, en als de tuindeur dicht gaat, mag hij niet meer naar buiten. Dat is inmiddels ook duidelijk. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 10:02

tante_trien schreef:
Wij hebben ons jonge katje, eerst met het konijn samen in de ren gedaan! Konijn blij, kat blij, inmiddels rent hij elke middag een paar rondjes door de tuin, en als de tuindeur dicht gaat, mag hij niet meer naar buiten. Dat is inmiddels ook duidelijk. :)

Aan het tuigje zit ze elke keer vast, of ze gaat op de bbq zitten, als ze er dan afspringt wurgt ze zichzelf :(
Ik heb niet zoveel tijd om ze continu buiten in het oog te houden.
Wachten tot ze gesterilliseerd is vind ik een goede! Dat wordt dus november.
Wat ook kan is ze samen met de hond naar buiten doen, die 2 zijn dikke maatjes.
`s avonds wat lekkers geven vind ik een prima idee, dan komen ze wel.
Stomme is dat ik hiervoor 2 katten heb gehad (10 jaar geleden) en die heb ik ook gewoon naar buiten gedaan. Die hadden elkaar, misschien scheelt dat!
Die tuigjes zijn overigens veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeels te groot!!! :(
Zelfde als met halsbandjes.
We hebben haar gered bij de dierenambulance, kostte wel 65 euro, maar dan wel gechipt, ingeent, vlo-vrij en ontwormt.
Daarna nog eens 60 euro voor de dierenarts, 2e enting, een duur katje dus, ik wil ze niet kwijt!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:42

Wat de ongelukken buiten betreft moet je gewoon geluk hebben. Ik heb zelfs toen ik in de stad woonde mijn katten altijd ook buiten gehad. Nog nooit iets gebeurt. Ik denk wel dan hoe langer je wacht met naar buiten doen, hoe banger ze van alles zijn. Ook van het verkeer! En dat is natuurlijk alleen maar goed.

Tja en wat de kosten betreft: het gaat altijd nog om de emotionele waarde bij een dier, niet zozeer het materiele kostenplaatje toch?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 10:46

Laika schreef:
Wat de ongelukken buiten betreft moet je gewoon geluk hebben. Ik heb zelfs toen ik in de stad woonde mijn katten altijd ook buiten gehad. Nog nooit iets gebeurt. Ik denk wel dan hoe langer je wacht met naar buiten doen, hoe banger ze van alles zijn. Ook van het verkeer! En dat is natuurlijk alleen maar goed.

Tja en wat de kosten betreft: het gaat altijd nog om de emotionele waarde bij een dier, niet zozeer het materiele kostenplaatje toch?

Nee hoor, financieel doet er niet toe, anders had ik wel een gratis katje van MP afgeplukt.
Deze worden afgedankt ergens gevonden.........die op MP zijn omdat mensen te laks zijn te sterilliseren of omdat het ´zo leuk is´ jonge poesjes.
Ik kan er overigens nog niet goed aan hechten............misschien eigen bescherming?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:20

heb je niet ook recht op gratis laten helpen als je via de dierenambulance je katje hebt gekregen?

Je hechten aan de kleine woezel komt vanzelf, zeker als je dr op bed laat slapen en ze gezellig bij je komt liggen, dan ben je verkocht!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:00

Die van mij komt al een poosje buiten :j Die is nu 5,5 maand :j
Ze ontsnapte een keer door het keukenraam :+
Ik dacht dat wordt echt een buitenkat (boerderijkatje), maar zodra ze doorheeft dat ik binnen ben, komt ze ook eigenlijk vrij vlot weer binnen.
19 oktober wordt ze gesterilliseerd en eigenlijk wil ik haar vanaf nu binnenhouden omdat ik anders bang ben voor een nestje :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:03

Ik laat mijn katten niet meer buiten. Ik deed het altijd wel hoor, totdat ik vorig jaar korte tijd na elkaar twee katten van de weg kon schrapen. Nee, dat voor mij nooit weer, hier blijven ze lekker binnen. Zij zijn blij (en ze leven) en ik ben gerust.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:03

Mijn poes mocht komen vanwege de muizen, anders had ik manlief niet kunnen overtuigen!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:06

Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:27

Jeetje! Ook al zo'n hartverwarmend plaatje :+: Wederom jaloers!
Bij mijn dieren alleen verdraagzaamheid, genegenheid naar elkaar is heel ver te zoeken.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:30

Mijn kleintje is pas naar buiten gegaan toen ze gesterelliseerd was. Dus met 6 maanden. Op advies van de DA eerst aan een tuigje, zo kon ze goed de tuin leren kennen en toch veilig.
Na een paar keer ging ze los en dat gaat heel goed, ze komt niet uit de tuin, afentoe bij de buren, maar niet op straat. Gelukkig!

Zoezi schreef:
Aan het tuigje zit ze elke keer vast, of ze gaat op de bbq zitten, als ze er dan afspringt wurgt ze zichzelf :(
Ik heb niet zoveel tijd om ze continu buiten in het oog te houden.
Wachten tot ze gesterilliseerd is vind ik een goede! Dat wordt dus november.
Wat ook kan is ze samen met de hond naar buiten doen, die 2 zijn dikke maatjes.
`s avonds wat lekkers geven vind ik een prima idee, dan komen ze wel.
Stomme is dat ik hiervoor 2 katten heb gehad (10 jaar geleden) en die heb ik ook gewoon naar buiten gedaan. Die hadden elkaar, misschien scheelt dat!
Die tuigjes zijn overigens veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeels te groot!!! :(
Zelfde als met halsbandjes.
We hebben haar gered bij de dierenambulance, kostte wel 65 euro, maar dan wel gechipt, ingeent, vlo-vrij en ontwormt.
Daarna nog eens 60 euro voor de dierenarts, 2e enting, een duur katje dus, ik wil ze niet kwijt!

Als tuigje kun je ook een konijnen tuigje proberen!
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 16-09-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:33

Tuin goed afzetten, aan een tuigje of binnen houden! Hebben de buren er ook geen last van!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:34

Als je een jonge kat de eerste keer naar buiten doet, is het handig een tijdje vantevoren tegen het etensbakje te tikken als je eten geeft, zodat ze dit geluid goed herkennen. De eerste keer naar buiten laat je ze vlak voor etenstijd naar buiten en na 10 minuutjes (of eerder) tik je buiten tegen het etensbakje: gegarandeerd dat ze dan meteen naar binnenkomen. Heeft bij mijn jonge katten altijd gewerkt.
Mochten ze de hele dag eten tot hun beschikking hebben, dan haal je dit een paar uur vantevoren weg....

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:00

Steriliseren, en lekker naar buiten laten gaan.
Alles is vreemd, en ze rennen heus niet zomaar weg, het enige wat ze kennen is het huis en de schuur, dus daar zullen ze naar terugkomen.
Of voor je eigen geruststelling nog even het trucje met het etensbakje.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:05

Oei als ik dit lees moet ik me schamen...
Twee week geleden een 8 weken oude rood klein ventje opgehaald en na een week naar buiten gelaten samen met mijn andere kat waar hij grote vriendjes mee is.
Verder dan 10 meter van de voordeur vandaan komt hij toch niet.
Is er niemand thuis zijn beide katten binnen.

Donderdag komt rooie kater nr.3 afhankelijk van zijn karakter (ken hem nog niet) en hoe open hij naar mensen is laten we hem denk ik na 2 week buiten.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:11

Zahlina: Waarom schamen?
Dat is ook de manier hoor, maar het is wel fijn als je ze voordat ze naar buiten gaan, ze te laten helpen, als je dat toch al van plan bent.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:17

Heb thuis ook al twee keer een paar van twee kittens gehad. en heb ze nu nog steeds alleen zijn twee daarvan nu al op leeftijd van echte volwassen beesten. en twee zijn er nog best klein.
Die twee gingen eigenlijk al vrij snel naar buiten.
Eigenlijk toen zij het luikje ontdekt hadden gingen zij naar buiten, dit heeft toch nog langer geduurd dan we verwacht hadden. Iedere keer zijn zij nog terug gekomen want katten hechten zich tenslotte aan hun huis, nu hadden wij wel het geluk dat wij ook de moeder in ons bezit hebben en dat ze daar eigenlijk de eerste tijd mee naar buiten gingen. Misschien dat dat er ook iets mee te maken had...
Nou als je nog iets te vragen hebt dan hoor ik het wel, want ik heb natuurlijk ook nog ervaring met die andere twee ooit dwerg geweeste beestjes haha.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:23

Tja dat laten helpen kan pas als de mannen 6 maanden oud zijn.
Vind het zo sneu voor ze om zo lang binnen te zitten.
Nu woon ik redelijk ideaal, grote tuin (totaal 4 ha) buiten het dorp alleen een 80 km weg op 100 meter afstand.