Kater (?) plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Kater (?) plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 03:28

Ik heb inmiddels een jaar of 7 een poes en een kater, beiden geholpen. De poes plast sinds de zomer 2006 met enige regelmaat in huis. Geen medische oorzaak overigens en héél veel geprobeerd. Meestal ging het goed, bij vlagen was het echt heel erg.

De afgelopen maanden zijn mijn katten 2x verhuisd. Eerst vanuit het huis van mij en mijn ex naar mijn ouders, vervolgens naar mijn eigen huis (begin augustus). Bij mijn ouders liepen ze buiten, nog net geen 24/7. Tegen de tijd dat ze naar Tilburg kwamen had één van hun, ik nam aan de poes, op alle textiel in het tuinhuisje geplast.

Toen ze hier kwamen was er in eerste instantie helemaal niks aan de hand. Een week of 3 naderhand begon het gezeik. Letterlijk. :x

De poes begon weer in huis te plassen. Soms een dag niks, soms dagen achter elkaar dat ze 5 keer per dag (!) ergens in huis plaste.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het in eerste instantie wel degelijk de poes was, maar dat de kater het op de één of andere manier overgenomen heeft. De urinevlekken werden kleiner (sproeien?) en af en toe zat het gewoon halverwege de rugkussens op de bank. En dat is iets wat de poes nog nooit gedaan heeft, die plaste gewoon echt. En voornamelijk als we weg waren. Nu gebeurd 't gewoon terwijl ik thuis ben.

En zojuist werd ik wakker van druppels op m'n handen en gezicht. De poes lag aan de andere kant naast het bed te slapen, de kater lag aan het voeteneind. Bleek - naar ik aanneem - de kater op het dekbed bíj m'n gezicht te hebben gepiest/gesproeid. :x :r Gadverdamme zeg.

Ik weet gewoon echt even niet wat ik er mee aan moet. Gezien dat ie zelfs piest bij mijn hoofd vermoed ik dat ie af aan het bakenen is, maar wat doe ik er tegen? Ze hebben 3 bakken, er zit speciale kattenbakvulling in (vanwege de poes), die zit er al 3 jaar in. Ze worden dagelijks schoongemaakt. Ik heb in 2006 Bach al geprobeerd, dat had op de kater een neutraal tot licht positief effect, maar op de poes werkte 't averechts. Net als Ferimon, of hoe het spul ook mag heten... Ik heb nog wel meer geprobeerd, maar daar kan ik op dit tijdstip even niet op komen. ;)

Ik wil met de kater sowieso ff langs de dierenarts om te laten checken op medische oorzaken, maar heeft die aan een laken/handdoek met een urinevlek voldoende? Of moet die echt een monster hebben? Ik ga die kat niet op een 'alternatieve' bak krijgen ben ik bang...

Maar vooralsnog wil ik gewoon kunnen slapen... Ik zie het echt even niet meer zitten :\ Vooralsnog ben ik ontzettend geneigd om 'm in de bench te smijten, maar dat gaat toch geen zin hebben omdat hij dan alsnog alles onderplast als ik 'm los laat... Dus ik hoop eigenlijk dat er gewoon iemand een suggestie heeft die ik idd nog niet geprobeerd heb...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:12

wij hebben ook zo'n kat gehad
wij hadden bepaald geurtje wat we in het stopcontact deden en dat verspreidde zich door de kamer.. en toen deed hij, het bij ons niet meer, was gecastreerde kater, ook op latere leeftijd, dus miss kan je dat proberen, weet alleen niet meer hoe het heet, maar wel dat het bij de dierenarts vandaan kwam! nu vond ik wel een link (daar staat onderaan wat) miss is dat het?!?!

succes.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... t-mag.html

Laika

Re: Kater (?) plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:04

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:15

En hoe kom je aan een goede gedragstherapeut? En wat kost dat grapje?
Ik heb dit probleem op het moment ook weer, het is bijna een jaar weggeweest en nu ineens is het sinds deze week weer kassa, argh :\

Ik heb van dat spuitspul in zo'n flesje ik denk van feliway. Daar heb je ook een verspreider van voor in het stopcontact, maar ik vond de spray makkelijker. Heb nu maar weer alles ingespoten, maar durf de katten niet los te laten beneden terwijl ik boven ben.
Zit nu ook aan zo'n gedragstherapeut te denken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:24

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:07

Feliway, dat was idd dat spul wat ik geprobeerd heb, Elmo, de kater, reageert er nagenoeg niet op, Koekie, de poes, reageert er juist verkeerd op. Die gaat alleen maar meer plassen. Volgens mijn dierenarts werkt het ook zo goed niet, omdat het neutrale hormonen zijn oid waarop pakweg de helft van de katten maar reageert.

Gedragstherapeut, dat is geloof ik zo ongeveer het enige wat ik nog niet geprobeerd heb... Maar idd, hoe vind je een goede en wat gaat me dat kosten? Zal straks die stukjes eens lezen, thanks! :)

Toendertijd met Koek heb ik aluminiumfolie geprobeerd (werkt maar even), voeren op de plek waar ze plassen (werkt niet) en wattenschijfjes neerleggen op de desbetreffende plek met hun éigen geur, ipv Feliway. Dat werkte nog het beste, maar uiteindelijk ook niet meer. En Koek plaste op 1 plek, het logeerbed. Nu is het mijn eigen bed, twee fauteuils, twee bankstellen en zelfs de deurmat. Ik kan moeilijk overal wattenschijfjes neer gaan leggen...

Ik ga eens kijken of Elmo de badkamer heel gelaten heeft, ik heb 'm vanochtend om 5 uur uit pure frustratie daar opgesloten. Hij heeft vannacht zo te zien ook nog 2x in één van de fauteuils geplast en hij bleef op en neer rennen en springen en jammeren (dat laatste doet ie ook al sinds 2006)... En na 1,5 uur was mijn negeer-emmer vol :o

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:20

is je kater gecastreerd?
want kan ook dat hij teveel hormonen heeft.
en dat verhuizen kan ook het probleem zijn. dat is nieuwe territorium dusjah :)
ik volg even

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:27

In maart, dit jaar. Heeft de gemeente onze tuin helemaal op de kop gezet. De bodem was sterk vervuild en alles werd tot 1 1/2 meter af gegraven. Wij hebben een ex kater en die begon toen alles klaar was, alles onder te sproeien. We zijn er na een poos mee naar de dierenarts gegaan. Die hield het op stress en een dominante kater. Hij zit nu aan de homeopatische korreltjes. Ik heb het idee dat dat bij hem helpt. Ga er eens mee naar de dierenarts, zou ik zo zeggen. Succes!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:28

Feromonen (Feliway) hebben geen zin, de concentratie die je in de dierenwinkel of bij de DA kunt halen is te klein. Op het moment dat er een deur open gaat, is de hele vlaag weg.
De DA waar mijn kat in januari is overleden gaf aan dat ze bezig was met een onderzoek; endorfine bij stresskatten. 9 op de 10 schenen er goed op te reageren.

Verder medische problemen uitsluiten en zo min mogelijk textiel in huis halen (ben net verhuisd en heb hier dus goed rekening mee gehouden; geen stoffen bank/eetkamerstoelen meer, geen katten/hondenmandjes met stof meer, geen katten meer op de slaapkamer, etc.).

De DA zal voor een medisch onderzoek inderdaad een monster van de urine nodig hebben. Je kunt het proberen met plastic korreltjes (bij de DA verkrijgbaar, mijn kat weigerde in alle talen) en anders een catheter of via een punctie.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:05

Nessa, ze zijn allebei geholpen, zodra het kon. Dus de kater is inmiddels al 6,5 jaar gecastreerd en de poes 6 jaar gesteriliseerd.

Verhuizen is tot op heden nooit een probleem geweest. Toen ik ze vond woonden we in Swalmen. Een paar maanden later zijn we naar Roermond verhuisd. 3 jaar later naar Tilburg, een goeie 3 jaar later terug naar Roermond en toen terug naar Tilburg.

Het plassen van Koek en het jammeren van de kater is begonnen toen we al een jaar in Tilburg woonden, nadat ze een week of 2 in een pension gezeten hadden. Elmo heeft voorheen nooit in huis geplast, dus ik begrijp niet waar het nu ineens vandaan komt. In het vorige huis in Tilburg hadden we ook wel eens vreemde katten te logeren en in Roermond lopen ook diverse vreemde katten en dat heeft nooit tot dit gedrag geleidt. Hier is nog geen vreemde kat binnen geweest...

Ik heb de dierenarts inmiddels gebeld, ik ga straks even die plastic korrels halen en dan gaat Elmo de bench in tot ie iets gedaan heeft. Van Koek ga ik ook een urinemonster proberen te krijgen, dat ze allebei ff nagekeken worden. Just in case. Eigenlijk hoop ik een medische oorzaak juist niét uit te gaan sluiten... :=

Textiel heb ik trouwens niet heel veel. Alleen banken en bed zeg maar. Vloerbedekking is het eerste dat eruit gegaan is toen ik de sleutel kreeg. De eettafelstoelen zijn niet van stof. Het is wel allemaal 2e hands spul, bewust voor gekozen. Niet alleen vanwege de katten. Katten niet op de slaapkamer is een mission impossible vrees ik. Ze hebben de bovenverdieping uitgebroken, dus ze kunnen nu óf op een kamertje van 6 m2 (waar nu nog tapijt en rommel ligt, maar volgende week laminaat), op zolder (liggen matrassen en tapijttegels), in de woonkamer (banken!) of op mijn slaapkamer. Verder heb ik geen deuren...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:10

Wat een last he, plassende katten....

Ik had een rode (gecastreerde) kater, die ook overal tegenaan sproeide. Hij is nu overleden, maar heeft het altijd gedaan....nooit ermee opgehouden.....

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:13

Het kan trouwens alsnog de poes zijn.
Onze poes sproeit ook gewoon keihard, het liefst waar we bij zijn als ze een beetje pissig ( :') ) is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:19

Daar durf ik heel wat op in te zetten dat het nu echt de kater is. De poes is veel bij mij in de buurt en ik heb al meermalen gehad dat ze met me naar boven ging, ging slapen en dat ik vervolgens een urinevlek op de bank had. Ze heeft het altijd gedaan als wij er niet waren. Ik kan me niet voorstellen dat ze op een paar cm van m'n gezicht op het dekbed plast. Plus dat zij aan de andere kant van het bed, op de grond, in haar mandje lag te slapen en Elmo aan het voeteneind zat...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:27

Sylvia schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat ze op een paar cm van m'n gezicht op het dekbed plast.

Vergis je niet... vorig weekend werd ik wakker omdat er eentje over mijn been had gepiest (liep dwars door het dekbed heen) en er had er ook eentje naast mijn gezicht zitten spetteren :+

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:29

Daar ben ik vannacht achter gekomen ja :P Maar ik doelde specifiek op de poes, die heeft het altijd alleen gedaan als we weg waren. En dat was de afgelopen tijd ook regelmatig het geval. Ik kan me niet voorstellen dat ze 3 jaar lang plast als ik weg ben en netjes de bak gebruikt als ik er wel ben, en dan ineens uit het niets bij mijn gezicht plast...

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:37

Komen je katten buiten?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:39

Alleen op mijn plaatsje. En daar komen geen andere katten. :)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:55

Ik denk dat idd stress een hele grote factor speelt bij jou katten.
Een kat is daar heel gevoelig voor, een paar keer verhuizen bv , en kattenpension en dat alles in redelijk korte tijd. :(:)

Het kan ook zijn dat jezelf in huis iets veranderd hebt , dit kunnen kleine dingen zijn waarvan je denkt, Nee dat kan niet.

Klinkt misschien heel raar , maar bv de bank verzet, andere korrels in de bak, problemen in de huiselijke sfeer, nieuwe partner :D , noem maar op. Je zult nu wel lachen ,maar katten zijn evht op dat punt heel gevoelig. ;)

Dus als er geen medische achtergrond aan zit zou ik hier eens serieus over nadenken :j

En misschien moet je ze maar verder laten gaan als alleen het plaatsje, hoe moeilijk dat ook voor jezelf is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:10

Kattenpension was in 2006, al 3 jaar geleden. :) Kattenbakvulling is de afgelopen 3 jaar gelijk gebleven. Voer idem. Ze zijn pas in huis gekomen toen de meubels er al stonden, er is sindsdien niets verplaatst.

De reden dat ze niet verder mogen dan het plaatsje, is omdat ik niet wil dat anderen er last van hebben. Het zijn mijn katten. Daarbij kunnen ze de plaats simpelweg niet af, dus ik zou ze al op het dak los moeten gaan laten.

Bij mijn ouders liepen ze ook los, konden ze ongehinderd naar buiten, en toch zijn ze daar op een gegeven moment in het tuinhuisje gaan plassen. Dat was overigens wel nadat mijn ouders andere kattenbakvulling dan normaal in de bak gedaan hadden, dus dat vind ik dan ergens nog wel te verklaren... :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:49

je hebt zo medicijnen ook ervoor.
en nu is in nederland ook een kattenpsychiater :)
mss daar contact meenemen?

het is idd niet leuk zo wakker worden natuurlijk! :D

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:50

Ok,

En de meubelen stonden er al in toen de katten in het huis kwamen?? En zijn verder niet verplaatst
Waren het nieuwe meubelen, andere meubelen dan dat ze gewend waren??

Het kunnen zulke rare kleine dingen zijn waar je zelf niet bij stil zou staan. :o

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:52

Ja, het waren 2e hands meubelen, de meubelen die ze gewend waren, zijn van mijn ex. We hebben bewust gewacht met de katten over te halen tot alles stond waar het hoort te staan. Maar waarom zou het dan de eerste 3 weken wél goed gaan en in het geval van de kater zelfs de eerste 5 weken?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:02

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:42

De eerste drie weken hebben ze waarschijnlijk alles eerst eens bekeken en waren misschien wel even overdonderd. :?

Ik zie dat je het over je ex hebt dus er zijn wel degelijk in de huiselijke sfeer problemen (geweest ) :(:)
en dan een verhuizing en andere meubelen met andere luchtjes, dat kan zeker aanleidingen zijn voor stress ;(

Ik werk zelf bij een dierenarts en heb ook een kattenpension.Wij hadden een keer iemand in de praktijk waarvan de vrouw des huizes ongeneeselijk ziek was ;( , De kat plaste overal behalve in de bak. Door de stress in het gezin werdt de man des huizes hier altijd erg boos over en wilde de kat weg doen. Maar de vrouw was helemaal verknocht aan haar kat, zij hadden ook nog een dochtertje van 6, die ook gek was op die kat.

Onze DA had hun aangeraden om de kat eens een weekje bij mij in pension te doen, zodat het dier eens even uit die situatie was. Zij heeft dit heel subtiel gezegd want het is toch wel heel moeilijk om tegen mensen te zeggen dat de kat zo doet door hun eigen gedrag, en zeker omdat die mevrouw zo ernstig ziek was.
En ik moet zeggen zij heeft hier totaal niet 1 keer naast de bak geplast. Ze was hier helemaal op d'r gemak.
Ik vond het vreselijk voor die vrouw want toen ze haar kwam halen stond ze echt te huilen dat ze zo gek op die kat was.

De kat is hier nog een paar keer geweest toen ze even op vakantie gingen .
Helaas is de vrouw afgelopen voorjaar overleden ;( De man had hier voor afgelopen zomer weer een plekje gereserveerd voor de kat om samen met zijn dochtertje op vakantie te gaan. :(:)
En weet je , die man belde na een paar weken op dat de kat overleden was dood gebleven in de tuin |(

Ik wil er maar mee zeggen dat katten stress bij mensen feilloos aanvoelen en daar op reageren.
Dus ik zou ook zeggen neem eens contact op bij een gedragstherapeut :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:45

als je urine op wilt vangen kan het ook op het moment dat je ziet dat ze naar de bak gaan, gauw diepe (soep of jus)lepel pakken (of beter nog, al klaar hebben liggen bij de bak) en onder hun billen schuiven.
Je hebt niet zoveel nodig voor een urinemonste maar het moet wel zo 'vers' mogelijk zijn, dus eigenlijk nog warm naar de DA brengen. Die speciale korrels werkte bij mijn katten ook niet, maar de lepel methode wél!

Het kan ook zijn dat je zelf de stress opwekt door elke keer over het plassen na te denken en boos over te worden, daardoor gaan ze nog meer plassen, de bekende cirkel...
Mijn exkater plaste vroeger ook in huis en ik baalde daar stevig van! Maar na gesprek met kattentherapeut bleek dat ik dat dus zelf in stand hield omdat ik hem wel kon villen als ie weer geplast had en hij uit nijd weer plassen....