Dier gezocht voor in een terrarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Dier gezocht voor in een terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:27

Titel zegt het al, ik zoek een dier voor in een terrarium van 100x50x50 cm.
Dit omdat mijn hagedissen nagenoeg allemaal het leven hebben gegeven door een bacterie. Er zijn er nog 2, waarvan 1tje waarschijnlijk snel niet meer zal zijn.... De overgebleven gezonde hagedis gaat dan elders onderdak krijgen.
Ook mijn hamster wilde gister na 3 jaar niet meer verder leven...

Nu heb ik dus dadelijk een terrarium over. De hamsterkooi gaat sowieso de deur uit, onding dat het is :=
En nu zoek ik eigenlijk ideeen voor een leuk dier dat in een terrarium kan. Het liefst een knaagdier of iets dergelijk, iets waar mee geknuffelt kan worden.
Hagedissen begin ik niet meer aan, mijn interesse ligt daar niet. Ik doe er alles aan om ze gezond te houden en haal echt alles voor ze in huis, maar ik hoef ze niet meer.
Muizen liever ook niet, deze stinken teveel.
Ook liever niet nog een hamster....

Verder houd ik alle opties open, mocht ik niks vinden mag mijn vriend de bak inrichten en komen er kikkers in.

Alvast bedankt!

Pluttersput

Re: Dier gezocht voor in een terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:31

Ratten, degoes, gerbils? Ik zou het zo niet echt weten, maar het lijkt me dat er keus genoeg is, niet?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:37

Een knaagdier om mee te knuffelen.......Dan zou ik voor ratten gaan. Degoe's, gerbils en hamsters willen gerust een keer een kijkje op je hand nemen, maar zijn geen knuffeldieren. Ratjes daarintegen vinden het gezellig om met hun baasje bezig te zijn en je kunt ze, met wat geduld, wat dingetjes leren.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:38

Ratten vind ik te groot worden voor een terrarium van dergelijk formaat, evenals degoes.
Met gerbils heb ik geen ervaring eigenlijk... Zou dat wel kunnen in een bak van zo'n formaat en zijn ze een beetje tam te krijgen? Stinkt de bak niet na een paar dagen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:42

Sommige gerbils willen graag geknuffeld worden, maar ik denk misschien bij nader inzien dat het vooral kijk beesten zijn. Ik vond de bak niet stinken, maar ik ben fretten gewend, dus voor mij viel het reuze mee :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:43

Voor gerbils/degoes/ratten vindt ik de bak echt te klein die heben veel bewegingsruimte nodig.
En voor degoes en gerbils is het ook heel belangrijk dat je je er eerst in verdiept.
Het zijn heele gevoelige dieren en ook voor veel dingen alergies. (zit zelf weer eens op mijn voer uit duitsland te wachten wanneer komen ze nou)
Als je een dier in een terarium wil kun je beter gewoon voor een hagadis of slang ofzo gaan.
Een degoe/rat/gerbil moet in een grote voilere zodat ze lekker kunnen klimmen en rennen.
Overgens ja als je de bak niet verschoont gaat hij stinken als je hem minimaal 1 keer per week verschoond geen probleem.
En ja inderdaad gerbils en degoes zijn vooral om naar te kijken net als vissen. (die kun je ook nemen)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:46

Ik heb gerbils gehad en vond het erge leuke diertjes om naar te kijken. Je moet ze in een groepje houden en ze zijn vrij actief.
Tja, tam krijgen....ze zijn erg nieuwsgierig en met voer kom je een heel eind, maar verwacht niet dat ze stil en rustig in je hand gaan zitten. Ik vond ze niet stinken, het zijn dieren die oorspronkelijk in droge gebieden leven en dus weinig vocht tot zich nemen en daardoor weinig plassen. Het meest ideaal is een hok met verdiepingen/klimmogelijkheden en een zandbadje, maar zonder plastic of kunstof atributen. Ze knagen alles stuk.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:48

ik heb nog een heel leuk konijn voor je..weet alleen niet of het hok geschikt is..(te klein)
Het konijn is niet van mij hoor maar zijn baasje wilt een ander huis voor hem omdat zij er nooit is en dat beestje daar maar zit en zich amper kan veroeren..
dus als er liefhebbers zijn..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:52

knagen doen ze zeker pff.
Hout
Laminaat
Gaas
Plastic
Liksteen (himalaya)
Knaagsteen (die is er natuurlijk ook voor)

Maar een knaagdier in een terratium ben ik niet zo`n voorstander van tenzij het om een hamster gaat die vinden het vaak wel leuk. (dikke laag hennepvezel met hooi aan de eene helft andere helft zand)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:52

ja als knuffel dier zou ik ook een rat of konijn of zo nemen... gewoon tera verkopen dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:55

Vind je een leuke luipaardgekko niks?

Ik heb er zelf ook een, en ik vind het helemaal geweldig. Het zijn natuurlijk geen echt knuffeldiertjes, maar schattig is ze wel. Ze is nieuwsgierig, speels, en wilt af en toe wel op mijn hand komen zitten. Ze eet uit mijn hand, en komt als ik haar roep. Het is geen knuffeldiertje, maar wel een ontzettend leuk diertje om naar te kijken. Ik heb er echt geen spijt van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:56

Gerbils, moeten juist toch in terra´s/aqua´s worden gehouden??
En zo´n terra is groot zat voor gerbils ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:57

wij hadden op school gerbils in een terrarium, deden ze het goed in, maar t zijn geen knuffeldiertjes..

ik lees net over het knagen aan een knaagsteen, zou ik niet aan beginnen, ben nog niet zo heel lang geleden bij de DA geweest met een konijn, en dat konijn had ook beschikking over een knaagsteen, de DA zei gelijk weghalen daar krijgen ze blaasstenen en dergelijke dingen van, konijn hebben we terplekke in moeten laten slapen zover was het al en dat in 2 dagen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:58

Een leuke spin erin? :) Goed, geen knaagdier maar wel leuk om naar te kijken en over je heen te laten lopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:59

Gerbils?
Ik had een vetstaartgekko en die maken helemaal niet zo veel rommel.
Het zijn woestijndiertjes en ze urineren maar daardoor heel weinig.
En ze zijn gewoon té schattig. :D
Van de gerbils is het overigens de tamste soort.

Vind je een kleinblijvende slang niks?
Dat zou ik ook wel willen, maar ik heb niet genoeg ruimte ter beschikking en dus begin ik er niet aan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:06

Moontje1991 schreef:
Voor gerbils/degoes/ratten vindt ik de bak echt te klein die heben veel bewegingsruimte nodig.
En voor degoes en gerbils is het ook heel belangrijk dat je je er eerst in verdiept.
Het zijn heele gevoelige dieren en ook voor veel dingen alergies. (zit zelf weer eens op mijn voer uit duitsland te wachten wanneer komen ze nou)
Als je een dier in een terarium wil kun je beter gewoon voor een hagadis of slang ofzo gaan.
Een degoe/rat/gerbil moet in een grote voilere zodat ze lekker kunnen klimmen en rennen.
Overgens ja als je de bak niet verschoont gaat hij stinken als je hem minimaal 1 keer per week verschoond geen probleem.
En ja inderdaad gerbils en degoes zijn vooral om naar te kijken net als vissen. (die kun je ook nemen)

Voor verdiepen heb ik genoeg tijd.
Waarom zou een terrarium ongeschikt zijn?

Uiteraard stinkt iedere bak als je hem niet schoon maakt, maar ik vond de bak van de muizen na 3 dagen al stinken. De hamster kreeg ook wekelijks een schoon hok.

En vissen, alsjeblieft niet meer. Ik heb van de week 3 aquariums buiten gewerkt en nog staan er 3 + een stelling met 15 bakken...
Daarbij, vissen in een terrarium? Dat gaat niet goed komen :=

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:06

Welshcobfan schreef:
Een leuke spin erin? :) Goed, geen knaagdier maar wel leuk om naar te kijken en over je heen te laten lopen.

Geen voorstander :D Ze zijn waanzinnig mooi, ik ben er ook niet direct bang van, maar ik zal nooit, maar dan ook een vogelspin vrijwillig zelf oppakken := Als een ander dat doet voor mij en deze op mijn hand zet vind ik het prima, maar hem zelf pakken :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:08

hahahaha dat lijkt mij dan inderdaad niet zo handig :P

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:08

love_western schreef:

Ik denk persoonlijk dat het terrarium van TS te klein is voor gerbils. Ik had voor mijn groep van 5 gerbils een hok van 1 meter lang bij 80 cm breed en 3 etages hoog en het hele hok werd druk gebruikt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:09

Angela_ schreef:
Vind je een leuke luipaardgekko niks?

Ik heb er zelf ook een, en ik vind het helemaal geweldig. Het zijn natuurlijk geen echt knuffeldiertjes, maar schattig is ze wel. Ze is nieuwsgierig, speels, en wilt af en toe wel op mijn hand komen zitten. Ze eet uit mijn hand, en komt als ik haar roep. Het is geen knuffeldiertje, maar wel een ontzettend leuk diertje om naar te kijken. Ik heb er echt geen spijt van!

Gekko's, ook weinig tot geen ervaring mee. Het zal er allicht ook aan liggen hoe jong je ze aanschaft en van wie hoe tam ze worden. 2 van de 5 hagedissen die ik had waren tam. Die waren groot gebracht door mensen die er van hielden. Daarna 3 hagedissen gekocht op een beurs waar ze uiteraard lief waren (ze waren koud) en in goede conditie waren, mijn vingers moesten het telkens ontgelden toen ze eenmaal lekker opgewarmt waren...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:15

En een baardagaam? Is dan weliswaar wel een reptiel, maar alle baardagamen die ik ken kon ik leuk oppakken en "knuffelen" ;) .

Ik vind dat toch echt hele leuke diertjes... Leuker dan kleine knaagdieren :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:21

Joyckuh schreef:
Voor verdiepen heb ik genoeg tijd.
Waarom zou een terrarium ongeschikt zijn?

Uiteraard stinkt iedere bak als je hem niet schoon maakt, maar ik vond de bak van de muizen na 3 dagen al stinken. De hamster kreeg ook wekelijks een schoon hok.

En vissen, alsjeblieft niet meer. Ik heb van de week 3 aquariums buiten gewerkt en nog staan er 3 + een stelling met 15 bakken...
Daarbij, vissen in een terrarium? Dat gaat niet goed komen :=

Wat bedoel je hiermee?
Heb je geen vissen meer? :?

Mijn vetstaartgerbil stonk niet zo snel hoor, zijn bak deed ik eens in de 2 weken.
Hamsters daar in tegen stinken een stuk meer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:23

Jawel, we hebben alleen 3 aquariums minder op het moment := en dat wil ik maar wat graag zo houden!

Vetstaartgerbil dus, wat is eigenlijk verschil met de gewone gerbil, behalve dan de staart? Blijft deze kleiner? Of is deze gemakkelijker tam te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:23

rissa schreef:
love_western schreef:

Ik denk persoonlijk dat het terrarium van TS te klein is voor gerbils. Ik had voor mijn groep van 5 gerbils een hok van 1 meter lang bij 80 cm breed en 3 etages hoog en het hele hok werd druk gebruikt.

Maar 2 a 3 gerbils zijn al genoeg hoor ;) En die kunnen makkelijk in die terra van de ts wonen ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:25

Absoluut niet zeg.
Dat is veel te klein.
Die dieren heben ruimte nodig.
Jou cavia zit zeker ook in zo`n 1 verdieping kooitje van de ferplast.

Ts je hebt PB