kattenbakgeurtjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

kattenbakgeurtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:11

Hi,

Ik heb een superlieve binnenhuiskattin Bo.
Ze gaat dus op de kattenbak, echter hebben we soms wel eens last van de kattenbakgeurtjes en dat is vrij onaagenaam. Ik heb al kattenbakverfrisser gekocht, dit werkt wel iets maar doet niet alles.
Is er een geheim voor het fris houden van de kattenbak ??

Bedankt !

btw, ik ververs het kattenzand uiteraard regelmatig :)

zonnebloem18

Re: kattenbakgeurtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:14

Wat voor voer krijgt ze?
Hoe geur en kleurstoffen in het voer hoe erger de ontlasting stinkt.

Ik heb 3 katten en als ik hem vanwege drukte 2 dagen niet heb schoongemaakt ruik ik nog niks.

De kattenbakverfrisser zou ik weglaten katten houden helemaal niet van rare geurtjes en ze ruiken veel beter als ons.

Andere kattenbakvulling kan ook nog weleens helpen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:24

Houtkorrels gebruiken als kattenbak vulling. Is redelijk goedkoop, kan zo in de GFT bak en géén geurtjes in huis!
Uiteraard is de geur van de drolletjes grotendeels bepaald door het voer wat je geeft. Wat zonnebloem al zei, hoe meer geur en kleurstoffen, hoe slechter het voer, hoe meer poep!

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:32

ik geef haar enkel droge voeding dus brokjes (whiskas/friskies).
Ik heb een keer houtkorreltjes gebruikt maar ik had de nare ervaring dat de hele living vol schilfertjes lag :p..dus dat was ook geen strak plan. Ik gebruik eigelijk de kattenbakvulling van de aldi, daar hou ik minst kleine korreltjes die verspreidt zijn over het hele huis aan over.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:37

Daar bij die whiskas gaat het dus mis :) Heb 1 x zo'n proefzakje aan mn kitten gegeven en je ruikt t meteen. Overgaan op een brokvoeding met meer vlees (zoals Orijen, Applaws, Royal Canin) of helemaal vers (daar kan Laika wel goed over vertellen :) ).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:41

Inderdaad de whiskas en friskies is qua geur wel het ergste voor de vele kleur/geur en smaakstoffen.
Brokjes horen niet groen en oranje te zijn maar gewoon bruinig, zijn ze dat niet kleurstoffen.
Ik zou ook voor een kwalitatief betere brok kiezen, lijkt duurder maar in verhouding eten ze er veel minder van dus kost het net zo veel, al dan niet minder.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:10

De kattenbakkorrels van de AH met 3 voudige werking heeft een soort parfumachter iets en daardoor ruik je de kattenbak vrijwel niet..
Misschien het proberen waard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:54

Avelienvd schreef:
De kattenbakkorrels van de AH met 3 voudige werking heeft een soort parfumachter iets en daardoor ruik je de kattenbak vrijwel niet..
Misschien het proberen waard?

Helaas, zou ik willen zeggen. Mén, wat meurt dat spul tegenwoordig zeg :r

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:59

hier ook tijdelijk houtkorrels gehad, nou die ruik je echt wel! Wat een rotlucht zeg... blèh!

Ik heb gewoon fijn klontvormend grit, vergelijkbaar met het huismerk doosje van de C1000 en dat gaat lang mee en stinkt niet. Ook voer ik RC brokjes en geen supermarktvoer, scheelt enorm in de kattenbakgeurtjes!
Op tijd schoonmaken, 2 keer per dag de klontjes en keutels eruit, helpt ook goed.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:42

Tja, helemaal vers zou de ideale oplossing zijn, maar helaas is dat met katten niet zo eenvoudig. Ze zijn gewoon TE kieskeurig. Ik heb er één op kuikens aangevuld met brok, en één die voornamelijk brok eet, en af en toe wel wat vlees wil. Maar weer geen kuikens |o
De brokjes die ik geef zijn van Carocat. En de houtkorrels in de kattenbak. Omdat mijn katten ook veel buiten doen verschoon ik de bak slechts 2 keer per week! En echt geen geurtjes :n

Maar whiskas/friskies zijn dus echt de grote stankgevers! Ik zou in jouw geval dus eerst wisselen van brok en dan zul je zien dat de stank al grotendeels vertrokken is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:43

Goed kwaliteitsvoer nemen, bijvoorbeeld Royal canin.
Whiskas staat garant voor stinkende ontlasting...

En kwa kattenbakkorrels ben ik zeer te spreken over Catsan.. je ruikt echt niets !

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:47

En als je niet zulk duur voer wilt kopen, kun je ook uitstekend het premiumvoer van Aldi of Lidl geven. Dus niet de gekleurde brokjes, maar de bruine, die in de zilverachtige zak zitten. Beide 750 gram voor 2 euro.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:52

Ik kan de Royal Canin ook aanbevelen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:54

Goed, klontvormend kattengrind gebruiken, zodat je elke dag een volledig schone kattebak hebt door de klontjes eruit te scheppen.

Goed kwaliteitsvoer geven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:58

Als ik kijk naar hoeveel whiskas ik moest geven per dag kwam ik uit op 120 gram per kat per dag dat is (als je 4 kilo zakken koopt) 43 cent per kat per dag.
Nu voer ik Pro Plan van Purina hiervan hoef ik maar 50 gram per kat per dag te voeren.
Als je die zou kopen in 3 kilo (ik haal 15kg) dan kost die 50 gram mij 37 cent dus per kat per dag.
Haal je grotere verpakkingen zoals ik doe dan kost het nog geen 30 cent per kat per dag.

Dus om te kiezen voor een voer van Aldi of Lidl die kwalitatief toch wel minder zijn is niet echt nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:20

Ik voer RC 32 en kom op 0,26 per kat per dag, er lopen nu 6 katten dus ik ben 1,56 per dag kwijt. (60 gram per kat per dag, zakken van 15 kg a 65,-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:45

En ik heb geen enkel idee wat ik per dag aan voer kwijt ben, wel weet ik dat ik van de RC-brokjes inderdaad minder voer dan froegah van Whiskas. En ook dat Catsan hier nog erger meurt dan het grit van AH.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 15:04

ooo heel hard bedankt voor de tips...
ik ga al is overschakelen naar andere voeding !!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:06

Royal Canin ruikt bijna niet idd. Wij hebben de kattenbak buiten gezet in een kattenrennetje. Luikje in een achterdeur (twee klapdeuren waar er altijd maar één open staat vanwege balkon) en daar een houten kist omheen gebouwd. Hier staan twee kattenbakken in, dat werkt wel goed om de geurtjes niet binnen te krijgen :+

Ik vond de houtkorrels eigenlijk zelfs wel lekker ruiken, zelfs na een tijdje niet ververst te hebben viel het me alles mee :j Alleen wel moeilijker verschonen dan grit.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:11

ik ben ook geen fan van de catsan: het lijkt na twee dagen wel een paardenstal die een maand lang niet is uitgemest, blegh....De houtkorrels geven idd wel schilfers, maar ik veeg liever eventjes de schilfers weg dan dat ik elke keer als ik langs de kattenbak loop, de inhoud moet ruiken ;) Qua geur (of liever de afwezigheid daarvan) ben ik fan van de houtkorrels :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:37

Met een goedkoop droogloopmatje (van bijv de action) bij de ingang van de bak, blijven de schilfers daarin hangen ;)

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:26

Heb ook last van het luchtjes probleem; mijn katten krijgen Royal Canin te eten en de drollen zijn het probleem dan ook niet. Hun bak ruikt al na één dag enorm naar urine... Gebruik wel Catsan en hierboven te lezen is niet iedereen er goed over te spreken; zou overschakelen naar een ander merk helpen..?
Kreeg de lucht eerst geeneens uit de bak zelf (dringt door tot in het plastic ofzo) maar heb groene biotex ontdekt :)*

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:32

O ja verwacht de eerst 2 a 3 weken nog wel geurtjes ze moeten eerst echt alles uit het systeem werken.
Voor Droppie hier kwam kreeg ze tompoes, eenmaal hier kon je dan de eerste 3 weken nog ruiken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:43

Qua grid gebruik ik BioKat, met geur, die werkt hier prima. Wij hebben alleen de bak op de bovenetage staan, dus als ze net even voor de grote beurt geweest zijn ruiken we dat toch niet :D

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:19

Ik gebruik Kitty Friend Ultra (roze). Ik vind het super spul. Ik ruik nooit urine. Hooguit drolletjes, als ze net zijn geweest.