Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:04

De hond van mijn ouders is echt een oudje van inmiddels al 16 jaar.
Het gaat om een poolhond die altijd op zoek gaat naar de koelste plekjes, ook in de winter.

Als hij binnen is gaat hij dan ook altijd op de laminaatvloer liggen en niet op een kussen of mat. Als je een mat op de plekken legt waar hij altijd ligt, duwt hij ze aan de kant, of gaat er naast liggen. Hij wil er echt niet op liggen. Dit was opzich nooit een probleem, maar de laatste tijd kan hij door de hd niet meer zelf opstaan op de gladde vloer. Hij moet dus altijd geholpen worden met opstaan.
Als er niemand thuis is, doen mijn ouders hem altijd in de gang waar hij alleen op een mat kan liggen. Op deze manier kan hij wel zelf opstaan om te drinken etc. Maar het gebeurd wel eens dat hij op de één of andere manier de deur open weet te krijgen en toch in de kamer ligt.
Als je dan thuis komt is het ontzettend zielig. Hij ligt helemaal verwildert om zich heen te kijken en je kunt merken dat hij al een tijd bezig is met het opstaan, wat dus niet lukt.
Ook gebeurd het nog wel eens dat mijn moeder even naar boven loopt en ook dan is hij behoorlijk overstuur.

Het gaat nu in de zomer nog redelijk, omdat de hond nu heel veel buiten is. Mijn ouders wonen buitenaf, dus de hond kan eigenlijk zelf bepalen hoeveel hij loopt en hoe lang hij buiten blijft.
Maar we zijn bang, ook omdat zijn hd vaak verergert als het koud is, dat het straks in de winter erger wordt. Helemaal omdat hij dan waarschijnlijk vaker en langer binnen is.

We zaten al te denken aan dit soort schoentjes: http://dursydog.nl/index.asp?strPageTyp ... ctID=35601
Maar dit werd ons in de winkel afgeraden. Het zou nog te glad zijn en niet helpen.

Wie heeft de tip voor ons en onze Mickey?

Afbeelding

geerke

Re: Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:08

een bezoekje aan de dierenarts en eens vragen of hij misschien een pijnstiller kan krijgen?
Het lijkt mij dat hij artrose heeft....maar ik ben geen dierenarts.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:10

Dat is wel heel lastig. Wat sneu voor hem dat hij zelf niet meer kan opstaan. Ik zou zo geen advies voor je hebben, ben wel benieuwd naar wat anderen er van zeggen. Heb zelf ook een oude hond en bij hem zal op den duur het opstaan ook een probleem gaan worden denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:14

misschien is het dan toch tijd om over inslapen na te denken?
meestal gaat niet op kunnen staan toch samen met het hebben van pijn....dat wil je een dier toch eigenljk niet aandoen?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:15

Ga eens met hem langs de da, misschien kun je wel iets van een supplement krijgen voor zijn gewrichten. Als je die enigszins kan 'smeren' zeg maar, dan zal het wat makkelijker zijn om op te staan. Net zoals oudere mensen vaak supplementen slikken om een beetje soepel te blijven of in ieder geval zo lang mogelijk. Waarschijnlijk weet de da ook nog wel een trucje ;) Succes met je oudje!
Zolang ze met een lichte dosis pijnstiller nog een heel fijn leven kunnen hebben is inslapen nog neit nodig geerke ;) Heb in de praktijk wel vaker honden gezien die een heel lichte dosis pijnstilling of een supplement kregen en zo nog wel lekker door konden gaan. Natuurlijk moet je wel extra uitkijken met zo'n hond.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:17

@geerke: waarom zou dit hondje pijnstillers moeten?

Als ik het goed begrijp kan hij op een "gewone" vloer nog wel opstaan, of kan hij dat ook niet?

Die schoenen zien er wel handig uit, maar ik heb geen idee of dat zou helpen.
Sowieso moet je hond de schoentjes natuurlijk wel accepteren!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:17

Ik wilde het niet meteen zeggen, maar zat daar inderdaad ook over te denken. Hoe dierwaardig is het nog als je dier niet meer zelf kan op staan en verwilderd om zich heen kijkt? Ook dat hij overstuur raakt wanneer je moeder naar boven gaat is erg sneu. Hij heeft inderdaad al pijn, want anders ging het opstaan niet zo moeizaam en waarschijnlijk wordt dat met het koude weer alleen maar erger. Ik denk dat je hem meer ellende moet besparen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:19

@pollywoppy: waarom is het slecht op kunnen staan een teken van pijn?
Ik dacht eerder aan stijfheid...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:22

Gewone stijfheid komen ze wel doorheen.
Dat lukt deze hond niet meer. Daarom denk ik dat het op pijn wijst en geen gewone stijfheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:22

Santigo_ schreef:
Ga eens met hem langs de da, misschien kun je wel iets van een supplement krijgen voor zijn gewrichten. Als je die enigszins kan 'smeren' zeg maar, dan zal het wat makkelijker zijn om op te staan. Net zoals oudere mensen vaak supplementen slikken om een beetje soepel te blijven of in ieder geval zo lang mogelijk. Waarschijnlijk weet de da ook nog wel een trucje ;) Succes met je oudje!
Zolang ze met een lichte dosis pijnstiller nog een heel fijn leven kunnen hebben is inslapen nog neit nodig geerke ;) Heb in de praktijk wel vaker honden gezien die een heel lichte dosis pijnstilling of een supplement kregen en zo nog wel lekker door konden gaan. Natuurlijk moet je wel extra uitkijken met zo'n hond.

dat was trouwens mijn eerste reactie....naar de da en over pijnstilling praten....wel realistisch blijven....de hond is 16.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:23

Wij hebben precies hetzelfde gehad met onze berner sennen hond, maar die was half aan dr achterpoten verlamd op een gegeven moment, ze kon zelfs niet meer dr behoeftes buiten doen, uitlaten ging ook niet meer, ze was al bijna 11 dus, was zo zielig, als er niemand thuis was konden we dr ook niet helpen opstaan dr achterpoten gingen alle kanten op.. dat was gewoon niet te doen. Medicijnen hielpen ook niet en de dierenarts zei dat het beter was om in te laten slapen, dus hebben we dat ook gedaan, was erg moeilijk omdat ze nog zo vrolijk was. ;(

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:24

Ga even naar je DA, daar kan hij een anaboleninjectie krijgen, dit helpt vaak goed bij zulke honden.
En misschien wat supplementen om hem wat makkelijker te laten bewegen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:24

Als het door de hd komt dat hij moeilijk overeind komt, dan kun je aan pijnstillers als metacam denken. Dan kun je altijd controleren of het een kwestie van pijn is of dat het een andere oorzaak heeft.
Als het komt door een gladde vloer, zou ik een karpetje kopen, zodat hij daar op kan liggen :) Heeft hij wat meer grip.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:25

Maar de Ts geeft al aan dat de hond liever op de kale vloer ligt. dan is het een lastig verhaal.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:26

Als je er niet voor kunt zorgen dat de hond niet op plaatsen gaat liggen waar hij niet kan opstaan (slordigheid met deur openlaten dat hij op gladde vloer kan) dan is het dier beter af als ie dood is.

Dit niet voorkomen is pure dierenkwelling. Òf een spuitje, òf je huis aanpassen dat de hond niet in de problemen komt ..... is mijn idee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:42

Helemaal mee eens.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:46

slimmerik schreef:
Als je er niet voor kunt zorgen dat de hond niet op plaatsen gaat liggen waar hij niet kan opstaan (slordigheid met deur openlaten dat hij op gladde vloer kan) dan is het dier beter af als ie dood is.

Dit niet voorkomen is pure dierenkwelling. Òf een spuitje, òf je huis aanpassen dat de hond niet in de problemen komt ..... is mijn idee.

je hebt wel gelijk hoor....komt alleen best cru over ;)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:46

geerke schreef:
een bezoekje aan de dierenarts en eens vragen of hij misschien een pijnstiller kan krijgen?
Het lijkt mij dat hij artrose heeft....maar ik ben geen dierenarts.

De dierenarts heeft HD geconstateerd.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:47

siskeh schreef:
@geerke: waarom zou dit hondje pijnstillers moeten?

Als ik het goed begrijp kan hij op een "gewone" vloer nog wel opstaan, of kan hij dat ook niet?

Die schoenen zien er wel handig uit, maar ik heb geen idee of dat zou helpen.
Sowieso moet je hond de schoentjes natuurlijk wel accepteren!

Hij kan op een mat prima opstaan.
Het gaat er om dat hij wegglijdt op een gladde vloer en dat door stijfheid niet meer op kan vangen. Buiten staat hij ook heel gemakkelijk op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:50

Maar buiten wordt het wel steeds kouder, waardoor de stijfheid ook alleen maar erger wordt. En binnen wilde hij toch liever niet op een mat?

CM_

Onze oude bouvier had dit op een gegeven moment ook.

Ik heb toen geen dure hondenschoenen gekocht, maar gewoon anti-slip kindersokjes van de zeeman, werkte perfect !!

En ook kreeg ze dagelijks een pil glucosamine van de kruidvat ;)
Laatst bijgewerkt door CM_ op 07-09-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

slimmerik schreef:

Ben het helemaal met je eens.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:52

De schoentjes zou ik anders gewoon eens proberen. Of anders de sokjes van de post boven mij.
Is het niet een mogelijkheid om de gladde vloer af te dekken met coupons vloerbedekking? Het ziet er in de kamer misschien niet zo mooi uit, maar het is gezien de leeftijd van de hond waarschijnlijk voor niet een hele lange tijd nodig.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:52

slimmerik schreef:

Ik vind dit een hele harde reactie. Heb nu gewoon de tranen over mijn wangen lopen, omdat ik hier van schrok.

De deur wordt niet door slordigheid vergeten, maar vakkundig opengemaakt door de kat/hond. Dit gebeurd echter bijna nooit, het is nu misschien 2 keer gebeurd het was om duidelijk te maken dat hij niet overeind komt als hij op de gladde grond ligt, ook niet na lang proberen.
De hond heeft het nog prima naar zijn zin, loopt vrolijk over het terrein en is verder niet kreupel en heeft (voor zover wij kunnen zien) geen pijn. Zo gauw als hij pijn krijgt, is het einde verhaal. Dat lijkt me duidelijk.

Het gaat zo:
Hij probeert op te staan, maar zijn achterpoten glijden naar de buitenkant. Dit kan hij niet meer opvangen door zijn stijfheid en daarom zakt hij door zijn achterpoten en daarna door de voorpoten.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:53

Schiet me nog iets te binnen. Een haakje op de deur zodat deze niet meer door de dieren open is te maken.