Hond inslapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FZ_Lin

Hond inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:28

Nou ik heb dus een hond (Boomy), maar zit bij mijn moeder omdat mijn vader en ik gehele dagen werken.

Boomy is een vlinderhondje gekruist met nog wat. En hij wordt 12 november 16 jaar. Hij is zo goed als doof en blind, maar maakt zich nog goed uit de voeten.
Qua blindheid heeft hij nergens last van, zie geen verschil met toen hij nog wel zag.
Qua doofheid is het irritant, hij hoort ons dus niet, maar dat maakt in principe niet uit.

Het zit nu dus zo.. Hij kreeg 3 weken geleden last van zijn linkerheup, dan had hij pijn en kon hij zijn pootje niet gebruiken.
Mijn ma is toen met hem naar de dierenarts geweest, en zij had het over slijtage, maar met pijnstillers kon het nog wel even.

Ik wou Boomy afgelopen nacht een nachtje bij mij hebben ivm dat ik vandaag pas om 15u moet beginnen.

Komt ze hem nu net ophalen, en ze vertelde dat ze vamiddag met hem naar de dierenarts wou om hem af te laten maken. Maar ik heb gezegd dat ik dat vandaag nog niet wou.
Aangezien hij nog heel erg speels is, en als ik hem uitlaat dat hij mij meesleurd en dan graag zoals 'vroeger' wedstrijdje wilt doen met hollen, en dan pakt hij de riem en speelt hij er ook mee.
Maar dat is ook in huis, hij is zo gek als een deur zoals altijd :+

Bij mij is hij altijd zo levendig en speels, maar bij mijn moeder totaal niet.

Hij had gisteren en vandaag ook GEEN pijnstiller op, want die was ze vergeten mee te geven, en er was ook niks met zijn heup/pootje aan de hand.

Ik weet hij wordt al 16 is een mooie leeftijd :) En ik wil mijn dieren nooit met onnodig pijn laten lopen.
Maarrrrrr ik persoonlijk vind dat zijn tijd nog niet is gekomen. Morgen heb ik hem weer, alleen dan de gehele dag ivm dat ik vrij ben, wil dan naar stal en het bos (hij vindt het echt schitterend om dan mee te gaan)
En ik moet dan een keuze maken van mijn moeder.

Maar als ik dit zo omschrijf wat denken jullie?

Groetjes Lin

Anoniem

Re: Hond inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:31

Lastig, want die slijtage gaat niet over, en het toont pas als het echt pijn doet.
Ik ben van mening dat heel veel eigenaren hun dieren TE lang bij zich houden. Misschien is het een gedachte waard, om te bedenken waar je grens ligt, die te bespreken met je moeder, en je daar (zonder verder bijstellen!) ook aan te gaan houden...

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:31

Doe wat je gevoel zegt, jij weet het.

Ik zou het niet doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:32

Dan denk ik ook dat het zn tijd nog niet is. Zoalng hij nog goed eet, blij is met zn wandeling, kan lopen/bewegen zonder pijn heeft ie absoluut nog kwaliteit van leven.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:33

Jeetje.. moeilijk........als jij ECHT ZIET dat hij geen pijn heeft en nergens last van heeft dan zou ik het ook niet doen maar je moet m niet onnodig wel laten lijden als hij wel pijn zou hebben omdat jij het nog niet wilt (of niet wilt zien) maar daar ga ik niet van uit ;)

Ik zou hem dan nog even lekker laten lopen als hij geen pijn heeft......

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:34

Sonja schreef:
Lastig, want die slijtage gaat niet over, en het toont pas als het echt pijn doet.
Ik ben van mening dat heel veel eigenaren hun dieren TE lang bij zich houden. Misschien is het een gedachte waard, om te bedenken waar je grens ligt, die te bespreken met je moeder, en je daar (zonder verder bijstellen!) ook aan te gaan houden...

Helemaal eens met Sonja. Bedenk wanneer het voor jou genoeg is, en vraag aan je moeder waar haar grens ligt. Wees vooral eerlijk naar je hond.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:36

Mijn moeder wilt hem liever vandaag afmaken, dan morgen :)
Want ze moet constant oppas voor hem regelen, want na vorig jaar kan hij niet meer alleen zijn, toen is onze vorige hond ingeslapen.

Het is niet om mijn moeder af te vallen, maar het is een beginnend vorm ervan (had er 1x toen dus last van, en daarna niet meer, ook mede dankzij de pijnstillers) en zolang een dier niet al te erge last van blijkt te hebben, vind ik niet dat je hem moet laten inslapen omdat je het lastig vind.
16 jaar geleden hebben we zelf voor hem gekozen, en hij heeft 16 jaar voor ons klaar gestaan. Dus ik vind niet dat we hem zonder pardon in moeten laten slapen. Alleen als het echt nodig is.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:36

Goh lastig idd,
Is je hondje al lang bij je ouders? vinden hun dat een belasting of juist niet.....want als ik het zo lees en begrijp mij niet verkeerd, komt het op mij over dat ze het lastig vinden dat ie er is en nu die pijn begint te krijgen is dat een mooi aanzetje om hem in te laten slapen.....
Bovendien vind ik het ook niet erg leuk klinken dat je tot morgen de tijd hebt om te beslissen wat je wilt gaan doen....Kan je niet een weekje vakantie nemen en dan zelf kijken hoe hij de hele dag/ week doorkomt en vanuit daar een beslissing maken. Het is natuurlijk goed mogelijk dat hij zo vrolijk en speels is als hij jou zie, omdat hij je maar zo weinig ziet....
Ben het ook eens met sonja hoor dat wij mensen vaak geneig zijn om onze dieren te koste wat bij ons te houden, maar toch....

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:37

lees nu je andere post en heb dus wel een beetje gelijk geloof ik....

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:38

Prrrr schreef:
Sonja schreef:

Helemaal eens met Sonja. Bedenk wanneer het voor jou genoeg is, en vraag aan je moeder waar haar grens ligt. Wees vooral eerlijk naar je hond.

Haar grens is allang overschreden, aangezien ze het zat is om oppas te regelen. Maar ze heeft in totaal 3 oppassers(inclusief mij), en het komt bij alle 3 altijd uit. Als de 1 niet kan, kan de ander wel. Maar ze heeft daar ook genoeg van.

En als hij echt zo'n pijn had, dan was hij gister en vandaag niet zo speels en levendig zonder pijnstiller, aangezien ze die dus vergeten was..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:39

Ik zelf denk dat zijn tijd ook nog niet is gekomen. Hij is gewoon nog lekker opgewekt zo te lezen. Luister gewoon naar je gevoel :) Pas als hij echt pijn heeft, en niet meer kan lopen en levensmoe word is het eerlijk om er voor zijn eigen bestwil een einde aan te maken.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:41

Waarom breng je hem dan niet naar de andere 2 oppasadressen en niet meer naar je moeder......Of naar een hondendagopvang?
WAnt zo te horen is ie idd nog fit zat.......

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:44

saskiaojan schreef:
Goh lastig idd,
Is je hondje al lang bij je ouders? vinden hun dat een belasting of juist niet.....want als ik het zo lees en begrijp mij niet verkeerd, komt het op mij over dat ze het lastig vinden dat ie er is en nu die pijn begint te krijgen is dat een mooi aanzetje om hem in te laten slapen.....
Bovendien vind ik het ook niet erg leuk klinken dat je tot morgen de tijd hebt om te beslissen wat je wilt gaan doen....Kan je niet een weekje vakantie nemen en dan zelf kijken hoe hij de hele dag/ week doorkomt en vanuit daar een beslissing maken. Het is natuurlijk goed mogelijk dat hij zo vrolijk en speels is als hij jou zie, omdat hij je maar zo weinig ziet....
Ben het ook eens met sonja hoor dat wij mensen vaak geneig zijn om onze dieren te koste wat bij ons te houden, maar toch....

Hij heeft altijd bij mijn moeder gezeten, en op mijn 18e ging ik daar weg.
En was jij zegt zo komt het bij mij ook over, en ik heb dat ook tegen haar gezegd, en toen zei zij: Ik ben het zat om elke keer oppas te zoeken voor hem.
Terwijl dat helemaal niet moeilijk is. Afgelopen jaar is er geen 1 dag geweest dat niemand kon ;)

En ik kan jammergenoeg niet vrij nemen, lopen met teveel zieken op het werk.

Samira010 ja mijn gevoel zegt: Zijn tijd is er nog niet, ondanks zijn leeftijd en 'mankementen'
Mijn moeders gevoel is: Twijfel. Ene kant wel, andere kant niet.

saskiaojan ene oppasadres is in een ouderencomplex, ze mogen daar geen huisdieren hebben, maar wel om op te passen. En andere oppasadres is ook een oudere dame, én in haar flat mogen ook geen honden gehouden worden.
Anders was hij al eerder naar het 2e vrouwtje gegaan, ik had dat namelijk al voorgesteld

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:46

Voor de hond is het zo te lezen zijn tijd nog niet. Aan de ene kant is het wel jouw hond, maar aan de andere kant was je 8 toen je hem kreeg. Als je hem van je ouders kreeg vind ik dat zij ook een gedeelde verantwoordelijkheid naar de hond hebben. En je kan een hond nu eenmaal niet doden omdat hij oud en lastig is.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:47

Als hij echt geen pijn heeft kan het nog wel.

Maar ik ben wel van mening dat wanneer je met pijnstillers moet gaan werken dat het dan over is.
Dat vind ik behoorlijk egoistisch.....en daar doe jij je hond geen plezier mee.
16 is ook al een beste leeftijd voor een hond.

Ik weet dat het een lastig pakket is, heb tot voor kort ook mijn hond moeten laten inslapen.
Ontzettend moeilijk, maar wel zo eerlijk.
Kanker, blind, en op het laatst zakte ze door de benen heen....toen was voor mij de maat vol,dat ging zo niet langer meer....
Duurde eventjes voordat ik de afspraak maakte,want het was echt m'n kind.....maar het moest gewoon.....
Ze is nog 17/18 geworden.....

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:51

Nikka ik kreeg hem indd toen ik 8 was, met kerst :D Hehe.
Maar ze heeft indd ook verantwoordelijkheid tegenover hem :j

akci daar ben ik het wel met je mee eens over dat het dan klaar is. Maar ik vraag mij eigen gewoon af of het echt al zo laat is ivm dat hij zonder pijnstillers ook goed uit de poten komt..

En ja het liefst heb ik hem zo lang mogelijk bij mij, maar niet met pijn :) Zoals ik al zei: Hij heeft 16jr voor ons klaar gestaan, hij is echt ons maatje! Dus wil zo eerlijk mogelijk tegenover hem zijn, vandaar dus ook dit topic.

Nog sterkte met het verlies van je hondje, zij had ook een super mooie leeftijd!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:53

Het woord zegt het al...het zijn PIJNSTILLERS....
pijn word nu onderdrukt door de tabletten.....

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:55

Nikka schreef:
Voor de hond is het zo te lezen zijn tijd nog niet. Aan de ene kant is het wel jouw hond, maar aan de andere kant was je 8 toen je hem kreeg. Als je hem van je ouders kreeg vind ik dat zij ook een gedeelde verantwoordelijkheid naar de hond hebben. En je kan een hond nu eenmaal niet doden omdat hij oud en lastig is.

amen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:56

Ik vind het onzin, dat als een hond wat artrose heeft en beter uit de voeten kan met een pijnstiller, je hem meteen in moet laten slapen. Daar zijn die middelen toch voor om een hond minder pijn te laten hebben?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:00

minder pijn is ook pijn...

Niemand kan vanachter zijn pc advies geven wat past bij jouw situatie.... het is verkeerd te denken vanuit jezelf, waar je jezelf beter bij voelt, dat gaat ten koste van je hond...

Ooit zal zijn tijd er zijn... wacht niet to hij echt niets meer kan en pijn heeft... probeer je eigen emoties op zij te zetten, en bekijk je hond met de ogen van een vreemde, en bedenk dan eerlijk en oprecht welk advies je dan zou geven, en volg je eigen advies...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:00

Zodra je langere tijd pijnstillers moet gaan geven is het mijns inziens einde oefening. Dat is niet eerlijk tegen over je trouwe maatje. Bel anders zelf de behandelend DA eens, en vraag eerlijk naar zijn mening. Dan kun je een eerlijke afweging maken

@ nikka, ja daar zijn ze voor, maar niet als je het de rest van zijn leven moet gaan geven. Daar zijn ze niet voor bedoeld!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:03

Als ik zo je verhaal lees zou ik hem niet af laten maken. Het beestje heeft zo te horen nog plezier in zijn leven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:05

als het hondje nog zo vrolijk is zonder pijnstillers zou ik er zeker geen eind aan maken,en zelfs als ie met een pijnstiller vrolijk en blij kan zijn,ja hoor geef ik wel een pijnstiller op een dag...

als een hond met pijnstillers nog niet uit de voeten kan,dan is het over,maar zijn ze met 1 pijnstiller vrolijk en blij...dan mogen ze nog lang vrolijk en blij zijn :)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 13:06

Ja hij krijgt 2 pijnstillers op een dag verdeeld. Mijn moeder was alleen de pijnstiller van gisteravond en van vanmorgen vergeten mee te geven dus.
(had het er niet duidelijk neergezet :o )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:07

kimmie261 schreef:
als het hondje nog zo vrolijk is zonder pijnstillers zou ik er zeker geen eind aan maken,en zelfs als ie met een pijnstiller vrolijk en blij kan zijn,ja hoor geef ik wel een pijnstiller op een dag...

als een hond met pijnstillers nog niet uit de voeten kan,dan is het over,maar zijn ze met 1 pijnstiller vrolijk en blij...dan mogen ze nog lang vrolijk en blij zijn :)

Zo denk ik er ook over.