Konijn overleden, wat te doen met de ander?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TessJS

Konijn overleden, wat te doen met de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:20

Lieve bokkers,

Zaterdag is mijn lieve konijn Snoepy, die ik al 8 jaar had, overleden aan een longontsteking. Ik mis haar vreselijk en ik ben er echt kapot van..

Ik had Snoepy al een paar weken voordat we ons 2e konijn Stampertje (orginele namen hea) erbij kregen. Ze hebben samen al een aantal nestjes gekregen en zijn altijd onafscheidelijk geweest. Toen mijn vader het hok open deed zaterdag, zag hij mijn lieve konijn dood liggen. Stampertje was er naast gaan liggen net zolang tot mijn pa Snoepy uit het hok had gehaald.

Nu is Stampertje helemaal alleen. Mijn ouders willen niet nog een konijn erbij. Ik heb voorgesteld om het konijn meer bij ons te zetten buiten (nu staat hij een beetje beschut in een hoekje) zodat hij meer mensen en dieren ziet en meer aandacht krijgt. Mijn ma stelde voor om hem weg te geven, maar nog een konijn verliezen kan ik echt niet aan..

Wat raden jullie aan?

a.u.b geen banketstaaf opmerkingen, ik heb het er al zwaar genoeg mee..

Arabier17

Re: Konijn overleden, wat te doen met de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:24

hey sterkte nog met je verlies
ik heb afgelopen lente het zelfde gehad.
ma cavia van 6 jaar overleed. en de andere cavia die er teveneens 6 jaar bij zat bleef zielig alleen.
nu hebben wij het zo gedaan.
ze staat naast ons terras dus als ze wbuiten zitten ziet ze ons.. als het mooi weer is zetten we haar op het gras in een soort ren.
en we knuffelen haar wat vaker.
me cavia is nu 6,5 jaar oud.. en na een paar weken was ze helemaal gewend aan het alleen zijn!

dus ik zou der gewoon houden en wat meer aandacht geven dan normaal

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

Ah jammer van je konijntje, sterkte.

Hoe oud is Stampertje? Wanneer die ook al op leeftijd is en een beetje tegen zn einde aan loopt dan zou ik er geen nieuw konijntje mee bij zetten, zeker ook omdat je aangeeft dat er geen nieuw konijn meer komt. Veel knuffelen en aandacht geven is het beste denk ik :j

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:04

Dank jullie wel!

Ik zal zeker wat gaan doen met jullie tips!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:05

Sterkte ! :( :(

Wij hadden vroeger een cavia& konijn samen zitten die waren ook onafschijdelijk..
Dus toen t konijn overleed hebben we een knuffel van ongeveer zijn grootte in het hok gezet en toen zat de cavia alleen maar tegen die knuffel aan!
Alleen helaas overleed ze na een paar weken zelf! :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:11

Sterkte!

Dit jaar in mei is ons konijntje ook dood gegaan.
En wij hadden hetzelfde probleem, want dan zou ons andere konijn alleen zitten.
Eerst wisten we niet of we nog wel eentje er bij wilden.. en in die tijd hebben we haar gewoon
veel aandacht gegeven. Vaker op schoot genomen, 'geborsteld'. Gewoon de aandacht gegeven die ze
anders van het andere konijn kreeg.
Dus, gewoon lekker veel aandacht geven. :)

Wij hebben er toen nog wel een konijn bijgenomen.
Het konijn wat overbleef was bijna 7, en zit nu samen met een konijn van 1 jaar, en dat gaat
nu heel goed samen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:27

hoe verdrietig het ook is; daar moet een andere nijn bij. de strijd moet je maar met je ouders aangaan, maar een nijn heeft geen troost aan mensen en andere dieren. alleen een soortgenoot is hiervoor geschikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:33

Maar wanneer deze ook al oud is heb je grote kans dat ie alsnog doodgaat binnen nu en een paar weken, dat zie je zo vaak.
En dan zit dat kleintje weer alleen en daar moet er nog een bij, zie je het al voor je als ze nu al geen konijn meer willen?

Misschien kan je een konijn 'lenen'? Bij de dierenambulance hebben ze vaak opvangadressen nodig omdat ze zelf ook niet alle ruimte hebben, wie weet hebben ze daar nog wel een beestje zitten die tijdelijk een onderkomen nodig heeft oid? Voor hetzelfde geld mag ie dan gewoon blijven als alles goed blijkt te gaan en zijn je ouders er ook over eens dat het beter is voor allebei :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

wat een onzin zeg. er zijn zat nijnen die de leeftijd van 10+ halen. Tuurlijk kan ie snel doodgaan door eenzaamheid maar die kans is nihil als je er een ander bij plaatst.
als de ts echt het beste met het nijntje voor heeft, brengt ze hem naar een opvang hoe moeilijk ook.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

Je zou eens eventueel een asiel/dierenambulance kunnen bellen en zoeken naar een wat ouder konijntje. Het is eigenlijk wel de beste oplossing voor je nijn. Of heel veel aandacht gaan geven en heel veel loslaten lopen? maar een vriendje is uiteraard het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:40

Een ouder konijn, van ongeveer dezelfde leeftijd is denk een goede optie. Een nieuwe jonge zou ik ook niet aan beginnen... op die manier blijf je namelijk altijd bezig met konijnen. Je kan moeilijk wachten tot ze alle 2 tegelijk doodgaan en zelf zou ik 'm ook liever niet naar de opvang brengen, je bent eraan gehecht en verder qua verzorging kan je het allemaal aan. Mijn konijn heeft altijd alleen gezeten en daar is hij echt niet minder vrolijk om geweest. Het is misschien niet ideaal, maar met een ander ging gewoon niet. Vriendin van mij had er wel 2, daarvan ging er 1 dood, ondanks veel meer aandacht van haar ging het niet beter met degene die achterbleef (soms kan dat namelijk best wel helpen), ze heeft er op advies van de DA een knuffel in het hok bijgedaan en dat konijn leefde weer helemaal op! Wat een knuffel wel niet kan doen...

Ik zou goed kijken naar je konijn, als je merkt dat die zich anders gedraagt, stiller etc kan je altijd nog een opvang bellen om te overleggen. Of om hem dan te brengen of om een ouder konijntje erbij te zetten.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:47

Wij hebben hetzelfde gehad met onze cavia's, de laatste van het stel hebben we naar een opvang gebracht. Daar heeft ze lekker de rest van haar leven met een hele hoop andere caafs kunnen spelen :)
Hoe moeilijk het ook is, dat was het beste voor onze cavia. Ik denk eerlijk gezegd dat je jouw konijn ook naar een opvang moet brengen of een ander erbij... :(:)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:51

ik herken het... toch zou ik gaan voor een nieuw konijn erbioj (dan blijf je wel bezig, want als stampertje dood gaat zal je er weer een maatje bij moeten nemen voor t overgebleven konijn etc) of stampertje aan iemand geven die hem bij een ander konijn kan zetten...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:07

Nee gewoon een lief "bejaard" konijn erbij, die zal ongeveer dezelfde levensverwachting hebben.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:14

allereerst sterkte! :(:)
wel erg apart, wij hadden ook 2 konijnen; snoepy en stampertje. maar bij ons is 2 weken terug stampertje overleden ;( we hebben er geen nieuw konijn bijgezet omdat snoepy ook al best oud is, en we merken eigenlijk helemaal niet dat het slecht gaat, hij eet gewoon nog goed etc.

maar je zou idd kunnen kijken voor een ouder konijntje ja :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:20

sterkte!
tsja het ligt ook een beetje aan het konijn of ie een soortgenootje nodig heeft.....
wij hadden eerst twee konijnen, maar die moesten we apart in een hok zetten, omdat de ene de andere steeds de kont kapot beet.
nu is degene die gebeten werd dood en de ander is nu veel gelukkiger; alleen alle aandacht, klinkt hard, maar waar....
maar zij is natuurlijk ook een uitzondering, waarschijnlijk zou jouw konijntje gelukkig zijn met een nieuw vriendje....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:24

benangelique schreef:
wat een onzin zeg. er zijn zat nijnen die de leeftijd van 10+ halen. Tuurlijk kan ie snel doodgaan door eenzaamheid maar die kans is nihil als je er een ander bij plaatst.
als de ts echt het beste met het nijntje voor heeft, brengt ze hem naar een opvang hoe moeilijk ook.

Konijnen kunnen inderdaad makkelijk ouder dan 10 jaar worden. Ons konijn is ingeslapen begin dit jaar maar de DA zei als hij het had overleefd, had hij makkelijk 12 kunnen worden.

Hele erg vervelend dat je konijntje is overleden, snap dat je het er moeilijk mee hebt :(:)
Ik zou wat anderen al zeggen is bij de dierenambulance informeren, die hebben vast wel wat konijnen zitten die bij jouw konijn passen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:09

Ja dit is heel rot maar een konijn heeft nou eenmaal soortgenoten nodig.. Dus of je moet er een konijn bij nemen of jouw konijn naar een andere plaats brengen waar wel andere konijnen zijn.

Heb je al eens gedacht aan een asiel of stichting? Daar hebben ze misschien wel oudere konijnen zitten! Ik weet wel dat er bijvoorbeeld een caviastichting is met allemaal cavia's die een nieuw huis zoeken. Zoiets zal er vast ook voor konijnen zijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:19

Sterkte.
Ik denk dat je er wel een konijn bij kunt nemen, mits je ze laat wennen aan elkaar op een plek die ze beiden niet kennen.
Anders heb je kans dat je konijn die je al hebt het territorium gaat verdedigen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:40

tja... het ligt er een beetje aan of je konijn een soortgenootje nodig heeft.

bullshit! IEDER konijn heeft een maatje nodig; het zijn groepsdieren en leven in de natuurlijk NOOIT alleen. geen enkel ander dier of de mens kan dit vervangen. Je konijn lijkt het misschien oke te doen zonder een maatje, maar plaats er na een geslaagde koppeling weer eentje bij en je zal zien hoe je nijn opknapt.

wat een onkunde is er soms toch over nijnen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:41

OMG! jeetje wat een toeval,
mijn konijn Lizzy is zaterdag ook overleden,
en nu zit Snoopy alleen,
weet ook niet wat te doen....
En mijn ouders willen ook niet een nieuw konijn kopen

maar sterkte zeg!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:14

@benangelique:niet altijd waar dus, mijn konijn kan echt niet met andere konijnen samen..... zou alleen maar zielig zijn voor het andere konijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:53

lovelanga schreef:
@benangelique:niet altijd waar dus, mijn konijn kan echt niet met andere konijnen samen..... zou alleen maar zielig zijn voor het andere konijn.

En hoezo niet? Volgensmij is er voor elk konijn wel een partner konijn, wij hebben alles gehad, vrouwtje en mannetje, 2 mannetjes, 2 vrouwtjes, alles kon als we ze maar goed lieten wennen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:33

benangelique schreef:
hoe verdrietig het ook is; daar moet een andere nijn bij. de strijd moet je maar met je ouders aangaan, maar een nijn heeft geen troost aan mensen en andere dieren. alleen een soortgenoot is hiervoor geschikt.

Mee eens. Konijnen horen niet alleen te zitten, ook al zijn ze wat ouder. En zeker als ze een vriendje gewend zijn! ;) Heel veel sterkte met het verlies... Ik was ook kapot toen mijn caafje doodging (bijna 3 jaar geleden alweer).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:40

voor een nijn is altijd een geschikte partner te vinden. hier heeft die zoektocht ruim een jaar geduurd, maar nu hebben we 2 onafscheidelijke koppels zitten.