Wild konijntje zal die het redden????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Wild konijntje zal die het redden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:11

heey,

Ik zal eventjes het verhaaltje vertellen,
Gisteren had ik priveles, dus ik was druk de stallen aan het doen, en mijn instructrice was veelste vroeg :P, dus ff gezellig gekletst, komt de eigenaar van de paarden met een baby konijntje aanzetten,, de Katten, had er 1 meegenomen, en de nest was nergens te vinden en de moeder ook niet, dus jammer genoeg kun je er dan weinig aan doen, dus in ieder geval bij de katten weg gehaald, en dus maar zolang in een konijntjehokje gedrukt ( stond nog een oude leeg), ik ben gewoon wezen rijden en mijn les gevolgt, maar na de les an dat die vrouw weg was,, kon ik het niet aanzien dat kleintje de hele nacht in zo'n koud hokje te houden, dus vroeg ik of ik het niet een weekje mee mag nemen en hem zolang opvoeden en proberen voort te brengen, dus heel wat geregel en alles was goed,
dus gister avond konijntje mee naar huis, maar op zo'n late avond kun je niet even naar de dierenwinkel spul kopen, dus ik heb zolang maar geprobeerd met bambix, met melk,, ( sorry ik weet koemelk is heel slecht ) maar hij moest toch wel wat hebben?
dus mams is vandaag tussen de middag speciaal naar de dierenwinkel gegaan om wel goed voer/melk te halen, en probeer dat nu te voeren, maar hij heeft er geen trek in, :o, hij heeft dus nog steeds niets gedronken,
weegt 124 gram, en is denk ik ongeveer tussen de 2 of 3 weekjes,
duimen jullie ook mee dat die nog langer mag hopen te leven??
Owja de dochter van de eigenaar heeft hem Dumpie genoemt :P,
vond het wel toepasselijk hihi,,

foto's:
Afbeelding

Afbeelding
http://94.100.113.201/708550001-7086000 ... _-umj.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-08-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

IndoradoRedi

Re: Wild konijntje zal die het redden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:13

Aaahhh!! Schattig!

Ik zou zeggen, blijf proberen! Meer kun je niet doen denk ik..
succes!! :)

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:19

Het lijkt wel een jonge haas. Zeker dat het een konijntje is? Ik heb ook jaren geleden een jong konijntje gevonden (net de oogjes open). De hond had aan de rand van de bak een konijnenhol gevonden....Deze had het als enige overleeft.
We zijn bij de dierenarts gaan vragen wat te doen. We moesten hem kittenmelk geven en ik herinner me dat hij ook op advies van de dierenarts slagroom heeft gehad. Om de paar uur moesten we hem voeden, ook midden in de nacht dus.
In het begin sliep hij in een doosje op mijn slaapkamer, later in een buitenhok.
Hij is iets van 8 jaar geworden. Hij was wel tam maar reageerde in bepaalde situaties of op vreemde mensen echt als een wild konijn.
Heb er jammer genoeg geen digitale foto's van. Het is al zo'n tijd geleden, jaartje of 16 ofzo?
Succes ermee! Het moet lukken, mij is het immers ook gelukt :-)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:21

Ik zou hem naar de konijnenopvang brengen, daar hebben ze veel ervaring en heeft het konijntje een grotere overlevingskans :j

Manou

Heel lief dat je dit konijntje probeert te redden, maar twee dingen. Allereerst mag je geen wilde konijnen thuis houden van de wet. Daarom en om het dier de beste toekomst te geven kan je beter op zoek naar een opvang die wilde konijnen mogen opvangen.
Verder is het zo dat de enige goede melk voor konijnen die je kan kopen is de melk je bij http://www.konijnenbelangen.nl/ kan kopen. Daar is trouwens ook goede informatie over moederloze konijnen te vinden.

manonxxlove

aaaahhhhh wat lief :D, wij hebben het ook gehad op stage... maar toen werden de jonge konijntjes verstoten door de moeder..
1x is het goed gegaan en toen heeft 1 konijntje het overleefd..
en de 2e x waren er 2 jonge konijntjes.. en die hebben het allebei ongeveer een week volgehouden..

Ik wens je veel succes.. hou het jong goed warm ;) wij hadden hem in een pantoffel zitten..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:22

Wat een schatje! Tis dat ik een Jack russel heb die dat als vleeshapje ziet maar anders...

Ben gek van konijntjes (mijn hondje helaas ook:( al let ik er wel goed op dat hij er geen te pakken krijgt hihi)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 27-08-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:23

Misty2001 schreef:
dus mams is vandaag tussen de middag speciaal naar de dierenwinkel gegaan om wel goed voer/melk te halen

Goede melk haal je helaas niet in een winkel, maar alleen bij http://www.konijnenbelangen.nl
Daar kan je ook alle info vinden die je eventueel moet hebben.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:25

Als je wilt dat dit diertje het overleefd, zou ik het linea recta naar een opvangcentrum voor wilde dieren brengen!
Zij hebben de ervaring en de middelen om dit beestje op te voeden EN terug in het wild te plaatsen. Ik vind het trouwens meer op een haasje lijken, dan op een konijn. Lijkt me ook het meest logische als een kat er mee komt aanlopen. Wilde haasjes zitten gewoon boven op de grond "voor het oprapen" een jong konijntje zouden ze eerst moeten uitgraven, en dat zie ik een kat nog niet zo vlug doen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:28

Wat een donkere kleur, inderdaad wel iets haasachtigs!

Jonge konijnen drinken circa 4 weken bij de moeder en ook niet verrekt veel. Aangezien deze toch best ver is, denk ik dat hij een goede kans heeft op overleving.

Ik zou desalniettemin het diertje naar een opvang brengen, daar weten ze beter raad hiermee!

Succes!
Laatst bijgewerkt door Adil op 27-08-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:32

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:33

bedankt voor de reacties, allemaal,
ik heb op die site me ook goed door gelezen,
we hebben nu ook kittenmelk voor hem,, maar slagroom??? wist ik niet, is dat echt goed? :o, is dat niet te zoet?
ik heb idd vanacht veel uitgeweest om te kijken of die nog leeft, en wat wou drinken, ben eerlijk gezegt wel kapot naar zo'n dag ( niet van konijntje maar ook de rest ) dus ga vroeg naar bed,

bij ons is er geen konijnenopvang in de buurt, :o, maar hebben vroeger ook wel eens netjes gered en met de fles opgevoed, en later het natuur in zijn gegaan ( de moeder was doorgereden)
en konijntjes kwamen later nog steeds terug op het grasveld voor een bakje voer zo lief,..
ik wil zo graag dat die verder groeit en verder mag leven, en probeer hem zo wild mogelijk te houden zodat ie strax wel de natuur in kan, :o, en anders heeft die een super groot hok bij stal. en ga ik hem gewoon daar goed verzorgen, :D
ik hoop op nog paar goed nachtjes hihi

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:36

Ashkerlon schreef:
als het echter een jong haasje is, dan kan het zijn dat het veel jonger is. Die worden namelijk al meer "af" geboren, en niet kaal en hulpeloos zoals bij een konijn.

http://www.yvonnevandermey.nl/wildlife- ... n-foto.htm
baby haasje... let op het witte stipje!

nu je het zegt,, ga ik twijfelen,, :o
hij heeft indd een stipje, en op beide oortjes een klein plekje,,
maar als het echt een haasje is, is die wel erg rustig en de oortjes zijn gewoon konijn lengte,, misschien het wel een mix van konijn en haas?
wat kun je doen als het een haasje is,,,?? als nog kittenvoer geven?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:38

Een mix tussen een konijn en een haas kan niet ;)

Adil

Ashkerlon schreef:
als het echter een jong haasje is, dan kan het zijn dat het veel jonger is. Die worden namelijk al meer "af" geboren, en niet kaal en hulpeloos zoals bij een konijn.

Inderdaad, daarom sprak ik ook het vermoeden uit. De haas wordt uiteindelijk veel groter dan een konijn...Wanneer dit een haas heeft, heeft hij inderdaad nog een lange weg te gaan...

pluizebol

Ik zou gewoon nog even de dierenarts bellen, vragen kost niets.
Zo hebeben wij het destijds ook gedaan. We hebben de melk toen gegeven met zo'n heel klein spuitje en een speentje erop. Kon ik zo bij de dierenarts ophalen, koste mij toen niets. Wel hygiënisch werken!
Succes! Het kan wel! En in Oldenzaal zit wel een konijnenopvang (goofy, ff googlen, daar heb ik mijn gedumpte asielkonijntjes ook vandaan!) maar ik denk dat ze er daar weinig meer mee doen dan jij al doet. Denk dat jij er meer tijd voor hebt dan zij. Ze zijn zo al druk, helemaal nu het vakantie is.
Ik zou echt even de dierenarts bellen!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:41

Hij is wel heel erg leuk. Ik heb vroeger ook een nest wilde konijnen gehad. Hun hol was uitgegraven door een graafmachine. Ik was toen echt heel jong, maar ik weet nog wel dat ze het allemaal overleefd hebben op eentje na, die lag ineens dood in de ren. Hoe ik ze op de foto's herinner waren ze ook ongeveer deze grote. De andere kwamen inderdaad nog regelmatig eten halen in de tuin. Ik zou ook even de dierenarts bellen, die heeft misschien ook opvangadressen. Maar als zij zeggen dat je het zelf prima zelf kan verzorgen is dat ook leuk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:41

Misty2001 schreef:
Ashkerlon schreef:

nu je het zegt,, ga ik twijfelen,, :o
hij heeft indd een stipje, en op beide oortjes een klein plekje,,
maar als het echt een haasje is, is die wel erg rustig en de oortjes zijn gewoon konijn lengte,, misschien het wel een mix van konijn en haas?
wat kun je doen als het een haasje is,,,?? als nog kittenvoer geven?

Goed nieuws is, dat de haas nog korter gezoogd wordt dan een konijn en snel 'vast' voeren kunnen eten...Nadeel: Als dit een haas is, is hij extreem jong...Hazen worden met open ogen en vacht geboren, inderdaad "af" zoals iemand voor mij al zei...Bij de geboorte kunnen hazen al ruim 120 gr. wegen.....Dan zou dit dus een hele jonge haas kunnen zijn..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:48

neem anders eens contact op met Nickeltje hier op bokt, die heeft een opvang thuis, misschien kan ze je verder op weg helpen met dit diertje, of een adres aanraden die bij je in de buurt zit.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:15

Is het zelfs niet zo dat het verboden is om een haas in huis te hebben?
Misschien een dierenambulance bellen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:39

Dit is 100% zeker een jong haasje. Die zijn inderdaad verboden om in huis te hebben, en verder denk ik niet dat je de juiste middelen in huis hebt, zelfs niet als je ze speciaal bij de dierenwinkel hebt gehaald. Het beste kan je hem naar de opvang brengen, want zonder ervaring is dat bij zo'n klein humpie zeker niet slim om dit zelf te doen.
Dit is nog een jong haasje, denk dat hij de 3 weken nog niet eens haalt. Ik zou dit niet zelf gaan aanklooien..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:55

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:00

Heb hier een aantal jaar geleden ook een jong konijn groot gebracht. Zag er precies uit als die van jou, ook enorm jong. Haar hebben we grootgebracht met wiskas kittenmelk. Om de twee uur met een glazen pipet minimaal 2 pipetten gevoerd. Konijntje is prima opgegroeid, heeft geen enkele kritische dag gehad. Ze is helaas een paar maanden geleden door een stom ongeluk overleden.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 07:24

wow wat een reacties al. haha, bedankt allemaal,
ik denk toch dat het een haasje is, :P ookal zijn kleine oortjes en zijn rustige gedrag :P
hij was gisteren eenmaal wakker en was vol energie, en aan het rond spoken hihi, zo cute ben echt helemaal in de wolkjes,
ik ga vanavond wel even bij de dierenarts langs of bellen, en vragen, ja ik weet dat je eigenlijk geen in huis mag hebben, maar hij heeft het hier toch prima? :o,

Update:
hij heeft weer nachtje overleeft, en gisteren zelfs weer lekker gegeten, vanochtend niet zoveel maar toch wel iets :D
hihi

bedankt allemaal..

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:31

Fijn dat hij de nacht doorgekomen is.
Ik heb ooit ook een wild konijn grootgebracht (en ja, met melk van de dierenwinkel!). Beest heeft het prima gedaan voor een aantal jaren. Het was geen knuffelkonijn, maar verder niet gemeen ofzo.