Kat misschien AIDS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Kat misschien AIDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:14

Pff zitten ff goed in de stress.

Janna at steeds slechter, hadden hiervoor al haar tanden na laten kijken, daar zijn er toen een aantal van verwijderd.
Nu, na een maand, eet ze no steeds slecht en at ze zelfs totaal niet meer.
Daarnet naar de Da gegaan..

De plaatsen waar de kiezen zijn getrokken zijn terug ontstoken...
Omdat ze niet zeker weten waar het vandaan komt, is er bloed getrokken...

Nu vertelde de DA dat de ontstekingen ook kunnen komen door katten aids...
Binnen nu en een half uur krijgen we de uitslag...

Ik hoop zo niet dat ze het heeft.. We hebben namelijk nog 3 andere katten rond lopen die nou niet echt in harmonie samen leven... :(
Als Janna aids heeft, bestaat er een kans van 60 % dat de rest het ook heeft |(

Duimen jullie mee op goed nieuws?

vitelli

Re: Kat misschien AIDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:20

Het komt nogal eens voor hoor onder de katten.
Er is alleen weinig bekendheid. Het is niet gevaarlijk voor andere dieren of mensen. Ze gaan wel wat kwaaltjes vertonen op momenten dat hun weerstand afneemt. Je dierenarts zal je wel goed inlichten hoe dat nu verder moet. Het is niet fijn om te horen en ik zal voor je duimen dat het niet zo zal zijn. Veel sterkte.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:22

Sterkte en hopelijk goed nieuws binnen een halfuurtje...
We duimen!

cissy

Dat kan inderdaad FELV zijn, kan ook paradontitus zijn, laten we hopen dat je snaptest negatief uitvalt.... Ik duim voor je!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oh jee, klinkt inderdaad niet goed.
Ik hoop op positief nieuws en zal voor jullie duimen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:24

Hopelijk valt het mee. Sterkte.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:29

Ben nu ook informatie ed aan het opzoeken over kattenaids... klinkt niet best ;(
cissy, FELV is toch weer wat anders dan FIV?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:32

Bah wat een rotidee hopelijk valt het mee!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:36

Nikki__ schreef:
Ben nu ook informatie ed aan het opzoeken over kattenaids... klinkt niet best ;(
cissy, FELV is toch weer wat anders dan FIV?

FeLV is het Feline Leukemie Virus, dit is inderdaad iets anders dan FIV (Feline Immunodeficientie Virus) ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:45

Weet je al wat? :(:)

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:50

Ik dacht dat kattenaids wel besmettelijk was onder katten.
Mijn zus haar kat had het ook en omdat de andere kat misschien in dezelfde kattenbak had gezeten had die andere ook kans op kattenaids.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:58

'T is inderdaad voor de andere katten ook besmettelijk.
Ik weet nog steeds niks. Damn, wachten is zoo frustrerend!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:02

Zover ik weet zijn er twee (moogelijk meer) varianten. Mijn kater had een aids variant. Hij kreeg wel alle symptomen. Hij werd mager, kreeg longontsteking en uitdroging. Heb hem meoten laten inslapen. Zijn vriendinnetje die zwanger van hem was heb ik ook moeten laten inslapen. Ik had haar in een sloot gevonden als klein poesje tussen andere doden poezen. Had haar mee naar huis genomen en was het beste vriendje van mijn kater geworden. Heb ze samen twee jaar gehad ( de kater langer). Niemand mocht bij de kat in de buurt komen behalve hij. Nou bleek dat hij het van haar heeft gekregen. Dus de poesjes die geboren zouden worden zouden het zeer waarschijnlijk ook hebben. Ik wist dat als hij dood was dat zij weg zou rennen en het dus zo een zelfde situatie zou kunnen worden als waar ik haar van heb gered. Dus met veel moeite heb ik besloten om ze allebei in te laten slapen. Haar zwanger ook... was erg moeilijk, maar als ik bedenk dat het twee buiten katten waren die alleen binnen kwamen om te eten en slapen dan had ik ook een verantwoordelijkheid naar de katten in de buurt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:11

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ze is kattenaids en leukemie vrij!!!!!!!!!!!!!

Nu moet ze alleen woensdag worden geopereerd en gaan al haar kiezen eruit.

alleen... nu moet ze op gewicht komen..
máár haar hele mond is dus ontstoken, het enigste wat ze nog weg krijgt is zacht voer..
Welke kan ik haar dan het beste geven, of iniedergeval dingen die ze makkelijk weg krijgt, maar waar ze wel dik van word?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:13

Fijn voor je :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:13

Dat is een opluchting om te horen zeg!

Vraag anders eens aan de DA wat je haar het beste kunt geven. :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:16

Nikki__ schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ze is kattenaids en leukemie vrij!!!!!!!!!!!!!

Nu moet ze alleen woensdag worden geopereerd en gaan al haar kiezen eruit.

alleen... nu moet ze op gewicht komen..
máár haar hele mond is dus ontstoken, het enigste wat ze nog weg krijgt is zacht voer..
Welke kan ik haar dan het beste geven, of iniedergeval dingen die ze makkelijk weg krijgt, maar waar ze wel dik van word?

hoihoi,

Mijn kat heeft precies hetzelfde gehad als jou kat, bekje ontstoken, paar tanden eruit, schoongemaakt, antibiotica enz...
nu moeten dus ook al zijn tandjes eruit. Vind het allemaal best spannend, vooral omdat ik benieuwd ben idd naar hoe en wat als alle tanden eruit zijn. Wanneer moet ie van jou onder het mes?

Wel fijn idd dat ze geen ziekte bij zich draagt, wat voer je nu als ik vragen mag, die van mij krijgt vleesvoer voor senior katten van kittekat of whiskas. Brokjes lukt idd niet meer. Broodje met leverpastei vind ie van mij ook erg lekker!

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:17

Gelukkig geen aids. Ik wist niet eens dat dit bestond bij katten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:17

Goed nieuws!!!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:28

ben blij voor je...
wat je kan doen is brokjes met een beetje warm water laten weken.
Blikvoer is voor een groot deel vocht en suikers. Dus als je een bepaald aantal blokjes een uurtje in een beetje warm water laat weken dat worden ze zacht. Je kan er wat blikvoer doorheen doen om het smakelijker te maken.
Mijn maltezer (helaas overleden) die had ook haast geen tanden meer, voor haar weekte ik de brokken ook en die was mooi rond.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:31

Haal een kittenvoer, daar zitten nu extra bouwstoffen in. Als je dat inderdaad met een beetje water laat weken eet e het wel. Maar zou zeker even wat kittenvoer halen.

edit hoeft geen uren te weken. kittenvoer is toch al iets zachter

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:40

Gelukkig heeft ze geen FIV...

Ik zou even langs de DA rijden en daar om speciaal Hills A/D voer vragen.
Dit is voor dieren die moeten aansterken. Beetje water erbij en
het is heel erg vloeibaar...en makkelijker voor je kat naar binnen te
werken.
Succes met je poezel...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:55

Sorry, haalde ze door elkaar, FELV is inderdaad Leukemie en FIV is aids, was dringend aan een boterham toe.... :D

Maar goed nieuws gelukkig!, maar nu hoe verder? zacht voer geven voorlopig en dan eet ze binnen no time weer aardig hoor, er zijn heel wat katten die zonder tanden nog prima jaren meegaan en zelfs muizen vangen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:02

LecyTinker schreef:
Zover ik weet zijn er twee (moogelijk meer) varianten. Mijn kater had een aids variant. Hij kreeg wel alle symptomen. Hij werd mager, kreeg longontsteking en uitdroging. Heb hem meoten laten inslapen. Zijn vriendinnetje die zwanger van hem was heb ik ook moeten laten inslapen. Ik had haar in een sloot gevonden als klein poesje tussen andere doden poezen. Had haar mee naar huis genomen en was het beste vriendje van mijn kater geworden. Heb ze samen twee jaar gehad ( de kater langer). Niemand mocht bij de kat in de buurt komen behalve hij. Nou bleek dat hij het van haar heeft gekregen. Dus de poesjes die geboren zouden worden zouden het zeer waarschijnlijk ook hebben. Ik wist dat als hij dood was dat zij weg zou rennen en het dus zo een zelfde situatie zou kunnen worden als waar ik haar van heb gered. Dus met veel moeite heb ik besloten om ze allebei in te laten slapen. Haar zwanger ook... was erg moeilijk, maar als ik bedenk dat het twee buiten katten waren die alleen binnen kwamen om te eten en slapen dan had ik ook een verantwoordelijkheid naar de katten in de buurt.

Goede en enig juiste beslissing, hoe moeilijk ook!
FIV (en FELV) is besmettelijk en contact met andere katten is dus eigenlijk uit den boze. Daarom moeten raskatten ook op beide worden getest voordat er mee gefokt mag worden. Kater eigenaren testen hun eigen kater en elke poes die bij hem op visite komt moet ook vantevoren gestest worden.
Het wordt vaak overgedragen na dekkingen en vandaar dat het ook zo belangrijk is om je kat niet ongeholpen buiten te laten lopen, kans op vechten of ongewenste zwangerschap compleet met de kans op FIV/FELV is uiteraard aanwezig.

Er zijn speciale opvancentra voor FIV/FELV katten waar ze met mede dragers kunnen samenwonen zodat euthanasie niet gelijk hoeft zolang ze nog niet ziek zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:07

Gelukkig geen FIV maar wel een Gingivitis-Stomatitis complex . Kan mij voorstellen dat zij niet wilde eten met al die ontsteking in haar mond.
Bij mijn vorige kat zijn destijds ook alle tanden getrokken en die heeft nog jaren goed gezond geleefd en at toen ook tandloos harde brokjes zonder problemen. katten kauwen hun eten toch al niet zoals wij dus dat is geen probleem. Voor nu zou ik hem inderdaad wat AD-voer geven dat is astronautenvoer en daar komen ze lekker van aan.