LecyTinker schreef:Zover ik weet zijn er twee (moogelijk meer) varianten. Mijn kater had een aids variant. Hij kreeg wel alle symptomen. Hij werd mager, kreeg longontsteking en uitdroging. Heb hem meoten laten inslapen. Zijn vriendinnetje die zwanger van hem was heb ik ook moeten laten inslapen. Ik had haar in een sloot gevonden als klein poesje tussen andere doden poezen. Had haar mee naar huis genomen en was het beste vriendje van mijn kater geworden. Heb ze samen twee jaar gehad ( de kater langer). Niemand mocht bij de kat in de buurt komen behalve hij. Nou bleek dat hij het van haar heeft gekregen. Dus de poesjes die geboren zouden worden zouden het zeer waarschijnlijk ook hebben. Ik wist dat als hij dood was dat zij weg zou rennen en het dus zo een zelfde situatie zou kunnen worden als waar ik haar van heb gered. Dus met veel moeite heb ik besloten om ze allebei in te laten slapen. Haar zwanger ook... was erg moeilijk, maar als ik bedenk dat het twee buiten katten waren die alleen binnen kwamen om te eten en slapen dan had ik ook een verantwoordelijkheid naar de katten in de buurt.
Goede en enig juiste beslissing, hoe moeilijk ook!
FIV (en FELV) is besmettelijk en contact met andere katten is dus eigenlijk uit den boze. Daarom moeten raskatten ook op beide worden getest voordat er mee gefokt mag worden. Kater eigenaren testen hun eigen kater en elke poes die bij hem op visite komt moet ook vantevoren gestest worden.
Het wordt vaak overgedragen na dekkingen en vandaar dat het ook zo belangrijk is om je kat niet ongeholpen buiten te laten lopen, kans op vechten of ongewenste zwangerschap compleet met de kans op FIV/FELV is uiteraard aanwezig.
Er zijn speciale opvancentra voor FIV/FELV katten waar ze met mede dragers kunnen samenwonen zodat euthanasie niet gelijk hoeft zolang ze nog niet ziek zijn.