Husky eigenwijs?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Husky eigenwijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:17

Hey bokkers, ik heb eens een vraagje
ik was laatst bezig over een Husky, omdat ik dat later heel graag zou willen, vind ze nl. prachtige beesten
maar nu zei er iemand dat dat heel erg eigenwijze honden zijn en dat die heel moeilijk af te richten zijn.. is dat zo of is dat maar een fabeltje?
graag meer informatie over deze hond :)

Brainless

Re: Husky eigenwijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:19

Husky's zijn heel zelfstandig en niet baasgericht zoals een herder/labrador.
Het is (veel) moeilijker om ze dingen te leren, omdat ze (soms) het nut er niet van inzien.
Als je nog nooit een hond hebt gehad, zal ik je niet een Husky aanraden.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:21

okee bedankt, ben maar even info aan het ronselen (: welk ras is er wel geschikt voor eerste hond?
liefst een formaat zoals husky, duiste herder ed.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:22

De husky is een ras dat nog veel meer bij de natuur staat dan andere rassen. Daar lijken ze misschien 'eigenwijs' maar ik denk niet dat dat de goede benaming is. Het is gewoon een ras dat niet zo afhankelijk is en zichzelf goed kan redden.

Het is daarom ook zeker geen beginnershond en ik sluit me helemaal aan bij Brainless.
Ook bij een duitse herder vraag ik me af of dat een goede beginnershond is. Denk persoonlijk van niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:24

Wij hebben ook zo'n oer ras als de Husky..zelfstandige hond, eigen wil, in de regel dominant naar mens en dier, je moet echt sterk in je schoenen staan! Maar ik deel je mening; ze zijn geweldig! Wij hebben nu een Shiba en qua karakter zullen ze elkaar niet veel onder doen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:25

Maar je zult het er mee eens zijn dat het geen beginnershonden zijn..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:25

Dat ben ik!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:27

Het zijn ook honden die, in de regel, niet los kunnen lopen.
Als ze bedenken een andere kant op te gaan kun je als baas roepen wat je wilt..... :o

info van de HuskyClub Nederland
http://www.shkn.nl/Ras%20informatie.htm

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:29

Ik heb er ook 13 jaar 1 gehad en ben het helemaal eens met de hierboven gemelde opmerkingen!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:30

okee, geen beginnershond dus :P das duidelijk!
dan ga ik nog maar wat andere rassen opzoeken!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:31

Jenthe_x schreef:
okee bedankt, ben maar even info aan het ronselen (: welk ras is er wel geschikt voor eerste hond?
liefst een formaat zoals husky, duiste herder ed.

Vind dat nou beide niet echt beginnershonden...
Misschien iets van een flatcoated retriever ?
Pfoe, wat wil je nog meer van je hond zien? Kwa karakter ed?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:31

Haha hoe herkenbaar! En ik kan je vertellen dat is zwaar frustrerend, helemaal als je haast hebt (alsof ze het voelen) ;) Ons ras komt officieel uit Japan maar is regelmatig Oost Indisch Doof! De Shiba is klein van formaat maar heeft een erg groot karakter, nu is die van ons 1 van de makkelijke en is ze op een leuke manier dominant..de Shiba van een vriend van mij heeft echt een heropvoeding moeten hebben want die stond bovenaan de roedel (lees; lip optrekken naar de baas, en zelfs grommen..) en dit zijn dus 'kleinere' honden..als je het zover laat komen met Husky heb je nog wel iets meer hond tegenover je!

Maar ik deel de liefde voor de Husky! Als ik later groot ben en een heeeel mooi huis heb, wil ik er 2 (dromen mag he!)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:32

@ ju1982
Ook niet dat het geen beginnershond is?
En ook niet dat het een ras is dat dichter bij de natuur staat?
Is toch echt waar hoor... En ze zijn zeker wel heel zelfstandig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:33

Pollewoppy schreef:
@ ju1982
Ook niet dat het geen beginnershond is?
En ook niet dat het een ras is dat dichter bij de natuur staat?
Is toch echt waar hoor... En ze zijn zeker wel heel zelfstandig.

Ze deelt juist onze mening ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:34

Oeps, verkeerd gelezen. Dacht dat er stond dat ze het er helemaal niet mee eens was. Dat verbaasde me.

Foutje dus ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:41

Helemaal met de rest eens! Géén beginnershond!
Komt buiten het karakter ook nog eens bij dat het honden zijn die (in de regel) veel beweging nodig hebben! Houd je je daar niet aan, gaat gewoon je interieur eraan......

Misschien dat je eens op een site van een asiel kunt kijken!! Daar zitten soms de mooiste kruisingen!

Ook wij hebben twee Japannertjes (zoals Jeanine84) en geloof me, we weten met de één hoe sterk je af en toe in je schoenen moet staan....................

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:44

@Nikki
ik ga er nu niet direct eentje nemen hoor, maar liefst een hond die niet te klein, sociaal, leergierig is en goed luisterd :) (mét trainig etc.)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:45

Ben het met Kentaro eens: In het asiel zitten hele leuke kruisingen. Heb mijn hond ook uit het asiel :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:46

Jenthe_x schreef:
@Nikki
ik ga er nu niet direct eentje nemen hoor, maar liefst een hond die niet te klein, sociaal, leergierig is en goed luisterd :) (mét trainig etc.)

En evt voorkeuren voor wat voor training? De jacht bijvoorbeeld?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:36

@ Nikki
ik bedoel hondenschool enz. ik bedoel maar dat ik er niet zelf mee ga beginnen kullen :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:28

Pollewoppy schreef:
Oeps, verkeerd gelezen. Dacht dat er stond dat ze het er helemaal niet mee eens was. Dat verbaasde me.

Foutje dus ;)

Hahaha ja ik was het juist met jullie eens ;) ...geeft niet, je wil niet weten hoe vaak ik iets verkeerd lees hahaha...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:30

Ik vond het al raar dat iemand het er helemaal niet mee eens was ;) alsof er zulke rare dingen gezegd waren hihi

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:36

Husky's staan erg dicht bij de wolven en is dus een erg zelfstandig ras, als het niet duidelijk is wie er de baas is zal de hond lekker zijn eigen gang gaan, het is in feite een continue strijd tussen wie is de baas, is het altijd wel met honden, maar net even wat erger met huskys

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:45

ik denk dat je als je voor het eerst een hond aanschaft je eerst eens moet meten wat je eigen ervaring is met honden, of eigenlijk dieren in t algemeen.
Ik had voor mijn honden ook nooit honden gehad.. maar ik train al heel mijn leven paarden en loop altijd op terreinen met dieren, kom veel bij mensen met honden etc etc.
van mezelf ben ik heel consequent, wat sommige dingen makkelijker maakt.
ik heb gekozen voor een australische terrier, later een podenco erbij.
de terrier is erg leergierig en makkelijk in omgang, hier heb ik natuurlijk wel wat werk in gestoken.
de podenco kregen we toen hij drie was, deze honden worden gefokt voor het zelfstandig jagen, dwz dat ze met een meute / roedel t bos in gestuurd worden en er verwacht word dat ze met prooi terug komen naar huis of auto.
dit betekend dus dat het jachtinstinct heel erg aanwezig is.
toch loopt deze hond nu los in t bos mee met ons en luistert goed genoeg. net als de husky staan ook de podencos erg dicht bij de natuur en als ze ergens t nut niet van inzien moet je ze dat toch echt eerst laten zien voordat ze er uberhaupt over willen denken. dit is wel een leuke uitdaging voor iemand die opgegroeid is met dieren maar als je eigenlijk nog weinig tot niks met dieren gewent bent is dat een ander verhaal.

ik zou zeggen nu je toch nog geen hond neem, ga ervaring opdoen in een asiel, of ga honden uit de buurt uitlaten.
zo kom je verachillende rassen tegen en wat is nou makkelijker kiezen als uit eigen ervaring??

heel veel succes iig bij het vinden van jou maatje over een tijdje..

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:48

dubbel , excuus.