Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:38

Ik heb al bij de zoek functie gekeken maar niets vergelijkbaars gevonden.

Ik Heb een Rhodesian ridgeback van nu 11 maanden. Ben met haar naar de puppy curses geweest
en dat ging allemaal erg goed. Ze luisterd goed naar Zit, Af en plaats. Thuis op de boerderij of bij het strandje loopt ze gewoon los en gaat ze lekker met andere honden spelen. Maar als ik ga wandelen in het bos of op een landje waar ze aan de riem moeten lopen
trekt ze giga erg ze trekt soms je arm gewoon uit de kom. Als we andere honden tegen komen dan is ze gewoon niet te houden.
Ze heeft een gewone halsband om met een flexi riem. Als ik haar los laat komt ze ook gewoon niet meer terug alleen als ik
ga doen alsof ik niet helemaal spoor dan vind ze mij pas interessant. Ik kan gaan roepen wat ik wil maar ze komt gewoon niet want andere honden vind ze gewoon veel leuker..

Ik heb al op internet gekeken naar goede honden scholen om een heropvoed cursus te gaan volgen, maar
ik heb nog geen goeie gevonden hier in de buurt aangezien ik weinig tijd heb door de weeks.

Heeft iemand een tip voor mij ??

Ohja slipketting ben ik niet zo dol op heb het wel eens geprobeerd maar ze geeft er helemaal niets om.
Heb ook wel eens gehoord van een riempje om haar neus ofzo??

Bedankt alvast!

saskiaojan

Re: Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:43

Hallo,

Ik ken dat probleem, had een bm van 75 kilo die ook trok naar andere honden, geloof me die hou je niet!
Tot zijn 1ste levensjaar op cursus geweest, toen moest ie geopereerd en daarna werd het luisteren dus minder, vooral omdat ik minder consequent was....
Ik ben met hem naar een martin gaus hondenschool geweest, maand lang 3 keer in de week, kreeg hij een haltie om(das zon riempje voor om zijn neus) is net een halster. Daarna ging het weer beter, maar vooral omdat ik weer heel consequent werd en hij dus weer wist wie er de baas was....
Mijn raad zoek een goede hondenschool die samen met jou weer ff de balans opmaakt en consequent blijven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:44

Heb je na die puppencursus dan geen vervolgcursus gedaan? (Bv sociale huishond of G&G??)
Je weet toch wel dat een RR een hele andere benadering in de opvoeding vergt dan elk willekeurige ander hondenras?
Want dat is me niet geheel duidelijk in je verhaal.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:44

Een riempje om haar neus is een halty of een gentle leader. Zijn wel twee verschillende dingen.

Ik zou ook de flexlijn wegdoen en er een gewone stevige riem voor in de plaats nemen. Vind flexlijnen ondingen bij honden die trekken.

Verder zou ik toch echt een hondenschool op zoeken en weer op cursus gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:46

Zit er een werkhondenvereniging bij je in de buurt?
Niet dat een RR een standaard werkhondenras is, maar wss kunnen ze je daar wèl helpen met het heropvoeden van je hond.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:48

Zelf ben ik geen voorstander van een flexiriem.
Doe mij maar een "normale" riem en een halsband.

Ik zou je willen adviseren om weer naar cursus te gaan.
Je hond is je nu aan het uitproberen.
Aan jou de taak om dat goed te laten verlopen.

Overigens heeft onze golden ook bij een Martin Gaus school getraind en op hun advies een gentle leader om gehad.
Scheelde enorm in trekken (ik heb een ziekte en hij trok letterlijk mijn schouder uit de kom).
tegenwoordig is een gentle leader niet meer nodig.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:50

Gentle leader, jep die had ik ook kon alleen niet meer op de naam komen! En daar raden je ze je idd aan de flexlijn weg te gooien en een gewone goede riem te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:54

Gewoon een leren halsband en een leren lijn, en akelig consequent zijn, kun je elke hond het trekken prima mee afleren.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:55

Ooit verdiept in de ridge back?!is officeel een jachthond in afrika daar jagen ze op leeuwen!je kan met slipketting proberen maar die moet je om weten te doen dat is niet zomaar ketting door oog hale en omdoen nl ,geeft hij dan een ruk trek je hem flink terugSlipketting is beter dan zo riempje op om neus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:57

anjaatjuh schreef:
Ooit verdiept in de ridge back?!is officeel een jachthond in afrika daar jagen ze op leeuwen!je kan met slipketting proberen maar die moet je om weten te doen dat is niet zomaar ketting door oog hale en omdoen nl ,geeft hij dan een ruk trek je hem flink terugSlipketting is beter dan zo riempje op om neus

Als je weet wat je doet wel.

Maar imo zou een "leek" zo een ding niet in huis mogen hebben. Maar dat geldt ook voor de halti en de GL.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:58

drom zeg ik ook dat je moet weten hoe om te gaan met slip !en de rest ja heb je gelijk in !

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:05

Chiqa schreef:
Heb je na die puppencursus dan geen vervolgcursus gedaan? (Bv sociale huishond of G&G??)
Je weet toch wel dat een RR een hele andere benadering in de opvoeding vergt dan elk willekeurige ander hondenras?
Want dat is me niet geheel duidelijk in je verhaal.

Ik ben naar een cursus geweest die na de puppy cursus kwam maar daar werden alleen de dingen herhaalt wat ik in de puppy cursus had geleerd.. Ik weet dat RR een andere benadering nodig hebben. Mijn moeder heeft er zelf een RR gehad. Maar dit gedrag deden de honden van mijn moeder niet.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:07

elke hond is anders !En heb toen ik in dierenasiel werkte ook vele cursussen gehad maar die hadden betrekking qua omgang etc

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:09

anjaatjuh schreef:

Ja juist in het RR ras. Mijn moeder heeft de RR ook gehad. ook vandaar dat ik voor dit ras had gekozen.

Ik heb kennissen die ook een RR hadden en ook de slipketting eens hadden geprobeerd maar hun hond werd er juist bang schichtig van vandaar dat ik die juist even achterwege wil laten. RR kunnen snel van slag raken.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:11

op de mijne heeft het juist weer effect gehad :+ Loopt keurig nu los naast me kijkt nergens van op als ik zeg wacht staat tie stil etc

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:11

Je hebt ook halve slipkettingen, dan is de band gewoon stevig leer en het laatste stukje slip. De gebruiken mijn ouders soms ook bij de labs en ik vind ze wel prettig omdat je net dat laatste stukje nog wat te zeggen hebt. Net zoals de andere zeggen zou ik ook de rolriem eruit gooien en een normale lijn kopen.

Vervolgcursus kan in het begin op puppy-cursus lijken, maar net zoals met kinderen en KDV's en PSZ leren honden er met andere honden omgaan en krijg je tips mee om je wat meer volwassen hond ook onder commando te houden. Wij hebben altijd nog vervolgcursussen gedaan met de honden, ook al vonden die er niks meer aan.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:12

anjaatjuh schreef:
op de mijne heeft het juist weer effect gehad :+ Loopt keurig nu los naast me kijkt nergens van op als ik zeg wacht staat tie stil etc

Heb jij dan ook een RR?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:13

Waarom de oplossing gaan zoeken in andere riemen als er duidelijk sprake is van een verstoorde communicatie tussen hond en baas. De hond heeft te luisteren, onafhankelijk van de riem...!

Opnieuw cursussen, je bent nooit te oud om te leren, en de hond ook niet. Het is makkelijker op jonge leeftijd, maar jouw hond is ook nog zo jong, je kunt nu nog een hoop redden!

Ehm, ik zou alleen wel jouw huidige riem weg doen...Die zou ik voor geen enkele hond gebruiken, ondingen...! :o ;)

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:14

een halve whahahah de rest is mastiff ook de makkelijkste niet !Maar kanjer van hond door goeie opvoeding die ik hem zelf gegeven heb
Laatst bijgewerkt door anjaatjuh op 25-08-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:14

Slipketting kan helpen.
En ga nu veel aan de riem lopen, en vind uit wat jouw hond vervelend vind.
Als onze labrador trekt, draaien en we direct scherp om en lopen verder. Dit hebben we 2 weken gedaan, en hij trok niet meer.

Of een paar keer een enorme ruk geven, klink heel onvriendelijk. Maar dit ik veel minder pijnlijk dan het constante trekken etc.
Koekjes in je hand ook al geprobeerd?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:17

Jep ook met koekjes hebben we het geprobeert. als de riem los hangt en ik roep haar dan en ze komt dan beloon ik haar uitbundig. Maar heb het idee dat ze na een tijdje de koekjes ook niet meer interessant vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:19

Adil18 schreef:
Waarom de oplossing gaan zoeken in andere riemen als er duidelijk sprake is van een verstoorde communicatie tussen hond en baas. De hond heeft te luisteren, onafhankelijk van de riem...!

Opnieuw cursussen, je bent nooit te oud om te leren, en de hond ook niet. Het is makkelijker op jonge leeftijd, maar jouw hond is ook nog zo jong, je kunt nu nog een hoop redden!

Ehm, ik zou alleen wel jouw huidige riem weg doen...Die zou ik voor geen enkele hond gebruiken, ondingen...! :o ;)

Heb TS een pb gedaan met een adres waar ik van weet dat ze heel erg goed zijn, en serieus trainen, met respect en eerlijkheid naar de hond toe :)

Gaat goedkomen denk ik ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:21

Yamcha schreef:
Adil18 schreef:

Heb TS een pb gedaan met een adres waar ik van weet dat ze heel erg goed zijn, en serieus trainen, met respect en eerlijkheid naar de hond toe :)

Gaat goedkomen denk ik ;)

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:26

:D

Overigens ben ik het met jouw verhaal totaal eens, de oplossing zit hem eigenlijk nooit in ander materiaal, dat is symptoombestrijding. De enige constructie en op lange termijn effectieve oplossing is trainen en opvoeden. Volgens mij heeft de hond van TS daar ook de ideale leeftijd voor, een leeftijd waarop ze makkelijk en snel leren, en het lichaam kan ook meer aan :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:29

Mee eens, maar een flexlijn is gewoon heel onhandig. Vandaar dat ik een gewone lijn als tip gaf ;)