Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:49

dat wanneer er op een bord staat dat je je hond aan moet lijnen, je dit ook gewoon moet doen?
Ik irriteer me helemaal mateloos, denk na het eten even lekker met de hond hier een klein bosje in, mogen andere honden niet los en aangezien madame behoorlijk overdreven kan reageren als ze nog niet gespeeld heeft is het handig dat niet iedere hond op haar af geloven komt, dacht ik...
De 1 na de ander liep los en komen (uiteraard) op mijn hond af, om vervolgens daarna te gillen hou die hond bij je, tja euh ik heb die van mij aangelijnt, dat zie je, jij laat jouw hond op de mijne afstormen en dan gillen als die van mij in de lijn hangt? (Puur enthousiasme overigens)
Tot 2 keer toe een hele waterval aan commentaar over me heen gekregen, was te verbijsterd om een woord terug te zeggen, mn hond moest maar afgemaakt worden, was levensgevaarlijk, en ik moest maar een cursus krijgen hoe een hond op te voeden.

De borden zijn niet te missen, groot wit hek met een knalgroen groot bord met koeienletters er op geschreven: Honden aanlijnen
Ben ik dan echt zo stom dat ik verwacht dat ik daar rustig kan wandelen met mn hond netjes aan de lijn, die overigens andere honden gewoon rustig passeert als ze maar niet op haar afrennen?

Nee ik verwacht niet dat bokkers wat met mijn frustraties kunnen, maar er zijn wellicht bokkers die ook net zoals de mensen die ik tegen kom de borden gewoon negeren.
Moraal van dit verhaal voor mensen die het (tot nu toe) wel doen hou a.u.b. je hond aan de lijn als dat staat aangegeven, dan kunnen mensen die bewust voor zo'n gebied kiezen ook lekker rustig wandelen :)

Pollewoppy

Re: Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:51

Mensen worden wat dat betreft steeds asocialer en het ligt altijd aan een ander. Dat jij je hond wel aangelijnd had zien ze niet eens.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:52

Eigenlijk is het overal verplicht de hond aan de lijn te hebben tenzij anders vermeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:53

O hou op schei uit. Hoe vaak ik al niet een grote bek heb gehad van hondenbezitters die met hun niet-aangelijnde hond de stiltegebieden hier (waar je dus niet mag komen) inlopen, als ik ze daar op vriendelijke wijze op aanspreek.
Asociaal volk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:56

Ach ja, hier in het park moeten honden ook aangelijnd lopen. Maar het is het enige stukje groen op een loopafstand korter dan 15 minuten. Onze hond loopt daar dus ook gewoon los. We willen wel een balletje kunnen gooien.

Maar wij gaan wel altijd op rustige tijden en als er teveel honden zijn blijft ze gewoon aan de lijn. Daarnaast mag ze van ons niet naar andere honden toe lopen en dan roepen wij haar terug, waar ze ook keurig op gehoorzaamd.

Die van ons loopt dus ook regelmatig los waar het niet mag maar wij staan dus ook niet toe dat ze naar vreemde honden toe loopt.

_janet_

Ik heb mijn hond altijd netjes aangelijnd waar het moet, tenzij staat aangegeven dat je je hond los mag hebben.
Krijg ik constant commentaar: "zo die van jou is zeker vals, want je hebt haar aan de lijn" :(
Nee hoor ik hou me gewoon aan de regels...

pantuf

Ik word er ook niet goed van, allemaal honden los de een luistert nog slechter dan de ander.
Wij houden ze expres aangelijnd (ze luisteren wel) maar mocht er ineens een agressieve reu voor hem staan weet ik niet hoe onze ab reageer (heb wel een vermoeden).
En dan laat iedereen zijn hond maar los nou de meeste kunnen roepen tot ze een ons wegen maar die honden komen gewoon niet.
Maar mocht er iets gebeuren wijzen ze wel naar jou hond want wij hebben een " gevaarlijke" ambull yeah right

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:57

Ik heb ook altijd een hond aangelijnd, de ander loopt altijd los. De reden hiervoor is dat de jongste alle honden wil knuffelen en dus als een gek op alle honden afstormt, dus blijft hij behalve waar het mag en kan (geen aangelijnde honden of andere passanten in de buurt) lekker aangelijnd. De ander verdraagt om medische redenen geen halsband/ tuigje en loopt niet anders met als zonder riem, loopt bijvoorbeeld standaard max. een halve meter bij mij vandaan.
Ik erger me dan ook regelmatig aan mensen die niet luisterende honden hebben en ze toch los laten. Ik kan me je frustratie dan ook goed voorstellen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:59

tja is natuurlijk wat van te zeggen.... als jij niet met jouw hond daar loopt, kan die loslopende hond niet op jouw hond afrennen en dan gat jouw hond niet de lijn hangen waardoor het baasje van die aanstormende hond denkt dat jouw gevaarlijk is en gaat mopperen op jouw... dus ja, is jouw schuld :+ :+

Het moet echt niet gekker worden, dat je afgebekt wordt als je je aan de regels houdt omdat een ander zijn hond niet aangelijnd wil uitlaten.....
ligt dus niet aan jou, alleen begrijpt je medehondebezitter het niet...

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:05

Ook mijn hond (stafford) loopt los waar het niet mag. MAAR hij luisterd perfect en stiert niet op andere honden af. Als ik andere honden tegen kom lijn ik die van mij aan. Zo is mijn hond aangelijnde honden niet tot last. Maar ik snap je wel...denk je rustig te lopen omdat je geen loslopende honden tegen kan komen gebeurd het toch...helaas het gebeurd! Het is echter niet jou schuld jij houd je aan de regels omdat andere mensen hun hond gewoon de gang laten gaan en niet luisteren heeft jou hond het gedaan...ja zo lus ik er nog wel een paar!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:11

Mijn pony werd zo laatst aangevlogen door een loslopende herder, in een niet-losloopgebied, en die bazin schold mij ook uit dat ik daar durfde te lopen met mijn pony. Sommige mensen....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:16

Juliette86 schreef:
Ach ja, hier in het park moeten honden ook aangelijnd lopen. Maar het is het enige stukje groen op een loopafstand korter dan 15 minuten. Onze hond loopt daar dus ook gewoon los. We willen wel een balletje kunnen gooien.

Maar wij gaan wel altijd op rustige tijden en als er teveel honden zijn blijft ze gewoon aan de lijn. Daarnaast mag ze van ons niet naar andere honden toe lopen en dan roepen wij haar terug, waar ze ook keurig op gehoorzaamd.

Die van ons loopt dus ook regelmatig los waar het niet mag maar wij staan dus ook niet toe dat ze naar vreemde honden toe loopt.

Hier hetzelfde verhaal. ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:21

Fijn dat ik dus niet helemaal gek ben dat ik het normaal vind om je aan de regels te houden :)

Alane je liet me schrikken met je opmerking, onder het lezen dacht wat is dat nou weer voor een logica :')

Voor degene die de honden wel los laten waar het niet mag, hoe gaan jullie het oplossen als je hond opeens even oost indisch doof is? Gaan jullie dan zeggen doet 'ie anders nooit? En als daarbij je hond wordt gebeten, klagen jullie dan alsnog de eigenaar van de hond aan?
Dit omdat ik regelmatig met iemand anders loop waarvan zijn hond maar met heel weinig andere honden kan en dus wel agressief reageert, en daar afgelopen week een akkefietje mee geweest is.
(Ik wil niet zeggen dat dat bij jullie gaat gebeuren hoor, maar gewoon even puur nieuwsgierig of jullie daar wel eens bij stil staan)

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:24

Ik loop vaak met de asielhonden in het bos.. Daar laat ik de honden ook altijd los! scheeld wel dat ik ook met deze dieren train, waardoor ze.. áls ik al andere mensen/honden moet passeren, netjes naast mij blijven lopen en niet eens omkijken! ik laat de honden trouwens niet los, als ze op andere honden/mensen afrennen of verder dan een paar meter van mij vandaan gaan..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:24

Ik sta daar zeker stil bij, mijn oudste loopt echt nooit naar een andere hond toe die haat honden.
De jongste is vaker oost indisch doof en soms voorkom je het niet dat hij naar een andere toerent, dan is bijten van een aangelijnde hond dus mijn risico en zal ik zeker niemand aanklagen. echter de enige keer dat hij bijna gebeten is, waren beide aangelijnd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:26

Stel dat ik mijn hond los heb lopen en hij gaat naar een andere hond die aangelijnd is, is dat op eigen risico vind ik. Je weet nooit waarom een hond aangelijnd is. Ik zou dan dus niet de eigenaar van die hond aanklagen als mijn hond in zo'n situatie gebeten zou worden.

Maar als ik mijn hond los heb en ik zie een aangelijnde hond (die ik niet ken of waarvan ik weet dat het niet kan) doe ik mijn hond alsnog aan de lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:30

Goh je lijkt wel hier te wonen en met mijn hond te wandelen.

Ze valt uit naar andere honden, maar kan haar prima onder controle houden én aan de lijn. En dan nog kom je los lopende honden tegen op stukken waar het verboden is, die op de mijn af komt vliegen óók als ik geroepen heb of ze de hond bij zich willen houden en dat ze hier aan de lijn moeten.

En dan is het weer mijn hond die geslacht moet worden.

Snap je frustratie dan ook helemaal, helaas.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:35

Ook ik laat mijn hond weleens ergens los waar dat eigenlijk niet mag. Maar alleen als het ergens rustig is en zodra ik iemand (met of zonder hond) zie aankomen, lijn ik even aan.
Mijn hond luistert prima, staat meteen naast me als ik hem terug roep. Ook als hij een andere hond ziet.

Hier in de buurt zijn gewoon geen losloop terreinen, dus als ik mijn hond eens lekker wil laten rennen/spelen, moet ik anders al een eindje weg met de auto.
Een evt. boete neem ik wel voor lief, als ik op mijn vingers getikt wordt. Er is natuurlijk niets tegen in te brengen. Als ik mijn hond loslaat waar het niet mag, dan ben ik fout.

@ Nijn: Mijn hond is wel ooit gewond geraakt in een akkefietje met een andere hond. Daarbij was mijn hond wel aangelijnd en werd hij gebeten door een loslopende hond die niet naar zijn baasje terug kwam.
Ik zal nooit zeggen dat mijn hond nooit iets verkeerds zal doen. Het blijft natuurlijk een dier. Maar ik heb hem al 5 jaar en in die tijd is hij nog nooit oost-indisch doof voor mij geweest. Terugroepen = terugkomen, dat heeft hij als pup geleerd en dat is voor hem heel normaal.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:35

Het is dan mijn schuld en als mijn hond jou hond letsel bezorgd als die van jou aan de riem zit kan jij mij aanklagen en niet andersom! Jij houd je dan aan de regels en ik op dat moment dan niet! Als mijn hond dan gebeten word tjah is het mijn eigen schuld honden zitten niet voor niks aan de riem.

Als jij met je hond in een gebied loopt waar loslopende honden wel mogen dan lijk het mij dat het andersom is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:44

ik heb zelf al heel lang honden en momenteel heb ik er ook weer 2 en mijn honden lopen alleen los daar waar het mag en zodra er mensen, kinderen, fietsers, honden, paarden, motors enz aankomen lijn ik ze direct aan.
Ik let dus continue op of er iets aankomt en wacht niet tot het laatste moment.
Ik vind het trouwens ook behoorlijk irritant als een hond losloopt en op mijn honden afkomt.
Mijn vorige hond kon niet met andere honden overweg behalve met milo en als ik dan mijn hond aangelijnd had en er kwam een loplopende hond dan riep ik dat ze de hond bij moesten houden en dan krijg je zo van hij doet niks hoor.
2 weken terug nog gehad;
Ik ben samen met mijn vriend aan het wandelen met milo en rocky(mijn nieuwe aanwinst; jonge boxer en moet nog heel veel leren) beide reu en ongecastreerd.
Milo is sinds het overlijden van mijn vorige hond wat van slag af en reageert sjaggi op andere honden; zijn haren gaan dan overeind staan en hij gaat blaffen; ik corrigeer hem natuurlijk altijd en nu vooral aangezien ik niet wil dat mijn jonge boxer dit gedrag over gaat nemen.
Mijn vriend en ik zijn wat aan het geinen en spelen met de honden en we draaien ons om en er staat ineens een megagrote hond voor ons.
Nog veel groter dan een deense dog; witte lange haren en smal gebouwd net zoals een wippet. Ik schrik me kapot en ga voor mijn honden staan en raak wat in paniek. De hond is ontzettend groot en los en geen eigenaar te zien.
Mijn vriend( 2 meter lang en 110 kg) gaat voor de hond staan en ik maar schreeuwen tegen de hond; ik dacht als hij iets doet hebben mijn honden totaal geen kans; milo ondertussen door het dolle heen en blaffen e.d. en rocky kroop in elkaar van schrik maar werd toen ineens ook heel sterk(niet agressief),
opeens komt er helemaal achter een vent op de fiets en roept doodleuk ; hij doet niks hoor en fietst door.
En ik roepen; ja maar mijn honden doen wel iets; hij reageerde totaal niet en kwam op zijn gemak aangefietst en fietste voorbij en de hond volgde.
de hond heeft niks gedaan maar ik zelf was zeker nog 10 min in shocktoestand
Ik heb zo n hekel aan mensen die hun hond niet aanlijnen als er mensen, honden komen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:46

Echt heel irritant inderdaad. Het "hij doet niks hoor" is zo naïef!
Ze vergeten voor het gemak de aangelijnde hond.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:52

Mijn hond doet niets, is een watje, loopt vaak los, maar als ik iemand zie met een hond aangelijnd gaat ze ook aan de lijn.
Als het verder weg is (de te passeren ruimte) dan moet ze naast blijven en doet dat ook, tot ik haar weer het commando vrij geef.

Beetje fatsoen is niet verkeerd.

En dan inderdaad gillen die mensen met loslopende ongeleide projectielen heel hard dat hun schatje niets doet......maar owee als de aangelijnde hond wel wat doet }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:07

Ik ken de frustratie :j

Ik verbaas me er altijd over hoe mensen dan de schuld ook nog om kunnen draaien: jíj bent schuldig als je je aan de regels houdt...... vreemd is dat :?
Ik vind sowieso dat een hond die niet onder appèl staat niet hoort los te komen. Mijn hond was altijd wat afstandelijk naar andere honden, een van de weinige keren dat ik hem heb zien spelen was met een Golden Retrieverteefje, en verder alleen met zijn vaste vrienden, een gecastreerde Berner Sennenreu, en een ODH teef.
Hij kwam wel altijd als ik hem riep en kon ook los keurig volgen. Het laatste jaar was hij wat milder naar andere honden, maar is altijd afstandelijk gebleven naar alles en iedereen wat hij niet kende. Geeft niet, geeft ook niet als ie geen andere mannen accepteert, als ie maar onder appèl staat, want dan gebeurt er niets. Sociaal met andere honden was hij zeer zeker wel.

Een hond die uitvalt naar andere honden hoort imo ook niet los te lopen, en de eigenaar hoort dat gedrag aan te pakken, het is niet acceptabel, héél ergerlijk ook voor andere honden (eigenaren).

Hoe dan ook: meer redenen om je hond aan te lijnen dan om ze los te laten. Alleen als je hond onder appèl staat, met andere honden goed omgaat, en op commando ook in staat is andere honden te negeren, vind ik loslaten acceptabel.

Een balletje moet af en toe gegooid kunnen worden, maar er zijn ook velden waar niet veel honden komen, en heb je een hond die niet goed is met andere honden, kan het ook op een rustig uur van de dag.

nektosha schreef:
Mijn hond doet niets, is een watje, loopt vaak los, maar als ik iemand zie met een hond aangelijnd gaat ze ook aan de lijn.
Als het verder weg is (de te passeren ruimte) dan moet ze naast blijven en doet dat ook, tot ik haar weer het commando vrij geef.

Beetje fatsoen is niet verkeerd.

En dan inderdaad gillen die mensen met loslopende ongeleide projectielen heel hard dat hun schatje niets doet......maar owee als de aangelijnde hond wel wat doet }:0

Een beetje fatsoen is zelfs heel erg hard nodig, willen we goed met elkaar om blijven gaan. Er zijn nu eenmaal fatsoensregels waaraan je je moet houden. Je wordt er een beter mens van, in ieder geval een veel prettiger mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:14

Onze hond is pas 6 maanden en heeft incidenteel nog wel eens last van het oost indisch doof syndroom. Afgelopen weekend in het bos liep ze net iets te ver vooruit (vanaf een bepaalde straal bestaan wij niet meer :+ ) en was ik iets te druk met mijn vriend in gesprek. Toen zag ze een andere hond en ging daar dus dol enthousiast op af. Die hond (die trouwens ook los liep maar niet op ons afkwam) was daar wat minder van gediend en gaf haar een correctie. Jammer dan, ze moet maar leren dat niet alle honden willen spelen. Als onze hond ongehoorzaam op een andere hond afgaat die aangelijnd is of wel onder appel staat en er gebeurt iets dan is dat ons eigen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:17

Pollewoppy schreef:
Echt heel irritant inderdaad. Het "hij doet niks hoor" is zo naïef!
Ze vergeten voor het gemak de aangelijnde hond.

Inderdaad. Onze hond liep laatst wegens de drukte in het park wel netjes aan de lijn. Komt er zo'n kleine loslopende ***** keffer luid blaffend op haar af terwijl ik een verwoede poging deed dat beest te negeren en door te lopen. Dat beestje was zo hyper en gaf hele tegenstrijdige signalen af. Wel in de speelhouding maar serieus grommen en blaffen. Ze raakte gewoon helemaal in paniek terwijl ze normaal gesproken iedere hond leuk en lief vind. En dat baasje maar roepen hij doet niets hoor. Jaja, je bedoelt zeker dat hij met dat gebitje geen serieuze schade aan kan richten :( . Maar de rapen zijn gaar als mijn hond uit paniek uit zou halen naar dat krengetje van 2 kilo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt