HONDEN en WARM WEER!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

HONDEN en WARM WEER!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:25

om nog maar even een 'opvoedlesje' te geven..
laat je hond met dit warme weer NIET in een auto! en ben je bang dat je je hond vergeet.. neem hem dan NIET mee

het gebeurt de laatste tijd weer veels te veel.. honden die 'vergeten' worden uit de auto te halen.. mensen 'vergeten' dat de hond niet tegen de warmte kan in een auto.. honden die sterven van de warmte in de auto.. waar het een ontzettende sauna word met dit warme weer

laat je hond lekker thuis met een flinke bak water, en als het echt niet anders kan, NIET IN DE AUTO LATEN en zorgen dat je hond altijd toegang heeft tot water!

hieronder wederom een aantal tips

Citaat:
Honden kunnen in vergelijking met ons maar heel beperkt hun overtollige warmte kwijtraken: via hun bek (hijgen) en via hun poten. Zij kunnen niet, net als wij, over hun hele lichaam zweten. Honden hebben daardoor meestal veel eerder en meer last van warmte dan wij, en lopen eerder gevaar. Een zonnesteek, coma en zelfs de dood kunnen het gevolg zijn.

Daarom de volgende tips:

Neem uw hond bij warm weer (vanaf zo'n 20ºC) niet mee naast de fiets. Hij kan niet profiteren van de rijwind om af te koelen, want hij zweet niet. Hij kan de warmte niet via zijn voetzolen kwijtraken vanwege het warme asfalt. En hij moet zich ook nog eens veel meer inspannen dan u!

Let goed op bij balspelletjes en dergelijke. Sommige honden zijn vaak zo fanatiek dat zij doorgaan tot ze er letterlijk bij neervallen. Vooral veel herdershonden kennen wat dit betreft hun grenzen niet, maar ook bij andere rassen zal dit voorkomen. Ook hiervoor hoeft het niet eens zo warm te zijn, zeker bij honden met dikke vachten.

Zorg bij warm weer altijd voor voldoende schaduw en drinkwater voor uw hond.

Als uw hond graag gaat zwemmen om zich af te koelen, is daar niets op tegen. Hou hem echter tegen als u dooie vissen of watervogels in het water ziet, en laat hem dan ook niet uit dat water drinken! Zorg bovendien dat uw hond is ingeënt tegen de ziekte van Weil (onderdeel van de jaarlijkse cocktail).

Laat uw hond NOOIT met warm weer alleen achter in een auto, ook niet met het raam op een kier en ook niet als de auto in de schaduw staat. Na verloop van tijd kan de auto immers toch in de zon komen te staan. Jaarlijks sterven vele honden een afschuwelijke dood in auto's. U kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Ook bij koeler, zonnig weer kan de temperatuur in de auto behoorlijk oplopen.

Oudere honden hebben, net als oudere mensen, meer te lijden van de warmte. Zorg dus voor een lekker koel plekje voor uw ouwetje en let extra op.

Bedenk u goed of u uw hond wel een plezier doet als u hem mee neemt op vakantie. Lange ritten naar en door zonnige oorden kunnen een ware kwelling voor uw hond zijn! Ook zijn honden in het buitenland lang niet overal toegestaan en moet u bedacht zijn op ziekten die uw hond in warme landen kan oplopen, waarvan sommige een dodelijke afloop hebben.
Mocht het eens mis gaan en uw hond bevangen raken door de warmte, moet u het volgende doen:

Laat uw hond niet verder lopen, maar leg hem op een koele plek neer.

Koel het dier door koud water over hem heen te gieten, vooral op de poten en in de bek (geen ijs, want dan vernauwen de bloedvaten zich). Kijk echter ook weer uit dat uw hond niet onderkoeld raakt!

Vervoer hem zo snel mogelijk naar de dierenarts. Deze kan zuurstof en medicijnen toedienen. Ook als uw hond hersteld lijkt, is het raadzaam hem na te laten kijken op eventuele beschadigingen van inwendige organen.
Sandra Hurkmans

Meer info: Folder Wees wijs met uw hond bij warm weer, Bond tot Bescherming van Honden, tel. 070-3388538, Internet: http://www.hondenbescherming.nl/

josewoos

Re: HONDEN en WARM WEER!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:32

Elke keer dat het gebeurt is het weer een keer te laat.
Ik vind het schandalig wat er soms gebeurd!
Je kan mensen hier niet vaak genoeg op wijzen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:33

een waarschuwing is nooit verkeerd!

ik neem mijn honden nooit mee....het is hier zowie zo te heet....ik leg het zelfs af in de auto,laat staan een hond..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:33

marleen_usar schreef:
Dat zou best eens kunnen, maar zo vaak gebeurd het niet toch?

het gebeurt gewoon te veel
hoevaak ik hier wel niet een hond in een auto zie zitten met dit bloedhete weer

en als je er niet veel over hoort, wil nog niet zeggen dat het niet vaak gebeurt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Dit kan niet vaak genoeg herhaald worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Ja gebeurt helaas veel te vaak. Paar jaar terug zelfs iemand bij ons op het werk DA paktijk. Wij hebben herhaaldelijk de man gevraagd zijn hond (husky) uit de auto halen. Volgens de man geen probleem. Helaas konden wij verder niks. Half uur later kwam hij schreeuwend binnen rennen, of we naar zijn hond konden kijken. Helaas konden we voor het arme dier niks meer doen en die vent maar janken, kon hem wel een weet niet wat doen. Helaas moest ik uiterst correct blijven van mijn chef :(

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:44

Wilawander schreef:
Ja gebeurt helaas veel te vaak. Paar jaar terug zelfs iemand bij ons op het werk DA paktijk. Wij hebben herhaaldelijk de man gevraagd zijn hond (husky) uit de auto halen. Volgens de man geen probleem. Helaas konden wij verder niks. Half uur later kwam hij schreeuwend binnen rennen, of we naar zijn hond konden kijken. Helaas konden we voor het arme dier niks meer doen en die vent maar janken, kon hem wel een weet niet wat doen. Helaas moest ik uiterst correct blijven van mijn chef :(

chef of niet.. die had van mij de wind van voren gehad en niet zo'n beetje ook :(
sterker nog, ik had die hond hoogst persoonlijk die auto uit gehaald

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:47

LimaMambo schreef:
Wilawander schreef:

chef of niet.. die had van mij de wind van voren gehad en niet zo'n beetje ook :(
sterker nog, ik had die hond hoogst persoonlijk die auto uit gehaald

Hier in Duitsland zijn ze in sommige gebieden helaas iets minder los als in NL. Die man was niet voor rede vatbaar.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:48

Onbegrijpelijk, zelfs als het al gemeld is......tjongjonge
Gelukkig dat de eigenaar weer aan kwam lopen, heb je er wel wat van gezegd? Eigenlijk zou je folders onder de ruitenwisser moeten kunnen stoppen als je zoiets ziet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:52

Wilawander schreef:
Hier in Duitsland zijn ze in sommige gebieden helaas iets minder los als in NL. Die man was niet voor rede vatbaar.

boze man of nieet.. die hond ging die auto echt uit.. goedschiks of kwaadschiks

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:31

marleen_usar schreef:
Dat zou best eens kunnen, maar zo vaak gebeurd het niet toch?

Dit gebeurt zo vaak.
Werk zelf bij een DA, en kom het met dit weer maar al te vaak tegen.
En vaak is het al veel te laat voor de hond...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:37

Ik vind het ook vreselijk dat mensen hun hond met dit weer überhaupt meenemen in de auto en vervolgens alleen achterlaten. Denk dat er toch nog veel onwetendheid is, maar aan de andere kant denk ik dan: Iemand met een beetje gezond verstand kan toch wel bedenken dat de temperatuur in de auto hoog oploopt?

Begrijp trouwens ook niet dat er mensen zijn die een eind met hun hond gaan fietsen op het heetst van de dag :n

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:41

Mijn hond gaat wel mee in de auto, in de cabrio vind ie heerlijk, om vervolgens heerlijk te gaan zwemmen! Zo in de auto achterlaten zou ik echt niet doen, als ik niet weet of tie mee kan, tja dan gaat hij niet mee.. Vind t zo zielig dat mensen hun hond achterlaten in een veel te warme auto..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:42

Wat ik tegenwoordig ook vaak zie is dat mensen met weer boven de 25 graden met de hond gaan fietsen :( lekker met de voetzooltjes over het gloeiende asfalt... :n
Als mensen willen fietsen met de hond, en het wordt warm, kunnen ze dat beter om 6 uur s ochtends doen.
Ook 's avonds is het asfalt nog veel te warm

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:43

Cabrio is zeker lekker ;) Haren in de wind..
Mijn hond gaat 's avonds ook mee in de auto om te zwemmen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:44

_janet_ schreef:
Wat ik tegenwoordig ook vaak zie is dat mensen met weer boven de 25 graden met de hond gaan fietsen :( lekker met de voetzooltjes over het gloeiende asfalt... :n
Als mensen willen fietsen met de hond, en het wordt warm, kunnen ze dat beter om 6 uur s ochtends doen.

Dat bedoelde ik dus ook.
Sluit me helemaal bij jou aan.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:50

ik heb drie hondjes met warm weer blijven ze lekker thuis.als we naar de paarden gaan mogen ze altijd uit de auto.
ze gaan ook vaak mee als ik ga buiten rijden maar met dit weer neem ik ze echt niet mee veelste warm ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:56

_janet_ schreef:

dat snap ik ook niet.. vaak lig ik lekker aan de kralingse plas en dan zie ik echt veel mensen met hun hond naast de fiets.. en die honden echt sjokken want ze kunnen niet harder..
snap dat niet hoor :(

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:47

Het gebeurt inderdaad veel te veel dat honden worden achtergelaten in auto's. Ik heb een tijdlang in een groot winkelcentrum gewerkt en in de zomer werd vaak meerdere keren per dag omgeroepen dat er honden in auto's zaten en dat de eigenaar zich moest melden, wat ze vervolgens niet deden. We hebben echt regelmatig omgeroepen dat als de eigenaar zich niet binnen 5 minuten bij de auto zou melden dat we dan de politie zouden bellen en een raam zouden inslaan.

Omdat honden hun warmte niet kwijt kunnen in een warme auto, wordt het bloed (door oververhitting) dik en stroperig. Een gevolg hiervan is dat de dieren in coma raken, welke onomkeerbaar is en de dood als gevolg heeft.

Topicstarter heeft dit topic niet geopend naar aanleiding van het topic van gisteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel serieus over na gedacht heb. Niet om de topicstarter van dat betreffende topic een klap na te geven, maar om anderen te waarschuwen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:12

Waar ik dan weer van verschiet is dat sommigen hier schrijven dat het ze het zien dat de hond in de auto zit maar dat ze niets doen/niets kunnen doen.... Euchhh...politie verwittigen en daarna raampje kapotslaan... Of is dat teveel voor het redden van het leven van een dier ?

Een dier in "NOOD" laat ik niet achter...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:11

Moderatoropmerking:
Omdat dit verder een leerzaam topic kan zijn, heb ik enkele off-topic reacties uit het topic verwijderd en verzoek ik jullie om het hiet netjes on-topic te houden graag.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:06

als ik een hond zie zitten in een auto en het is heel warm en dat beestje heeft het slecht dan sla ik wel een raampje in en bel gelijk de politie.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:58

Je hebt toch echt malloten op deze aarde :(

Bron Telegraaf:

Hond opgesloten in hete kofferbak

Van onze correspondent
SCHAGEN - Een 32-jarige vrouw uit Wieringerwaard heeft maandagmiddag in Schagen haar hond een uur lang opgesloten in de kofferbak van haar auto omdat ze niet wilde dat haar bekleding smerig werd.
Omstanders zagen dat de vrouw haar cocker spaniël in de kofferbak stopte en vervolgens rustig ging winkelen. Haar zwarte auto stond vol in de brandende zon.
Toen de brandweer de kofferbak wilde openen om de oververhitte hond te bevrijden, kwam de vrouw aanlopen. De hond heeft onmiddellijk ter verkoeling water gekregen. Tegen de bazin werd een proces-verbaal opgemaakt voor dierenmishandeling. Ze vond het overigens normaal om haar hond op te sluiten in een kofferbak.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:00

Ze moeten haar eens opsluiten in de kofferbak van haar eigen auto, en in de brandende zon zetten. Dan weet ze hoe dat voelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:01

kijk....en als ik dan 1 van die omstanders ben trek ik toch echt mijn grote amsterdamse bek open....en niet beleeft ben ik bang!