Hoge spoed!!!! Hoe red ik deze kittens??????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Hoge spoed!!!! Hoe red ik deze kittens??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:52

Hoi,

ik heb vanavond 3 kittens gevonden, ze zijn van onze boerderijpoes. Ik heb het een paar uur in de gaten gehouden, maar onze poes doet werkelijk niets met de kittens! Ze loopt gewoon op het erf rond terwijl de kittens continue krijsen. Ik ben er netjes afgebleven en haar proberen te lokken met voedsel (ze is niet tam genoeg om te pakken, ze zat bij de koop van de boerderij in :D )

Maar nu het kouder word heb ik toch besloten om ze te pakken. Ze liggen nu binnen in een grote teil op een dikke badhandoek met een warme kruik er onder. Ik vond ze aan de koude kant. Eerst wilde ik ze laten liggen omdat ik dacht dat ze toch ouder dan één of twee dagen zijn en dus de moeder er toch iets mee zou doen.

Ik heb weinig verstand van katten, dus kan niet inschatten hoe oud ze zijn. Maar ze hebben dus al wel de oogjes open en kruipen toch wat rond. Want toen ik ze ging halen lagen ze zeker 3 meter verderop! Eén ziet er slecht uit en heeft een oogje dat dicht zit.

Morgen bel ik gelijk de dierenarts. Ik kan nu niet meer rijden, want ben alleen thuis en mijn dochtertje slaapt. Ik heb ze wat water laten drinken van een lepeltje. Ging moeilijk, maar heb geen pipetje o.i.d. Ik ben nu wat kattenbrokken aan het weken in warm water. Ik denk dat ik dit maar prak en misschien een lepeltje melkpoeder (opvolgmelk) van mijn dochter er bij doe? En dan zo op een lepeltje proberen te geven.

Heeft iemand een idee hoe oud ze ongeveer zouden zijn? Hebben pasgeborenen de ogen al open (ik dacht namelijk van niet)? En iemand misschien even huis-tuin-keukentips om ze goed de nacht door te laten komen en eventueel wat op te peppen tot ik morgen naar de dierenarts kan?

Groetjes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:57

Geen koeienmelk geven daar krijgen ze diarree van.
Je kunt ze evt. suikerwater geven als oppepper. Zo te horen zijn ze een week of 4?, en kun je kijken of ze (geprakt) blikvoer willen eten.
Je kunt evt ook wat gehakt (rul) koken en lauw geven.
http://www.kittenopvang.nl/flessen.htm

Je kunt ook evt de dierenambulance bellen, die weten meestal wel een adresje die er ervaring mee heeft.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-08-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:57

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:58

als ze de oogjes al open hebben zullen ze tussen de 2 en 3 weken oud zijn schat ik.
Dus moeder zal ze toch wel voor die tijd gevoed hebben.
Misschien is ze het ff zat :D Met een warme kruik kun je ze inderdaad lekker warm houden.Maar komt de moeder wel binnen of is ze altijd buiten ? Want als je de kittens binnen haalt terwijl ma buitenzit krijgen ze zeker niets meer binnen.
Delphi schreef:
Hoi,

ik heb vanavond 3 kittens gevonden, ze zijn van onze boerderijpoes. Ik heb het een paar uur in de gaten gehouden, maar onze poes doet werkelijk niets met de kittens! Ze loopt gewoon op het erf rond terwijl de kittens continue krijsen. Ik ben er netjes afgebleven en haar proberen te lokken met voedsel (ze is niet tam genoeg om te pakken, ze zat bij de koop van de boerderij in :D )

Maar nu het kouder word heb ik toch besloten om ze te pakken. Ze liggen nu binnen in een grote teil op een dikke badhandoek met een warme kruik er onder. Ik vond ze aan de koude kant. Eerst wilde ik ze laten liggen omdat ik dacht dat ze toch ouder dan één of twee dagen zijn en dus de moeder er toch iets mee zou doen.

Ik heb weinig verstand van katten, dus kan niet inschatten hoe oud ze zijn. Maar ze hebben dus al wel de oogjes open en kruipen toch wat rond. Want toen ik ze ging halen lagen ze zeker 3 meter verderop! Eén ziet er slecht uit en heeft een oogje dat dicht zit.

Morgen bel ik gelijk de dierenarts. Ik kan nu niet meer rijden, want ben alleen thuis en mijn dochtertje slaapt. Ik heb ze wat water laten drinken van een lepeltje. Ging moeilijk, maar heb geen pipetje o.i.d. Ik ben nu wat kattenbrokken aan het weken in warm water. Ik denk dat ik dit maar prak en misschien een lepeltje melkpoeder (opvolgmelk) van mijn dochter er bij doe? En dan zo op een lepeltje proberen te geven.

Heeft iemand een idee hoe oud ze ongeveer zouden zijn? Hebben pasgeborenen de ogen al open (ik dacht namelijk van niet)? En iemand misschien even huis-tuin-keukentips om ze goed de nacht door te laten komen en eventueel wat op te peppen tot ik morgen naar de dierenarts kan?

Groetjes!

potverdikkie

Re: Hoge spoed!!!! Hoe red ik deze kittens??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:02

Met 10 dagen gaan de ogen open van de kittens.
Ik denk dus dat je het beste de kittens terug kunt leggen waar je ze gevonden hebt, desnoods in een dus met wat stro en de kruik.
Maar moeder moet ze gevoed hebben, anders waren ze er allang niet meer.
Het is normaal dat ze bij het opengaan van de ogen -het ene oog eerder open is dan het andere oog.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:02

ik zou eerst kijken of de kittens zijn uitgedroogd, dit is te zien aan de huid: als de huidplooi blijft staan of niet terug valt, is het kitten uitgedroogd.
en dan zou ik de dierenambulance of een dierenarts bellen om te vragen hoe nu verder, of je verder helpen wat je het beste kunt doen..

succes in iedergeval...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 23:04

Update ;)

Ik heb mijn man aan de lijn gehad, die komt zo thuis en die heeft ze dus al eerder gezien en zij ook al dat de moeder er niets mee doet. Dus dat is dan echt 7 uur lang dat de moeder er niet bij is geweest!

Dat moet dan bijna wel, want ze worden toch met oogjes dicht geboren? Alleen kan ik het me niet voorstellen dat we ze niet eerder gevonden hebben!

Ik ga het voer prakken en doe er wel een beetje suiker doorheen. Voor de zekerheid zal ik de opvolgmelk van mijn dochtertje maar niet geven.

Bedankt voor de adviezen

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:07

bel anders even met de dierenambulance, meestal weten zij adressen van mensen die jonge kittens opvangen enz
Succes ermee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 23:08

Ze zijn niet uitgedroogd, het vel zakt gelijk terug ... gelukkig!

Ja, het moeilijkste is dat ze op een rotplek liggen. Precies in een loods tussen de tractors. Mijn man doet het bedrijf samen met z'n broer. Het contact tussen zijn broer en mij is niet optimaal en hij is absoluut géén dierenvriend. Ik weet dus zeker dat hij ze maandag af zou maken als hij ze vind. Dat is dus het trieste ook al zeg ik er wat van. Het is immers ook zijn loods.

Dus ik leg ze niet terug en ga mijn best doen om ze maar met de hand groot te brengen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:08

ik zou toch zeker de DA bellen
want dit gaat niet altijd makkelijk
en kan ook wel eens fout aflopen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:09

Sorry, maar ik weet niet of dit zo verstandig is.
Zolang ze nog schreeuwen hebben ze genoeg energie, en als je nu de verzorging over gaat nemen, pakt de moeder ze helemaal niet meer aan.
Vergeet niet dat je ze op deze leeftijd ook 's nachts nog moet voeren!! Om de 3 uur.
Ook moet je de buikjes masseren, want ze kunnen nog niet zelfstandig plassen en poepen.
Weet waar je aan begint, want nogmaals, ik denk niet dat de moeder ze verstoten heeft, maar nu opzoek is naar eten voor haarzelf daar de kittens veel van haar vergen.

Edit@ Zoek de moederpoes dan, en stop ze op een andere plek? Is dat geen optie?

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:11

Ogen gaan open vanaf de 10e dag.
Heb vaak moederloze kittens verzorgd en zij krijgen altijd koffiemelk verdund met water (om de 3 uur, ook 's nachts) in een klein spuitje met speentje, na elke maaltijd altijd buik masseren omdat ze de ontlasting kwijt moeten. Kortom hele klus en niet zo simpel. Met drie kittens ben je al gauw een half uur per keer bezig en 2,5 uur later begint het opnieuw. Dit is zeker belangrijk totdat ze een week of 3-4 zijn, daarna kun je proberen of ze melk van een schoteltje willen. Geen gewone melk! Verdunde koffiemelk werkt prima. Als de ogen al open zijn zal de moederpoes ze heus wel verzorgen anders waren ze er al niet meer geweest; zou ze gewoon terugleggen en eten voor moederpoes bij het nest leggen. Ga eventueel regelmatig kijken of de moederpoes ze wel verzorgd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 23:25

Ja, dan moet ik ze gewoon in deze teil terug leggen. Het enige probleem is dat het nu donker is en we de moederpoes de laatste 3 uur niet meer gezien of gehoord hebben.

Als ik ze morgen terug zou leggen op een ander plek en de moeder mee lok zou ze ze dan accepteren? Ik heb ze natuurlijk aangeraakt.

Volgens mijn schoonmoeder (die hebben hiervoor hier gewoont) heeft de poes al eens een nestje gehad wat doodgegaan is omdat ze die echt verwaarloosde.

Maar ja ze moeten sowieso van die plek af, want als mijn schoonbroer ze vind ..... Wij hebben een afdak in onze afgezette achtertuin. Ik denk dat ik ze morgen daar maar onder zet en de moederpoes mee lok. En anders bel ik een kittenopvang of ik ze daar naar toe kan brengen.

De oogjes zien er vuil uit en bij één zit die echt dicht. En ze hebben zwart (vuil, zand?) rond hun bekje.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:29

en hoe is het nu gegaan verder?
ALs die moederpoes zo slecht voor haar kroost zorgt zou ik er maar eens voor zorgen dat madam gesteriliseerd word anders blijft dit zich herhalen!!
Delphi schreef:
Ja, dan moet ik ze gewoon in deze teil terug leggen. Het enige probleem is dat het nu donker is en we de moederpoes de laatste 3 uur niet meer gezien of gehoord hebben.

Als ik ze morgen terug zou leggen op een ander plek en de moeder mee lok zou ze ze dan accepteren? Ik heb ze natuurlijk aangeraakt.

Volgens mijn schoonmoeder (die hebben hiervoor hier gewoont) heeft de poes al eens een nestje gehad wat doodgegaan is omdat ze die echt verwaarloosde.

Maar ja ze moeten sowieso van die plek af, want als mijn schoonbroer ze vind ..... Wij hebben een afdak in onze afgezette achtertuin. Ik denk dat ik ze morgen daar maar onder zet en de moederpoes mee lok. En anders bel ik een kittenopvang of ik ze daar naar toe kan brengen.

De oogjes zien er vuil uit en bij één zit die echt dicht. En ze hebben zwart (vuil, zand?) rond hun bekje.
Laatst bijgewerkt door mooney1 op 23-08-09 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:33

Na een week gaan de ogen al open, en kruipen doen ze ook na een week, dus kan goed zijn dat ze nog maar een week oud zijn.

Ik zou iemand bellen die ervaring heeft met het grootbrengen van kleine kittens, dit is een enorme taak,om de 2 uur flessen en daarna buikjes wrijven.
Ook snachts..
Suikerwater , niet doen, en brokken : zeker niet doen !! Kittendarmpjes kunnen nog geen brokken verwerken !!!!

Enige dat je kan doen is koffiemelk geven, maar liever nog ZSM kittenmelk halen!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:54

Met de jongen gaat het redelijk. De ene met het ontstoken? oogje heeft het oogje open. Ik heb water gekookt en laten afkoelen en voorzichtig het oogje schoongemaakt en toen deed hij hem ineens open!

De moederpoes is dus kwijt! Dit is de eerste keer sinds wij hier wonen dat ze een nestje heeft. Maar ik wil haar wel laten steriliseren, net als onze andere poes. Het enige probleem is dat ze bijna niet te vangen is. Wij kunnen haar ook net niet aaien. Maar ja eerst maar eens vinden.

Ik heb een kittenopvang gecontacteerd, maar nog niets van terug gehoord. Deze vangen kittens op, dus ik hoop dat ik ze daar naar toe mag brengen. Ik heb ook over de buikjes gewreven en idd toen hebben ze geplast en een beetje gepoept. Ze krijgen nu koffiemelk verdund met water en ik rijd zo eerst naar de DA om kittenmelk. Ze zijn ook lekker opgewarmt en zijn ineens veel beweeglijker.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:06

Om de kat te vangen kun je er een gewoonte van maken om op een bepaalde plek voer neer te zetten. Al ze dat eenmaal als vaste gewoonte heeft kun je er een bench neer zetten met het voer er weer voor. Dan beetje bij beetje het voer de bench in verplaatsen todat de kat er uiteindelijk in zit. Zo kun je er dan vrij vlot mee naar de dierenarts. Tegen de tijd dat je halverwege de bench bent met het voer zou ik wel even de dierenarts waarschuwen en de situatie uitleggen. Zo kun je waarschijnlijk nog op redelijk korte termijn terecht.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:07

Geef ze geen koffiemelk, daar kunnen ze dus echt niet tegen, haal gewoon even kittenmelk bij de dierenarts, zelfs dat is al moeilijk te verdragen voor jonge kittens, zijn kunnen de eiwitten van van koemelk nl. niet afbreken en zullen er diaree van krijgen. Er is vast wel een D.a. die dienst heeft, die melk is in ieder geval afgestemd op de behoefte van die kleintjes. Succes er mee!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:08

Delphi schreef:
De moederpoes is dus kwijt! Dit is de eerste keer sinds wij hier wonen dat ze een nestje heeft. Maar ik wil haar wel laten steriliseren, net als onze andere poes. Het enige probleem is dat ze bijna niet te vangen is. Wij kunnen haar ook net niet aaien. Maar ja eerst maar eens vinden.

Misschien kan je een vangkooi gaan proberen? Kattenvoer erin en dan afwachten.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:15

bokkenootje schreef:
Geef ze geen koffiemelk, daar kunnen ze dus echt niet tegen, haal gewoon even kittenmelk bij de dierenarts, zelfs dat is al moeilijk te verdragen voor jonge kittens, zijn kunnen de eiwitten van van koemelk nl. niet afbreken en zullen er diaree van krijgen. Er is vast wel een D.a. die dienst heeft, die melk is in ieder geval afgestemd op de behoefte van die kleintjes. Succes er mee!

Koffiemelk is een melk die katten zeker wel kunnen verdragen. Maar het moet wel gesteriliseerde (liefst volle) koffiemelk zijn.

Daarnaast kunnen katten die vanaf hun geboorte altijd melk zijn blijven krijgen wel melk verdragen. Doordat ze melk blijven krijgen verdwijnt het enzym lactase namelijk niet uit hun lijf.

Hieronder kleine uitleg.

Citaat:
Kittens hebben bij hun geboorte een enzym bij zich: Lactase.
Lactase zet lactose (= samengestelde suiker) om in een enkelvoudige suiker.
Dat moet ook wel, want ook de moederpoes heeft lactose in haar moedermelk!

Wanneer een kitten (na zoogperiode) nooit meer melk zou drinken, maakt het kattenlichaam op den duur ook geen lactase meer aan. Blijf je je kat(je) (koe)melk geven, blijft het lichaam automatisch lactase aanmaken.
Hierdoor is de darm is staat om de suikers te resorberen en te laten opnemen in de bloedbaan waar de suikers verbrand zullen worden en zal de kat er dus nooit diarree van krijgen.

Dat diarree-verhaal is trouwens grotendeels een fabeltje. Het tegenovergestelde is waar en kunnen kittens die met de hand worden grootgebracht juist eerder obstipatie ontwikkelen. Alleen katten die jaren geen (koe)melk hebben gedronken, kunnen diarree krijgen, maar dat geldt zelfs maar voor een klein deel.

Maar zelfs poezen die heel lang geen melk meer hebben gehad, en die de lactase dus niet meer aanmaken, kunnen nog prima gesteriliseerde koffiemelk verdragen.
Heel veel succes met je beebiepoesjes TS!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:18

Wij hebben dit ook een keer gehad, onze moederpoes was weg gelopen (?) en toen voerden wij haar kittens ook speciale kittenmelk. Wij haalden het gewoon bij de dierenspeciaalzaak ;)
En wat betreft de moederpoes, je kunt ook gewoon die dierenambulance bellen en het verhaal vertellen, dat ze haal nestjes verwaarloost, misschien kunnen zij haar dan wel vangen.
Succes iig ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:26

Delphi schreef:

Als de moederpoes écht niet tam is en de kittens verwaarloosd worden, dan zijn de kitten er alleen maar beter af als je ze met de hand verder groot brengt :o ! Op zich is mijn ervaring dat dit heus goed zelf te doen is zolang je er maar tijd voor hebt. Dus inderdaad regelmatig volgens een schema kittenmelk geven en buikjes wrijven etc. en bij twijfel advies van de dierenarts in roepen. Die vuiligheid kan misschien komen door niesziekte, zou dit even overleggen met je dierenarts.

op die manier heb je zo waarschijnlijk een paar leuke erfkatten, óf goed plaatsbare kittens.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:49

Ik zou zeker een vangkooi regelen en de moederpoes laten steriliseren. Daarna kan ze gewoon teruggezet worden, maar zal ze in ieder geval niet meer voor vermeerdering zorgen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:00

Misschien is het wel een goed idee hoor, de kittens zitten nu bijna in de inprentings fase en als jij ze daarin veel aandacht geeft kunnen ze gewoon in een nieuw huisje geplaatst worden! Als je dit niet doet worden ze net als mama!
Toch als de kittens niet uitgedroogt of dun zijn zijn ze niet verwaarloosd.

Ik raad je aan bij de DA of misschien dierspeciaalzaak iets als milkodog te halen, dit is speciaal voor kittens als bijvoeding.
Zijn ze verder gezond? Ogen schoon, neus schoon etc?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:23

hoe is het nu afgelopen?