Lieve kitten op hooizolder.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Lieve kitten op hooizolder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:33

Om ons huis lopen veel katten en onze hooizolder in de stal is een favoriete plek voor de poezen om een nestje te werpen. (deze katten zijn absoluut niet tam en heel schuw)

Nu waren er tot een week of 3 geleden 4 kittens. 3 zijn inmiddels "het huis uit" en 1 zit er nog altijd. Hij krijgt natuurlijk netjes elke dag vers water en speciaal kittenvoer van ons en hij/zij loopt heerlijk op de zolder, dakgoot en de planken die van de zolder over de stal lopen. Hij komt nooit beneden. Beetje raar want welke kat heeft er nou angst om te springen.

Moeders komt al ruim anderhalve week niet meer en het kleine poesje welke zichtbaar goed groeit wordt steeds aanhankelijker. Vandaag had ik de paarden binnen gezet, een beetje vroeger dan normaal vanwege het verwachte noodweer. Ik heb de poes gedag gezegt die altijd als je komt aan komt rennen en onophoudelijk begint te mauwen vanaf de zolder. Later binnen hoorde ik hem nog schreeuwen! Was gewoon zielig! Dus nog even erheen. We hebben hier in huis 2 echte binnen katten van 15 jaar oud. En ik zit even te twijfelen of ik de kleine mee zal nemen naar binnen. Straks breekt hij de boel af.

Maydine

Re: Lieve kitten op hooizolder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:38

Ik zou het doen... zo'n lief klein bolletje wol.. Hij went vanzelf aan menselijk contact en zo te lezen in je verhaal schreeuwt ie om aandacht (of eten :p )

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:40

Ik zou hem ook mee naar binnen nemen. Hij is niet voor niets op de hooizolder blijven zitten. Hij heeft al lang bekeken dat hij bij jou als baasje in huis een top leventje zal krijgen.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:58

Maydine schreef:
Ik zou het doen... zo'n lief klein bolletje wol.. Hij went vanzelf aan menselijk contact en zo te lezen in je verhaal schreeuwt ie om aandacht (of eten :p )

Bedankt voor jullie reacties... Eten kan het niet zijn want hij heeft altijd onbeperkt eten. Daarom is het zo aandoenelijk om hem zo te horen schreeuwen.

Maarja zullen onze 2 oude katten dat wel accepteren... En dan hebben we ook nog 2 grote honden in huis. Die kunnen heel goed met onze katten hoor daar niet van. Maar vind het toch wel een redelijke stap. Gelukkig kan hij ook wel tijdelijk in een ruimte alleen.

Denk trouwens dat het een meisje is maar schrijf steeds hij... Is wel netjes ontwormd etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:43

Hoe vroeger je hem aan het huiskattenbestaan laat wennen hoe makkelijker het zal gaan. Wat je andere katten en je honden doen is natuurlijk even afwachten, desnoods zet je 'm tijdelijk alleen en laat je ze steeds vaker en langer onder toezicht bij elkaar.

Oh, wat het geslacht betreft: als het kitten een andere kleur heeft dan de moeder is het een vrouwtje. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even onder het staartje kijken :P

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:51

Ik zou het kitten zo snel mogelijk mee naar binnen nemen.
Hoe jonger die iets leert hoe makkelijker het is.

Ook zullen de oudere katten hem eerder accepteren als die nog jong is.

hestejente: Wat bedoel je als het een andere kleur heeft dan de moeder? Wij hebben hier kittens gehad die een andere kleur waren als de moeder maar dat waren geen vrouwtjes.

Alleen met een 3 kleur weet je zeker dat het een vrouwtje is... tja of een mannetje die niet vruchtbaar is. Voor de rest kun je aan de vacht niet zien of het een jongetje of meisje is voor zover ik weet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:57

Het gen dat de kleur bepaalt ligt op het X-chromosoom. Daarvan hebben poezen er 2 en katers maar 1. Zo'n katertje krijgt dat chromosoom van z'n moeder. Vandaar dat hij dus ook dezelfde kleur zal zijn als zij. Een poesje kan ook dezelfde kleur hebben als de moeder maar dat hoeft niet, kan ook de kleur van de vader hebben. Of van beide ouders tegelijk, dan heb je een tortie. Mannelijke torties hebben meestal XXY, en zijn dus tweeslachtig.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:59

Mama was zwart met witte vlek op de borst en alle kittens waren grijs/zwart gestreept. Ieder op zijn eigen manier. De achterkant oogt wel vrouwelijk. En hoop dat dat zo is want een 2de kater lijkt me niet zo'n goed idee. Kater 1 is gecastereerd maar toch...

Maar dan zouden ze volgens de berekening allemaal vrouwtjes zijn geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:02

Nee, cypers uit een zwarte moeder kan wel. Ik weet niet meer precies hoe het ook weer zit maar cypers is een uitzondering in het hele verhaal :+ Wat ik bedoelde is dat je uit een zwarte moeder geen rooie katertjes kunt krijgen ;)

Maarrrrrrr... cypertjes zijn wel heel duidelijk te identificeren als mannetje of vrouwtje. Mijn cyperse driekleur is duidelijk een vrouwtje, niet alleen omdat 't een tortie is maar ook omdat ze onder haar staart gele vacht met zwart schaamhaar heeft. Da's m'n poes d'r poes :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:06

Nouja, wij hebben vroeger ook nestjes kittens gehad, en ook zat katers gehad die NIET dezelfde kleur als mams hadden hoor.. :)

TS, als je het wilt, zou ik hem gewoon mee naar binnen nemen. Gaat vast wel goed! Zo'n kitten went snel, en helemaal als de honden/katten al aan andere gewend zijn. :)

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 00:09

Ok morgen nog even stiekem onder de staart gluren en als ik twijfel dan maken we er gewoon een foto van. Hier zitten duidelijk experts die het dan wel kunnen vertellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:15

Overigens kunnen katers ook prima samen hoor :j Voorwaarde is uiteraard dat ze gecastreerd zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:11

hestejente schreef:
Oh, wat het geslacht betreft: als het kitten een andere kleur heeft dan de moeder is het een vrouwtje. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even onder het staartje kijken :P

niet helemaal waar.... je vergeet de agouti/tabby, die is niet geslachtsgebonden :)
dus als mams effen is kunnen de kittens wel cypers worden. Uit een zwarte mamma kunnen geen rode katers komen en uit een rode mamma geen zwarte katers. uit een tortie kunnen wel zwarte en rode katers komen.... al dan niet met streepjes en/of wit
snappie?

edit: cypers is dus een tabby patroon, die strepen heb je ook nog in verschillende patronen (gemarmerd, gestreept, gevlekt en ticked), cypers is gestreept/mackerel in fokkerstaal.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:18

Nou ik pak mijn foto toestel en ga nog even naar de hooizolder. Dan zal ik zo even wat foto's plaatsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:21

prima, vraag maar aan poezel of hij/zij met de bips in de richting vd camera wil gaan staan met staartje omhoog! hahaha!

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:51

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:52

Heb een nieuwe camera en ik was vergeten om hem op de dieren stand te zetten. Helaas een beetje onscherp dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:55

zo te zien een kater, maar foto's zijn inderdaad niet helemaal scherp, je had er ook bij moeten zeggen dat ie stil moest staan :+
Laatst bijgewerkt door cissy op 21-08-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:56

Lijkt mij ook een kater. Zo te zien hangt er straks wat achter :D
Die is wel een week of 14 denk ik?

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:56

cissy schreef:
zo te zien een kater, maar foto's zijn niet helemaal scherp, je had er ook bij moeten zeggen dat ie stil moest staan :+

hahahaha, ik was al blij dat hij zijn achterkant liet zien.... Ik heb nu even geen tijd meer maar zal anders straks even betere foto's maken op de dieren stand.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:58

Cayenne schreef:
Lijkt mij ook een kater. Zo te zien hangt er straks wat achter :D
Die is wel een week of 14 denk ik?

Zijn moeder is al een tijdje weg, en zijn broers en zusjes al een week of 3. Hij groeid wel heel goed. Maar omdat mama poes de kittens niet helemaal voor op de hooizolder werpt moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe oud hij is. Onze katten zijn 15 + en heb geen idee meer hoe groot die waren.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 20:31

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:16

Een vrouwtje :j Met maar 1 kleur, ze is black tabby. Woont ze al bij jullie in huis? :D Ze heeft inderdaad een lief smoeltje zeg!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:23

Oh die zou ik lekker in huis nemen, meestal gaan kittens wel samen met volwassenen. Ik heb ook 2 volwassen katers (ex) en sinds een tijdje een kitten erbij (poes) en dat gaat perfect. Die 2 kerels worden echt getreiterd door haar af en toe, maar ze accepteren het eigenlijk heel goed, maar soms krijgt ze op haar donder, tja dat hoort erbij.
Dus ik zou het gewoon proberen, als je honden ook al aan katten gewend zijn, komt dit ook wel goed.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:26

mwaaa wat is het nou??? :D I know mijn foto's waren echt onscherp.
Omdat we er nu vanuit gingen dat het een katertje is/was hebben we het risico niet genomen.

Het was wel echt een "dom" schatje vandaag!

Ik kwam in de stal om de stallen uit te mesten zat ie op het dak! en maar schreeuwen en overal waar ik liep, liep hij ook maar dan een verdieping hoger. En steeds miauwen. Toen ik in de stal klaar was heb ik boven de hooizolder een dakpan uit het dak gehaald. Omdat hij toch al liep waar ik liep was hij zo weer op de hooizolder en helemaal blij en uitgelaten. Kennelijk was hij zo enthousiast het dak opgegaan dat ie de weg niet had onthouden.

Ben nog even blijven zitten op zolder en hij kwam in mijn knie holte liggen. En daarna heel veel drinken. Boerde zelfs dus dat dak was niet geheel zijn planning geweest. Later was ik even naar binnen om brood te halen voor de paarden en ik kom terug en ja hoor weer op het dak! Ik balen, maar toen ik de stal in liep was hij ook weer op de hooizolder en liep me over de balken achterna. Wordt echt steeds liever. Alleen wat onze katten ervan zouden vinden en onze gordijnen dat weet ik niet... Dit weekend blijft hij zowieso nog even buiten.