Ervaringen met kat uit het asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Ervaringen met kat uit het asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:40

Vriendlief en ik hebben afgelopen woensdag de sleutel van ons appartement gekregen, erg leuk! De afgelopen dagen erg hard eraan gewertk, maar het begint een beetje naar onze zin te worden.

Beide zijn we gek van dieren, en hebben besloten dat we graag twee katten willen nemen. En, met alle zwerfkatten, en overvolle asiels hebben we besloten om (waarschijnlijk) twee katten uit het asiel te halen. Nou ben ik benieuwd of er bokkers zijn die dit gedaan hebben, en of we nog op specifieke dingen moeten letten?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:43

Onze kat komt uit het asiel, ontzettend lief dier (je blijft je gewoon afvragen hoe zo'n dier in het asiel terecht is gekomen :n ) en nu ik binnenkort op mezelf ga wonen, gaat zij weer met mij mee :)

Ik kan er dus eigenlijk weinig over zeggen. Het asiel had voor alles keurig gezorgd (ze had een operatie nodig toen ze daar kwam, en moest geent en ontwormt worden). En de poes zelf was met een weekje gewend en de koningin van het huis geworden :=

Anoniem

Re: Ervaringen met kat uit het asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:44

Onze kat komt ook uit het asiel en is inmiddels 4 jaar bij me. Het is de meest geweldige kat die ik me maar kan wensen. Heerlijk dier! Hij was overigens nog een kitten toen ik hem uit het asiel haalde.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:45

ja doen! ik heb zelf ook een kat uit het asiel. hij is zo lief en dankbaar. Ben echt blij dat ik hem een tweede kans heb mogen geven. Het was al een wat oudere. Ik zou het zo weer doen. Wat je zegt de asielen zitten overvol. succes!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:46

Dood na 2 dagen... :S

Debbie00

Mijn Miepje komt ook uit het assiel. Ik wilde graag een zwart-witte poes/kater. Er waren er een paar en zij kwam vrijwel meteen kennis maken en op schoot zitten. Zij heeft mij denk ik uitgekozen! Ik was gelijk verkocht. Nu heb ik haar al bijna 3 jaar en het is een erg lieve poes.

SETEFURII

Kat in appartement? lijkt me niet zo'n heel goed idee.
Moest je er toch eentje nemen, neem dan a.u.b. een 'slofjeskat' eentje die in de zetel ligt de ganse dag en echt niet naar buiten wil :P
2 katten samen? moeilijk echt, zo'n 5% kan met elkander om en de overgrote meerderheid, dik 94% ken NIET met elkaar om, dan heb je zo'n ienimiene procentje waarbij de katten elkander echt graag hebben en bij elkander liggen.
Kan je in het asiel anders niet 2 katten nemen die zowiso met elkander omkunnen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:47

@SETEFURII_; we hebben een ruim appartement, met dakterras (40 m2) en trap waar de kat gewoon naar beneden kan, en dus verder naar buiten kan dan alleen het dakterras :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:48

Ik heb er een kitten uit, maar die is ontzettend schuw. Waarschijnlijk erg moeilijke jeugd gehad.. Maar ik denk dat het ontzettend ligt aan het karakter en wat die zoal heeft mee gemaakt. Veel plezier met je nieuwe appartement en je katjes!! :D Zal vast goed komen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:48

Onze kat komt uit het asiel, het is zeker een aanrader, je helpt er zowel het dier als het asiel mee vooruit :)

Het asiel waar we onze kat gehaald hebben, was echt heel huiselijk, alle katten zaten samen (buiten diegene in quarantaine), overal mandjes, krabpalen, kattenbakken,... Je mocht de kamer ingaan en op je gemak alle poezen bekijken en aaien, de meesten kwamen ook meteen naar je toe. Ik zou proberen alle katten eens te bekijken, en dan diegene waarmee het klikt op proef te nemen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:49

_Kiki_ schreef:
@SETEFURII_; we hebben een ruim appartement, met dakterras (40 m2) en trap waar de kat gewoon naar beneden kan, en dus verder naar buiten kan dan alleen het dakterras :)

Oke geen probleem, zorg wel voor wat kattengras hé :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:52

SETEFURII_ schreef:
Moest je er toch eentje nemen, neem dan a.u.b. een 'slofjeskat' eentje die in de zetel ligt de ganse dag en echt niet naar buiten wil :P
2 katten samen? moeilijk echt, zo'n 5% kan met elkander om en de overgrote meerderheid, dik 94% ken NIET met elkaar om, dan heb je zo'n ienimiene procentje waarbij de katten elkander echt graag hebben en bij elkander liggen.
Kan je in het asiel anders niet 2 katten nemen die zowiso met elkander omkunnen?

Ik heb 3 katten op een appartement die binnen blijven. En dat gaat hartstikke goed.
Dit zijn overigens 2 volwassen katten (waarvan 1 asielkat) en een kitten van nu 3,5 maand.
Met voldoende ruimte, speelmogelijkheden en klimmeubel gaat dat prima.

Mijn asielkat is overigens gehandicapt. Ze heeft er 2 jaar gezeten en ik vond haar zo zielig dat ik haar meegenomen heb.
Ze is veranderd van een schuwe en chagrijnige kat naar een allemansvriend dat niets liever doet dan in het zonnetje liggen, kroelen en eten.
Ze heeft zich als een pleegmoeder ontfermt over de andere 2 katten toen zij nieuw in huis kwamen en ze kunnen alle 3 niet meer zonder elkaar.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:52

Kattengras? Hoe/wat/waar? :o?

Ik kan echt niet wachten om een kat uit te gaan zoeken :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:54

Kattengras verkopen ze bij de dierenwinkel. Zakjes die je zelf kunt zaaien of kant en klaar.
Winkels als Intratuin hebben het vaak ook wel.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:56

Hee Kiek wat leuk dat jullie ook een kat nemen!
Ik kan je er vanaf morgen alles over vertellen want dan ga ik onze nieuwe kitten ophalen :)
Ze moeten hier minimaal 2 weken in het asiel blijven voordat ze weg mogen ivm een of andere wet, maar voor 65 euro heb je dan een kitten die gechipt, geënt, ontwormt en later ook gecastreerd wordt :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:09

Vaak zijn die bakjes kattengras kant en klaar. Alles zit al in het bakje. Gewoon een beetje water eroverheen. Als je 2 katten neemt die al bij elkaar in 1 verblijf of hok zitten zou het toch geen probleem zijn om er 2 te nemen??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:45

Gewoon doen wel 2 en die hoeven echt niet perse naar buiten.
Zelfs kitten zou je gewoon kunnen doen maar hou er dan rekening mee dat die zeker de eerste week wat opvoeding nodig dus dat er iemand thuis moet zijn.
Als je het dakterras zo afzet dat de katten niet naar beneden kunnen vallen kan je ze ook nog veilig op het terras laten.
Voor voorbeelden van afgezette tuinen en balkons kan je hier kijken: http://www.worldofdani.com/je%20kat%20v ... buiten.htm

Mijn katten hebben ongeveer 50m² tot hun beschikking met zijn drieën en dat kan prima ook al komen ze niet buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:53

Inderdaad, vind het juist goed als mensen hun katten niet buiten laten. Die van mij (2 stuks, gaat prima samen) komen absoluut niet buiten, alleen aan het riempje.
Wij hebben nu een ruim huis, maar ze hebben ieder hun eigen plekje en ze mogen alleen in de woonkamer en op de logeerkamer komen. Voordat we hier woonden hebben we een in klein appartement gewoond. Ging ook prima!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:57

Wij hebben er 2 uit het asiel. Hele erge knuffels.

Wij hebben ze wel als kittens opgehaald.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:01

Ik heb ook een kat uit het asiel sinds december. Lekker voor de feestdagen had hij een warm plekje :)

Ik ben er heel goed over te spreken! Alles was netjes geregeld qua ontworming/enting en weet ik het allemaal. Hadden ook een maand dierenartsgarantie gekregen.

In het begin was hij wel wat schuw en als mijn vader binnenkwam kroop hij onder de kast, maar nu is het echt een lieverd! Hij ligt nu naast/half op me te knorren op de bank :D

Vond het wel eng om hem de eerste keer naar buiten te laten, maar hij is tot nu toe iedere keer binnengekomen en nooit lang weg :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:08

Onze loes komt ook uit het asiel, erg lief kan heerlijk kroelen.
Onze vorige kat kwam ook het asiel,was ook erg lief maar die kon nog wel eens fel reageren.
Onze huidige kat heeft ons uitgezocht ipv wij haar......
En mijn dochter wordt keurig afgericht door loes :+
Die leert nu de poezentaal behoor;ijk te begrijpen... :D
(En natuurlijk hou ik ales goed in de gaten.....)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:09

Ja het is altijd afwachten watvoor leventje de kat heeft gekregen. Die van ons schijnt uit een boom te zijn 'gered'.

Toen we in het asiel kwamen werd hij door een andere kat opgejaagd en hing hij aan zijn voorpootjes aan een dikke tak van de boom te bungelen. Mijn vriend zei gelijk: Die nemen we :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:10

Mijn eerste kat kwam ook uit het asiel. Was een vreselijk lief dier, heb er jaren en jarenlang plezier van gehad op mijn appartementje. Het was alsof het diertje wist dat hij dankbaar moest zijn. Helaas leeft Lucky niet meer, en ik mis hem nog steeds iedere dag, helemaal nu ik verhuist ben naar een huis met tuin, ik had het hem zo gegunt om eens met zijn pootjes in het gras te lopen....

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:11

Mijn kat uit het asiel leeft ondertussen niet meer maar was het lot uit de loterij. Een prachtige. lieve zwarte pers van 8 jaar oud, goed opgevoed, zonder gedragsproblemen, gewend aan een etage en gezond.

Het gebit had wat achterstallig onderhoud maar dat heb ik laten oplappen.

Bij het asiel krijg je achtergrond informatie over de kat. Deze zou weggedaan zijn omdat ze de baby niet accepteerde. Dat was wel even spannend toen ik zelf kinderen kreeg maar het is allemaal goed gekomen.

Ze is 14 jaar geworden en heb daarna geen nieuwe kat meer genomen. Het is altijd wat onhandig met vakanties. Ik heb mijn kat altijd met vakantie meegenomen (ze kon goed aan een lijntje, dus ook kamperen) maar je kan de je kat in de vakantie ook naar een pension brengen.

Mijn advies is regelmatig te gaan kijken bij een asiel en pas de keuze te maken als je jouw ideale kat daar treft.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:13

SETEFURII_ schreef:

Waarom is dat volgens jou geen goed plan, ik heb ook 2 katten in mijn appartement en ja, ze hebben wel eens ruzie met elkaar maar nog vaker liggen ze gewoon elkaar te wassen of lekker samen te slapen. De oudste hebben we als kitten zijnde in huis gehaald en de jongste hebben we met een jaar uit het asiel gehaald, niks mis mee hoor.....de dames gedragen zich voorbeeldig en bij mij kunnen ze niet naar buiten maar wil ze ook niet naar buiten hebben, zie hier veel te vaak aangereden katten liggen. Ondanks dat hebben ze wel gewoon hun entingen en chip en alles.