Welke voeding voor een Aussie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Welke voeding voor een Aussie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:21

Ik weet dat hier heel veel topics voor zijn, maar elke hond is anders en zo ook onze Oaky.
Ik zal vast beginnen hij krijgt geen BARF/KVV oid dus daar mag iedereen mooie lange verhalen hier over gaan typen, ik heb me hier zelf genoeg in verdiept ondertussen.

Echter ik werk in een dierenspeciaalzaak, hij kreeg altijd Eukanuba, nu heeft hij vrij veel ontlasting. Nu heb ik daar wel meer mensen over gehoord op Eukanuba terwijl onze oudere Tervuerense het er super op doet.
Volwassen wil ik in ieder geval op een andere voeding over stappen, ook omdat de prijzen van Eukanuba nog is leuker omhoog gaan en niet dat, dat zo'n probleem is, maar als die dan toch de helft er weer uitpoept.
Om een lang verhaal kort te maken, met de Rayon Manager van Pro Plan een gesprekje gehad en dat mocht ik zo proberen, heb hier altijd goeie verhalen over gehoord, dus wellicht mensen hier nog meer goeie/slechte ervaringen met Pro Plan?

Daarnaast ben ik is verder gaan kijken en ben ik nog diverse merken tegen gekomen o.a. Cavom, Farmfood en Bento Kronen die me aanspraken.

Toen kwam ik op de website van zooplus.nl uit en daar zag ik nog wat interessante voeders namelijk Orijen, Acana en verder stonden er voor mij nog een heleboel onbekende merken. Wellicht dat iemand anders die beter kent.

Wat de bedoeling is, is dat hij nu Eukanuba af maakt en met een jaar overstapt en dat is in oktober op een volwassen voeding. Ik ga straks ook behendigheid met hem doen dus wel activiteit.
Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring is met goeie brokken.

joyfordogs

Re: Welke voeding voor een Aussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:29

hier hebben 3 van onze 4 aussies als pup, geen pupvoer gehad, bewust niet.
ze kregen toen farm food en vlees, carnibest of AHV breda.
Nu staan alle 4 de aussies op vobra. ze doen het hier erg goed op. enkele keer krijgen ze ahv erbij.
Ik ben ook niet van het barven, zal best goed zijn enzo, maar heb nu geen reden om dit te geven.

zelf ben ik geen eukanuba fan. Heb ook jaren in een dierenwinkel gewerkt en me ook in de verschillende voeders verdiept.

succes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:33

Met FarmFood heb ik erg slechte ervaringen, mijn hond ging er gigantisch van ruiken, na 1 zak (en gelukkig geen volle gekocht) meteen de deur uit gedaan!
Ik ben nu na lang zoeken naar het juiste voer over gegaan op Acana wat echt super bevalt.
Ontlasting is goed, niet te veel stinkt ook niet, de samenstelling van de brok bevalt mij, niet veel toegevoegde onnodige rommel en niet het minst belangrijke: mijn hond doet het er super op en vind het ook nog een errug lekker :9

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:18

Faniek schreef:
Ik zal vast beginnen hij krijgt geen BARF/KVV oid dus daar mag iedereen mooie lange verhalen hier over gaan typen, ik heb me hier zelf genoeg in verdiept ondertussen.

Jammer! Waarschijnlijk toch niet genoeg in verdiept? ;)

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:26

Onze honden krijgen bento kronen. Onze vorige hond kreeg eerst speciaal dieet voer. En toen zijn we bento kronen lams en rijst gaan proberen.

De honden nu krijgen gewoon regular. En doen het daar prima op.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:28

Mijn zus heeft vroeger zelf een DSZ gehad, en weet echt veel van voer af.
We hebben heel veel kunnen uitproberen, en zijn zo uiteindelijk op het wellicht niet zo erg bekende Canex van Hope Farms uitgekomen.
Onze herder kreeg dat vroeger al (20 jaar geleden, en die hond kon bijna nix verdragen behalve Canex)
Nu onze Aussie en Borders krijgen dat ook, naar volle tevredenheid.

Hondjes zien er heel erg goed uit, zijn fit, hebben een prima vacht (Canex wordt ook wel eens geadviseerd voor honden met vacht- of maag- en darm problemen) .
Ik ken dit voer dus al ruim 20 jaar en zweer erbij.
We hebben ook wel eens wat anders geprobeerd, maar dat kon je dan direkt na een week of 2 tot 3 zien aan de vachten.
Mijn oude hond ging dan terug slechter lopen etc. nee voor ons niets anders meer.
Wat ik ook belangrijk vindt, dit voer heeft geen chemische toevoegingen, zoals Eukaneuba dat bijv. wel heeft, dat zou ik dus nooit van zijn leven voeren, mijn persoonlijke mening :+
Verder is het ook niet helemaal zo duur als menig ander merk. Enig nadeel, omdat het redelijk onbekend is, en ze ook niet erg veel reclame maken is het bijna nergens te krijgen, we rijden er best wel een aardig eindje voor, maar dat hebben we er voor over!
En moest het opeens niet meer te krijgen zijn, dan ging ik voor Nutro...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:02

Ik zweer bij Proplan ;)

Wij hebben al tig verschillende soorten voer geprobeerd, maar hier reageren al mijn honden super op.

Eerst kregen ze Eukanuba, maar ik vond dat ze daar wel heel erg hard van groeiden en last van groeipijnen hadden. Royal Canin, daar kregen een aantal honden zo'n jeuk van dat ze geen eens stil konden zitten :roll:

Cavom, daar scheten ze d'r eigen helemaal van leeg (en ik moet zeggen dat ik paardenbix er dan nog beter vind uitzien) :P Bosch ging ik van over m'n nek van de lucht die er van de ontlasting afkwam. Jarco kregen m'n honden een ontzettende droge huid van en geen vaste ontlasting, maar drek.
Farmfood....m'n paard poept nog minder :+

Al mijn honden en puppen kweek ik op met Pro Plan en Duck uitmuntend. Heb geen honden meer met groeipijnen, de acceptatiewaarde ligt heel erg hoog, allemaal weinig en goede ontlasting. Ze zitten prima in vacht en ook qua kleur merk je degelijk verschil.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:07

Onze honden doen het juist weer goed op Cavom.
Tja het blijft toch uitproberen waar ze het het beste op doen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:19

goed topic! Ik zoek ook wat anders voor onze aussie. Krijgt nu Royal Canin maar ze wordt er zo dik van, ze krijgt echt veel beweging en 2 keer per dag een beetje(heb dit echt al flink terug gebracht). Dus misschien toch rond kijken voor wat anders.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:32

Ik vraag me af of de mensen die het eea geprobeerd hebben, ook lang genoeg de tijd hebben gegeven? :)

En TS, waarom heb je KVV van de hand gedaan? Ben wel benieuwd naar je redenen.

Ik ben een versvleesvoerder, maar hoor van andere versvleesvoerders dat als er brok gevoerd wordt, dat zij dan als eerste Orijen zouden proberen, omdat hier praktisch geen chemische toevoegingen in zitten.

Wat brok betreft heb ik goede ervaringen met zowel Cavom als FarmFood.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:37

Faniek schreef:
Ik weet dat hier heel veel topics voor zijn, maar elke hond is anders en zo ook onze Oaky.

Echter ik werk in een dierenspeciaalzaak, hij kreeg altijd Eukanuba, nu heeft hij vrij veel ontlasting. Nu heb ik daar wel meer mensen over gehoord op Eukanuba terwijl onze oudere Tervuerense het er super op doet.
Volwassen wil ik in ieder geval op een andere voeding over stappen, ook omdat de prijzen van Eukanuba nog is leuker omhoog gaan en niet dat, dat zo'n probleem is, maar als die dan toch de helft er weer uitpoept.
Om een lang verhaal kort te maken, met de Rayon Manager van Pro Plan een gesprekje gehad en dat mocht ik zo proberen, heb hier altijd goeie verhalen over gehoord, dus wellicht mensen hier nog meer goeie/slechte ervaringen met Pro Plan?

Daarnaast ben ik is verder gaan kijken en ben ik nog diverse merken tegen gekomen o.a. Cavom, Farmfood en Bento Kronen die me aanspraken.

Toen kwam ik op de website van zooplus.nl uit en daar zag ik nog wat interessante voeders namelijk Orijen, Acana en verder stonden er voor mij nog een heleboel onbekende merken. Wellicht dat iemand anders die beter kent.

Wat de bedoeling is, is dat hij nu Eukanuba af maakt en met een jaar overstapt en dat is in oktober op een volwassen voeding. Ik ga straks ook behendigheid met hem doen dus wel activiteit.
Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring is met goeie brokken.

Elke hond is anders...van buiten. Maar van binnen zijn ze allemaal hetzelfde (het spijsverteringsstelsel)
Daarom zou ik toch vers vlees aanraden. Mag ik vragen waarom je al van te voren zegt dat je geen vers vlees wilt voeren?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:23

idd, als je voer net uitprobeerd weet je nog niets, overgang naar ander voer kan zowiezo stinkende ontlasting opleveren, ligt dan niet aan het voer, maar aan de overgang.
Ik zal iets specifieker zijn, hier voeren we de aussies carocroc 23/12, kip rijst.
Ze doen het hier alle 4 prima op.
Zamora, ik voer nooit de hoeveelheid die op de zak staat, dat is altijd veel meer dan ze nodig hebben.
We wandelen veel met onze aussies en we hebben bij huis veel ruimte, dus beweging genoeg, maar ze krijgen echt niet datgene wat er op de zak staat.
Als je wil kun je wel wat proberen als je hier de paardjes komt kijken ;)

ik voer nooit puppievoer aan de aussiepups, meteen volwassen voer in combinatie met vleesvoer!
Ik heb hele slechte ervaringen met puppievoer!

ik ben zeker geen tegenstander van vers vlees, ik haal wel compleet vers vlees, ga niet zelf lopen mixen enzo.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:25

@joyfordogs: ik zeg ook nergens dat ik de hoeveelheden op de zak geef! Want ik houd mij daar nooit aan, ik kijk liever naar het dier zelf. Mevrouw is nu voor de eerste keer sinds ze bij ons is ook loops :o hahaha loopt ze met zo`n schattig broekje in huis.
Choco krijgt ook veel beweging bij de paarden en we lopen veel en later haar ook vaak zwemmen hier in de buurt.

Maar ik zal dat voer eens opzoeken, ben wel benieuwd!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:23

Onze Mechelse herder heeft het jaren super gedaan op Farm Food. Daarvoor hebben we verschillende merken voer gehad, maar nergens ging het zo goed mee als met Farm Food.
Helaas heeft hij nu ernstige artrose in zijn schouder en zijn we overgestapt op Hills JD(waar hij het overigens ook goed op doet, alleen is dat voer zo duur!) anders hadden we Farm Food blijven voeren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:06

heej zamora

En ik zeg ook niet dat jij voert wat er op de zak staat.
Die wij voeren, is voor honden met redelijk wat aktiviteit. er is er nog eentje waar iets minder in zit, die zou je ook kunnen voeren.
onze ierse wolfshond is pas loops geweest, niet handig, heb geen broekje aan gedaan, ze heeft veel buiten gezeten (was vaak lekker weer) en in huis kunnen we dweilen. dus broekjes heb ik achterwege gelaten.
heb ik ook nooit bij de aussies en shelties gedaan, vind het zulke ondingen.
laat je haar niet castreren? neem aan dat je niet met haar gaat fokken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:22

Vind ze prima werken. Vriendin van mij gebruikte die ook voor haar vorige hondje. Ze zit veel buiten overdag(bij mijn vriend op het werk, in de tuin) dus ze heeft m alleen `s avonds/`snachts in huis aan.

Ik ga haar niet laten castreren, geen fokplannen maar ik vind het nergens voor nodig haar te laten opereren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:53

Ik ga me verder niet in op waarom wel niet barf/kvv, omdat hier al zo vaak de discussie is gevoerd, daar heb ik al genoeg verder over gelezen.

Ik snap overigens dat je een voeding eerst een tijd moet uitproberen voordat je kan spreken of de voeding bij het dier past. En ik zal zeker ook niet van brok naar brok hupsen, absoluut niet de bedoeling.

Tot nog toe spreekt Orijen mij enorm aan.

@ Zamora
Beetje offtopic, maar nergens voor nodig is natuurlijk niet op zijn plaats. Je vergroot de kans op baarmoederontstekingen etc. zo heel erg.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:10

en baarmoederkanker, mamatumoren, etc. maar hoe langer je wacht met castreren, hoe minder zin het heeft om dit te doen.
hoe oud is ze u?
hier worden teven heel bewust jong gecastreerd.
Reuen bij voorkeur niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:14

Er zijn ook veel nadelen van castreren hoor.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:35

Faniek schreef:
Ik ga me verder niet in op waarom wel niet barf/kvv, omdat hier al zo vaak de discussie is gevoerd, daar heb ik al genoeg verder over gelezen.

Jammer, want o.a. ik weet niet wat jouw redenen zijn om pertinent geen vlees te voeren :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:18

kohtje schreef:
Er zijn ook veel nadelen van castreren hoor.

Ik ken er tot nog toe slechts 2, ben wel benieuwd naar de meerdere.

@ XoNo
Ik wil er gewoon verder niet op in gaan, elk voedingstopic komt het wel weer naar voren of de TS het wil of niet. Ik heb er genoeg over gelezen en ga er verder niet op in.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:24

wat ik goede voedingen vind zij Denkadog, Nutro choice, prins en james welbeloved.
Royal canine krijgen mijn honden absoluut niet!
maar je moet gewoon proberen op welke voeding je hond het beste reageerd, niet iedere hond is hetzelfde en reageerd goed op een voeding.
Die van mij doen het hartsikke goed op de prins, maar het wil niet zeggen dat jouw hond het daar goed op doet ;)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:31

Onze hond is erg kieskeurig,
we hebben haar pas als 3 jarige gekregen
en het eten van onze oude hond wou ze niet,
die kreeg altijd Eukanuba.
Vlees erdoor gedaan, want het is ook zonde om alles weg te gooien!
Nu krijgt ze altijd de Diner-Brokken van de AH zelf met vleesblikjes van de Appie door...
Dat werkt bij haar redelijk, maar vroeger kreeg ze altijd de resten van tafel, dus brokken vindt ze natuurlijk ook niet alles ;)..

Edit : eerst kreeg ze ook altijd de rondjes van de Appie erdoorheen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:38

voordat ik caro croc gaf, kregen ze hier prins
hier deden ze het ook prima op.

doordat ik een kennelnaam heb, laat ik nu per pallet de carocroc komen. Stuk handiger met 5 honden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:34

welke bewaarmiddelen voegen ze toe om een pallet brokken bij jou gedurende een lange tijd (hoe lang?) goed te houden?