SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:43

Toen ik vanmiddag naar huis fietste van stal , heb ik onderweg een babykonijntje gevonden. Het is geen wild konijntje want het is een driekleurtje; wit beige en zwart. Ieniemini oortjes, dus waarschijnlijk een dwergje. Het beestje had al een heleboel vliegeneitjes in zijn vachtje. Nu zit hij/zij hier thuis in een hokje, maar ik heb geen idee hoe oud het is, wat het eet of het zelf kan eten. ik heb het even gewogen en weegt wel 105 gram, een handvol meer niet. Het was natuurlijk na 6 uur, dus dierenwinkels dicht. We hebben thuis wel hamsters, dus wat verschillende soorten hamstervoer in een bakje gegeven. Ook een stukje wortel en wat paardebloem bladeren.
Maar HELP MIJ , wat voer ik zo'n babynijn!!! O ja,we hebben thuis momenteel wel kittens, dus kittenmelk is wel vooradig.
Dus heeft iemand tips? Hoe kan ik zien hoe oud het is? Heeft iemand daar ideëen over? O ja, de oogjes zijn wel open. Toen ik eindelijk het nijntje had gevangen, kon het ook een hoop herrie maken.

benangelique

Re: SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:44

is er een opvang bij je in de buurt? hoe oud denk je dat het is? heeft het al haren?
bel een opvang, kijk voor adressen op www.konijnenbelangen.nl

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:45

pffff geen idee, is er op internet niks te vinden?
anders ff da bellen voor telefonisch advies; kost hier niks :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:47

kittenmelk :j
dat zegt onze dierenarts altijd :)
maar bij de opvang heeft ie meer kans, als ie nog heel jong is.

blackpearls3

Ze zien er vaak erg klein uit maar zijn dan toch al een week of 4 want ze blijven heel lang bij moeders als je een fotootje kunt maken van hem/haar op je hand zou het wat helpen dan kan ik de oortjes ook zien en een betere schatting maken. Vergeet niet hooi en stro neer te leggen en een boterham die je even hard maakt in de magnetron (wel laten afkoelen hoor) en water is voldoende hoor. Succes er mee

benangelique

GEEN kittenmelk, het is geen kat tenslotte. een babykonijn vraagt zeer specifieke verzorging; nogmaals, bel een opvang!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:49

Dierenopvang Goofy, zit hier in Oldenzaal..!
Die zijn écht super goed!

En het is zo te zien niet ver rijden voor je!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:51

benangelique; ja het heeft al haren, oogjes zijn ook open
nonawen: ja goofy ken ik wel, nou ja van naam

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:51

blackpearls3 schreef:
Ze zien er vaak erg klein uit maar zijn dan toch al een week of 4 want ze blijven heel lang bij moeders als je een fotootje kunt maken van hem/haar op je hand zou het wat helpen dan kan ik de oortjes ook zien en een betere schatting maken. Vergeet niet hooi en stro neer te leggen en een boterham die je even hard maakt in de magnetron (wel laten afkoelen hoor) en water is voldoende hoor. Succes er mee

geen brood! konijnen kunnen brood niet hebben en al helemaal niet als ze zo jong zijn.... heb flink op mijn kop gekregen van de DA toen zij in mijn reismandje een stukje oud hard brood zag liggen.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:55

Ik heb even een foto gemaakt, hij is een beetje donker, maar dan hebben jullie een idee hoe het eruit ziet
Afbeelding

Het is echt een kleintje, past ruim op mijn hand.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:57

O gussie :) :+:
Wat een schatje..

Je kunt ook de DA bellen voor advies..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:03

Zo op de foto te zien is nijntje al een week of 6. Ik zou toch of even langs de DA of langs de konijnenopvang. Als je nu gaat handelen zonder kennis, hoe goed ook bedoeld, kan dat verkeerd aflopen. Vooral qua voeding. Coccidiose ligt op de loer bij die kleintjes.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:04

DA bellen!

Als een konijntje langer dan 12 uur niet eet is het goed mis! Ik denk dat hamster voer dichtbij konijnenvoer komt, maar de vraag is of hij/zij dit al kan verteren/eten.
Wat ik eens gedaan heb bij mijn jonge konijn (ook gevonden) is gewoon brinta geven, papje maken met water. Goed voor de darmpjes en kan makkelijk opgenomen worden. misschien heb je dat thuis staan? ik doe dan meestal maar 2 theelepeltjes, zodat ze niet opeens heel veel binnenkrijgt.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:05

Als het de oogjes open heeft dan zijn ze meestal toch al wel minimaal 3 weekjes en gaan langzaamaan zelf eten. Daar hebben ze alleen ook het moedermelk bij nodig zodat de darmen wennen aan het andere voedsel.. (al denk ik dat dit nijntje al wel een paar
weekjes ouder is)

Zou indien mogelijk toch een opvang bellen..

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:13

muiszje: ik heb inderdaad nog brinta inhuis staan en dat heb ik net geprobeerd. En ja dat eet kleine nijn. ik heb wat pap gemaakt en op een eetlepel gedaan. Daar ging zij/hij met smaak van zitten smullen. Daarna nog een beetje meteen spuitje gevoerd. Het heeft nu tenminste wat binnen. Ik weet ook niet of kleine nijn brokjes kan eten. Morgen ga ik even langs de DA en bel naar de opvang.

daphne: ik geloof niet dat tie bij de opvang meer kans heeft dan bij ons. Met goede adviezen van deze en gene komen we een heel eind. ik heb ook al heel wat kittens groot gebracht. ik geef toe; het is iets anders als babynijntjes, maar ik denk dat het ons wel gaat lukken.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:23

Ik heb eens haasjes gehad (een aangeboord nest) en die moest ik (poeder)melk voor lammetjes geven.

Wat een schatje zeg :+:

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:25

Wat een knap konijntje zeg :oo
Echt prachtig diertje, gelukkig heb je hem gevonden en heeft hij daar niet langer hoeven liggen.

Als onze konijnen niet (kunnen) eten geven we ze altijd de babyvoeding met wortels, van olvarit als ik het goed heb. Oja, misschien ka je via de DA critical care krijgen, dat is een soort poeder (ruikt heel erg naar kruiden) en dat moet je dan ook mengen met water en dan voeren met een spuitje. Daar knappen onze knagers altijd heel erg van op.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:02

pistasche, olvarit kunnen ze nog niet aan. critacal care is wanneer de darmpjes het niet goed doen en heet dwangvoeding, dat is nu niet van toepassing.

een opvang kan je ook bellen voor advies, je hoeft ze er niet direct heen te brengen....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:31

sheela schreef:
daphne: ik geloof niet dat tie bij de opvang meer kans heeft dan bij ons. Met goede adviezen van deze en gene komen we een heel eind. ik heb ook al heel wat kittens groot gebracht. ik geef toe; het is iets anders als babynijntjes, maar ik denk dat het ons wel gaat lukken.

Onze konijnen opvang had speciaal uit amerika overgekomen melk. Moederloze konijntjes verzorgen moet je niet te licht opvatten. Er zitten veel haken en ogen aan en ze kunnen van alles gaan mankeren als je het niet op de juiste manier doet of zelfs komen te overlijden. Het feit dat deze kleine al jong zonder moeder zit is al een slecht begin.

Je kan op zijn minst de konijnenopvang bellen en vragen om advies. Dat zijn enige de mensen die er verstand van hebben. Ik hoop dan ook dat je het doet! Alleen prutsen kan meer kwaad dan goed doen en dat heeft dat beestje niet verdiend lijkt mij. Het heeft als zo'n slechte start gehad.

Edit;
Ik praat voor mijn beurt. Ik lees net dat je langs de DA en opvang gaat voor info! Dan komt het wel goed! Succes!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:38

ik heb gisteravond een mailtje gestuurd naar de konijnenopvang. (het was een beetje te laat om te bellen).
Kleine nijn heeft de nacht goed doorstaan. Vanmorgen weer even wat brinta gevoerd, het begon aan het hooi te knabbelen en ook aan de brokjes. Verder is het beestje best tierig; het huppelt aardig door het hok.
Zo meteen gaan we naarde dierenwinkel voor brokjes. En langs de DA voor adviezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:41

aan de maat te zien is die al zeker 6 weken oud en zal die ook al brokjes eten
cavia brokken hebben ze vitamine c aan toegevoegd, verder is dit bijna hetzelfde

succes met je nieuwe aanwinst

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:44

wat een schattig nijntje. Idd kittenmelk maar deze kan ook al brokjes hooi en een plukje gras eten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:46

caviabrokken moet je niet geven; een konijn kan vitamine c niet afbreken.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:43

Een konijn kan best caviavoer eten. Vit. C is een in wateroplosbare vitamine, alles wat ze dus teveel heeft plast ze weer uit.

Als je namelijk een cavia en konijn in 1 hok hebt geef je deze ook caviavoer omdat de cavia extra vit. C nodig is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:51

dat gebeurt idd, maar is niet goed. wederom een misverstand in de konijnenwereld. jammer...