Raskitten besteld, maar nu niesziekete..Wat doen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Raskitten besteld, maar nu niesziekete..Wat doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:12

Ik heb een vraag: Ik heb een poesje bestelt bij een rasfokker. Het beestje zou eigenlijk deze week komen, maar het hele nest heeft niesziekte opgelopen en moet dus eerst behandeld worden, voor we het op kunnen halen.
We hebben een aanbetaling gedaan tegen de afspraak natuurlijk dat het diertje gezond moest zijn. Het is dna getest op allerlei afwijkingen en daarop is ze allemaal goedgekeurd. Dit allemaal omdat we er ook graag eens mee willen gaan fokken.
Nu lees ik op internet dat poesjes die niesziekte hebben gehad, vaak drager blijven van het virus en dus in tijden van stress het weer terug kan komen, en ze blijft besmettelijk naar andere katten en eventueel als ze kittens krijgt kan ze het virus op de kittens overdragen. Ik heb de dierenarts gebeld en die geeft aan dat ze sowieso drager zijn als ze ooit niesziekte hebben gehad, terwijl de fokvereniging (een andere dan dat de fokker zelf bij aan is gesloten) die ik heb gebeld beweerd dat het helemaal niet het geval is en dat het af en toe voorkomt, maar dat het verder helemaal geen probleem is. Anders zouden er heel veel katten zijn die niet meer zouden mogen fokken was het argument.(?)

Ik twijfel ten eerste wie ik moet geloven, mijn eerste idee is de dierenarts want die heeft er voor geleerd en hefet geen enkel belang bij het wel of niet nemen en fokken van katten. Aan de andere kant heeft een rasvereniging wel veel meer ervaring denk ik dan.
Ten tweede weet ik niet of ik het poesje nu wel of niet zal nemen aangezien ik een hoop geld moet betalen en ik geen zin heb in haar hele leven achter sniffende katten aan moet.
Ten derde vraag ik mij af of dit een koopontbindende voorwaarde is en of ik dus zo die poes kan en mag afzeggen en ook mijn aanbetaling terug krijg.

Iemand??

quadripes

Re: Raskitten besteld, maar nu niesziekete..Wat doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:15

volgens mijn dierenarts hebben katten sowieso altijd niesziekte bij zich, de een wordt er wel ziek van, de ander niet.

onze oudste kat heeft chronische sinusitis (hij is 14), da's een vorm van niesziekte. De overige katten hebben er geen last van, zijn er niet gevoelig voor en worden ook niet ziek. Wel is de kans groot dat zij niesziekte bij zich dragen. Inenten helpt ook niet altijd. Ik zou dit katje niet afzeggen, als het goed behandeld wordt is er verder niets meer aan de hand.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:17

Ik zou inderdaad uitgaan van de dierenarts die heeft hier voor geleerd. Een fokker doet het vaak uit ervaring een dierenarts vanuit jarenlang studeren.

De poes is nu niet meer gezond zoals werd verteld en je mag het contract ontbinden. Vraag desnoods een verklaring op papier van de dierenarts die je hebt gesproken om aan te tonen dat het poesje drager kan blijven en jij het risico niet wilt lopen gezien je eventueel wilt gaan fokken. Ik zou het poesje dus ook niet meer kopen juist omdat je die plannen hebt.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:18

ik heb ook ooit een kitten gehaald die toen ze eenmaal 2 dagen bij me was ook niesziekte bleek te hebben
goed behandeld en nooit geen last meer van gehad
drager kunnen ze altijd zijn

maar je koopovereenkomst is niets meer waard
katje is niet totaal gezond
en ermee fokken is nu dus een risico

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:18

Ivy heeft met 8 weken ook niesziekte gehad en daar heb ik nooit meer iets van gemerkt.
Ik snap ook niet zo goed dat je zo makkelijk een beestje maar afzegt terwijl je er misschien wel weken naar uit hebt gekeken.

Heb je trouwens wel toestemming om te fokken van de cattery?
Als het beestje straks behandeld is is het gewoon weer gezond hoor, als cattery is het onmogelijk om 100% alle ziekte buiten de deur te houden.
De eigenaresse kan er ook niks aan doen dat de kittens nu niesziekte hebben ik neem aan dat ze er al 1 keer voor geent waren, maar dan kunnen ze het alsnog oplopen bij de DA of vi bezoek.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:30

Ik verwijt de fokkers ook niets, maar ik wil wel heel graag een gezond katje. Dat heb ik ook zo besteld zeg maar. Ik snap heel goed dat het voor de fokker ook verschrikkelijk en vervelend is, maar dat is denk ik het risico van het fokken. Als ik paarden verkoop en er wordt er een ziek die al wel aanbetaald was, maar nog niet volledig verkocht, dan kan ik toch ook niet zeggen: ja je had hem al aanbetaald en ik kan er niets aan doen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:33

ja maar ik denk dat er een verschil is tussen een ziekte die katten sowieso al bij zich dragen en waarvoor jonge en heel oude katten meer vatbaar zijn of een ziekte van buitenaf.

Niesziekte hebben ze allemaal al. Ook de katten die uit een nestje komen die gezond zijn.

Feitelijk krijgen ze bij de entingen de niesziekte ingespoten, anders kunnen ze geen antistoffen opbouwen. Soms worden ze ziek van de enting, daarna gaat dat weer over en zijn ze beter bestand tegen de ziekte. (zijn ze ziek geworden van enting in dit geval? of heb je dat niet nagevraagd?)

heb je al veel ervaring met katten, eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 10-08-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:34

Niesziekte is eigenlijk een soort kattengriep. Ze kunnen het zelfs van de enting zelf krijgen. Ik zou er mijn koopovereenkomst niet door ontbinden.
Theoretisch gezien: het is een virus, hoe is het dan mogelijk dat een poes dit bij het fokken aan haar kittens meegeeft?
Catteryhouders?????? Waar zijn jullie! :D

Citaat:
Ik verwijt de fokkers ook niets, maar ik wil wel heel graag een gezond katje.

Maar die krijg je toch ook? Je moet alleen iets langer wachten, tot het kitten (weer) gezond is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:35

Ja maar dit beestje wordt gewoon weer beter, het is niet iets je jaren later nog merkt.
Er is een kleine kans dat het chronisch wordt maar dat is voornamelijk wanneer het onbehandeld of slecht behandeld wordt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:38

zonnebloem18 schreef:
Er is een kleine kans dat het chronisch wordt maar dat is voornamelijk wanneer het onbehandeld of slecht behandeld wordt.

ja of wanneer je kat oud is :( zoals de mijne. Die heeft het ineens gekregen op zijn 14e. Hij reageert op geen enkele antibiotica, behalve een of ander vaag middeltje dat de DA ook bij paarden had gebruikt (:D). Nu gaat het wel weer, maar hij komt er niet meer vanaf.

Andere katten (4 in getal) hebben er helemaal geen last van dat onze oudste chr niesziekte heeft. Het is gewoon een ouderdomskwaal. Ik zou zelf alleen nu geen jong dier bij onze groep plaatsen.

Onze oudste is gelukkig nog springlevend, eet en drinkt gewoon en is nog steeds de baas over iedereen :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:48

Volgens mijn dierenarts zijn katten die ooit niesziekte hebben gehad alleen drager van dit virus en zijn zij dus in staat om anderen te besmetten, het kan terugkomen als ze gestresst zijn en ze kan ook haar eigen kittens besmetten.
De kittens zijn besmet geraakt toen het ene nestje al wel geent was en het andere nog niet. (ze schelen twee weken)

Het gaat hier dus om echt een best heel duur poesje van een gerenomeerde fokker en dat is wel iets waardoor ik me extra zorgen maak: Voor zoveel geld wil ik ook wel echt graag een heel gezond beestje..Ik heb bijna mijn hele leven katten gehad, op het laatste jaar na.. Een asielkat of aankomenlopertje die zoiets dergelijks zou hebben, vin dik minder bezwaarlijk omdat ik daar toch nooit mee zou gana willen fokken...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:51

Misschien even overleggen met de dierenarts?

Ons raskitten had keurig z'n entingen gehad (2 volgens mij voor niesziekte) en mankeerde voor 't oog niets toen we 'm ophaalden. Een paar dagen erna had ie toch niesziekte. Hij heeft wel een paar maanden lopen kwakkelen, maar nu heeft ie er nooit meer last van (is nu 4).

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:53

als de rasvereniging zegt dat het geen probleem is, lijkt het me geen probleem te zijn?

bovendien, we hebben net al gezegd, dat niesziekte niet iets vreselijks is, gewoon een griepvirus.

dus als ik het goed begrijp is het ene nestje geent (en ziek) en daarna ook het andere nestje? dus ze kan voorlopig dat andere nestje nog niet enten.

beide nestjes hebben dus niesziekte?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:54

Ja ik heb de dierenarts al gesproken. De fokkers (die ik net heb gebedl) zullen het ook met hun dierenarts opnemen..Even afwcahten dus, maar wel heel spannend. Ze waren niet echt blij met me, maar dat kan ik me ook wel voorstellen :o

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:55

Ja beide nestjes zijn besmet..Ze hebben allebei wel hun basisenting gehad maar de tweede enting kan dus niet zolang ze allemaal weer helemaal gezond zijn..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:42

Over welk ras praten we eigenlijk?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:47

Abessijn

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:52

Okee dan. Zoals ik eerder al zei, ik zou er niet al te moeilijk over doen. Ik kan me eventueel zelfs voorstellen dat de fokker zou kunnen beslissen dat het kitten niet eens naar jou gaat, dat ze het aanbetalingsbedrag terug geven. Dergelijke rassen liggen niet echt voor het oprapen, vaak zijn er zelfs lijsten voor.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:57

Dat mag..maar ik maak me echt zorgen en het is niet omdat ik er onderuit wil of dat het me veel geld kost..geld ligt klaar dus echt gene probleem..

Als ik eenmaal een dier in huis neem, dan gaat het niet meer weg en ik zou het ontzettend banketstaaf vinden dat ik na drie weken erachter kom dat die wel chronisch ziek is en dat ik er de rest van mijn leven mee zit. Ik zou dan ook geen nestje kunnen fokken en eerlijk gezegd: dan kan ik net zo goed een asielkat nemen van 100 euro, die is ook geholpen en geent...

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:07

Mijn vriendin heeft 5 erg dure raskatten en allemaal vanaf dat ze kitten waren in huis,en 4 hebben de niesziekte gehad en daarna nooit meer mee last gehad.
De kittens waren niet allemaal tegelijk bij haar hoor dit is over de afgelopen 3 jaar gezien,ook zei heeft overal rondvraag gedaan maar het is geen blijvend iets ook houdt het een nestje fokken niet tegen.
Het kan je nog gebeuren al heb je je kitten langer en is ie al lang bij de fokker weg,ik denk als je bij verschillende mensen hoort allemaal beamen dat het niets ernstig is.
Tenzij het croniisch is of word maar dat kan bij elke kat gebeuren duur of niet.
Edit ook 1 ervan was een abbesijn waar ze lang op heeft gewacht!!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:08

Oke dat stelt me wel gerust.. Dank jullie voor jullie reacties en meedenken.. :(:)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:11

Jah tis een hele investering en ik snap je ongerustheid ook wel,maar informeer goed voor je een beslissing neemt ergens vindt ik het ook wat raar dat beide nesten zijn besmet maar goed jonge kittens zijn natuurlijk kwetsbaar !

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:15

Mijn BK bleek na aanschaf ook niesziekte te hebben. Of dat kwam van de enting in combinatie met stress weet ik ook niet. Ze is netjes behandeld en nooit meer last van gehad.

Ik zou er geen groot drama van maken. Kans dat het chronisch wordt bij nette behandeling is ZO klein.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:04

Een jonge kat die eenmaal besmet is met niesziekte zal altijd drager blijven en in periodes waarin het immuunsysteem omlaag gaat symptomen laten zien of ziek worden.

Je kan zo'n katje wel nemen maar dan moet je zorgen dat het immuunsysteem hoog blijft, door goed voer, weerstandverhogende middelen bij het enten, op tijd enten, ontvlooien, ontwormen enz.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:15

Ik heb zelf een cattery en verkoop dus kittens.

Ook hier heb ik weleens zeker na een enting een snotter gehad. Prima te behandelen en de katten hebben nergens meer last van gehad ooit. 1 ervan die heeft gesnotterd heeft hier laatst weer 3 weken gelogeerd dus echt wel stress enzo, maar niets geen last gehad.

1 kitten die ik zelf heb gekocht heeft ook niesziekte gehad als kitten zijnde. Is inmiddels 3 jaar oud, nestjes gehad, bij kater uit logeren geweest diverse malen geent, hartonderzoeken, katten shows, en nooit geen nies meer.

Je kan hem dus gewoon kopen, en je hoeft echt geen maatregelen te nemen voor enten oid, dat gaat als de kat verder gezond is gewoon helemaal prima :D