hoe hond laten wennen aan katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_

hoe hond laten wennen aan katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:32

goeiemorgen!

ik heb een beetje een probleem.. ik heb een hele lieve bordeaux dog genaamd hummer, hummer is een lieve aanhankelijke schootzitter van 3 jaar, hummer is een perfecte hond het enige nadeel aan haar is dat ze absoluut niet met katten of knaagdieren kan..

gistermiddag had ik samen met mn vriend een hele lange wandeling met haar gemaakt we hadden t er nog over dat het konijn nog los in de tuin was en dat die eerst het hok in moest!
eenmaal thuis gekomen glipt ze de tuin in en pakt doelgericht het konijn van mn vriend.. nou ja die doet het nu dus niet meer..

het is natuurlijk erg poedersuiker van het konijn maar mijn vriend heeft ook een kat.. ik zou het verschrikkelijk vinden als poezebeest het zelfde lot moet ondergaan als t konijn..

mijn vraag.. hoe laat ik hummer wennen aan die kat? ze hoeven geen vrienden te worden maar hummer zal die kat moeten accepteren! ik heb t al met de clicker en belonen geprobeerd maar naar mijn idee werkt dat dus niet.. ze heeft alleen maar oog voor die kat en verstijft als t ware helemaal zodra ze hem ziet.

alvast bedankt voor de eventuele reacties

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:36

Ik heb welleens gehoord dat je dan de kat in een reismandje op de tafel of iets anders hoogs moet zetten en hem daar net zolang inlaten totdat de hond er niet meer naar omkijkt. Wel er natuurlijk uitlaten als de hond niet in de buurt is want je kan hem daar moeilijk weken in opsluiten.. Zielig voor het konijntje.. Hopen dat hij tog gaat wennen aan de kat.. Succes!

Anoniem

Re: hoe hond laten wennen aan katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:44

Mag ik vragen waarom je zo'n hond neemt, terwijl je weet dat ie daar niet mee kan?

Als ie het konijn ook echt dood heeft gemaakt, wat ik uit jouw verhaal begrijp, vrees ik het ergste voor de kat, eerlijk gezegd. De tip die mijn voorganger geeft is wel een goede, en veel honden kun je ook wel goed aan katten wennen, maar dan moeten het geen killers zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:02

Het is net zo belangrijk dat de kat aan de hond moet wennen. Een kat die niet bang is voor een hond zal niet vluchten, en is dan ook geen prooi voor de hond. Zodra een kat vlucht is het voor de hond juist heel interessant. De hond dus aangelijnd houden bij de kat, eventueel met een slipketting zodat je ook resoluut kan corrigeren.

Yamcha, misschien had ze de hond al, voor dat vriend met konijn en kat in de picture kwamen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:56

Heel herkenbaar verhaal.

Mijn broer heeft in maart een 4-jarige bordeauxdog in huis gehaald. Heel lief, maar onbekend hoe hij met katten ging. Nou, niet dus in het begin, hij zag er vooral heel smakelijke hapjes in.
Maar je kunt het dus aanleren dat hij eraf moet blijven.

In het begin zat de hond gewoon aangelijnd binnen, katten liepen los. Als hij naar een kat sprong, kon hij er dus niet aan en kreeg er van ons gelijk een flinke 'nee' en 'af' bovenop.
Vanaf het moment dat de katten doorhadden dat het beter was om stil te blijven staan ipv te gaan lopen (en dat heeft wel een paar weken geduurd) mocht de hond ook los in huis als de katten er waren.
Hij fixeerde ze nog steeds maar wij gingen dan gewoon tussen hond en kat staan, weer met 'nee' en 'af'. Vervolgens werd hij naar z'n mand gestuurd en als hij daar mooi ging liggen kreeg hij een beloning.

Nu zijn we zover dat hij gewoon los tussen de katten kan lopen en ze gewoon negeert. Heel af en toe fixeert hij er nog eens eentje of doet hij een sprong, maar dan krijgt hij gelijk weer op z'n kop.

Er is bij ons geen enkele kat gesneuveld. Het is wel heel belangrijk dat je al ingrijpt op het moment dat hij fixeert (liefst nog vroeger) en niet pas als hij erachter gaat, goed opletten dus.

Ik heb ook een konijn, maar die heb ik simpelweg uit de living verbannen. Hond wordt helemaal gek als hij het konijn ziet en dat risico wil ik niet nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:40

Mijn hond kon ook niet met katten toen ze bij mij kwam en laat ik nou twee katten hebben rondlopen :D
Iedere keer flink corrigeren. Commando "nee" kent ze wel dus dat scheelt, heel consequent blijven en eerlijk is eerlijk; mijn hond heeft ook echt wel eens een flink dreun gehad als ze probeerde een van de katten te grijpen.
Hard misschien, maar wel direct duidelijk, van de katten blijf je af.

Hond en poes liggen nu (twee jaar later) samen op de bank te slapen, dus er is gewoon hoop voor jouw hond. :D

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:04

Ik heb ons kitten eerst een week in een grote bench in de kamer gehad. Tegelijk eten met de tralies ertussen ed
de honden lagen de eerste dagen trillend jankend en kwijlend naast de bench
toen dat rustiger werd heb ik de kat aan het huis laten wennen als de honden buiten waren
daarna de honden in de kamer aan de riem en de kat los, hier gaat het nu super. Ze eten en spelen samen
maar...... De buurkat is zijn leven nog steeds niet zeker

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:07

als de kat normaal gesproken in het huis woont en dus zijn eigendom is, doe je de hond in een bench zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Wanneer de hond al eerst in het huis woont doe je dat andersom.
Zo hebben wij onze hond laten wennen aan 8 katten :o en eerlijk gezegt werkte het perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:30

Laika schreef:
Het is net zo belangrijk dat de kat aan de hond moet wennen. Een kat die niet bang is voor een hond zal niet vluchten, en is dan ook geen prooi voor de hond. Zodra een kat vlucht is het voor de hond juist heel interessant. De hond dus aangelijnd houden bij de kat, eventueel met een slipketting zodat je ook resoluut kan corrigeren.

Yamcha, misschien had ze de hond al, voor dat vriend met konijn en kat in de picture kwamen?

Dat kan, daarom was ik ook benieuwd, wist niet zeker of ik goed gelezen had :)

't was ook geen verwijt van mijn kant hoor, mss wat ongelukkig verwoord :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:32

sowieso schreef:
Ik heb ons kitten eerst een week in een grote bench in de kamer gehad. Tegelijk eten met de tralies ertussen ed
de honden lagen de eerste dagen trillend jankend en kwijlend naast de bench
toen dat rustiger werd heb ik de kat aan het huis laten wennen als de honden buiten waren
daarna de honden in de kamer aan de riem en de kat los, hier gaat het nu super. Ze eten en spelen samen
maar...... De buurkat is zijn leven nog steeds niet zeker

Zal je altijd zien :D

Mijn honden gingen super met de kat, maar andere katten waren nog altijd een prooi, honden weten heel goed wat "eigen" is en wat niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:23

Is idd meestal zo.
Onze oude hond is opgegroeid tussen de katten en zal onze katten nooit een haar krenken. Maar als ze de kater van de buren ziet wordt ze bloedlink.

De katten zelf net hetzelfde. Mijn eigen konijntje laten ze mooi met rust, maar ik mocht ze laatst wel verjagen bij het konijnehok van de buren.

Dieren kunnen heel goed leren welke dieren ze met rust moeten laten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:27

Laat hem het topic zien van "Verdikkie vanmorgen kitten gevonden in tuin" ..... :D :+

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:42

Thioro schreef:
Is idd meestal zo.
Onze oude hond is opgegroeid tussen de katten en zal onze katten nooit een haar krenken. Maar als ze de kater van de buren ziet wordt ze bloedlink.

De katten zelf net hetzelfde. Mijn eigen konijntje laten ze mooi met rust, maar ik mocht ze laatst wel verjagen bij het konijnehok van de buren.

Dieren kunnen heel goed leren welke dieren ze met rust moeten laten.

Klopt een vriendin van mij is gedragstherapeute voor honden en die zegt ook dat alle eigen dieren (binnen de roedel) de geur van thuis en dus de baasjes hebben. Daardoor vallen die onder het hoofdstuk; daar hoeven we niet meer op te jagen!

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:01

mijn hond was er idd eerder dan mijn vriend en zn kattebeest!

ik ga vanavond de bench opzetten in zijn huis.. hummer dr in en poes los in huis..

ik ben erg benieuwd, morgen doe ik verslag! bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:52

Ik ben benieuwd, wel laten weten hoor!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:11

Ik heb een hond van 4 (vandaag jarig :D ) kruising mechelse herder met labrador, daar zit dus zeker jacht instinkt in.
Wel een hele lieve hond, maar gaat wel achter konijnen aan, zoekt egels, en vind geregeld een dood beest.
Ze dood de beesten niet, dat niet (alhoewel ze wel eens met haar zusje op eenden jacht is geweest, en ze er drie gedood hebben, ik denk alleen dat haar zusje ze ook echt gedood heeft).
Wij hebben nu ook een kitten, hond is sowieso altijd buiten, maar ik wilde wel dat ze aan elkaar zouden wennen. Dus kitten bij vriendlief (kon ie een beetje schuilen) en hond op de mat, door mij vastgehouden. Zo hebben we dat een aantal keer gedaan totdat de hond minder intresse ging tonen en de kitten steeds nieuwschieriger werd. Nu spelen ze samen, kitten rent achter de hond aan en andersom.
Laatst liep ik naar de vuilnisbakken aan het einde van de weg bij mij, hond mee, en kitten kwam er ook achteraan, die liep alleen wat verder achter dus begon erg te mauwen. Mijn hond draaide zich om en liep naar de kitten, die vervolgens blij was mijn hond te zien.....

Je zal er vreselijk veel tijd aan moeten besteden, maar ik denk dat het zeker mogenlijk is, alhoewel die van jou meer het instinct heeft te doden dan die van mij waarschijnlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:28

Hond enorm hard op z'n flikker geven! Hier in huis wordt geen agressie jegens elkaar getolereerd :n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:45

jacqueline_ schreef:
mijn hond was er idd eerder dan mijn vriend en zn kattebeest!

ik ga vanavond de bench opzetten in zijn huis.. hummer dr in en poes los in huis..

ik ben erg benieuwd, morgen doe ik verslag! bedankt allemaal!

Het was juist andersom aangeraden jacqueline. Als de hond er eerst is, de hond los;)
Gelukkig hebben wij dat probleem niet met honden die op bezoek komen omdat 1 van onze 3 katten voor geen enkele hond aan de kant gaat en het daglicht uit z'n ogen krabt als het moet.
Als het beest andere honden aanstaart durven ze al niet meer =P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:28

Als je de kat opsluit en er dan een half hysterische hond rond loslaat (ik zeg niet dat de hond van TS zo is, maar het zou wel kunnen) heb je veel kans dat je kat de schrik van haar leven krijgt en achteraf niet meer bij een hond te krijgen is.

Hond vast dus en kat kans geven om zelf toenadering te zoeken of te vluchten indien nodig. Met de hond aan de leiband kun je ook onmiddelijk de nodige correcties geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:08

Thioro schreef:
Als je de kat opsluit en er dan een half hysterische hond rond loslaat (ik zeg niet dat de hond van TS zo is, maar het zou wel kunnen) heb je veel kans dat je kat de schrik van haar leven krijgt en achteraf niet meer bij een hond te krijgen is.

Hond vast dus en kat kans geven om zelf toenadering te zoeken of te vluchten indien nodig. Met de hond aan de leiband kun je ook onmiddelijk de nodige correcties geven.

Als de hond half hysterisch in de bench zit, denk je dan dat de kat richting hond gaat? :')

Overigens heb ik liever de hond idd aan de leiband :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:35

Citaat:
Als de hond half hysterisch in de bench zit, denk je dan dat de kat richting hond gaat?

Nee, maar dan is ze nog altijd minder (of niet) getraumatiseerd dan wanneer ze zelf opgesloten een half hysterische hond moet verdragen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:40

Volgens mij maakt het niet zoveel uit ;)

Denk dat je het vooral zélf goed moet begeleiden om te voorkomen dat een van beide hysterisch raakt ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:51

Thioro schreef:
Nu zijn we zover dat hij gewoon los tussen de katten kan lopen en ze gewoon negeert. Heel af en toe fixeert hij er nog eens eentje of doet hij een sprong, maar dan krijgt hij gelijk weer op z'n kop.

Er is bij ons geen enkele kat gesneuveld. Het is wel heel belangrijk dat je al ingrijpt op het moment dat hij fixeert (liefst nog vroeger) en niet pas als hij erachter gaat, goed opletten dus.
.

En als je niet thuis bent???? Sluit je dan iedereen apart op?

Ik ken helaas te veel verhalen van foutgaande huisdier relaties.
Van hond bijt kat dood, tot kat bijt huisrat dood, tot de 2 rotties sloopten de maltheser na 9 jaar!
Het blijven dieren, met instincten. Iets wat gaan rennen is vaak magisch voor een hond.
Een kat die de fout begaat bij een dominante hond iets dominants te doen (weet die kat veel, die is kat)
kan het soms zuur moeten bekopen..

Niet alle honden zullen kat accepteren, velen wel, echter wees voorzichtig.
Zelfs na jaren (dat het goed gaat), kan je soms thuiskomen en heeft je hond de kat verscheurt, dat lijkt me verschrikkelijk.

Ik heb zelf een hond, die kon al met katten, wist ik.
Uiteindelijk 2e hands kat erbij, mijn geluk die was ernstig invalide (platgereden en revaliderend), kon niet weglopen voor de hond.
Zo kon hond rustig neuzen, kat was overduidelijk ook honden gewend.
Echter ik heb een jaar lang! als ik er niet was de 2 apart gezet. Terwijl men met mij erbij prima met elkaar op kan schieten.
Behalve... als de hond een lekker iets heeft... :D , dan moet poes opzouten..
Terwijl diezelfde poes wel de hondebak leeg mag eten, dan staat er alleen een beteuterd kijkende hond naast...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:02

Citaat:
En als je niet thuis bent???? Sluit je dan iedereen apart op?

Overdag zitten de katten buiten of boven en de honden binnen in de woonkamer, ook als wij thuis zijn. De katten kunnen wel binnen/beneden als ze dat willen en de honden kunnen buiten. Ze komen mekaar dus wel terloops tegen.

Als wij allemaal weggaan dan zetten we de bordeauxdog idd apart (eventueel met de andere hond erbij), ofwel in de woonkamer, ofwel in z'n hok in de garage.
's nachts zitten de honden zowieso in hun hok en de katten zitten dan in de woonkamer.

Ik denk wel dat ze het begrepen hebben dat ze mekaar met rust moeten laten, maar helemaal vertrouwen doe ik het idd nog niet.
Moest de hond ooit 1 van m'n katten doden dan zorg ik er persoonlijk voor dat hij dat nooit meer kan doen (hoe ongelukkig ook voor de hond).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:44

Zou het dan de hond nog niet kwalijk kunnen nemen...
Als hond in huis kat te pakken zou nemen (ik heb zelf dus hond en kat, los in huis....)
Aangezien die op dat moment alleen dat doet, wat in principe zijn natuur is...
Wij mensen blijven dan schuld, per slot van rekening zetten wij diersoorten bij elkaar, die dat van nature misschien niet zouden doen.
En buiten dat, vaak in een situatie met weinig vluchtmogelijkheden.
(Voor de kat had ik ratten, die kooi stond vast aan de muur met extra musketons op alle openingen,
terwijl de hond bang was voor de ratten... Niet lachen!! (gaat om de hond in hup hup hup in mijn onderschrift, mijn held :D )

Husky/malamute vriendje van mijn hond, is echte katten killer, alles wat bij hun over het erf komt en kat is, gaat dood.
Echter hun eigen kat, timmerde er op los als ze naar haar keek en bleef op zijn plek zitten ging niet rennen.
Zou die wel zijn gaan rennen, dan is het over en uit.

Als die hond ooit de kat wel te pakken hebben gehad, tja, dan was niemand daar blij mee geweest,
maar was het nog steeds niet de schuld van de hond..
Overigens kan die hond hun kat niet meer pakken is ondertussen aan andere oorzaak dan hond overleden...

Blijft toch altijd een risico...