Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
theelichtje_ schreef:Ballen zijn nog niet ingedaalt,dat bedoel ik der inderdaad mee.
Ik had overal gelezen dat een reu pas geholpen kon worden vanaf 6 maanden.Maar wil niet het risico dat de teef al wel drachtig is.
Honden zijn van april, vrij jong nog.
Edit, Dierenarts bellen gaat helaas niet, hun werken alleen met spoeddienst in het weekend.
Ik ga ze inderdaad maandag als eerst bellen, maar misschien wisten jullie het antwoord al
Laika schreef:Indien je de reu op jonge leeftijd laat castreren vergroot je de kans op botkanker ook omdat ze dan langer doorgroeien.
Laika schreef:Indien je de reu op jonge leeftijd laat castreren vergroot je de kans op botkanker ook omdat ze dan langer doorgroeien.
Tevens vermoed ik dat dit geen sexueel gedrag is, maar dominant gedrag tevenover het teefje.
Citaat:(2) Onderzoek onder 2002 honden in VS: gemiddeld leven gecastreerde honden langer dan intacte honden, maar het gevonden verschil is statistisch niet significant (en kan dus op toeval berusten).
Citaat:(5) Onderzoek osteosarcoma; [botkanker] risico voor gecastreerde honden is twee keer zo groot als dat voor intacte honden.
Laika schreef:@Plunk er is ook alleen maar gesteld dat het de kans op botkanker vergroot, dat wil niet zeggen dat elke jong gecastreerde hond botkanker zal krijgen. Maar voor mij zegt dat gewoon genoeg, en zou ik het risico niet willen nemen. Tenzij castratie medisch noodzakelijk is worden mijn honden dus niet gecastreerd.Citaat:(2) Onderzoek onder 2002 honden in VS: gemiddeld leven gecastreerde honden langer dan intacte honden, maar het gevonden verschil is statistisch niet significant (en kan dus op toeval berusten).Citaat:(5) Onderzoek osteosarcoma; [botkanker] risico voor gecastreerde honden is twee keer zo groot als dat voor intacte honden.
Bron
Of een onderzoek van een amerikaanse arts:http://www.dogcity.nl/0-algemeen/artikelen/feiten-en-fabels.pdf
Dat weinig dierenartsen je dit zullen vertellen heeft mijns inziens meer met het vullen van de kas te maken.
In geval van TS kan dit gewoon nog geen sexueel gedrag zijn, en is castratie geen oplossing.
theelichtje_ schreef:Uiteraad willen we wachten met het casteren, maar stel dat de reu al wel de teef kon dekken en bevruchten dan fokken we inteelt.Dan heb ik liever dat de reu eerder geholpen wordt.
Maar zolang teef niet vruchtbaar is ga ik me geen zorgen maken,dus eerst moet de teef loops worden voor ze drachtig kan raken? Dat scheelt dan wel, heb gelezen dat teven pas na het 1e levensjaar pas loops worden.Dus dat zal betekenen dat de reu nog even ze ballen mag houden
Wist niet dat reuen teven berijden uit domenatie....
Laika schreef:Overigens kun je de reu ook chemisch laten castreren. Ballen blijven zitten maar hij is dan niet vruchtbaar.
smurffie schreef:Laika, maar ze heeft fokplannen met de teef en niet met de reu dus is de teef laten helpen geen optie![]()
Verder als ik ga tellen.. april mei juni juli augustus kom ik op 4 maanden uit, dus net bij de moeder weg, zal al gauw 2 maanden zijn.
misschien toch even DA bellen voor advies, kost je niks en heb je een betrouwbaarder antwoord dan dat je hier zal kunnen krijgen![]()
Verder ookal is het berijden nu nog dominatie of speels, is het alsnog een ongewenste zaak dus mag je niet gewoon laten gaan.
theelichtje_ schreef:Teefje laten we nog even achterwegen, omdat we misschien in de toekomst wel met teefje willen fokken.Maar dat is voor later. Nu eerst zorgen dat er geen inteelt komt