Kattentaal? wat betekent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Kattentaal? wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:02

Vaak weet ik zelf wel heel goed hoe en wat maar bij deze heb ik toch even geen antwoorden :o

Ik heb een kat, een poes weliswaar.....
En poes is best een lieve aanhankelijke kat die nooit op schoot komt maar wel graag een aai komt halen en graag op mijn voeteneinde ligt
zover even de introductie...

Maar poes gaat dagelijks staan met haar staart richting muur of bank en gaat trillen....net als een kater die sproeit zeg maar....
dat hupsen van ene achterpoot op de andere....en het trillen van de staart die fier rechtop staat

nou komt er bij poes (gelukkig) geen vocht uit..
maar nu ben ik toch heel nieuwsgierig waarom ze dit doet en wat het betekent?

bij katers weet ik het wel....maar bij poezen vind ik dit wat vreemd
dit is ook de eerste poes die ik ken die dit doet namelijk....

enig idee :? :D

cp112

Re: Kattentaal? wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:03

Lijkt mij gewoon krolsheid :j
Heb een keer een poes gehad die dan wijdbeens tegen de stoelpoten e.d. ging wrijven en ook zo raar ging trillen :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:07

krolsheid? :?

nee dat denk ik niet, ze maak geen herrie en ze is nu al bijna 10 jaar oud en geholpen toen ze nog geen 1 jaar oud was

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:09

Mijn poezen doen dat ook, hebben ze van de katers afgekeken. Ze hebben alleen niet door (gelukkig) dat de katers dan staan te plassen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:10

Die van mij kon dat ook doen als hij ergens heel erg van genoot, als je hem lekker op zijn kont kroelde :) Dat was wel een kater, maar hij sproeide niet..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:15

Mijn gecastreerde kater doet precies hetzelfde bij de televisie van ons en het blijkt dat hij dan wil gaan sproeien, er komt dan gelukkig alleen niks uit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:16

dank je wel voor jullie antwoorden

maar,maakt het nog vrij lastig om te begrijpen waarom ze het doet....
ze is vanaf 8 weken al bij mijn Oma in huis geweest, toen bijna 2 was is Oma overleden en om het beestje niet in het asiel te stoppen is het mijn kat geworden
Ze heeft geen katers om haar heen gehad en is ook gewoon geholpen na haar eerste krolsheid (precieze leeftijd weet ik niet meer, dit was bij mijn Oma)
op het moment dat ze dit doet aai ik haar helemaal niet

ook komt ze wel gewoon de huiskamer inlopen, en gaat dit tegen kast of bank of nou ja vanalles staan doen...dus zonder aanleiding...

gecastreerde katers snap ik ook wel want die zijn tenslotte mannelijk en dat zit in hun instinct
maar dit is toch echt een poes :P

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:17

Onze gesterriliseerde poezedame trilt ook geregeld met haar achterwerk en staartje, da's eigenlijk alleen maar een heel goed teken :j . Zowel katers als poezen hebben o.a. onder hun staart een geurklier zitten die ze op die manier activeren. Wij ruiken het meestal niet gelukkig, behalve die stinkende geurvlaggen van katers, maar poezels zelf wel. Als poes haar kont weer eens onder je neus steekt is dat ook eigenlijk heel lief bedoeld, je mag er dan aan ruiken :)) .

Ze hebben ook geurklieren tussen de voetkussentjes enzo, kijk hier maar eens: http://www.zwerfkattendordrecht.nl/Alle ... Gedrag.php

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:18

Ik heb bij de dierenarts gehoord dat het vaker voorkomt bij poezen, waarom wist hij ook niet, misschien toch proberen te markeren van haar ruimte en spullen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:22

Gwen schreef:
Onze gesterriliseerde poezedame trilt ook geregeld met haar achterwerk en staartje, da's eigenlijk alleen maar een heel goed teken :j . Zowel katers als poezen hebben o.a. onder hun staart een geurklier zitten die ze op die manier activeren. Wij ruiken het meestal niet gelukkig, behalve die stinkende geurvlaggen van katers, maar poezels zelf wel. Als poes haar kont weer eens onder je neus steekt is dat ook eigenlijk heel lief bedoeld, je mag er dan aan ruiken :)) .

Ze hebben ook geurklieren tussen de voetkussentjes enzo, kijk hier maar eens: http://www.zwerfkattendordrecht.nl/Alle ... Gedrag.php

dank je wel!!

ik wist het kopjes geven en krabben en dergelijk wel, maar dat poezen ook dat " sproeien" doen wist ik niet
ze draait idd heel vaak haar kont naar mij....
ik geloof dat ,als ik het zo lees, zij het wel erg fijn bij mij vind

heel fijn om te weten :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:25

Het antwoord is al gegeven zie ik.
Het is inderdaad niet bijzonder, gewoon geur afzetten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:36

Ik noem het droogsproeien, mijn dames doen het als ze vrolijk zijn.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:03

Een vriendin van me heeft 2 poezen waarvan er 1-tje toch 'echt' sproeit, op de manier als TS beschrijft. En nee, het is geen kater, misschien denkt ze dat ze dat is?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:09

Precies,
Het is een soort droogsproeien,
mijn poes doet het ook vaak.
Poezen kunnen ook echt sproeien,
is alleen niet zo fijn... :P

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:10

Wij hebben een poes en een katertje... poes is inmiddels 14 jaar oud en staat ook wel eens zo te trillen met haar staart omhoog alsof ze sproeit, maar bij haar komt niets eruit gelukkig.

Het katertje is pas 8 weken dus daar hebben we nog geen last van. Maar die wordt op tijd geholpen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:11

Hihi, weer wat geleerd...Droogsproeien kende ik nog niet. :D
Mizzpoez, natsproeien bij poezen komt idd wel vaker voor. De laatste poes van mijn moeder deed dat ook weleens. Idd net als een kater en, ik neem aan dus verbeter me maar als ik het fout heb, ook om haar territorium af te zetten. Was een erg onzeker beestje, dus kan best zijn dat zenuwen bij haar ook een rol speelde. Dan willen ze ook weleens sneller sproeien.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:23

mijn kater sproeit ook droog :D

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:26

Onze Miss Poes sproeit gelukkig alleen droog, maar vroeger hadden we een poes die altijd natte scheetjes liet als je haar bij haar staartje aaide en ze heel blij was :D . En stinken, joh, niet normaal... :+

Sproeien tegen meubels e.d. doen ze vooral ook om het huis tot hun territorium te maken. Kopjes geven e.d. doen ze om jou helemaal tot de hunne te maken dus :)) , en als ze je lief vinden zullen ze je héél graag tot de hunnen willen maken en dus heel veel kopjes geven :)) . (Bij de kin hebben ze ook geurkliertjes zitten).

Miss Poes heeft de gewoonte om zo dicht mogelijk bij je hoofd te willen zitten en dan slobbert ze je oor uit als ze de kans krijgt, geeft ontelbare kopjes aan je oor, neus en bril en ze duwt al trillend haar gatje in je gezicht terwijl ze op je borst of schouder staat te trampelen, ondertussen luidruchtig spinnend. Een echte verleidster, dus :+: .

De ex-katers van mijn zusje sproeien ook droog :j .

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:29

Gwen schreef:
Onze Miss Poes sproeit gelukkig alleen droog, maar vroeger hadden we een poes die altijd natte scheetjes liet als je haar bij haar staartje aaide en ze heel blij was :D . En stinken, joh, niet normaal... :+

:') :=

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:35

Ik heb ook een poes van 12 lopen hier die het doet. Alleen die sproeit dus echt. Zag haar van de week buiten tegen de heg sproeien. Stond echt zo ----> :oo
had het een poes nog nooit zien doen, maar ze doen het toch echt :=

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:39

Mijn ene kat doet het ook en ben toen in gedragstudies over katten gedoeken. Het blijkt een teken van affectie te zijn! Hij of zij wil allene maar zeggen hoe dol hij of zij op je is. Ben er op gaan letten en doet het echt alleen als hij expliciet aandacht krijgt. Links of rechts even de lip optillen is ook en een teken van affectie en tevredenheid ...doet mijn andere kat.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:56

dan is die van mij wel heel dol op de struiken :=

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:10

Gwen schreef:
en als ze je lief vinden zullen ze je héél graag tot de hunnen willen maken en dus heel veel kopjes geven :)) . (Bij de kin hebben ze ook geurkliertjes zitten).

.

Dan is onze poes de afgelopen tijd opeens dol op de hond geworden ;)
Hij krijgt elke avond kopjes van dr en idd ook die staart en kont de lucht in, erg grappig om te zien, maar geloof dus dat ze laat weten dat ze m heel lief vindt :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:42

Ben geen gedragstherapeut maar wilde ook een en ander weten.....Denk dat je daar rustig van uit kunt gaan......
Die van mij doet t ook tegen van alles aan, maar het gebaar is wel op mij gericht. Onze oude kat bij mijn ouders deed t ook bij de hond

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:33

Wat een goeie vraag IDMW. Mijn poes doet het ook en ik vraag me inderdaad ook al jaren of wat het betekent. Ben weer wat wijzer geworden vandaag :D