Vijvervissen - wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vijvervissen - wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:41

Sja :+ Heb net een huis gekocht, met tuin, hartstikke leuk, maar daar zat dus ook dit in :
Afbeelding

Vandaag dus maar weer eens gerealiseerd dat er ook daadwerkelijk vissen in zitten :o Dus gaan voeren. Had een emmertje meegekregen, aanwijzing : Geef zoveel dat het binnen enkele minuten weg is... :o? Enfin, twee handjes gegeven, en gaan wachten, na 5 minuten was het voor driekwart op, dus moet blijkbaar wat minder zijn. Tot nu toe heb ik het volgende gespot :
- 1 grote gele dikke vis,
- 1 gewone formaat oranje vis,
- 1 klein formaat oranje vis,
- 1 driekleur (doorzichtig / oranje / zwart) middenmaat vis.
- Stuk of 4-5 zwarte vissen, sommige met flinke staart, andere niet, verschillend formaat ook.

Enfin, ik heb niks met vijvers, dus dat ding gaat eruit. De vissen wil ik eigenlijk in de veedrinkput in de wei doen bij m'n ouders thuis. (De goudvissen van de buurman hebben het ook overleefd). Maar heeft iemand een beetje een idee wat voor soort vissen het zouden kunnen zijn? Foto's maken lukt niet echt, ze zijn behoorlijk schuw, en het water is groen. En of ze het zouden overleven in een gewone grote put, waar ze niet gevoerd worden?

MamboBeach

Re: Vijvervissen - wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:46

Als je ze toch wegdoet maakt het voer niet zoveel uit.

Zijn het geen goudvissen, die kunnen in een vijver buiten best wel groot worden en/of karpers?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:54

Ik geloof dat ik links iets zie, en zoals dat eruit ziet zijn het goudvissen, shibunckins of hoe je het ook schrijft, iig de 'gewone' vijvervissen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:04

Nou, ik weet niet of ze het wel zullen overleven als ze niet meer bijgevoerd worden, en ik wil ze niet gewoon in de put dumpen en daar een hongerdood laten sterven. Dat vind ik ook weer zielig. Maar de veedrinkput is iets van 15 m doorsnee.

Karpers zijn het volgens mij niet, die zijn toch veel groter dan 3 tot 5 cm?

Als het goudvis-achtige soorten zijn, dan moeten ze het dus op zich kunnen overleven?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:05

Op zich moet dat kunnen, je ziet heel vaak vissen die gedumpt zijn. Alhoewel een veedrinkput. Is dat zo'n betonnen bak? Want ik weet niet of dat wel dé oplossing is. Anders zet je ze op marktplaats gratis af te halen :) Komen vast wel mensen voor ;)

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:07

Dan kan je ze net zo goed in de sloot doen ..hebben ze meer kans om te overleven. In een veedrinkput vind ik eerlijk gezegd een vreemde gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:10

Nee :+

Even snel een oude foto opgeduikeld :
Afbeelding
Put loopt links nog zo'n 10 meter door (4 m breed) en rechts nog een kleine uitstulping van 4x6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:11

Waarom Joss? Daar zitten meer goudvissen en kikkers en padden en ganzen en eenden en waterhoenders etc. etc. in.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:18

Ik dacht dat je een grote roestvrij stalen bak bedoelde :o .
Dit is een goed alternatief.....is net een grote vijver , hier overleven ze wel in .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:18

Dat gaat makkelijk hoor.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:21

waarom zet je ze niet met bak en al op MP, kan je er nog iets voor vangen ook

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:23

Dat zou eventueel wel kunnen. Ik weet niet waar je woont, anders mag je ze ook hier in de vijver ploempen, wij willen nog wel wat goudvisjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:25

Markplaats etc. vind ik 'gedoe' :+ :)

Plutter : ik woon in Zeeuws-Vlaanderen :) Maar kom op zich wel geregeld elders in het land. Jij?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:31

Silly1972 schreef:
waarom zet je ze niet met bak en al op MP, kan je er nog iets voor vangen ook

Voor de vissen zelf krijg je niets of bijna niets hoor...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:31

'T zijn vast goudvissen, (koi)karpers zijn denk ik te kostbaar voor zo'n vijvertje in deze staat van onderhoud en achtergelaten door de eigenlijke baasjes ;)

Gewoon in de veedrinkvijver gooien, denk dat ze dat prima zullen overleven.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 07-08-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:32

Maya schreef:
Nou, ik weet niet of ze het wel zullen overleven als ze niet meer bijgevoerd worden, en ik wil ze niet gewoon in de put dumpen en daar een hongerdood laten sterven. Dat vind ik ook weer zielig. Maar de veedrinkput is iets van 15 m doorsnee.

Karpers zijn het volgens mij niet, die zijn toch veel groter dan 3 tot 5 cm?

Als het goudvis-achtige soorten zijn, dan moeten ze het dus op zich kunnen overleven?

Goudvissen zijn karpers. Weet niet of je ouders blij zijn met karpers in de drinkplaats... die woelen alles om en vreten alles weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:33

Da's geen probleem :) Koeien drinken in principe namelijk gewoon leidingwater uit het automatische drinkbakje of de betonnen drinkbak. Veedrinkput is de oude en daarmee dus gebruikelijke benaming, koeien gebruiken het enkel voor pootjebaden en verkoeling. Zowel de koeien als paarden drinken er niet van.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:35

Je kunt al voor weinig aan karpers komen hoor, dus het kunnen best karpers zijn, zijn niet altijd groot...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:36

Kois zijn karpers! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:36

Maya schreef:
Da's geen probleem :) Koeien drinken in principe namelijk gewoon leidingwater uit het automatische drinkbakje of de betonnen drinkbak. Veedrinkput is de oude en daarmee dus gebruikelijke benaming, koeien gebruiken het enkel voor pootjebaden en verkoeling. Zowel de koeien als paarden drinken er niet van.

Maar vooralsnog help je wel je vijver naar de kl*ten als je er karpers in gaat gooien. Dat is die beesten met de vijver voor het appartementencomplex hier, ook uitzonderlijk goed gelukt :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:38

Wat leeft en staat er zoal in die vijver Maya?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:14

Welke vijver bedoelen jullie? :+ Die in mijn tuin (bovenste foto) is een klein rotding en gaat er sowieso uit. Die van de foto lager is geen echte vijver, maar gewoon een grote plas met water die in de wei ligt. Oftewel een veedrinkput. Wat er daar in leeft heb ik al opgesomd, een berg eenden, ganzen, waterhoenders, kikkers/padden, ooievaars / kwakken / reiger / soms een muskusrat. Als het goed is kunnen er nog goudvissen in zitten (toen het voor kwamen we goudvissen van 25 cm in het ijs tegen). En verder heb ik geen flauw idee.

Het enige waarmee een karper hier de put naar de *** zou kunnen helpen is door het water te verwijderen :+ Of bomen ontwortelen. En alles wegvreten, houdt dat ook in dat ze dat rottige kroos opvreten?

Verder denk ik niet dat het koikarpers zijn, die zijn toch vaak groter? Dat vijvertje van de beginpost is nog geen meter doorsnee hoor. Waar het mij om gaat is of ze het theoretisch zouden overleven als ze van dat kleine vijvertje met geregeld voer, het overleven als ze naar zo'n giga plas/put moeten :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:16

Ja hoor, dat overleven ze wel! :j Dat geloof ik wel!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:20

Maya schreef:
Markplaats etc. vind ik 'gedoe' :+ :)

Plutter : ik woon in Zeeuws-Vlaanderen :) Maar kom op zich wel geregeld elders in het land. Jij?

Ik woon in het zuiden van Limburg, dus dan lijkt het me makkelijker om ze maar in de plemp te gooien :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:21

Zou geen probleem moeten zijn. Als het goed is zit er genoeg leven in de veeput (lees watervlooien en andere waterbeesten) voor de vissen om te overleven! Let er wel op dat de temperatuurwisseling niet in 1 keer te groot is, dat kan wel slecht zijn voor de vissen. Dus van bijv de emmer waar jij ze in vervoer, naar het water van de veeput.