Babymuizen gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Babymuizen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 17:56

Vanmiddag liep onze kat met hele kleine muisjes te zuilen. Ik snapte al niet waar hij ze vandaan haalde dus ging even kijken en vond een nest waar hij met zijn pootje in aan het hengelen was. Er kropen jonge muisjes uit, oogjes nog dicht maar ze hebben al wel een vacht.
Heb er een bloempot overheen gezet zodat mams terug kan keren als ze wil en de kat er niet meer bij kan.
Heb ook Kids for animals gebeld (DB) en die zeggen: lekker laten zitten, wachten tot mams terug komt en anders dood laten gaan.

Ik heb zeker niet de illusie dat ze met de fles grootgebracht kunnen worden, maar hoelang moet ik moeder de tijd geven om terug te komen? Ik kan ze toch niet een paar dagen laten liggen en ze uit laten hongeren. Doodmaken is een optie maar dat durf ik dus niet :o.
Tenzij iemand een snelle niet lugubere manier weet?

Voor de duidelijkheid: Het holletje ligt in onze tuin en grenst aan het terras dus kop in het zand-acties werken ook niet :n

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:58

Ja, gewoon de bloempot weghalen en de kat zijn gang laten gaan.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 17:59

De kat gaat er eerst een uur mee spelen :=
In de tuin dus.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:01

Tja, dat is de natuur.
Mocht je dat dus absoluut niet willen dan zou ik het zo één twee drie niet weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:02

Kat even binnen houden en een dag laten liggen, dan komt de moeder bijna altijd terug en sleept de jongen een voor een naar een veilige plek :) Tegen de avond, als het overal rustig is, zal ze vast wel terug komen :j

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:02

Moedermuis komt misschien nog terug. Dus lekker laten zitten die kleintjes. Zit er wel een gaatje aan de zijkant van de bloempot? Anders komt moedermuis er wel in, maar niet uit.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:03

Mocht je ze dan toch aan een eind moeten helpen: emmer water, muisjes erin en onder houden. Simpel, snel en pijnloos

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:04

Bedankt voor de reacties allemaal :)
Het is zo'n gewone bloempot met gaatjes aan de bovenkant waar moeders evt. doorheen zou kunnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:05

Ik zou niet zomaar de kat er mee laten spelen.
Niet alle katten maken ze namelijk dood. En je wilt natuurlijk niet dat de dieren lijden. Ik vind de bloempot een hele goede. Gun ze even wat rust en kijk vanavond laat of morgen of ze er nog zitten.

Opvoeden van die kleintjes is inderdaad een bijna onbegonnen taak.

8nnemiek

Re: Babymuizen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:10

Ik zou even een plastic bakje nemen (bv een leeg boterkuipje), en dan een opening onderin knippen. Dan kan de moeder er makkelijk met de kleintjes in en uit. Door een gaatje in de bovenkant van de bloempot lukt dat bijna niet..

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:12

Dat is ook een goeie ja...
Hopelijk schrikt de mensengeur mams niet af.

Lastig zoiets, wou dat ik het niet had gezien :o

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:12

in de vriezer raken ze in komen, bij babymuisjes en ratjes gaat dit megasnel, tig keer sneller dan laten verdrinken, 1 keer gedaan bij een verminkt babyratje, doe ik NOOIT meer, wat een doodstrijd.
Anders wat ether halen bij de drogist, in een potje met de babietjes, dan zijn ze ook meteen overleden.
Klinkt luguber maar is echt heel vriendelijk.

Heb jaren met ratjes gefokt, dan leer je nog wel eens het eea.
Ben er ook niet voor om dieren te doden, maar soms is het beter dan ze langzaam dood te laten gaan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:13

in coma bedoel ik,

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:14

Dit zijn dan nog wel kleintjes, maar geen baby´s meer.
Ze hebben al een vacht, dus dan gaat de vriezer in mijn ogen niet meer werken!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:16

jawel, dat lukt ook goed, klinkt echt heel luguber, maar is 1 van de snelste manieren.
Geloof me, verdrinken duurt echt heel lang, is onwijs zielig.
echt een doodstrijd, dat gun je niemand!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:17

Tuurlijk gaat het. Maar het gaat niet in die seconden waar jij het over hebt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:31

Even om hier en daar wat te corrigeren:

Ether is absoluut dier onvriendelijk. Het spul brand de longen kapot, waardoor er blaren ontstaan die open knappen, en waardoor het dier dus stikt in zijn eigen vocht. Dat is dus absoluut niet diervriendelijk, en wil je voor niemand.

Dit zijn wel nog echte babymuisjes. Wilde muizen hebben alleen op dag 1 geen vacht, op dag 2 hebben ze wel al vacht. Dus dan zijn het wel nog echte baby's hoor :)

Verder, muizen met de hand groot brengen gaat zeker. Mensen die er niets vanaf weten is een beetje raar als ze gaan zeggen dat het onbegonnen werk is, ik heb er tot nu toe 11 gewoon goed grootgebracht, 2 verschillende nesten. En ook gewoon weer vrijgelaten, want wild worden ze vanzelf. Dus dat kan helemaal :)

Ts: inderdaad bloempotje laten staan, en rustig laten staan tot vanavond. Als het echt donker is en rustig komt mams ze misschien nog ophalen, is een kwestie van risico's nemen, maar misschien komt ze nog. Mocht je besluiten ze zelf groot te willen brengen pb me dan maar even, dan geef ik je wat tips ;) Bij mij hebben ze het tot nu toe allemaal gered :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:45

Tja, als er katten rondlopen, kun je hopen dat ze allemaal blijven leven om dan alsnog door de katten gegrepen te worden als ze iets ouder zijn.
Vriezer is idd een snelle manier, eventueel muisjes even nat maken met wat water.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 19:51

Daar heb je weer gelijk in Laika. Maar als ze iets ouder zijn hebben ze tenminste nog ene kans om te vluchten, nu niet. Heb trouwens niet meer gekeken en kijk morgen pas weer hoe en wat.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:44

ik hoop dat de moeder ze weer verzorgt.
Met ether gaat het wel echt snel, binnen enkele secondes, soms nog sneller, is het diertje overleden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:08

joyfordogs schreef:
in de vriezer raken ze in komen, bij babymuisjes en ratjes gaat dit megasnel, tig keer sneller dan laten verdrinken, 1 keer gedaan bij een verminkt babyratje, doe ik NOOIT meer, wat een doodstrijd.
Anders wat ether halen bij de drogist, in een potje met de babietjes, dan zijn ze ook meteen overleden.
Klinkt luguber maar is echt heel vriendelijk.

Heb jaren met ratjes gefokt, dan leer je nog wel eens het eea.
Ben er ook niet voor om dieren te doden, maar soms is het beter dan ze langzaam dood te laten gaan.

waarom moeten ze nou weer persee dood :roll:

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:15

joyfordogs schreef:
ik hoop dat de moeder ze weer verzorgt.
Met ether gaat het wel echt snel, binnen enkele secondes, soms nog sneller, is het diertje overleden.

Ether gaat wel snel, maar is dus een vreselijk pijnlijke manier om dood te gaan. Zou eigenlijk verboden moeten worden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:33

Ik ben het met pluttersput eens Ether is echt rotspul!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 11:20

Vanmorgen ben ik even gaan kijken. Het bakje was verschoven dus het holletje lag gewoon vrij. Toen ik het bakje er gister overheen zette lagen de muisjes naast het holletje en dat gedeelte was nog wel bedekt door het bakje.
Hopelijk waren ze niet teruggekropen in het holletje, want ik denk dat ze dan door een kat gepakt zijn (bakje was verschoven en er lag een halve baksteen op). En anders heeft mams ze misschien toch opgehaald :). Laten we daar maar op hopen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:39

fijn dat het goed is afgelopen :)