baby-konijntjes kruipen steeds uit het nest!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

baby-konijntjes kruipen steeds uit het nest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:32

5 dagen geleden hebben we een nestje ontdekt in het hok. mijn konijnen lopen vrij buiten in het gras met vrije ingang naar hun hok met stro waar ze enkel drinken en korreltjes eten.
Het nestje was een dag of 2 oud al. 6 heerlijke baby's in allerlei prachtige kleuren :)

nu, sinds vandaag hebben we ineens gemerkt dat de baby's niet meer in hun nest lagen maar overal verspreid in het hok (heeeeeel groot hok!) we hebben ze dan weer in het nestje gelegd.
nadien nogmaals hetzelfde.
daarnet ga ik checken, opnieuw.

Het baart me wel enige zorgen want als mama en papa eten of drinken (papa doet er niets aan trouwens, kijkt niet om naar de beestjes) kunnen ze bovenop de baby's gaan zitten en ook met het voeden krijgen ze niet allemaal te eten dan.

de ene 3 zijn dikker en ietsje groter dan de andere. Maar sinds vandaag zien we ook maar 5 konijntjes meer zitten. Het 6e vind ik gelijk niet terug. Het hok is vrij dik opgestrooid en heb al gezocht maar vind em niet.

nu mijn vraag dus want we zijn vrij bezorgd. is dit normaal? kan dit met de warmte dat ze eruit kruipen of wat kan er aan de hand zijn.
hun oogjes zijn nog niet open

shilady

Re: baby-konijntjes kruipen steeds uit het nest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:34

Zou er 1 niet opgegeten zijn?
meschien zorgen ze er niet voor...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:35

Heb je de baby`s met blote handen aangeraakt? Dan kan het zijn dat ze afgestoten zijn en moeders ze zelf er uit gehaald heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:35

De kans is groot dat de ram er één dood heeft gemaakt. Ik zou hem er echt bij weghalen, een mannetje erbij is zelden goed.

Sanniej_ schreef:
Heb je de baby`s met blote handen aangeraakt? Dan kan het zijn dat ze afgestoten zijn en moeders ze zelf er uit gehaald heeft.

En dat is een fabeltje, ik raak ze vanaf de eerste dag al aan, en dat kan ook echt wel! ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:36

Het beste is om het nestje een rand te bouwen. Maar haal als een gek de vader uit het hok! Hier kanhet ook mee te maken hebben, en waarschijnlijk is ze nu weer zwanger....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:37

het hoeft niet dat mannetje wat doet, die van mij zorgde er juist beter voor dan het vrouwtje, en werd ook gek als ik er 1 weghaalde toen ze ouder werden

vader kan inmiddels moeder wel weer bevrucht hebben, en dat is niet goed!!!

wat je verder aan nest kan doen weet ikj niet, zijn paar bokkers met veel konijnenverstand ylana bv

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:39

mannetje gaat dagelijks in het hok om te drinken. Snel naar de drinkbak aan het andere eind van het hok en er snel weer uit. hij heeft er schrik in en hij doet absoluut niets aan de baby's. We houden hem in de gaten. hij zit meestal ganse dag in het zand achter het hok.

ja we hebben de baby's al aageraakt. blijkbaar moesten we controleren of er dode bijwaren en we hebben gecheckt of alle buikjes mooi rond waren.
het zijn vooral de dikste en de grootste die wegkruipen

kans is idd groot dat ze weer zwanger is. Vooral omdat we het nestje pas laat gezien hebben. mannetje wordt binnenkort apart gestoken. (we hadden ze gekocht als twee vrouwtjes vandaar)

vrouwtje doet het wel goed. ze is supergezond en blijft netjes op gewicht :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:41

@Nyckle: Ik zeg kan het zijn, niet dat het zo moet zijn. Maar het kan heel goed gebeuren als je ze aanraakt met blote handen dat het gebeurd.

Ik zou nu meteen het mannetje gewoon weg halen. Iets tussen stoppen hout of iets?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:43

En misschien snel een nestkast fabrieken zodat de jongen in het nest blijven? Kennelijk is er teveel onrust, maar het kan ook best zijn dat het 'kruipers' zijn. Ik heb ook af en toe van zulke nesten, maar dat moet met een dag of 3 echt wel over zijn. Zeker als je zegt dat ze lekker goed doorvoed zijn.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:49

mannetje direct apart doen! is voor zowel kleintjes als moeder helemaal niet goed als hij erbij zit, gebeurt regelmatig dat ze de jonkies doodbijten en geeft teveel onrust voor de moeder.
Ik denk dat de jonkies het nest uit gaan omdat het zo warm is. Doen die ons konijn ook. Je kunt ze wel terugleggen, zorg gewoon dat je moeder even goed aait zodat je handen wat naar haar ruiken. Niet het nest dichtmaken, dat vinden ze met deze temperaturen echt niet lekker.
Succes!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:56

ik dacht ook al aan de warmte maar was erg ongerust omdat ze overal verspreid lagen.
heb nu een houten balk gelegd zodat moeders er nog langskan en ze toch redelijk aan de zelfde kant blijven. hoop dat de 6e er ook nog ergens ligt, stro is zo een 20cm diep maar wil er niets aan veranderen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:24

Ik heb uit de verhalen van een fokker geleerd dat met dergelijk warm weer zoals nu het vaker gebeurd dat jongen uit het nest gaan. Zolang ze 's avonds maar weer terug komen in het nest is dat dan ook niet erg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:13

Dit komt inderdaad door de warmte! Als ze 's avonds laat maar weer lekker met z'n allen in het nestje liggen, zo nodig weer even bij elkaar leggen 's avonds.

Vader ongecastreerd NOOIT bij een bevallende moeder laten zitten, want moeders word direct na de bevalling weer gedekt en over 4 weken krijgt ze weer een nest. Dan moeten de oudste jongen veel te vroeg bij de moeder weg en krijgt de moeder het veel te zwaar.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:51

bedankt voor jullie hulp.

het kruipen is zo goed als over. ik denk idd dat het door de warmte kwam. Het was extreem warm die dagen. sinds gisteren blijven ze weer redelijk rondom het nest. Niet echt erin maar ze blijven dezelfde kant van het hok. de jongen zijn al heel actief en moeders is nog steeds heel mooi op gewicht :)
Ze zorgt er super voor, en de vader is ook ongeloofelijk lief. We hebben ook het 6e jong gezien dus alles in orde.

faniek: we hebben het nest pas ontdekt als de jongen al enkele dagen oud waren. Mijn konijnen lopen buiten en gaan enkel binnen om te eten en te drinken. ze doen zelfs hun behoefte niet in het hok, daarom kijken we er niet zo vaak in. was pas toen we heel veel geritsel hoorden in het stro en een bol wol vonden onder de dikke laag stro dat we wisten hoe laat het was . de moeder is daarmee sowieso opnieuw gedekt, we zijn te laat. Mannetje gaat binnen enkele dagen apart zodat we dit in de toekomst niet meer voor hebben.

het is trouwens nooit de bedoeling geweest om kleintjes te hebben maar wel een leuke verrassing.
we gaan er 1 tje houden, en rest is bijna allemaal al besproken :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:46

Zo jemig gelijk na je bevalling alweer gedekt worden wat een nare wereld bij die konijnen :o

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:04

logisch dat papa en mama er niet naar om kijken..

Misschien beter om voortaan eerst in te verdiepen?

Konijnen kijken namelijk 2 keer per dag om naar de jongen, dit is normaal gedrag en konijnen zijn nachdieren dus meestal zie je niet dat konijnen dit doen.

Daarnaast mag je jonge konijnen aanraken máár de 1e 2 dagen niet en daarna alleen als je eerst je handen door de konijnenmest gehaald hebt.

De ram moet je ook verwijderen uit het hok..

Het is niet waar dat konijnen vaker met dit weer het nest uitgaan!! Ze moete minimaal 3 weken in het nest blijven ( sowieso gaan na 10 dagen de ogen pas open)

Wij hebben nu een jong van 2 weken zitten en die zit nog lekker in het nest.

Ik snap echt niet dat die ram er nog bij zit, echt onverantwoordelijk, je konijn zal nu weer drachtig zijn want dat gaat erg snel. Arme beesten, sorry hier heb ik totaal geen begrip voor! Het kan een foutje zijn, maar zodra je merkt dat ze drachtig is ga je toch op onderzoek uit hoe&wat? I.p.v. een berichtje op bokt zetten..

Pff!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 10:44

wil je nu es even gewoon lezen wat er staat. de ram zit er NIET bij. de ram zit continu buiten en gaat enkel om te drinken binnen. duurt 5 minuten en hij is weer weg. Hij kijkt niet naar de baby's. We houden hem in de gaten hij is ab-so-luut GEEN probleem ! de moeder zorgt er WEL voor, 2x per dag. mijn broer heeft ze al vaak zien voederen.

als we de konijntjes aangeraakt hebben hebben ons handen door de mest gehaald en de moeder zitten aaien.

doe es effe normaal joh! we wisten ook niet dat ze drachtig was. tot we het nestje vonden en toen was het alweer te laat.
van zodra we het nestje vonden hebben we gebeld naar een vriendin die jaarlijks een nest heeft voor informatie. we hebben ook op internet info gezocht.

mijn konijnen leven in een klein paradijsje, een grasplein, zandbak, tunnel, schuilhok dat open is en een hok met stro en hun eten van 1m20x65 waar ze binnen-en buiten kunnen wanneer ze willen. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, korrels, vitaminen, sla, wortels, oud brood en er gaat 3x per dag minstens iemand bij. heel wat anders dan dieren die in een hok leven. dus voor je zulke uitspraken doet denk even na

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:55

Hoe vaak kijk je naar je dieren als je pas na een paar dagen merkt dat er een nestje ligt ? :+

En dus ook nooit gemerkt hebt dat ze drachtig is enzo :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:02

Citaat:
moeders word direct na de bevalling weer gedekt en over 4 weken krijgt ze weer een nest

Hoe doen konijnen dat dan in het wild?Het lijkt me dat er toch wel ergens een instinktieve 'stop,even wachten' op moet zitten?

Citaat:
Ik snap echt niet dat die ram er nog bij zit, echt onverantwoordelijk, je konijn zal nu weer drachtig zijn want dat gaat erg snel. Arme beesten, sorry hier heb ik totaal geen begrip voor!

Typische Bokt-réactie! :roll:

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:28

Nessah schreef:
logisch dat papa en mama er niet naar om kijken..

Misschien beter om voortaan eerst in te verdiepen?

Konijnen kijken namelijk 2 keer per dag om naar de jongen, dit is normaal gedrag en konijnen zijn nachdieren dus meestal zie je niet dat konijnen dit doen.

Daarnaast mag je jonge konijnen aanraken máár de 1e 2 dagen niet en daarna alleen als je eerst je handen door de konijnenmest gehaald hebt.

De ram moet je ook verwijderen uit het hok..

Het is niet waar dat konijnen vaker met dit weer het nest uitgaan!! Ze moete minimaal 3 weken in het nest blijven ( sowieso gaan na 10 dagen de ogen pas open)

Wij hebben nu een jong van 2 weken zitten en die zit nog lekker in het nest.

Ik snap echt niet dat die ram er nog bij zit, echt onverantwoordelijk, je konijn zal nu weer drachtig zijn want dat gaat erg snel. Arme beesten, sorry hier heb ik totaal geen begrip voor! Het kan een foutje zijn, maar zodra je merkt dat ze drachtig is ga je toch op onderzoek uit hoe&wat? I.p.v. een berichtje op bokt zetten..

Pff!

Ten eerste je mag de konijnen gerust vanaf dag 1 aanraken, sterker nog dat MOET voor nestcontrole! Elke goeie fokker zal een nestcontrole op dag 1 uit voeren en dat kan je niet door van bovenaf te kijken, want dode jongen liggen onderin!
Daarnaast ruikt een jong konijn niet naar mest dus je hand door de mest halen is al lang achterhaalt. Zal je vertellen ik fok konijnen en heb opvangdieren, waarvan sommige nog maar net bij mij. Ik haal NOOIT mijn hand door de mest of rare dingen en nog nooit zijn er konijnen verstoten.

En met dit warme weer kruipen jongen wel uit het nest en gaan 's avonds weer terug. Ik heb nu jaren konijnen en fok al heel wat jaren en vang van alles op. Dus de nodige ervaring is hier wel.
Verder vind ik je reactie naar de TS nogal overtrokken, ze kan er ook niks aan doen dat haar konijn zwanger is. Ze zorgt er iig goed voor en vraagt tenminste om informatie.

Als je de ram er toch nu bij laat zitten, laat hem zsm castreren, na 2 weken is die onvruchtbaar hoeft hij er helemaal niet bij weg. En gezien konijnen groepsdieren zijn is dat wel zo leuk voor beide :)

Verder nog als tip, sla is slecht voor konijnen, geeft een verhoogde kans op gas. Geef liever andijvie of witlof bijv. en weinig wortel, want dat is een echte dikmaker. Zeker straks met de jongen is het belangrijk voorzichtig te zijn en goeie groente aan te bieden zoals andijvie en witlof.

@ jodi
Je moet geen wilde konijnen met tamme konijnen gaan vergelijken. Tamme konijnen zijn veel vruchtbaarder dan hun wilde soortgenoten, daarnaast hebben wilde konijnen nog wel hun normale cyclus en tamme konijnen niet meer. Tamme konijnen word tegenwoordig ook het hele jaar mee gefokt, dat gebeurd niet met wilde konijnen. Dat kan je absoluut niet vergelijken. En kijk anders voor de grap maar even op konijnenfora's hoeveel oepsnesten er geboren worden en 4 weken later het volgende nest er ligt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:13

OK,bedankt! ;) (ik weet niets van konijnen :o )

(maar vind ze wel erg leuk :P )

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:16

bedankt faniek :)

heb vandaag ook gehoord dat sla niet gezond is. daar zijn we ondertussen al mee gestopt. witlof geven we wel regelmatig.

en babsiej, ja ik ga vaak bij mijn konijnen. passeer er meermaals per dag langs maar die lopen buiten. ik ga nooit in het hok kijken behalve om het flesje water te vervangen waarbij je het hok niet open moet maken of als hun pot eten leeg is. (is pas na enkele dagen)
en nee ik zag niet dat ze drachtig was, dacht alleen dat ze goed gevoed stond :+ want zelfs nu ze 6 jongen geworpen heeft is ze niet echt veranderd qua uiterlijk of gedrag

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:22

Je ziet ook niks aan een drachtig konijn hoor neem dat je zelf niet kwalijk.
Witlof is inderdaad heel goed ook voor de melkproductie.
Fijn dat het allemaal zo goed gaat, nu willen wij natuurlijk wel foto's zien he :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:05

Faniek schreef:
Ten eerste je mag de konijnen gerust vanaf dag 1 aanraken, sterker nog dat MOET voor nestcontrole! Elke goeie fokker zal een nestcontrole op dag 1 uit voeren en dat kan je niet door van bovenaf te kijken, want dode jongen liggen onderin!
Daarnaast ruikt een jong konijn niet naar mest dus je hand door de mest halen is al lang achterhaalt. Zal je vertellen ik fok konijnen en heb opvangdieren, waarvan sommige nog maar net bij mij. Ik haal NOOIT mijn hand door de mest of rare dingen en nog nooit zijn er konijnen verstoten.

Ik zit aangesloten bij het LPKV, dus weet heus waar ik over praat ;) Ik heb nergens gezegd dat je ze niet mag aanraken, maar gezegd dat je niet teveel eigen geur mag overbrengen. Jij mag dat achterhaalt vinden.

En met dit warme weer kruipen jongen wel uit het nest en gaan 's avonds weer terug. Ik heb nu jaren konijnen en fok al heel wat jaren en vang van alles op. Dus de nodige ervaring is hier wel.
Verder vind ik je reactie naar de TS nogal overtrokken, ze kan er ook niks aan doen dat haar konijn zwanger is. Ze zorgt er iig goed voor en vraagt tenminste om informatie.
Jongen kruipen óp het nest, maar horen daar te blijven en niet uit het nachthok te kruipen.

Als je de ram er toch nu bij laat zitten, laat hem zsm castreren, na 2 weken is die onvruchtbaar hoeft hij er helemaal niet bij weg. En gezien konijnen groepsdieren zijn is dat wel zo leuk voor beide :)

Verder nog als tip, sla is slecht voor konijnen, geeft een verhoogde kans op gas. Geef liever andijvie of witlof bijv. en weinig wortel, want dat is een echte dikmaker. Zeker straks met de jongen is het belangrijk voorzichtig te zijn en goeie groente aan te bieden zoals andijvie en witlof.
Als TS niet eens weet dat sla slecht voor een konijn is dan is ze naar mijn weten niet goed bezig, iedereen mag dat "typisch bokt" vinden.. Maar voordat je een dier aanschaft moet je je goed (laten) informeren.. En niet eerst dieren en dan informatie zoeken.. Als het om een paard ging die verkeerd gevoerd werd oid was het een "reltopic" geworden.. Maar ach.. nu is het maar een konijn? Je schaft niet zo maar een dier aan, ik vind dat je eerst fatsoenlijk hoort te weten wat wel en niet goed voor een dier is en hoe je ze verzorgt.

@ jodi
Je moet geen wilde konijnen met tamme konijnen gaan vergelijken. Tamme konijnen zijn veel vruchtbaarder dan hun wilde soortgenoten, daarnaast hebben wilde konijnen nog wel hun normale cyclus en tamme konijnen niet meer. Tamme konijnen word tegenwoordig ook het hele jaar mee gefokt, dat gebeurd niet met wilde konijnen. Dat kan je absoluut niet vergelijken. En kijk anders voor de grap maar even op konijnenfora's hoeveel oepsnesten er geboren worden en 4 weken later het volgende nest er ligt.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 09-08-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:06

laaauwrah schreef:
bedankt faniek :) want zelfs nu ze 6 jongen geworpen heeft is ze niet echt veranderd qua uiterlijk of gedrag

Sorry.. maar dat kan toch niet? Ik snap het gewoon niet.. Konijnen gaan zich zelf plukken, krijgen dus losse haren en zitten anders in hun vacht.. Gaan met die plukken in de bek lopen naar het nest..
Mijn dieren zijn daar zeker 2 dagen voor het nest al echt mee bezig en daar kan je niet op heen..