Ten eerste je mag de konijnen gerust vanaf dag 1 aanraken, sterker nog dat MOET voor nestcontrole! Elke goeie fokker zal een nestcontrole op dag 1 uit voeren en dat kan je niet door van bovenaf te kijken, want dode jongen liggen onderin!
Daarnaast ruikt een jong konijn niet naar mest dus je hand door de mest halen is al lang achterhaalt. Zal je vertellen ik fok konijnen en heb opvangdieren, waarvan sommige nog maar net bij mij. Ik haal NOOIT mijn hand door de mest of rare dingen en nog nooit zijn er konijnen verstoten.
Ik zit aangesloten bij het LPKV, dus weet heus waar ik over praat
Ik heb nergens gezegd dat je ze niet mag aanraken, maar gezegd dat je niet teveel eigen geur mag overbrengen. Jij mag dat achterhaalt vinden. En met dit warme weer kruipen jongen wel uit het nest en gaan 's avonds weer terug. Ik heb nu jaren konijnen en fok al heel wat jaren en vang van alles op. Dus de nodige ervaring is hier wel.
Verder vind ik je reactie naar de TS nogal overtrokken, ze kan er ook niks aan doen dat haar konijn zwanger is. Ze zorgt er iig goed voor en vraagt tenminste om informatie.
Jongen kruipen óp het nest, maar horen daar te blijven en niet uit het nachthok te kruipen.Als je de ram er toch nu bij laat zitten, laat hem zsm castreren, na 2 weken is die onvruchtbaar hoeft hij er helemaal niet bij weg. En gezien konijnen groepsdieren zijn is dat wel zo leuk voor beide

Verder nog als tip, sla is slecht voor konijnen, geeft een verhoogde kans op gas. Geef liever andijvie of witlof bijv. en weinig wortel, want dat is een echte dikmaker. Zeker straks met de jongen is het belangrijk voorzichtig te zijn en goeie groente aan te bieden zoals andijvie en witlof.
Als TS niet eens weet dat sla slecht voor een konijn is dan is ze naar mijn weten niet goed bezig, iedereen mag dat "typisch bokt" vinden.. Maar voordat je een dier aanschaft moet je je goed (laten) informeren.. En niet eerst dieren en dan informatie zoeken.. Als het om een paard ging die verkeerd gevoerd werd oid was het een "reltopic" geworden.. Maar ach.. nu is het maar een konijn? Je schaft niet zo maar een dier aan, ik vind dat je eerst fatsoenlijk hoort te weten wat wel en niet goed voor een dier is en hoe je ze verzorgt. @ jodi
Je moet geen wilde konijnen met tamme konijnen gaan vergelijken. Tamme konijnen zijn veel vruchtbaarder dan hun wilde soortgenoten, daarnaast hebben wilde konijnen nog wel hun normale cyclus en tamme konijnen niet meer. Tamme konijnen word tegenwoordig ook het hele jaar mee gefokt, dat gebeurd niet met wilde konijnen. Dat kan je absoluut niet vergelijken. En kijk anders voor de grap maar even op konijnenfora's hoeveel oepsnesten er geboren worden en 4 weken later het volgende nest er ligt.