hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:52

Al jaren hebben wij thuis een groot hok van 8 bij 3 met enkele konijnen. We hebben ook altijd konijnen gehad van de knaagdierenopvang en nu stond er laatst in de krant weer een oproep dat ze vol zaten, dus ach 1tje past er hier altijd wel bij, dus ik dacht kom ik bel. Wat blijkt nu, sinds dit jaar moet je betalen, 45!!! euro voor een mannetje, wel gecastreerd welliswaar, maar toch. Ik snap dat ze de kosten eruit moeten halen, maar om nu per konijn zo'n immens bedrag te vragen vind ik erg ver gaan. Zo stimuleer je toch dat mensen jonge konijntjes of konijntjes uit de dierenwinkel gaan kopen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:54

Daar ben ik het helemaal mee eens.
De gecastreerde ram dat ik begin van het jaar bij een konijnenopvang heb gehaald koste ook 37,- vond ik erg veel maar het is dan voor beter ipv een goedkope konijn bij de dierenzaak te halen, toch mogen de prijzen wel lager omdat veel mensen juist daardoor een konijn bij de dierenzaak haalt.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 05-08-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:55

pfff das inderdaad niet mis zeg! ik heb ook eens gebeld naar een opvang maar daar gaven ze ze alleen in paartjes weg... daar zat ik ook niet op te wachten! dus tja zo blijven ze wel vol ja als ze of voor een hoge prijs of alleen maar met zn tweeen weg gaan!

edit: ik zie het inderdaad op de site van het knaagdierencentrum... whaha beetje aanfluiting zo veel geld.. wat nou als je er 2 wil? tjonge jonge zeg :P snap best wel dat je ze niet gratis mee moet geven maar 45 euro vind ik echt te gek... 20 zou toch wel een beetje mn limiet zijn hoor!
Laatst bijgewerkt door Mjay op 05-08-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:56

Maar het castreren van konijnen is ook niet gratis :\

C_arola

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:57

Klopt, maar ze krijgen vaak erg grote korting bij dierenartsen en die rekenen niet zoveel voor de castratie.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:57

Nou nou, dat vind ik nogal flinke prijzen zeg!
Bij ons uit de opvang gaan mannen ook gecastreerd weg, maar daar vragen wij niet zo veel geld voor. Wij zijn erg blij als mensen die konijnen willen nemen, zeker als het om niet tamme konijnen gaat die ergens lekker in een weitje gaan wonen, dan vragen wij een vrijwillige bijdrage aan de opvang en gemiddeld geven mensen dan 10 euro.
Dat dekt inderdaad lang niet alle kosten, maar het wij zijn het konijn kwijt naar een goed thuis.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:58

Ik kreeg eerst te horen dat ik een vrijwillige bijdrage mocht betalen, daarna vertelde de vrouw dat ik 37,- voor de ram moest betalen en daarnaast een vrijwillige bijdrage. Dat laatste heb ik niet gedaan met de mededeling dat ik 37,- eigenlijk al veel vind.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:00

2 jaar terug heb ik idd 20 euro betaald voor 2 vlaamse reuzen waar ze vreselijk mee omhoog zaten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:01

Ik vind 45 Euro ook aan de hoge kant, de konijnenopvang die ik ken vroeg ook een vrijwillige bijdrage. Maar als de bijdrage hoger wordt dan de aanschaf van een konijn bij een particulier of uit de dierenwinkel, jaag je de potentiele klanten weg!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:01

Nee hoor! Je vergeet dat je het konijn gecastreerd en geënt meekrijgt. Dus dan is het helemaal niet zo duur. Een beetje dierenarts vraagt vandaag de dag al rond de € 80,00 voor een castratie van een konijn. De entingen er dan niet bijgeteld. Die kosten bespaar je jezelf allemaal door eenmalig € 45,00 te betalen. Ik begrijp dat € 45,00 duur klinkt maar voor een jong konijntje in een dierenwinkel betaal je tegenwoordig ook al tussen € 20,00 en € 35,00 euro voor. Even afhankelijk van het ras. Een vlaamse reus bijvoorbeeld zal je meer voor betalen dan een dwergkonijn. Mensen vergeten helaas dat ze door een opvangkonijn te nemen twee vliegen in één klap slaan. Namelijk het konijnenoverschot wordt hiermee aangepakt en ze hebben voor een relatief klein bedrag een gezond konijn wat geëent en geholpen is. Ik snap jouw punt wel hoor maar mensen zouden zich gewoon beter moeten laten informeren voordat ze impulsief een konijn aanschaffen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:03

Mijn konijn uit de opvang was niet ingeent bij de opvang maar bij de vorige eigenaar. Hij zat nu al een aantal maanden in de opvang dus die kosten hadden ze niet.
De opvang waar mijn ram vandaan kwam zat ook overvol met knaagdieren en konijnen.
Bij de dierenzaken hier in de buurt betaal je 16,- voor een groot konijn. Vlaamse reuzen verkopen ze hier niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:05

Voor zover ik kan zien worden ze niet ingeent

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:06

Mjay schreef:
pfff das inderdaad niet mis zeg! ik heb ook eens gebeld naar een opvang maar daar gaven ze ze alleen in paartjes weg... daar zat ik ook niet op te wachten! dus tja zo blijven ze wel vol ja als ze of voor een hoge prijs of alleen maar met zn tweeen weg gaan!

Dat ze ze in paartjes weg doen is eigenlijk alleen maar goed. Konijnen zijn geen solitaire dieren. Maar het moet ook mogelijk zijn dat als jij al een konijn hebt je er eentje kan adopteren. Dat is voor zover ik weet ook mogelijk bij de konijnenopvangen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:08

Caira schreef:
Voor zover ik kan zien worden ze niet ingeent

Oké de meeste opvangen doen dat wel. Myxomatose en VHD.
Ook al worden ze niet geënt je bent toch meer kwijt als je een konijn koopt in de dierenwinkel en door je eigen DA laat castreren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:10

C_arola schreef:
Bij de dierenzaken hier in de buurt betaal je 16,- voor een groot konijn. Vlaamse reuzen verkopen ze hier niet.

Dat is echt geen geld. :wow: Hier in deze regio is het vanaf € 20,00. Tel daar de castratie bij op en je zit rond de € 100,00. Dus dan is een ram van € 45,00 niet zo heel duur toch?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:10

ik vind 45 of 37 euro voor een konijn nogal een hoop geld.. Ik weet dat het beter is om een geholpen, volwassen konijn te nemen, maar voor zo'n bedrag, no way!!

Ik heb zelf een konijn geadopteerd, ze is 7 en ze heeft mij geen cent gekost :) Ik heb er wel even aan zitten denken om er een geholpen mannetje bij te nemen, maar met dit soort bedragen hoeft het voor mij niet ;) Dan maar geen konijn erbij :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:11

En wat dan als je een ongeent vrouwtje koopt? Moet je dan ook zoveel betalen?
Geen slimme zet m.i.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:12

Yinnar schreef:
C_arola schreef:

Dat is echt geen geld. :wow: Hier in deze regio is het vanaf € 20,00. Tel daar de castratie bij op en je zit rond de € 100,00. Dus dan is een ram van € 45,00 niet zo heel duur toch?

Het punt is dat veel mensen geen rekening houden met mogelijk castratie en de kosten die daarbij komen wanneer je een konijn koopt in de winkel.
Zij zullen dus ook niet snel een konijn gaan kopen bij een konijnenopvang omdat die prijzen hoger liggen.
Ik vind 37,- daarbij vergeleken redelijk maar niet als je naast de 37,- nog eens een vrijwillige bijdrage moeten geven zoals ik eigenlijk moest.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:12

Ik heb ook konijnen uit opvang. Beide 20 euro. Het zijn voedsters. De rammen zijn 40 euro daar ivm castratie.

Ze zijn geënt tegen VHS en myxamatose. Dus tel die kosten bij elkaar op en dan de aanschaf van een jong konijn zit je op het zelfde bedrag.

Een castratie bij een konijn is best prijzig, dit gaat op gewicht en is veel gecompliceerder dan bij een kat of hond. Dus nee ik vind die prijzen heel normaal.

Tenzij je een ongeënt konijn wilt hebben (onderverstandig) en een dekkende ram.

Wij hebben heel veel konijnen gehad, in een weide. En een aantal konijntjes verloren aan VHS. Dus hier ent ik nu echt wel tegen. VHS kun je niet weg houden. Het komt en het is raak. via lucht, vliegen, planten ed. En doorgaans is het konijn dan niet meer te redden.

Ik zie geen probleem met die bedragen.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 05-08-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:13

Tallie_Ho schreef:
ik vind 45 of 37 euro voor een konijn nogal een hoop geld.. Ik weet dat het beter is om een geholpen, volwassen konijn te nemen, maar voor zo'n bedrag, no way!!

Ik heb zelf een konijn geadopteerd, ze is 7 en ze heeft mij geen cent gekost :) Ik heb er wel even aan zitten denken om er een geholpen mannetje bij te nemen, maar met dit soort bedragen hoeft het voor mij niet ;) Dan maar geen konijn erbij :)

Dit bedoel ik dus dat mensen zich beter moeten laten informeren alvorens ze een konijn aanschaffen. Een konijn is geen sollitair dier.

Yinnar

Chubby schreef:
En wat dan als je een ongeent vrouwtje koopt? Moet je dan ook zoveel betalen?
Geen slimme zet m.i.

Voedsters zijn over het algemeen een stuk goedkoper.

C_arola

Tallie_Ho schreef:

Ik vond toen ik het voor het eerst hoorde ook erg duur, maar als ik nu kijk hoe gelukkig mijn voedster is met de ram erbij ben ik blij dat ik eenmalig zoveel heb uitgegeven. Trouwens de inenting komt er jaarlijks ook bij en is ongeveer net zoveel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:15

Een klein konijntje in de winkel kost zo'n 15 euro toch? Tja wat wil je dan? Ik zou er ook een in de winkel kopen hoor, eerlijk gezegd...

Das hetzelfde dat als je een hond uit het asiel zou halen met een heel verhaal van ellende en daar veeeel meer voor moet betalen dan een raspuppie met paieren en alle entingen: Dat zou ook geen mens doen toch??
}:0

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:15

saskiab schreef:
Ik heb ook konijnen uit opvang. Beide 20 euro. Het zijn voedsters. De rammen zijn 40 euro daar ivm castratie.

Ze zijn geënt tegen VHS en myxamatose. Dus tel die kosten bij elkaar op en dan de aanschaf van een jong konijn zit je op het zelfde bedrag.

Een castratie bij een konijn is best prijzig, dit gaat op gewicht en is veel gecompliceerder dan bij een kat of hond. Dus nee ik vind die prijzen heel normaal.

Tenzij je een ongeënt konijn wilt hebben (onderverstandig) en een dekkende ram.

Wij hebben heel veel konijnen gehad, in een weide. En een aantal konijntjes verloren aan VHS. Dus hier ent ik nu echt wel tegen. VHS kun je niet weg houden. Het komt en het is raak. via lucht, vliegen, planten ed.

Ik zie geen probleem.

Misschien heeft die opvang speciale afspraken met een DA ivm de prijs en kunnen ze het goedkoper doen. Ik ken bijvoorbeeld een opvang die een DA had die de castraties gratis deed. In ruil daarvoor paste zij een paar dagen per week op zijn kinderen. Zij kon de konijnen ook ter adoptie aanbieden voor een vrijwillige bijdrage.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:17

vanitymay schreef:
Das hetzelfde dat als je een hond uit het asiel zou halen met een heel verhaal van ellende en daar veeeel meer voor moet betalen dan een raspuppie met paieren en alle entingen: Dat zou ook geen mens doen toch??
}:0

Je betaalt voor een hond uit een asiel echt niet meer dan een raspup met papieren. Hie kom je aan die onzin??