Ervaring jachthonden in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Ervaring jachthonden in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:12

Hoi,

Ik heb zelf een klein jachthondje in huis, althans jachthondje.. hij is al bang voor de hazen in de tuin :+
Hij is bij gekomen toen hij zo'n 7 weken jong was en is nooit ingezet voor de jacht.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een grotere jachthond in huis hebben die wel is ingezet voor de jacht. Het jachtinstinct zal er natuurlijk nog inzitten. Maar hoe is dat bij jullie met bijvoorbeeld wandelen? Zou je de hond los kunnen laten en kan je er verder misschien iets over vertellen?

Ik heb al wat gezocht via internet maar heb vrij weinig informatie kunnen vinden, behalve dat jachthonden lieve honden zijn en aanhankelijk. Ik zoek wat meer informatie dan dat :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:09

Hoi,

Wij hebben een Friese Stabij, is wel een jachthond, maar nooit gebruikt voor de jacht. Als ik met hem ga wandelen luisterd hij harstikke goed. Als ik naar het bos ga en ik hou hem aan de lijn, dan vindt hij het niet zo leuk :+ aangezien hij overal aan wil snuffelen. Maar loslaten kan gewoon hoor :) hij gaat dan niet zelf jagen ofzo.
Ik ken wel mensen die springerspaniels (geloof ik) hebben en die ze ook meenemen met de jacht. Tenminste eentje gaat er nu nog mee, dat hondje is in huis superlief en rustig, maar als ze hem in het bos loslaat is die echt niet te houden.

Nog meer dingen die je wilt weten?

lynne_berna

Re: Ervaring jachthonden in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:12

Hoi,
Wij hebben thuis 5 jachthonden lopen. Deze worden alleen af en toe in Italie voor de echte jacht gebruikt, maar verder zijn het gewoon huishonden. Ze gaan hier gewoon in de wijk los, maar gaan iedere dag minimaal 1 uur naar het bos of strand. Ze luisteren wel goed, maar doordat het zo'n "roedel" is, schiet er af en toe nog wel eens een weg.
Kijk eens op: www.bracco-italiano-community.nl dat is de site van onze honden! Er staat een hoop info op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:13

Wij hebben een Duitse Staande Korthaar, nooit ingezet, maar wel die kant op gefokt, beide oudres worden wel ingezet en een aantal volle broers ook.

Wandelen in de winter gaat best goed, we hebben hard moeten werken aan haar leren dat het bij MIJ ook leuk zijn kan, dat ik ook "zoek spelletjes" met haar kan doen.
Ze draagt altijd een belletje en penning met tel nummers wanner ik haar los heb in het bos/park.
Nu in de volle zomer is het knap lastig, veel jonge eenden/fazanten en door de dicht beboste struiken enzo hoort ze mij minder en ik haar belletje al helemaal niet.
Dus fietsen we veel of wandel ik smorgens vroeg wanneer het rustig is en alleen op plaatsen waar ze makkelijk in een straal van 2 km om me heen kan rennen zonder een autoweg tegen te komen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:16

je moet maar zo denken; een jager heeft niks aan een jachthond als die zomaar achter het wild aangaat ;) Daar zijn ze niet voor gemaakt.

Wij hebben 2 duiste staande langharen. In hun jonge jaren gaan ze wel eens voorstaan op een vogeltje of konijn. En soms een sprintje erachteraan. Het is zoals bij elke andere hond gewoon belangrijk dat je ze onder appel hebt.

Onze honden lopen gewoon los. Alleen tijdens het fietsen gaat er 1 aan de riem, maar bij het bos lopen ze lekker los.

Wij jagen overigens wel met de honden, maar daarbij geld ook weer, steadyness. Zij mogen pas gaan wanneer jij zegt dat ze mogen, anders wordt het erg gevaarlijk!!

@Jeddah: Wel veel jachtpassie dus in jullie hond! Maar dat zelfstandig gaan jagen hoort niet ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:22

Mijn vader jaagt met zijn honden (Flatcoated Retrievers), maar dat doet niets af aan hun geschiktheid als huishond. Ze hebben wel een goede conditie, wat maakt dat je niet zomaar kunt bedenken om ze een week een blokje om te laten gaan en vervolgens weer te moeten/ mogen presteren. Het is m.i. ook juist fijn voor een huishond als deze goed luistert en goed onder appel is als het nodig is.

Je merkt wel dat deze honden (ras) van nature een jachtinstinct hebben en je doet ze een groot plezier als ze hun 'will to please' kunnen uiten. Elk wezen heeft graag een uitdaging en zoekt elke dag naar voldoening.

De honden van mijn vader eten gewoon brokken. Mijn hond (kruising Labrador Herder) eet wild, maar ze gaan geen van allen achter wild aan in het bos (gekke uitspattingen daar gelaten).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:26

@Casca, ja, nou vertel dat mijn Haley maar :roll: die is wat haar betreft heul zelfstandig :j Ze komt wel braaf iets brengen... :o

Volgens de fokker (we zijn een keer op zo'n jonge honden test dag wezen kijken met Haley) moet ik BESLIST met haar aan het werk gaan kwa jagen, maar ik kan zelf helaas de druk van wekelijks naar les oid niet aan.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:29

Wij hebben een Drentse Patrijs in huis. In haar jonge jaren is ze wel eens achter wild aangestoven/gezwommen, maar daarna is ze eigenlijk nooit meer zomaar achter iets aangesjeesd (tenzij die haas recht onder haar neus zit en dan pas wegspringt ;-)) Een aantal jaren jachttraining gedaan, wat ik zelf echt vreselijk vond trouwens :o

Verder loopt ze altijd en overal los, hebben we zelf konijnen waar ze helemaal niets mee doet. Kippen kijkt ze meewarig aan en de eenden zijn al helemaal niet interessant ;-) Prima huishond dus

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:32

Een hond mag pas jagen als ze daarvoor het commando krijgen. Naar mijn idee zou het verschil tussen een huishond en een jachthond in huis dus minimaal moeten zijn.
Waar beide honden volgens mij afwijken van elkaar is dat een jachthond meer energie heeft en (als jonge hond) in huis misschien iets onstuimiger kan zijn. Ik heb zelf een golden retriever, gefokt uit een jachtlijn en die staan erom bekend dat ze veel enthousiaster en drukker kunnen zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:11

Bedankt voor al jullie reacties! :)
Erg fijn om te lezen!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:17

Eigenlijk weet ik niet beter dan dat er bij ons thuis minimaal 1 jachthond is. Tot een jaar geleden dan, toen is de laatste helaas op 19 jarige leeftijd overleden.
De honden werden wekelijks ingezet voor de aktieve jacht. Ook hadden we soms honden in huis die door mijn vader opgeleid werden als jachthond.

Mijn vader is bij ons thuis de jager en dat was ook wel aan de honden te merken. Hij was duidelijk de leider. Naar ons luisterden ze ook wel hoor, maar stel dat we allebei iets anders geroepen hadden dan weet ik eigenlijk wel zeker dat ze naar mijn vader geluisterd hadden.

Voorheen hadden we altijd Duitse Staande (draadharen) en de laatste 2 waren Heidewachtels.
Met de 'duitsers' ( ;) ) zijn eigenlijk nooit problemen geweest. Soms waren ze binnenshuis een beetje zenuwachtig, maar verder wel heel erg braaf en superlief van karakter. Luisterden ook allemaal erg goed.

Over de Heidewachtels ben ik wat minder enthousiast. De 1e die we hadden was eigenlijk minder leuk van karakter dan de duitsers. Uiteindelijk luisterde hij wel, maar het ging allemaal wat minder gemoedelijk. Wel een erg werklustige hond trouwens, en qua karakter was hij ook niet verkeerd. Het koste alleen wat meer moeite om hem in toom te houden dan bij de duitsers, het ging net allemaal wat moeizamer.
De laatste Heidewachtel was eigenlijk niet zo'n succes. Al van pup af aan was het geen vriendelijke hond, hij moest ook constant gecorrigeerd worden. Uiteindelijk was hij wel bruikbaar voor de jacht, maar het was altijd opletten geblazen. M'n vader heeft er enorm veel tijd in gestoken en snapte eigenlijk ook niet zo goed waarom het juist met deze hond niet zo klikte. Net als bij mensen zul je bij honden ook wel 'maandagmorgenexemplaren' hebben, of misschien lag de manier van de opleiden hem niet, of is er in het nest al iets gebeurd waardoor hij niet zo vriendelijk/braaf was. Je zult het helaas nooit weten......

Over het los laten lopen zou ik me niet zo'n zorgen maken. Juist een jachthond staat over het algemeen goed onder appel. Dat is ze (als het goed is ;) ) geleerd en juist voor een jachthond is het erg belangrijk dat hij niet z'n eigen leven gaat leiden.

Als je nog iets wilt vragen: roept u maar :))

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:20

Mijn opa heeft jarenlang actief gejaagd en heeft altijd meerdere drenthse patrijzen gehad; voornamelijk reuen.
Die fungeerden prima als huishond; tijdens de jacht liepen ze los of aan de jachtlijn.
Zowiezo gebruiken jagers hun hond meestal voor het ophalen van de geschoten buit; niet om erachteraan te rennen.
Dit ging dus prima zo

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:25

Wij hebben nu onze tweede drentsche patrijs en ik zou nooit iets anders willen. Mijn vader heeft echt gejaagt en aan jachtenhondensport gedaan met beide honden. Allebei werkwillige honden met een super gezinskarakter. Die we nu hebben loopt altijd los en zal nooit weglopen :)
Toen mijn konijntje nog leefde ging de hond haar altijd aflikken, ook met kleine kinderen is hij heel voorzichtig.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:36

Voor onze huidige hond hebben wij 2 labradors gehad. Beide weren voor de jacht gebruikt, vooral recreatie al heeft mijn vader ook wel mee gedaan aan wedstrijden. Een van de twee honden was heel erg op mijn vader gericht, niet heel erg een gezinshond. Wanneer deze hond in een andere situatie had geleefd, zou het waarschijnlijk anders zijn geweest. Andere labrador was een echte kindervriend en ontzettend lief.

Nu hebben wij een nova scotia duck tolling retriever, ook een jachthond. Met deze hond zijn wel sleepjes getrokken en het apporteren van een dummy, maar niet gebruikt voor echte jacht. Hij gaat maar al te graag achter een konijn aan, maar dit heeft hij volgens mij meer aan zijn nieuwsgierige karakter te danken dan aan zijn jacht instinct (wel een beetje hoor)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:23

Hai, ik heb vanaf mijn 10e tot mijn 20e jaar een duitse staande draadhaar gehad. Hij heeft meestal los gelopen, toen hij klein was natuurlijk niet want ze zijn wel erg nieuwsgierig en zouden bij wijze van spreke de weg over kunnen rennen omdat ze wat leuks zien of ruiken.

Wij hebben niet met hem gejaagd, maar dat instinct zit er wel in natuurlijk. Maar daar hebben we eigenlijk nooit problemen mee gehad. Hij was wel eigenwijs, maar luisterde omdat ie zo loyaal was. Was super speels en aanhankelijk en sociaal, maar op latere leeftijd beschermde hij mij als hij dacht dat het nodig was. Erg slimme dieren, hij liep tijdens een wandeling altijd in een straal van 20 tot 50 meter om me heen en raakte in paniek als ie me dan toch even uit zicht was verloren; dan rende hij terug naar de plaats waar die me het laatst gezien had :D ;) Hij is ooit naar huis gerend omdat ie me echt niet kon vinden; ik liep al wat verderop en hij liep juist terug.. En ook een keer naar huis gerend omdat ie met mijn zus uit was en die liet hem nooit uit, kennelijk had hij zoiets van "hellepie waar is iedereen" en kwam toen thuis aanhollen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:43

Mijn ouders hebben altijd jachthonden gehad en er ook mee gefokt (heidewachtels en ruwharige teckels). Niet actief mee gejaagd, wel jacht en zweettraining mee gedaan. Jachtinstinct is toch iets wat soms sterker is als het "onder appel staan", het kwam dus wel eens voor dat er 1 iets langere tijd even weg was. Ook heeft mijn moeder meegemaakt dat een hond voor haar neus een eend greep (die heeft later mooi dienst kunnen doen tijdens de oefeningen op apporteren) en dat een teckel vliegles kreeg van een wild zwijn. Hond heeft even knock out op de grond gelegen om vervolgens luid blaffend erachter aan te gaan. Maar over het algemeen luisterden ze prima, en het waren hele lieve huishonden ook met (kleine) kinderen. Is denk ik ook wat je er zelf van maakt.

Nu hebben mijn ouders nog twee teckels en een cesky fousek (lijkt qua uiterlijk nog het meest op een duitse staande draadhaar maar dan flink groter), de laatste hond daar traint mijn vader ook intensief mee. De hond komt uit Tsjechie, en daar worden honden voor heel andere doeleinden gefokt als hier, er zit veel meer jachtinstinct in (ze mogen daar ook prooi zoals nertsen en marters dood bijten). Dat houdt helaas in dat mijn ouders haar tijdens een wandeling niet los kunnen laten, ze richt zich namelijk niet alleen op wild maar ook op bewegende objecten zoals fietsers, en ze is extreem gefixeerd op kleine hondjes. Er gaat een knop om en ze is niet meer te bereiken dan maar gaat er achter aan. Gelukkig is ze heel braaf naast de fiets, en kan ze ook aan de riem mee als mijn moeder gaat hardlopen zodat ze toch haar energie kwijt kan. In huis is het een heel lieve hond, maar dat heeft ze wel moeten leren en daar is heel veel energie in gaan zitten. De in Nederland gefokte cesky's schijnen een veel makkelijker karakter te hebben. Mijn ouders hebben vorig jaar de vader van hun hond bezocht in Tsjechie, en dat was precis hun eigen hond qua uiterlijk en karakter, alleen dan de mannelijke variant ervan. Gelukkig gaat het nu weer goed met de hond, maar mijn ouders die toch al ruim 30 jaar ervaring met (jacht) honden hebben, hebben er serieus over na gedacht om haar weg te doen of zelfs een spuitje te geven omdat haar gedrag zo moeilijk en niet te corrigeren was.

Oscar: wat een raar verhaal over die heidewachtels? Ik ken ze niet anders als hele lieve, aanhankelijke honden en zeker niet agressief. Over het algemeen zijn ze ook heel makkelijk te trainen, hoewel je rekening moet houden met hun zachte karakter. Toch een foutje in de genen dan denk ik, normaal gesproken horen ze niet zo te zijn inderdaad.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:45

geen problemen, de meeste speur, pak, reddings honden liggen immers ook gewoon in de huiskamer. Prima huishonden!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:42

Bedankt weer voor de reacties.
Toch wel leuk om te lezen hoe verschillend het ook kan zijn.
Ik heb inmiddels een jachthond in huis. Los kan hij nog niet, maar hij weet ook zijn eigen naam nog niet eens :+
Hij is wel erg bezig met het scannen van zijn omgeving af en toe, maar tot mijn verbazing (want dat had ik niet verwacht) is hij enorm makkelijk te houden en daar zat ik toch wel een beetje over in.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:32

Leuk Marchador gefeliciteerd, wat is het geworden? Ze zijn natuurlijk totaal niet agressief en heel zachtaardig en op een positieve manier energiek en erg leergierig en attent en gevoelig voor duidelijk leiderschap ;-) en positieve beloning ;) . Erg anders dan herders e.d. maar die hebben ook weer andere charmes dat zijn weer echte werkhonden..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:45

Het is een opvangertje, dus helaas hij blijft niet.
Het is een galgo :)

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:43

Ik heb jachthonden in huis (2 Galgo's). Ze zijn in Spanje ook echt gebruikt voor de jacht dus met mega veel jachtinstinct.
Opzich is er helmaal goed mee te leven; het zijn "zichtjagers" dus als ze niks zien zullen ze niet zomaar opzoek gaan (integenstelling tot reukjagers).
Ik kan ze prima loslaten op plekken waarvan ik weet dat ik niks ga tegen komen. Strand enzo.
Ik moet ze niet in duinen gaan loslaten en al helemaal niet tegen schemer (want dan komen er konijnen/hazen).
In het park bij ons zitten konijnen en die zien ze 's avonds met uitlaten lopen, dus daar kunnen ze nooit los. Ze weten dat die konijnen er zitten dus als ik ze daar loslaat zijn ze weg.
Maar op plekken waar ik geen wild zal tegenkomen is het prima te doen. Ga dus regelmatig met ze naar het strand of zandvlakte.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:50

Ik heb ook een Heidewachtel, een supergeweldige en gevoelige hond. Heeft een ontzettende will-to-please en luistert als een trein.
Toch stond ze met 10 weken al voor......
Vogels zijn nog steeds erg interessant en een haas of konijn ook.
Kan prima loslopen, luistert nog als er 'wild' is, maar dan moet je net even wat meer op je strepen gaan staan en het niet vriendelijk vragen :D

Vorig jaar jachttraining geprobeerd, maar madame is niet schotvast :+

Ach, maakt niet uit, het is een wereldbeest ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:52

NoaC schreef:
Ik heb jachthonden in huis (2 Galgo's). Ze zijn in Spanje ook echt gebruikt voor de jacht dus met mega veel jachtinstinct.
Opzich is er helmaal goed mee te leven; het zijn "zichtjagers" dus als ze niks zien zullen ze niet zomaar opzoek gaan (integenstelling tot reukjagers).
Ik kan ze prima loslaten op plekken waarvan ik weet dat ik niks ga tegen komen. Strand enzo.
Ik moet ze niet in duinen gaan loslaten en al helemaal niet tegen schemer (want dan komen er konijnen/hazen).
In het park bij ons zitten konijnen en die zien ze 's avonds met uitlaten lopen, dus daar kunnen ze nooit los. Ze weten dat die konijnen er zitten dus als ik ze daar loslaat zijn ze weg.
Maar op plekken waar ik geen wild zal tegenkomen is het prima te doen. Ga dus regelmatig met ze naar het strand of zandvlakte.

Goed dat je het zegt.
Hij heeft vandaag en gisteren eventjes in het park hier losgelopen, dat ging erg goed. Hij is erg gesteld op mijn andere hondje.
Verder neem ik ze mee naar de paarden en kunnen ze daar lekker door de wei heen rennen.
We zijn van plan morgenochtend naar de soesterduinen te gaan, maar moet hem daar dus maar niet loslaten :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:59

Ik heb ook al een aantal jaren een jager in huis.
Mijn jager is een Podenco. Een spanjaard die niet voor niks hier terecht is gekomen. Het zal dus voor wat betreft de jacht niet de meest beste zijn geweest.
Hier doet ze het aardig. Los laten doe ik haar praktisch nooit. Soms op het veld hier in het dorp. Dat is geheel afgesloten. Daar kan ze dan even de benen strekken. Verder durf ik haar op het strand bijvoorbeeld niet los te laten. Ben bang dat ze hem echt peert.
Maar als huishond is ze meer dan ideaal. Mits ze niet te lang alleen is. Want dan zorgt ze er wel voor dat je dat bij thuiskomst weet!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:09

Mijn vader is jager en we heben hier dus ook een jachthond in huis die gebruikt wordt voor de jacht. In huis is het echt een popje, echt super lieve hond! We hebben een heel groot erg die afgezet is met stroomdraad. Overdag loopt hij daar vooral rond, en één keer per dag wordt hij aan de fiets uitgelaten (aan de riem dus). Daarnaast wordt hij natuurlijk getraind voor de jacht en loopt hij de jacht waar hij natuurlijk niet aan de lijn is. Dan heeft hij voor de zekerheid wel een telelak om omdat zijn instinct hem nog wel eens meester wordt :=

Mijn mening is eigenijk dat mensen die niet jagen geen jachthond moeten nemen, om de simpele reden dat je ze ontneemt wat ze het allerliefste doen; jagen!