wat nu?postduif gevonden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

wat nu?postduif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:24

hoihoi
vanochtend zat er een postduif bij ons in het land. eerste gedachte was: vermoeid van een vlucht. s middags zat ie er nog steeds. hij kan wel eindjes vliegen, maar met lopen struikelt hij steeds.
nu zat ie dus erg stil ineengedoken op een gegeven moment. toen hebben we hem maar gepakt, stribbelde niet tegen, en in een hokje gezet , waar we hem water en ongekookte rijst hebben gegeven.
het telefoonnummer van de eigenaar hebben we ook al gevonden(door middel van nummer op pootje), maar nu mijn vraag.
is het normaal dat ze ook heel erg uit balans zijn als ze vermoeid zijn. hij kan namelijk maar op een kant rusten. of zou er gewoon wat met zijn vleugel/pootje aan de hand zijn?
wat nu doen? da bellen? eigenaar bellen?wachten tot morgen en kijken of ie dan kan vliegen en zo niet dan alsnog eigenaar bellen?
alvast bedankt!

Erna_

Re: wat nu?postduif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:26

In elk geval meteen de eigenaar bellen. Hij of zij zal graag willen weten waar de duif uithangt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:27

als je het nummer van de eigenaar hebt, direct bellen natuurlijk!

mirjamvdkamp

Re: wat nu?postduif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:28

gelijk eigenaar bellen, het kan natuurlijk wezen dat de duif overbelast is en daarom zijn balans niet heeft!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:28

ja oke , maar het is toch normaal dat ze soms vertraging hebben en als ie morgen toch weer kan vliegen hoeft de eigenaar toch niet direct gebeld?of toch wel dus? :+ heb geen verstand van postduiven :+

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:29

Wij hebben ook eens een gestrande postduif op stal gehad, maar deze vloog nog wel kleine stukjes. Hij is een paar dagen gebleven en is toen zelf weer verder gevlogen. De eigenaar bellen zou kunnen, maar ik heb wel eens gehoord dat ze, als ze al komen, zo'n duif ter plekke de kop omdraaien..?

nikitabanana

lovelanga schreef:
hoihoi
vanochtend zat er een postduif bij ons in het land. eerste gedachte was: vermoeid van een vlucht. s middags zat ie er nog steeds. hij kan wel eindjes vliegen, maar met lopen struikelt hij steeds.
nu zat ie dus erg stil ineengedoken op een gegeven moment. toen hebben we hem maar gepakt, stribbelde niet tegen, en in een hokje gezet , waar we hem water en ongekookte rijst hebben gegeven.
het telefoonnummer van de eigenaar hebben we ook al gevonden(door middel van nummer op pootje), maar nu mijn vraag.
is het normaal dat ze ook heel erg uit balans zijn als ze vermoeid zijn. hij kan namelijk maar op een kant rusten. of zou er gewoon wat met zijn vleugel/pootje aan de hand zijn?
wat nu doen? da bellen? eigenaar bellen?wachten tot morgen en kijken of ie dan kan vliegen en zo niet dan alsnog eigenaar bellen?
alvast bedankt!

je kunt zo via dat ringetje achter het nummer komen, volgens mij gewoon via internet..
mn pa heeft postduiven gehad..
die weet wel hoe, maar die is er even niet zal straks als hij de site weet even hier vermelden...

overigens kan het best zijn dat die oververmoeid is en op een kant gaat liggen heb ik wel vaker gezien.
maar kan ook heel goed dat die wat gebroken heeft, als die kleine stukjes gevlogen heeft zal het aan zn vleugels niet liggen, miss een pootje gebroken?

zonnebloem18

Hou er rekening mee dat de eigenaar het beestje niet perse terug wil.
En duif die niet naar huis vliegt is een slechte duif.
Gewoon een tijdje rust geven en dan vliegen ze vanzelf wel weer weg.

Michelle_

de eigenaar zou je advies kunnen geven wat je het beste kunt doen dus zou hem even informeren en vragen wat je kan betekenen.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:30

wij hebben laatst ook een duif gevonden :)
we hebben de eigenaar gebeld en die zou hem als hij nog niet weg was gevlogen paar dagen erna ophalen.
we hebben hem water in een kommetje gegeven en voer van onze parkieten :j.
uiteindelijk heeft de eigenaar hem dus opgehaald want hij wou niet meer weg :P

Aprils_joke

ik zou de eigennaar niet bellen zodra de duif is opgehaald wordt de kop omgedraaid doeidoei duifje geloof me ik heb een duiven melker als vader gehad dus heb in dat wereldje gezeten een duif te langzaam of gewond is gewoon dood klaar

itske

zou maar wel bellen misschien is het wel zijn allerbeste duif en is hij heel gelukkig dat je belt.
Duivenhouders/melkers zijn echt gek met hun duiven.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:32

Ik zou direct de eigenaar bellen en zeker als hij een telefoonnummer om zijn poot heeft wat het makkelijker maakt.
De eigenaar kan je vertellen wat je kunt doen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:32

itske schreef:
zou maar wel bellen misschien is het wel zijn allerbeste duif en is hij heel gelukkig dat je belt..

Als hij niet meteen naar huis komt is het zijn beste duif natuurlijk niet meer.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:32

@Lianne84: echt? brrrr ...ik heb al informatie van de nationale vereniging postduiven(ofzoiets :P ) gehaald en weet wel hoe ik hem voor een poosje goed kan verzorgen! maarja ik hoop niet dat er iets met zn pootje is, hoop gewoon erg vermoeid...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:33

http://www.npo.nl zoek naar duif gevonden? daarop klikken ringnummer invoeren en dan krijg je eigenaar te zien + telefoonnummer

succes!!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:34

heb ik al gedaan als je mn verhaaltje goed had gelezen ;) maar toch bedankt!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:35

@wopkelover: dus wat nu?verzorgen en kijken of ie binnenkort wegvliegt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:35

via hetr ringnummer kun je op
http://www.npo.nl
een telefoon nummer vinden waar je de duif kan melden, mits het uiteraard een Nederlandse duif is, wat je wederom kunt zien aan de ring.
NL = Nederland
DE = Duitsland
BE = België
Vaak is het inderdaad voldoende om de duif rust te geven en dat hij dan een dag later zijn reis kan voortzetten, maar soms kan het voorkomen dat de duif de reis terug niet kan voortzetten, omdat hij/zij gewond is geraakt of gewoon de weg kwijt is (zie je vaak bij jonge duiven)
Er staat ook altijd een jaartal op de ring, tenminste bij de postduiven (sierduiven heb ik geen verstand van :D )

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:36

Ja dat zou ik doen, even opletten dat hij geen makkelijke prooi wordt voor katten oid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:36

had even gemist dat je al gekeken had bij de NPO, heb je de eigenaar kunnen bereiken?
Die zal je vertellen wat je het beste kunt doen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:37

ja jaartal was dit jaar 2009 dus:P en komt uit nl, waarschijnlijk vlakbij aan het telnummer te zien die we hebben opgezocht

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:38

Eigenaar gelijk bellen.
Duif is van de eigenaar, klaar. Eigenaar moet zelf beslissen wat hij ermee wil doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:39

Had de duif maar 1 ring om?
of 2?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:39

wopkelover schreef:
ik zou de eigennaar niet bellen zodra de duif is opgehaald wordt de kop omgedraaid doeidoei duifje geloof me ik heb een duiven melker als vader gehad dus heb in dat wereldje gezeten een duif te langzaam of gewond is gewoon dood klaar

zoals ik net al zei
ik zou de eigennaar niet bellen dan is het duifje
ten dode opgeschreven
de man doet de vogel in een kooitje zegt dankjewel en rijd
een paar honderd meter verder stopt vogeltje uit de kooi
wordt de nek gebroken en in de berm gegooid
dus de mensen die zeggen bellen en dat de eigenaar gelukkig is als je beld
daar is niks van waar