Verlamd konijn, waar zou het aan liggen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Verlamd konijn, waar zou het aan liggen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:23

Nee wees niet bang, ik ga je niet vertellen dat mijn konijn verlamt is en ik hem laat liggen.

Ik wilde net betadine gaan halen voor een van mijn kittens op aanraden van de DA, die heeft zichzelf opengehaald en blijft aan het wondje zitten. Ik loop langs de konijnen in de tuin, die op een plek staan met voldoende schaduw en geen zon..konijnen waren gister nog op en top fit en nu zie ik dat de grootste met zijn kop naar beneden lag en zijn kont een beetje omhoog. Ik lach nog en zeg tegen pa kijk nou, die is gek. Ik loop dichterbij, hurk neer en wil hem roepen, ligt hij me toch eng. Kreeg er gelijk de bibbers van. Pa geroepen die heeft konijn aangeraakt maar konijn deed niets, schrok me wild. Betadine maar ff laten zitten, reismandje gepakt , konijn in gezet en op de fiets als een gek naar de dierenarts gereden. Bleektie dicht te zijn, en er was een spoednummer maar ik had geen beltegoed. Reden zeker 10 mensen voorbij en allemaal hadden ze geen gsm bij zich, verdomme! Gelukkig liepen er twee mensen langs die me vertelde dat er verderop nog een DA zat, ik wilde mijn fiets pakken tot er een auto stopte, en dat bleek de assistente te zijn. Godzijdank, alles uitgelegd want ze zei we zijn pas open vanaf 1, na mijn verhaal naar binnen gerent en heeft ze hem onderzocht. Dierenarts zou pas over een uur komen dus ze vroeg me om toestemming om hem op te nemen, ja natuurlijk..ik kan hem kwalijk weer mee naar huis nemen. Dus nu ligt hij daar, krijgt hij iets dat ze dwangvoeder noemde en water, en ik ben heel benieuwd wat er nu aan de hand is. Hij is pas een jaar oud. Ze hebben drie flessen met water in de kooi hangen en krijgen niets raars te eten, dus ik vraag het me af. De kittens zijn ook met ze in aanraking gekomen en het zal me toch niet gebeuren... nouja, ik hoop op het beste.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 05-08-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit titel gehaald.

Mar_Nimbus

Re: Verlamt konijn, waar zou het aan liggen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:24

gelukkig dat je gewoon super snel naar de da bent geweest
die houden hem nu in ieder geval i de gaten

ik hoop voor je dat het weer goed komt

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:25

so das even schrikken! sterkte! inderdaad goed dat je meteen naar de DA bent gefietst!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:26

Ja mijn vader is wat nuchterder hierover die zei joh hij is over een uur dood laat hem liggen. Eer dat de dierenarts er is leeft hij niet meer. Zo ben ik niet en gelukkig maar, ik zou het niet aan kunnen zien. Ben nu vol met adrenaline dit is me nog nooit overkomen, schrok me rot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

Ons konijn heeft het ook eens gehad,die had zich bij een rare sprong,versprongen.Toevallig zat ik naar hem te kijken omdat hij zo aan het rondcrossen was, hij maakt een luchtsprong ,draait en valt neer.Konijn is er volledig door gekomen.

-marije-Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

sterkte! goed dat je zo snel actie hebt genomen! ik hoop dat het nog goedkomt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:31

Mijne [hij is inmiddels niet meer] had een beroerte of cva gehad en was half-verlamd,misschien heeft ie van jou toh wat verkeerd gegeten of,en dat hoor je wel ns bij konijnen dat ie zo wild gesprongen heeft dat ie wat met ruggegraat geblesseerd heeft? tis maar giswerk,ik hoop dat t meevalt en ie weer opknapt,sterkte

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:32

dat is inderdaad even schrikken, hoop dat alles goed komt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:33

pfff wat moet dat schrikken zijn geweest! En zeker dat het nog even verkeerd ging. Maar je hebt super gehandeld.

Ik ben benieuwd wat het is, hopelijk is hij snel de oude.

(En moet eerlijk toegeven toen ik de titel las dacht ik het is eentje met een verlamt konijn die nog niet naar de da is geweest := bij deze sorry)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:34

katiavl haha, ik heb die titel expres zo gedaan, zag er de lol nog wel van in. Niet van het arme konijn hoor, maar ik erger me altijd zo dood aan mensen die eerst nog ff drie uur gaan bokken over het probleem. Terwijl het zo makkelijk kan zijn, je pakt de fiets, rijd naar de DA, beest wordt opgenomen en ik kreeg zelfs nog te horen dat als ik het geld niet gelijk had, we daar wel uit konden komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:35

Misschien heeft 'ie zich versprongen oid en daarbij een zenuwtje in z'n rug bekneld?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:37

Zou kunnen, op dit moment zou het alles kunnen zijn. Zijn hartslag was goed, was niet oververhit ofzo. Daarbij kon hij eerst zijn achterpoten nog wel gebruiken en later niet meer. Met later bedoel ik een minuut erna toen ik hem wilde oppakken om in het mandje te stoppen. De DA zei wel , herinner ik me net, dat het waarschijnlijk iets in zijn kop is.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:37

Zo dat is schikken zeg hopen dat hij opknapt.

Een konijn van mij heeft het ook gehad. Mijn dierenarts vertelde me dat hij z'n rug gebroken had (waarschijnlijk een gekke sprong gemaakt)

Ik hoop voor je dat dat niet het geval is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:40

http://www.konijnen.nl/indextot2.htm
Achterhandslapte of -verlamming

door Maryo van den Berg

Achterhandslapte of -verlamming door de parasiet Encefalitozoon cuniculi

Konijnen kunnen drager zijn van E.cuniculi zonder daar zelf ziek van te worden, maar wel andere konijnen besmetten. Voedsters kunnen hun jongen al in het nest besmetten. Bij konijnen die een verminderde weerstand hebben kan de parasiet zich snel vermeerderen en voor diverse ziektebeelden zorgen.
Wanneer uw konijn(tje) met een wat slepend pootje gaat lopen, of het is wat struikelig, of het rolt te makkelijk om wanneer het zich wil wassen, moet u rekening houden met het feit dat hier E.cuniculi in het spel kan zijn. Dit zijn namelijk de duidelijkste symptomen die in de richting van deze parasiet wijzen.
NB. Zie ook het artikel Torticollis voor neurologische oorzaak van achterhandverlamming door E.cuniculi

Wanneer niet snel actie ondernomen wordt bij de eerste symptomen, kan het konijn volledig verlamd raken. Wordt dan alsnog een behandeling gestart dan kan de parasiet wel een halt toegeroepen worden, maar neurologische schade die al is aangericht kan niet hersteld worden. In de meeste gevallen zal het konijn niet of niet goed meer kunnen lopen. Blijft het konijn verlamd en misschien ook incontinent, dan ziet het er slecht uit voor het dier. Hoe sneller een behandeling gestart wordt, hoe groter de kans is dat de parasiet overwonnen wordt en het konijn volledig herstelt.

Eerste actie

Een E.cuniculi konijn moet direct binnenshuis gehuisvest worden. Het is van belang dat het dier zo warm mogelijk blijft, en binnenshuis kan beter op het dier gelet worden en makkelijker medicatie toegediend worden.

DE BEHANDELING

De jongste ervaringen wijzen uit dat behandeling van E.cuniculi het meest succesvol verloopt als wordt gestart met meloxicam, fenbendazol en cisapride gedurende de eerste drie dagen.
*Meloxicam (merknaam Metacam) is een pijnstiller met ontstekingsremmende eigenschappen, en wordt ingezet om ontstekingen te remmen.
*Fenbendazol (merknaam Panacur) is een antiwormmiddel wat e.cuniculi kan bestrijden
*Cisapride (merknaam Cisaral) is een darmstimulerend middel om de darmen te helpen optimaal te functioneren.

Aanvangsbehandeling
-De dosering van meloxicam (Metacam) is oraal 0,065 ml. per kg. lichaamsgewicht elke 12 uur.
LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn 3x de dosering van Metacam-hond, dus 0,195 ml., afgerond op 0,2 ml per kg.lich.gewicht.
-De dosering van cisapride (Cisaral) is oraal 0,5 ml per kg. lichaamsgewicht elke 12 uur.
-De dosering van fenbendazol (Panacur) is oraal 20 mg per kg. lichaamsgewicht elke 24 uur.
(Wordt een 2,5% oplossing Panacur gegeven, dan is de dosering 0,8 ml. per kg. lichaamsgewicht elke 24 uur).
Doel van de behandeling deze eerste drie dagen is het lichaam aan te zetten tot optimaal functioneren.
NB. De middelen kunnen kort na elkaar gegeven worden. Het is belangrijk om de medicatie op vaste tijden te geven, met name de Panacur.

Nieuwste ontwikkeling: enkele dierenartsen zetten de eerste drie dagen geen meloxicam in maar corticosteroïden, om ontstekingsactiviteiten af te remmen. Hiermee worden behoorlijke resultaten geboekt. Langer dan drie dagen mogen geen corticosteroïden gegeven worden i.v.m. vermindering van de weerstand. Hierna wordt overgegaan tot het geven van meloxicam.

Vervolgbehandeling
Na de eerste drie dagen wordt de kuur voortgezet met fenbendazol (Panacur). In veel gevallen blijft meloxicam (Metacam) doorgegeven omdat in de praktijk gebleken is dat de genezing beter verloopt wanneer deze ontstekingsremmende pijnstiller ingezet blijft.

!!! Het is belangrijk de kuur niet te stoppen voordat de vier weken om zijn, zelfs al zijn de klachten schijnbaar verdwenen. De behandelingsduur kan eventueel verlengd worden naar 60 dagen als de klachten nog niet helemaal verdwenen zijn.

Veel konijnen zijn met deze behandeling weer op de been gekomen. In ernstige gevallen herstelde het konijn niet volledig en bleef sloffend lopen. Maar belangrijk is dat de dieren zich weer kunnen voortbewegen en een goede kans hebben om oud te worden.

Onderkoeling.
Een E.cuniculi- konijn heeft sterke neiging tot onderkoelen. De lichaamstemperatuur kan snel tot lager dan 37 graden zakken. Het is van het grootste belang dat goed op de lichaamstemperatuur wordt gelet, en wanneer het konijn te koud is moet het dier direct opgewarmd worden met kruiken/warmtemat en warmtelamp. De juiste lichaamstemperatuur is 38,5-39,5 graden Celcius, en mag beslist niet lager worden dan 38 graden Celcius. Wanneer de lichaamstemperatuur te laag wordt, lukt het niet de ziekte te overwinnen. Voedingsstoffen worden dan niet door het lichaam opgenomen en medicatie slaat dan niet goed aan. Wil het konijn niet bij de warmtebron blijven dan moet het dier klein gehuisvest worden in een kooi zodat het bij de warmtebron moet blijven.
Een electrische warmtemat/kussen (bij Blokker te koop) onder de kooi van het konijn zorgt dat de hele bodem van de kooi lekker warm wordt en blijft. Is het konijn erg koud dan heeft het daarbij ook nog een warmtelamp of kruik en deken nodig. Gebruik geen handdoek want dat geeft geen warmte. Leg liever een zacht dekentje of een trui over het konijn. Let uitsluitend op oververhitting, controleer hiervoor regelmatig de oren. Als die echt erg heet worden dan heeft het dier het te warm, in alle andere gevallen kan het de extra warmte gebruiken.

Dwangvoeren
Kan het konijn niet meer zelf eten of eet het slechts enkel kleine beetjes groenvoer, dan moet het beslist bijgevoerd worden. Minimaal 50 ml. dwangvoer per kg. lichaamsgewicht per etmaal, maar liever meer, heeft het zieke dier nodig. Het beste kan geprobeerd worden per voerbeurt 10 ml. naar binnen te krijgen, als het konijn meer wil dan mag dat uiteraard! Wil het konijn veel minder nemen dan is het nodig wat vaker te dwangvoeren, met kleinere hoeveelheden. Het is van het grootste belang dat het dier voldoende voedingsstoffen naar binnen krijgt, om enigszins in conditie te blijven om tegen de ziekte te vechten.
Kan het konijn de blindedarmkeutels niet uit de anus eten, dan is het van belang deze op te rapen en aan te bieden. Wil het konijn ze niet nemen dan kunnen ze fijngemaakt worden en middels een spuitje met wat water gedwangvoerd worden. Een konijn dat lange tijd geen blindedarmkeutels eet krijgt een gebrek aan vit.B, een zeer belangrijke vitamine. Lukt dat niet dan is een andere optie elke 4 dagen een injectie vit.B complex toe te dienen.

Vermagering
Vermagering wordt meestal gesignaleerd bij e.cuniculi-konijnen, omdat de ziekte enorm veel energie verbruikt. Het is aan te raden om het konijn, naast het gewone vezel-dwangvoer (Recovery of Critical care) wat extra eiwitten en vetten te voeren in de vorm van Convalescence science diet, bij dierenartsen verkrijgbaar. Eén of twee theelepels Convalescence (let op: ZONDER vlees!!) kunnen elke voerbeurt door het andere dwangvoer geroerd worden voordat water toegevoegd wordt. Dit pepvoer heeft het dier nodig om op krachten te komen/blijven.
Juvenile - In plaats van Convalescence kan ook met Juvenile gedwangvoerd worden. Dit dwangvoer heeft ook veel eiwitten en vetten.
het dwangvoeren van een onwillig konijn lukt het beste met een 1 ml. spuitje. Wanneer het tuitje er op bovenstaande manier afgesneden wordt, lukt ook het voeren van vezelvoer erg goed.

Vocht
Als het konijn te weinig drinkt dan kan het best zo vaak mogelijk een elektrolytische drank worden gegeven. Informatie over een elektrolytische oplossing staat hier te lezen

Sceptische dierenartsen...
Helaas staan veel dierenartsen nog sceptisch tegenover E.cuniculi als oorzaak van de kwaal. Sommige dierenartsen hebben zelfs nog nooit van E.cuniculi gehoord. Print daarom de benodigde informatie uit en neem deze mee naar de dierenarts, zodat de juiste medicatie en de juiste behandeling gegeven worden.

Lees meer over E.cuniculi op de site van dierenkliniek Wilhelminapark
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 04-08-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:40

Ik weet trouwens niet wat ik moet doen als het me veel geld gaat kosten. Heb namelijk maar een parttime baan waar ik net drie weken werk, en krijg einde deze maand mijn loon pas. Ik laat hem geen onnodig pijn lijden, maar wil er toch eigenlijk nog even niet over nadenken.

Andere konijn zit er wel relaxed bij moet ik zeggen. Ik vroeg me al lange tijd af of ik ze niet beter uit elkaar kon halen want het konijn dat nu bij de DA ligt is niet zo lief tegen de ander.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:42

Die beschrijving hierboven, als het goed is worden ze daar tegen geent of niet? Of ik ben in de war met iets anders.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:43

Ik heb het 2 keer mee gemaakt.

1 keer met een konijn bij mijn vriend thuis. Wij kwamen terug van vakantie en tijdens onze vakantie zou een buurvrouw voor de beesten zorgen (zijn ouders waren ook op vakantie). Toen we terug kwamen lag 1 van de nijnen heel stil, niets voor hem. Na even goed kijken bleek hij ook verlamd en waren inmiddels allemaal uitwerpselen vast komen te zitten (vraag me nog steeds af of er uberhaupt wel naar dat dier gekeken is...).
Waarschijnlijk ook een verkeerde sprong zij de DA, maar kan ook iets heel anders geweest zijn. Nijn knapte niet op en is ingeslapen.

Naderhand zelf een konijntje gekocht. Na een paar dagen kreeg hij wat diarree. Gelukkig was dat al redelijk vlot over, 2 dagen. Maar 1 dag daarna hoorden we een hele harde schreeuw terwijl hij gewoon lag te slapen in zijn huisje. Snel opengemaakt, beestje lag heel raar gestrekt en met ogen helemaal wijd open... Ook deze is ingeslapen. Had veel vocht in zijn buikje, ondanks dat hij wel had gegeten was het bijna alleen water. Misschien een krampje gehad en daardoor een vreemde beweging. Hij ging van helemaal stijf na een paar minuten naar helemaal slap.... Ook hem heb ik in laten slapen, hij kon helemaal niets meer... ;(

Hoop dat het met die van jou wel goed komt :(:)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:44

Hij had net wat diarree in de praktijk mogelijk van angst.

Daarbij nog over de beschrijving hierboven, konijn is niet onderkoeld of oververhit, konijnen hebben vandaag nog anderhalve fles water gedronken en vanmorgen hebben ze gegeten. Maar ik sluit niets uit natuurlijk.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:44

Als de da zegt dat het mogelijk wel weer goed komt, wil misschien je vader het wel betalen :)

Sterkte! :(:)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:45

enting is voor myxomatose en vhs

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:46

Hehe was het maar zo'n feest, dat zal hij niet doen. Hij zou dan eerder zijn nek omdraaien. Maar wat betreft de kosten komt het wel goed, wellicht kan ik bij hoge kosten een regeling treffen, ze had al gezegt dat we er wel uitkwamen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:52

Oke ik weet echt niet wat ik moet doen. Het is een hersenbloeding en ze hebben er een kuur voor die ik drie dagen moet herhalen. De kosten daarvan zijn best wel hoog en zij zegt dat ze niet kan inschatten of het zal helpen. Hij reageerd goed maar zijn pootjes doen het niet meer. Hij reageerd op het eten en eet ook graag, maar alleen als het voor zijn neus ligt want hij kan er niet heen lopen. Wat moet ik nou doen. Ze zegt dat ze niet veel konijnen ziet opknappen en als ik hem nu naar huis haal om die kuren te geven, heb je kans dat er als ik er even niet bij zit, maden en vliegen bij hem gaan zitten. En iedereen weet wel wat er dan gebeurd. Dit is moeilijk.

Mijn pa zegt laat hem inslapen. Maar ik weet het niet.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:54

Blegh, mijn pa maakt er nu grapjes over tegen mijn broertje..erg grappig vind ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:55

Als de kans groot is dat 'ie herstelt dan zou ik het doen, en 'm een paar dagen binnen zetten ipv buiten zodat 'ie geen last van vliegen ed heeft.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:57

Dat is het punt, DA zegt dat ze hem niet snel ziet opknappen.