Wat zouden jullie doen? (rat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Wat zouden jullie doen? (rat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:44

Hallo allemaal,

Mijn broertje heeft een paar weken terug een ratje gekocht.
Toen hij er mee thuis kwam ontsnapte het dier in de tuin, was nergens meer te vinden.
Hij heeft toen een nieuw ratje gekocht omdat we dachten hem nooit meer terug te vinden.

Mijn moeder zat gister op de bank in de woonkamer en toen zag ze iets binnen komen lopen.
Het was het ratje wat al een paar weken weg was!
Toen ze de deur dicht wilde doen renden hij weer snel naar buiten. Naar een bepaalde hoek waar hij volgens ons een holletje heeft gemaakt.

Vanochtend kreeg ik de schrik van mijn leven, ik wilde mijn oude schoenen pakken die in de meterkast staan om de paarden te gaan voeren en ik pak mijn schoenen, voel ik iets harigs ik kijk.. zie ik een wit met grijze rat en dat was hem dus weer :)
Ik ben direct zonder die oude schoenen naar buiten gegaan want ik schrok me een ongeluk.

Maar hij zit nu dus in huis.. hopelijk gaat hij weer naar de tuin, maar wat moet je hiermee?
Laten leven? De hond eet hem niet op want die weet dat hij ze niet mag pakken.
Eerst wilden we hem gewoon in de tuin laten en bijvoeren maar nu komt hij dus het huis in..
Hij is ook heel schuw, als je deze vangt kan die dan wel weer tam worden of is hij al te verwilderd?
Hij is dus nooit in handen geweest..

Ik ga zo mijn moeder eens bellen want die weet nog van niks :D

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:45

uhm bij de andere rat neerzetten? ratten hoor je niet alleen te houden

AaronYve

Re: Wat zouden jullie doen? (rat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:46

Die zit al samen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:48

als je hem weer in de tuin laat overleefd hij het dan wel?
zoja dan zou ik dat doen aangezien hij nu toch al verwilderd is...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:50

Opzich mag hij wel in de tuin blijven en we wilden voor de winter een holletje maken voor hem maar hij komt het huis in.. de deur staat nu vaak open nl. en omdat hij schuw is kan je hem niet oppakken

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:56

Misschien proberen te vangen in een kooi? Vervelend dat die zo schuw is!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:58

Maar zal die weer tam worden? Denk je dat die te plaatsen is bij die andere?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:00

Doe niet zo raar, met de vraag: laten leven?

Jullie hebben het gekocht en dan gaat het om een huisdier, probeer het te vangen en dan beetje laten bijkomen in een kooi.

Laat het onderzoeken door een dierenarts of het geen parasieten heeft en dan tam maken en huisdier laten worden.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:03

Probeer hem te vangen met een diervriendelijke rattenval. (deze val valt dicht achter de rat als hij het eten in de val probeerd te eten) Dan kan je hem misschien eerst appart houden in een andere kooi i.v.m. ziektes voor je andere ratten. Dan kan je meteen zien of hij rustig blijft en weer tam is te maken. Wanneer je hem buiten laat gaat hij vrijwel zeker dood in de winter. Want onze tamme ratten zijn niet op kou gefokt.

Als dat goed gaat kan je hem terug zetten bij die andere. Meestal zijn als ze eenmaal tam zijn niet binnen een paar weken helemaal verwilderd

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:07

Ragdollcat schreef:
Doe niet zo raar, met de vraag: laten leven?

Jullie hebben het gekocht en dan gaat het om een huisdier, probeer het te vangen en dan beetje laten bijkomen in een kooi.

Laat het onderzoeken door een dierenarts of het geen parasieten heeft en dan tam maken en huisdier laten worden.

Sorry maar die jij niet zo raar. Ik wil helemaal geen rat MIJN BROERTJE!!! heeft hem gekocht.
Mijn moeder hoeft hem ook niet maar heeft er nu niks op tegen omdat hij er al is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:09

Orangiste schreef:
Probeer hem te vangen met een diervriendelijke rattenval. (deze val valt dicht achter de rat als hij het eten in de val probeerd te eten) Dan kan je hem misschien eerst appart houden in een andere kooi i.v.m. ziektes voor je andere ratten. Dan kan je meteen zien of hij rustig blijft en weer tam is te maken. Wanneer je hem buiten laat gaat hij vrijwel zeker dood in de winter. Want onze tamme ratten zijn niet op kou gefokt.

Als dat goed gaat kan je hem terug zetten bij die andere. Meestal zijn als ze eenmaal tam zijn niet binnen een paar weken helemaal verwilderd

Dat is idd een goede optie. Maar hij is wel nog niet tam geweest..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:10

Nu is deze rat de dupe, nieuwe ratten gekocht en mag deze dood/opgeruimd worden.

Je moeder is verstandig, maar je overdrijft beetje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:12

Ik vind dat jij overdrijft.
Beestje is niet de dupe zit lekker van zijn vrijheid te genieten maar ik ga niet in een huis wonen waar een rat vrij rondloopt en als hij niet tam te krijgen is dan gaat ie maar weg!
Waarheid kan hard zijn wen eraan.
Idd maargoed als je er zo'n medelijden mee hebt, kom hem vangen aub!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:14

dat het ratje binnen komt zecht al genoeg over het feit verwilderd..
als het ratje verwilderd was kwam hij niet binnen :)
er zit niets anders op dan hem vngen, onderzoeken en bij de andere ratjes neer zetten..

en laten leven,, natuurlijk laat je hem leven,, as jij ontsnapt mep ik je toch ook niet dood ?
anders breng je hem hier maar heen vindt dit een beetje mal..

bel je broertje op dat ie hem als de wiedeweer komt vangen :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:15

Eeeuhm, een verwilderde rat in je tuin/huis/schuur is ook geen pretje. Helemaal niet als ie verliefd wordt op een wilde rat...
Zsm vangen en bij de andere ratten in de kooi zetten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:16

Nee jij overdrijft, je gaat gillen en naar buiten rennen, om een klein huisdiertje???

En je wilt m dood, je broer en Moe niet.

Geef maar aan mij, ik vind ratten gaaf.

Ik kom m gerust halen.

Is misschien niet meer helemaal tam te krijgen, maar je kan er wel vriendjes mee worden, want bij wilde ratten en of muizen lukt het wel dus bij deze zeker wel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-07-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:17

Grobegni schreef:
Eeeuhm, een verwilderde rat in je tuin/huis/schuur is ook geen pretje. Helemaal niet als ie verliefd wordt op een wilde rat...
Zsm vangen en bij de andere ratten in de kooi zetten!

dan heb je er ipv 1, 20 in je schoenenkast haha :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:18

Haha nee bedankt :D
Nou net mijn moeder aan de tel. gehad, ze gaat hem vangen en hij wordt dan in een ander kooitje gezet en mijn broertje moet hem tam amken van haar. Hopelijk kan die dan samen met de andere ratten.

Als ik ontsnapt van mij mag je meppen, mep wel terug :P
Nee maar ik bedoel het is gewoon niet fijn en als er niks ander opzit moet ie weg klaar. En als mensen hier dat zielig vinden komen ze hem maar zelf vangen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:20

nou stuur me dan maar een pb want dat vindt ik zielig :(:)
is het een man of een vrouw ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:20

Ragdollcat schreef:
Nee jij overdrijft, je gaat gillen en naar buiten rennen, om een klein huisdiertje???

En je wilt m dood, je broer en Moe niet.

Geef maar aan mij, ik vind ratten gaaf.

Ik kom m gerust halen.

Is misschien niet meer helemaal tam te krijgen, maar je kan er wel vriendjes mee worden, want bij wilde ratten en of muizen lukt het wel dus bij deze zeker wel.

Ga je ergens anders vervelen, je weet het ook wel leuk te zeggen allemaal. Niet dus!
Ik heb niks met ratten ( wilde ook niet dat hij er een kocht) en ben er bang voor.
Ga je maar anders bezig houden in het topic over spinnen ofzo, die zijn daar ook bang voor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:21

Tat_jana schreef:
nou stuur me dan maar een pb want dat vindt ik zielig :(:)
is het een man of een vrouw ?

Geen idee. maar mijn moeder gaat hem vangen. Is dus opgelost
Mocht het niet lukken dan krijgen jij en ragdoll een pm ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:25

Ja als je broer graag een huisdier wil, en jij niet, moet hij zich dan aan jou aanpassen? laat hem toch van zijn hobby genieten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:26

Als je broertje het niet goed oplost, dan is het de verantwoordelijkheid van je moeder. Dus vangen en herplaatsen. Gewoon los laten lopen en buiten laten vind ik werkelijk geen optie. Dat de rat naar buiten is ontsnapt, is ook jouw broertje (en dus jouw moeders) verantwoordelijkheid.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:28

Als je samenwoont dan moet iedereen zich aan elkaar aanpassen. Als jij bijv. bang bent voor slangen en je broertje of zusje een slang in huis neemt ben jij dan blij?
En ze zijn er nu, die ander wordt op dit moment gevangen
Maar ik hou er niet van als ze los lopen

Xono, mijn moeder is op dit moment de rat aan het vangen, wel even lezen aub!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:32

Je doet net alsof het een volledig wilde rat is! Terwijl je broer em gekocht had?? Dan is ie dus wel degelijk tam! Schuw is heel wat anders dan wild!
Ik heb ook een ratje gehad die wat schuw was en liever niet in handen was. Nou prima schat, dan toch niet? Die was heel happy in zn giga kooi met vriendjes! Elke dag kwamen ze los (over de bank e.d.) maar deze dame vond haar kooi toch fijner en kwam er echt nooit uit. Tam was ze wel degelijk, kon haar prima oppakken, eten geven e.d. Alleen wat schuw!
Zoals iemand al zei, het feit dat dit dier binnen komt zegt al genoeg, dit is wel degelijk een tamme rat hoor. Sowieso verkoopt een winkel geen wilde ratten, zou mooi zijn zeg!

Dat je er bang voor bent, ok niks mis mee, iedereen is wel ergens bang voor. Maar dat het dier daarom maar dood moet vind ik wel erg drastisch... je concludeert nu dat hij te wild is en niet tam te krijgen is.... Aan de hand van wat? Dat hij nu bang is in de grote boze wereld die hij nog niet kent? Jullie niet vertrouwt omdat hij jullie niet goed kent?
Bang zijn ok, maar blijf aub wel nadenken! Gelukkig wordt hij nu wel gevangen! Tam maken zal niet nodig zijn, dat is ie al ;) Hanteerbaarder en minder schuw maken kan wel nodig zijn maar das wat anders. Wens je broertje en moeder maar succes, hopelijk lukt het!