Bloed aan het pootje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lailaa

Bloed aan het pootje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:07

Ik wil absoluut geen topic van ; NU naar dierenarts of wat je allemaal leest in andere topics. Ik wil gewoon samen met mijn moeder tips! :o

Ik ben alleen thuis met mijn moeder, mijn zus is net weg en mijn vader werkt 'savonds.

We hadden de achter deur open en we hoorden 2 katten krijsen, ik wist het zeker; Dit is mijn kat!
Ik die kant op gelopen en inderdaad het was mijn kat.
Ik kon haar makkelijk optillen en heb er meegenomen naar binnen.
Haar onderzocht maar konden zo snel niets vinden.
Totdat ze ff bij mijn moeder op schoot zat en mn moeder heeft een witte broek aan en daar zaten 2 druppeltjes bloed.
Ik snel kijken en inderdaad bij haar rechtpootje zit bloed.
Mn moeder zei eerst; Is haar nagel er niet uit.
maar dat is niet het geval, toen mijn zus er bij geroepen (die werkt nu als dierenassisten bij de dierenarts)
En zij zegt dat er een winkelhaakje naast haar nagel zit, die ze vermoedelijk heeft opgelopen met het vechten.
Want waar het is gebeurt is bij iemand in de tuin en daar steekt een soort van spijker achtig iets uit de grond, dat ze daar achter is blijven haken.

Het bloed niet hevig, het stopt ook iedere x.
We hebben het al ontsmet, en ze loopt niet mank ofzo.
Ze lijkt er verder niet echt last van te hebben, ze slaapt nu wel gewoon.
En ze likt het wel goed schoon.
Maar toch lijkt het alsof het een beetje dik is.
En mijn zus is nu bij haar vriend.

Maar heeft iemand een tip?
Nu naar de dierenarts? Of morgenvroeg kijken hoe het er uit ziet en dan alsnog naar de dierenarts te gaan?

En nogmaals ik wil echt niet zon topic net als al die anderen, mijn moeder en ik willen alleen tips. :o

CM_

Re: Bloed aan het pootje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:09

Ik zou even tot morgen wachten.

Een kat kan vaak erg goed haar verwondingen zelf verzorgen.

Maar wel even goed in de gaten houden vannacht, een roestige spijker kan voor bloedvergiftiging zorgen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:11

Ja wij zaten er ook aan te denken om tot morgen te wachten. En ik heb mn wekker ook gezet zodat ik vanacht kan kijken.
Bedankt voor de tip!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:12

Klinkt niet zo ernstig, ik zou ook even wachten
Succes ermee :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:14

Even aankijken inderdaad.
Klinkt niet ernstig. Even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken of dat er een nageltje in gaat groeien oid.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:17

gewoon anders morgen even langs gaan dan kan het eventueel gehecht worden als dat nodig is, het is verder geen spoed dus nu bellen lijkt me niet noodzakelijk

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:17

Oke dankjewel!
Ze lijkt er tot nu toe niet echt las van de hebben, ze ligt nu in de grote hondenmand en ik ging net bij haar zitten en ze ging me kopjes geven, maar ik mag niet aan haar pootje zitten.

Kunnen we er voor de nacht bijvoorbeeld er een verbandje om heen doen ofzo?
tegen de bacterien en haren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:19

open laten
verbandje trekt ze r toch vanaf

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:20

Ik zou er persoonlijk niets omheen doen, een kat verzorgt kleine wondjes heel goed zelf door het schoon te likken. Het schijnt zelfs heel goed te zijn als ze dat bij jou wondje ook doen, maar ik heb dat zelf liever niet :+

Dus even wachten tot morgen, is het dan nog dik etc, dan ff DA bellen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:25

Ja we hebben het ook een beetje schoongemaakt met een papiertje en heel klein beetje water en toen ging ze het ook schoon likken. :) Maar zo als ik kan zien is het nog best diep, en het lijkt wel steeds dikker te worden. Vannacht maar ff in de gaten houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:38

Ja mocht ze naast een dik pootje ook koorts krijgen dan moet je de dierenarts even bellen.

Als het alleen dik word kun je wel wachten tot morgenochtend.
Maar koorts erbij is alarmerend.

Dierenarts zal dan morgen wat antibiotica en pijnstilling geven.

Maar met een beetje geluk likt ze m zelf nog goed schoon vannacht en als het bloed is dat alleen maar goed omdat het dan schoon word.

Misschien beter om morgen ook maar meteen die spijker weg te laten halen in die tuin?

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:54

Ik heb mn wekker om 3 uur en dan om 6 uur gezet om haar in de gaten te houden, mn ouder gaan er om half 8 uit dus die kijken dan.

Maar moet zon wond niet worden gehecht of gelijmd? Want het is best een diepe en brede wond.

Ik ben er al vaker geweest om over die spijker te praten, omdat mijn kat nu niet de enige kat is. Maar ze doen er niets aan omdat ze katten haten, omdat ze altijd bij hun in de tuin poepen. :(
Als een kat in de tuin lopen, spuiten ze die meestal ook nat met de tuinslang.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:09

Ze is verder wel geent voor tetanus? Ik denk dat het verder wel meevalt, vanwege de plaats heb je kans dat het wat moeilijker dicht gaat. Wel goed in de gaten houden wat betreft dikke poot en koorts. Ik zou het morgen nog eens ontsmetten en dan verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:40

Ik zou wel morgen even kijken of het niet dik wordt en stinkt. Die kans is namelijk erg heel erg groot.
Ik heb dit jaren geleden met een kater van mij gehad, bestond er nog geen internet.
Ik dacht dat het wel even kon, maar na een paar dagen begon het te ruiken en snel naar de DA gegaan (Was niet eens dik) en we waren net op tijd, als ik een dag langer had gewacht had zijn poot geamputeerd moeten worden.
Maw, je kan niet voorzichtig genoeg zijn!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 04:50

Ik zou me eerlijk gezegd niet teveel zorgen maken. Eentje van ons had na een flinke vechtpartij met een brutale buurkat annex insluiper een aardige onsteking opgelopen, maar de dierenarts zei alleen maar dat we het gewoon moesten ontsmetten met betadine (omdat de wond op een plek zat waar hij zelf niet bij kon, in z'n nek) en verder met rust laten. Is helemaal goedgekomen, zit niet eens een litteken.

Mijn dierenarts zei dat katten prima in staat zijn hun eigen wonden te verzorgen en dat ingrijpen zelden nodig is bij een verder gezonde kat.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:28

Bedankt voor de tips allemaal!

Ja, ze is geent tegen tentanus.
Maar ze heeft nu kattenbakkorrels in de wond zitten, ik weet niet wat je daaraan moet doen?

Verder heeft ze geen koorts maar de poot is wel dik.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:42

Ik zou dan toch even langs de DA gaan, als je zegt dat er allerlei vuil in gaat zitten.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:56

Ik heb zover het lukte, een foto proberen te maken. Zodat jullie beetje een beeld hebben. Je ziet de kattenbakkorrel wel goed zitten..

Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:09

Ik vind m niet eng dik ofzo.

Maar voor je eigen gemoedsrust zou ik in elk geval de assistente even laten kijken of evt schoon laten maken.

Je vergeeft het jezelf nooit als je dalijk telaat naar de dierenarts bent gegaan.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:13

Er zit ook een bultje boven/onder de wond, die krijg ik ook niet op de foto.

Nee klopt, zou ik mezelf ook inderdaad nooit vergeven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:15

Ik zou me echt geen zorgen maken. Ook al is dat moeilijk. Even de poot uitspoelen, zorgen dat de korrels uit het pootje is en binnen houden om te voorkomen dat ze in allerlei vuil gaat gaat lopen. Mijn kat heeft wel eens ergere wondjes gehad van het vechten en na een ontsmettingsbehandeling geneest het allemaal vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:16

Zou maar even naar de DA gaan als ik jou was als er nu al zichtbaar vuil in zit, het is wel dr pootje.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:20

We zijn nog niet naar de dierenarts gegaan omdat ze de poot zelf goed schoonlikt. We hebben de korrels eruit gespoeld maar er lijkt al wel een korstje op de wond te zitten..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:28

Gaat vast helemaal goed komen, sterkte ermee!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:38

Lailaa schreef:
Ja, ze is geent tegen tentanus.

Dat is heeeeel bijzonder aangezien er geen tetanusvaccin geregistreerd is voor katten en het antiserum absoluut niet aan katten gegeven mag worden....

Anyway.

Ik zou het voor nu even goed in de gaten houden en de dierenarts er morgen even naar laten kijken. Klinkt niet heel heftig.