Kat mager en continue krols, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikolletje

Kat mager en continue krols, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:36

Onze sammie is erg mager, en continue krols.
Nou heb ik al wel geprobeerd om blik voer te geven, dit krijgt ze normaal dus niet, maar nou verrekt ze het om dat op te eten. Ze eet alleen de gelei er een beetje tussenuit en de rest (vlees dus) laat ze liggen.

Wat kan ik doen om haar wat dikker te krijgen?
Nou weet ik dat veel mensen zullen roepen: Laten sterilliseren, maar dit is geen optie. Het is een britse korthaar en willen op den duur een nestje met haar fokken. Hierna willen we haar eventueel wel laten sterilliseren als het zeker is dat we er niet nog een nestje mee willen fokken. Hier is goed over nagedacht, daar ook liever geen commentaar op.

Ik heb haar op dit moment aan de pil gezet, maar nou weet ik ook dat daar een heleboel tegenstanders van zijn.
Vinden jullie dat ik haar in dit geval wel aan de pil moet laten of hebben jullie andere ideeen?

Oh ja, ze is gewoon regelmatig ontwormt, en in haar ontlasting vind ik ook geen wormen terug.
Ook is het zo wat ze op eet komt er ook gewoon weer uit.
De bak ligt echt binnen no time helemaal vol, snelle stofwisseling zeg maar :P

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:45

Hoi,

Door dat je poes steeds krols is zijn haar hormonen dus ook constant in de war. De energie die in het voer zit zet ze direct om in 'voortplantings energie'. Ze probeert haar lichaam zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een kater maar dit kost zoveel energie dat ze afvalt. Je kunt haar dus enorm veel eten geven maar aankomen kan niet of nauwelijks. Wat de pil betreft dat is je eigen keuze en daar heeft verder niemand iets over te zeggen vind ik.

Probeer Sammie met Philadelphia kaas (heb je ook van het huismerk van AH) wat bij te staan. Het is lekker vet maar het lactosegehalte is zeer laag waardoor de poes niet aan de diarree gaat en het gewoon kan eten.

Verder zou ik zeggen z.s.m. laten dekken en daarna stereliseren.

Succes!
ps. Wat zegt je dierenarts trouwens?

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:52

DA heb ik er nog niet bij gehad, wel de fokker van onze sammie.
Zij zegt hetzelfde als jou. Alleen de Philadelphia kaas heeft ze neit genoemd. Bedoel je hier trouwens gewoon de roomkaas van of echte kaas?

Sammie is verder ook nog levendig genoeg, dus vandaar nog niet een bezoek aan DA gebracht, tevens omdat sammie wat slechte ervaring hier heeft gehad en ik haar dit liever bespaar.
Mocht het nodig zijn om toch naar DA te gaan aarzel ik ook geen moment en wordt alles zo ingeladen.

Ikima

Re: Kat mager en continue krols, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:55

Waarom laat je haar niet steriliseren? Een van mijn katten werd ook steeds vaker krols en werd ook mager, toen ik besloot om haar te laten steriliseren op 2-jarige leeftijd bleek ze ook een flinke cyste in de baarmoeder te hebben.
Een bezoekje aan de dierenarts zou voor deze kat ook wel nuttig zijn.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:56

De roomkaas. Klinkt gek maar het werkt goed. Heb ik op aanraden van mijn dierenarts gebruikt voor mijn poes die niet lekker herstelde van een operatie.

Tsja krolsheid is een soort van topsport he... Kijk maar naar wat wielrenners bijvoorbeeld aan voedsel in hun lichamen pompen en dik worden ze niet ;) ik weet dat dat niets met hormonen te maken heeft
Laatst bijgewerkt door Flowerbomb op 23-07-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:57

nikolletje schreef:
Onze sammie is erg mager, en continue krols.
Nou heb ik al wel geprobeerd om blik voer te geven, dit krijgt ze normaal dus niet, maar nou verrekt ze het om dat op te eten. Ze eet alleen de gelei er een beetje tussenuit en de rest (vlees dus) laat ze liggen.

Wat kan ik doen om haar wat dikker te krijgen?
Nou weet ik dat veel mensen zullen roepen: Laten sterilliseren, maar dit is geen optie. Het is een britse korthaar en willen op den duur een nestje met haar fokken. Hierna willen we haar eventueel wel laten sterilliseren als het zeker is dat we er niet nog een nestje mee willen fokken. Hier is goed over nagedacht, daar ook liever geen commentaar op.

Ik heb haar op dit moment aan de pil gezet, maar nou weet ik ook dat daar een heleboel tegenstanders van zijn.
Vinden jullie dat ik haar in dit geval wel aan de pil moet laten of hebben jullie andere ideeen?

Oh ja, ze is gewoon regelmatig ontwormt, en in haar ontlasting vind ik ook geen wormen terug.
Ook is het zo wat ze op eet komt er ook gewoon weer uit.
De bak ligt echt binnen no time helemaal vol, snelle stofwisseling zeg maar :P

Dat van het eten van blikvoer is herkenbaar, doet mijn BK ook. Mijn andere poes is daar blij mee, die eet dan de vleesjes op.

Maar goed, ontopic. Je kunt je in dit geval afvragen of Sammie wel zo geschikt is om mee te fokken. Wanneer zou je haar ev willen laten dekken? Is ze nog erg jong?

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:03

Ikima: Het zou fijn zijn als je alles even goed door zou lezen, sterilliseren is op dit moment geen optie omdat we willen fokken. Mocht het zo zijn dat we niet gaan fokken laten we haar sterilliseren.

Abeltje77: Het was de bedoeling om haar nu te laten dekken, maar omdat ze zo mager is hier toch nog maar even van af te zien, lijkt ons niet echt eerlijk naar poes en eventuele kittens.

Sammie is nou goed 1,5 jaar en volgens de fokker is dit wel een ideale leeftijd om te beginnen met het 1e nestje.

Moet erbij zeggen dat ze altijd al vrij mager is geweest, ook heel erg beweeglijk. En ze is wel geschikt om mee te fokken, alleen denk ik dat idd die krolsheid haar gewoon opbreekt.
Zoals al gezegd is dat ze alle energie daar aan verspilt.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:05

Hoe oud is je kat nu? Ik zou persoonlijk ook niet te lang wachten met een nestje mocht je die persé willen, mits ze eraan toe is uiteraard.

Je weet vast wel de risico's van de pil en daarom zou ik haar daar niet te lang op houden. Mocht ze daarna nog steeds veel en heftig krols zijn dan vind ik toch dat je beter naar het welzijn van je katje kan kijken en haar laten castreren, houd je een nakomeling aan van haar? Dan kan je daar toch weer in de toeomst mee verder?

Ik heb een poes gehad die ook al snel heftig en veel krols was, zij heeft dankzij de pil een baarmoederontsteking gehad. Dankzij de dierenarts is dat gelukkig nog goed gekomen en die adviseerde mij ondanks dat ze nog net geen jaar was toch te laten dekken. Zij was daar duidelijk al wel aan toe en sterk en groot genoeg voor. Maar dat is dus echt per kat verschillend.

Wat voer je momenteel?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:07

Ik zie je antwoorden al in je vorige post staan. Ik zou toch een dierenarts advies vragen als ik jou was. En toch niet te lang wachten om haar te laten dekken. 1,5 jaar is idd een mooie leeftijd!
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 23-07-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:07

Hoe oud is ze?

Een fokker zal in zo'n geval kiezen...Is het het wel waard haar zo lang (afhankelijk van haar
leeftijd) krols te laten worden. De poes moet de zwangerschap nl ook aan kunnen.
Is ze bijna een jaar (en kittenaf) zou je haar kunnen laten dekken. Is ze 9 mnd moet je
nadenken hoe belangrijk dat nestje is. De poes lijd er heel erg onder wat erg ongezond is.
Bovendien kan veel krols worden maar ook de pil, Baarmoederontstekingen veroorzaken.

Is ze jong en veel krols, zal een fokker de poes laten castreren. Hoe jammer ook, haar
gezondheid mag er niet onder lijden.

Zie net dat er al meer reactie zijn...

Als ze ondanks veel eten niet aankomt lijkt het me niet handig nog langer te wachten. De
kans dat het beter wordt is zeer klein zolang ze krols blijft worden.
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 23-07-09 12:09, in het totaal 3 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:08

De pil brengt idd een groot risico met zich mee.

Hoe oud is de poes nu?
Als ze 1,5 a 2 is zou ik overwegen nu een nestje te nemen.
Niet eerder dan 1,5 in elk geval.

Die krolsheid is een aanslag op de gezondheid.

Wil je nog minimaal een jaar wachten, dan raad ik Suprelorin aan, een natuurlijk implantaat wat de kat 13 maanden steriel maakt.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:10

Ze is 1,5 jaar, dus dekken zou geen probleem zijn (als ze wat zwaarder is)
Of we een kitten gaan houden is nog niet bekend, eerst maar eens kijken of we zover komen en hoeveel er dan uit gaan komen.

Op dit moment voer ik brokjes van Carocat. Fokker voert dit zelf ook altijd, maar ik sta open voor elke suggestie (helaas heb ik dan nog zon 10 kilo staan van Carocat).

Crossmonster: We willen niet zo lang meer wachten, dus vandaar ook de pil. 13 maanden duurt ons te lang, misschien wel een goede optie mochten we na het nestje nog niet weten wat we gaan doen, nog een nestje of laten helpen is dat misschien wel de oplossing zodat we gewoon goed kunnen beslissen wat we willen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:11

Ik zou ander voer verkiezen, Carocat is geen premiumvoer...

Ik ken maar weinig fokkers die B merken voeren, zeker bij raskatten zie je goedkoop voer in de gezondheid terug...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:13

nikolletje schreef:
Ikima: Het zou fijn zijn als je alles even goed door zou lezen, sterilliseren is op dit moment geen optie omdat we willen fokken. Mocht het zo zijn dat we niet gaan fokken laten we haar sterilliseren.

Abeltje77: Het was de bedoeling om haar nu te laten dekken, maar omdat ze zo mager is hier toch nog maar even van af te zien, lijkt ons niet echt eerlijk naar poes en eventuele kittens.

Sammie is nou goed 1,5 jaar en volgens de fokker is dit wel een ideale leeftijd om te beginnen met het 1e nestje.

Moet erbij zeggen dat ze altijd al vrij mager is geweest, ook heel erg beweeglijk. En ze is wel geschikt om mee te fokken, alleen denk ik dat idd die krolsheid haar gewoon opbreekt.
Zoals al gezegd is dat ze alle energie daar aan verspilt.

Neem mij vooral niet kwalijk dat ik het niet gelezen heb over het fokken, niet iedereen is perfect.
Mijn DA heeft mij destijds gezegd dat die cyste er mede de oorzaak van was dat ze zo vaak krols was en mager werd, het was alleen maar een tip hoor. Als er zoiets zit dan moet het behandeld worden fok of geen fok.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:13

Het constant krols zijn kan veroorzaakt worden door een cyste op haar eierstok. Deze cystes zijn over het algemeen niet kwaadaardig, maar kunnen klachten zoals constant krols zijn opleveren. Bij mensen kunnen zo'n cystes ook buikpijn veroorzaken. Het niet eten van jou kat kan een gevolg zijn van het 'teveel aan knappe katers denken' ;) , maar wellicht heeft ze ook buikpijn van die cyste?
Het probleem van een goedaardige cyste is dat ze groeit. Ze kán zelfs knappen en dan komt de inhoud van die cyste in haar buik; en dát is dan weer wél een probleem.

Ik weet niet of de pil een gunstige invloed uitoefent op een cyste (cyste verminderd/verschrompeld); misschien kun je daar je DA eens naar vragen? Dan zou je ook meteen even kunnen vragen of een cyste per echo aan te tonen is en hoe groot de kans is dat een poes met cystes op haar eierstokken drachtig wordt.
Het probleem van langdurig pilgebruik is de kans op baarmoederontsteking én een verhoogde kans op mammatumoren.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:16

Informeer wel goed naar het Suprelorin staafje. Er is nog weinig bekend over het
gebruik bij poezen.

Klinkt raar, misschien is het een idee haar nu al op kittenbrokjes te zetten? Dat geven
de meeste fokkers hun poes tijdens de zangerschap. Wel van goede kwaliteit natuurlijk.
Het is maar een gedachte. Natuurlijk kun je ook carnibest proberen mits ze dat wil eten.

Ik heb altijd begrepen dat in iedere geval de lam versie van Carocat een premiumvoer is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:18

Carocat is naar mijn weten absoluut geen premiumvoer.

helaas zijn er maar weinig premium merken voor katten ...
En daaronder zit een gapend gat, met daaronder de toch al een stuk minder van kwaliteit-merken.

Mijn dierenarts heeft helaas ook nog weinig ervaring met Suprelorin, maar google maar eens , een hoop cattery's hebben dit al wel. En tot nu toe allemaal positief.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:21

Bij di cyste op haar eierstokken (even vooropgenomen dat het dat zou moeten zijn dan) had ze daar niet al langer last van moeten hebben?
Is dit niet gewoon 'puberteit' bij haar?

En ik heb ook gehoord dat carocat idd goed voer is. DA heeft het me ook aangeraden. Maar crossmonster wat raad jij me dan voor voer aan? Ben bereid om op dit moment alles te proberen :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:24

Mijn persoonlijke mening is dat je helemaal niet zou moeten fokken omdat er al veel te veel katten zijn. Heb hier al 10 opvangers lopen!
Jaja, ik weet dat je dit niet wilt horen maar het zijn wel de feiten.

Is het je ook bekend dat door steeds krols te worden/te zijn ze een baarmoerderontsteking kan ontwikkelen? En dan ben je nog veel verder van huis.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:25

Over de suprelorin...Er zijn veel fokkers die hun kater het staafje geven. Helaas zijn
er onder deze fokkers ook al oeps nestjes geboren omdat erg onvoorspelbaar is hoe
lang de staafjes werken. Er zijn er idd een paar die er ook 1 bij hun poes hebben laten
zetten maar hebben daar nog geen resultaten van. Ze weten nog niet of de poes
daarna nog wel gewoon vruchtbaar wordt. Als je dat niet erg vind, gewoon doen.

Helaas is het erg onduidelijk wat nou wel en niet echt premium is. Er zijn ook voeders
die alom bekend zijn en beschouwd worden als premium voer met maar 4% vlees.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:31

Fokken doen we wel bewust ranna, mocht het zo zijn dat we de kittens niet kunnen verkopen, dan is het niet anders maar dan blijven ze gewoon hier.
Ervaring met britse korthaar is dat ik met bijna 100% zekerheid kan zeggen dat deze wel verkoopbaar zijn. Als ik even rondkijk op sites waar er 300 te koop staan, zijn alle kittens al gereserveerd, dus dat is het probleem niet.
Het is ook niet zo dat het een fokfabriek moet gaan worden. 1 of 2 nestjes, en dan is het ook gewoon klaar.

Neem trouwens aan met een baarmoederonsteking dat de poes wel lusteloos gaat worden, en dat is nu nog helemaal niet van toepassing.

Chichiba die suprelorin gaf crossmonster alleen maar aan als eventueel alternatief. Voor ons is het op dit moment nog niet van toepassing om daar verdere informatie voor te gaan zoeken, omdat dit toch niet is wat we willen.
Misschien dat we het na dit nestje kunnen gaan doen, mocht het zo zijn dat ze dan toch niet meer vruchtbaar is, tja dan blijft het bij dit ene nestje (als dat er al komt) en zijn de mensen ook weer blij die niet vinden dat er nog gefokt moet worden.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:32

Trouwens heb haar net gewogen, ze is al met al toch nog 2.5 kilo, maar zo ziet ze er niet uit, is al weer meer dan ik had verwacht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:34

Toch is 2,5 kilo erg weinig voor een 2,5 jarige hoor.

Ben je er al eens mee naar show geweest?

Als je fokt moet je het goed doen is mijn mening,en dan fok je met katten die goed in het ras staan en met een goed passende partner..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:36

Ik snap dat het nu niet aan de orde is...Wilde alleen wel even duidelijk maken hoe
het er nu voor staat met de suprelorin. Voordat mensen misschien gaan denken dat
het dé oplossing is. Daar lijkt het op...maar is nog niet genoeg info over.

Blij te horen dat het gewicht je meevalt. Ik heb ook een Britje gehad. Echt een klein
poesje van net geen 3 kilo. Ik vind 2,5 kilo dus ook erg weinig.
Ik hoop dat het snel beter gaat met haar en dat ze toch een gezond nestje op de wereld
kan zetten.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:38

nikolletje schreef:
Bij di cyste op haar eierstokken (even vooropgenomen dat het dat zou moeten zijn dan) had ze daar niet al langer last van moeten hebben?
Is dit niet gewoon 'puberteit' bij haar?

Cystes ontwikkelen zich onder invloed van hormonen; ze zijn er niet vanaf de geboorte. ;) Als zo'n cyste zich pasgeleden ontwikkeld heeft bij jouw kat, levert ze dus ook nu pas problemen op.
Natuurlijk is het niet zeker dat de problemen veroorzaakt worden door een cyste, maar het is goed dat je weet van het bestaan ervan en dat je die mogelijkheid in je achterhoofd houdt. Een telefoonje naar je DA om inlichtingen te winnen hieromtrent kan zeker geen kwaad.