aggressie in bloed bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zij

aggressie in bloed bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:51

n.a.v. dit topic vraag ik mij af hoe jullie er precies over denken..

Er wordt in dat topic namelijk gereageerd dat de puppies vast de agressie van de ouders geërfd hebben. Ik denk eerder dat de puppies de zelfde `opvoeding` en levensomstandigheden krijgen als de ouders, en daardoor mss hetzelfde worden.
Een hond is een hond, en (welk ras dan ook) van nature hebben ze een bepaald gedrag. Ze worden geboren met een karakter, maar dit is toch vooral te vormen door de opvoeding en omstandigheden waarind die opvoeding en opgroeiing plaats vindt?

chocobroodje

Re: aggressie in bloed bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:55

Maar de ras kenmerken zitten ook in een pup, de een is nerveus (hazewind) de andere geschikt voor werk (collies) en deze honden zijn over het algemeen vechthonden, gemaakt om te pakken en te scheuren. De eerste 8 weken zitten ze bij mams, en hoe braaf is mams dat is een grote vraag. Dit in combinatie met geen of geen goede opvoeding leidt tot zeer gevaarlijke honden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:01

Ik denk dat het in bepaalde mate wel erfelijk is, maar dat de manier waarop je je hond opvoedt, uiteraard van invloed is.

Wij hebben een Landseer gehad, vader van onze hond moest met 3 man vastgehouden worden op een hondenshow, was zo vals als een debiel en op onze hond na, zijn alle andere pups uit het nest uiteindelijk afgemaakt ivm agressie. Onze hond was een schijterd := :))

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:02

Natuurlijk heeft elk ras bepaalde kenmerken, daar is door de mensheid soms wel eeuwenlang op geselecteerd.
Juist daarom zijn er zoveel verschillende groepen honden met allemaal hun eigen kenmerken.
Je kunt op je kop gaan staan maar normaal gesproken krijg je de jachtpassie bij een jachthond er niet uit, de wil om te rennen bij een windhond ook niet en bij de grotere jongens die men maar al te vaak vechthonden noemt, komt een sterk karakter om de hoek kijken.
Bij pups heb je dus te maken met een deel erfelijkheid en een deel milieu (de opvoeding). Dat milieu bepaalt heel veel, je weet alleen met een rashond van tevoren voor wat voor eigenschappen je gekozen hebt dus zul je daar rekening mee moeten houden als verantwoordelijk eigenaar.
Ik kan mijn pups supersociaal opvoeden; feit blijft dat vooral de reuen dominant kunnen zijn naar sexegenoten en daar kan ik met de beste wil van de wereld weinig aan veranderen. Voorlichting en begeleiding bij eigenaren is 1; het zelf verantwoordelijk omgaan met je hond is 2.
Het is alleen jammer dat je altijd mensen blijft houden die de hond als verlengstuk van hun ego zien en zeker de pittbull-achtigen zijn daar helaas vaak de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:24

Weet wel zeker dat het in de genen zit maar net wat Xono zegt;

XoNo schreef:
Ik denk dat het in bepaalde mate wel erfelijk is, maar dat de manier waarop je je hond opvoedt, uiteraard van invloed is.

Dat dit wel degelijk van invloed is. Maar je er wel altijd allert op moet zijn.
Elk ras heeft zijn karakteristieke trekjes zo is de beatle bv erg snel afgeleid en gaat liever zijn eigen gang dan luisteren naar het baasje (Noem maar even een voorbeeld) dus je je bewust hier van moet zijn als je hem opvoed.
Ik lees iets teveel verhalen als die in het voorbeeld worden genoemd, dus ja ik ben gewoon heel eerlijk hierin ik heb het niet zo op die honden, ik loop er met een boog omheen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:26

Er zit zeker een erfelijke factor bij.

Neem bv de mechelaar, daar heb je de gewone of showlijnen en de werklijnen. Honden die uit de werklijnen komen zijn niet geschikt als gezellig huisdier bij mensen die geen ervaring hebben met werkhonden. De honden uit de showlijnen hebben ook nog wel dat typisch scherpe van een mechelaar maar kunnen al makkelijker gewoon als huishond dienen.

Op karakter kan geselecteerd worden in fokprogramma's en bv aggressiviteit kan dus weldegelijk in de lijnen zitten. Die honden zijn daarom nog niet per definitie aggressief maar worden het wel makkelijker dan andere honden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:34

Het is ook erfelijk maar ligt ook aan de opvoeding.
Mijn oom die jaren honden heeft gehad heeft laatst zijn rottweiler moeten laten inslapen omdat die hem tot in het bot had gebeten.
De hond kwam uit oekraiëne en was al jong uit het nest gehaald door de verkopers, mijn oom heeft de hond zo goed mogelijk opgevoed maar de hond was niet te vertrouwen, hij gaf wel aan wanneer je hem wel of niet mocht aaien. Maar zo wil je geen hond houden.
Maar toen de hond gevochten had met een andere hond (riem was geknapt) heeft mijn oom hem van die hond afgehaald. Nadat ze verder zijn gelopen viel de hond ineens zijn baas aan. Da zei waarschijnlijk uit frustratie. De hond is dus afgemaakt.
Mijn oom vertelde dat de hond zijn ouders ook heel agressief waren. Die werden als waakhonden gebruikt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:39

volgens mij is het wel erfelijk maar kan je het erg hard onderdrukken met de juiste opvoeding

mijn terriër heb ik van pup af aan getraind, dit ras staat erom bekend dat ze agressief zijn naar andere dieren toe en dat ze absoluut niet gecombineerd kunnen worden met fretten (ij hebben een frettenopvang)
nou, dat beestje speelt met fretjes, zorgt ervoor en al wat je wil maar hij zou ze nooit een vlieg kwaad doen.
Net zoals hij gek is op kleine hamstertjes of kuikentjes.

Dus mijn mening is dat maar 5% erfelijk er echt toe doet en de overige 95% is de opvoeding

geef je geen of weinig opvoeding krijg je uiteraard het tegenovergestelde

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:49

Ieder hondenras heeft zijn eigen karakter kenmerken. Mensen maken hier al vele jaren lang gebruikt van (jacht, politie, bewaking e.d.) Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van het karakter van een hond.
Naar mijn mening wordt een hond nooit vals geboren, maar vals gemaakt.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:44

zij schreef:
n.a.v. dit topic vraag ik mij af hoe jullie er precies over denken..

Er wordt in dat topic namelijk gereageerd dat de puppies vast de agressie van de ouders geërfd hebben. Ik denk eerder dat de puppies de zelfde `opvoeding` en levensomstandigheden krijgen als de ouders, en daardoor mss hetzelfde worden.
Een hond is een hond, en (welk ras dan ook) van nature hebben ze een bepaald gedrag. Ze worden geboren met een karakter, maar dit is toch vooral te vormen door de opvoeding en omstandigheden waarind die opvoeding en opgroeiing plaats vindt?

Volgens mij is karakter, intern + extern.
Met intern bedoel ik de natuur van de hond en extern de omgevingsfactoren waaronder de opvoeding valt.
Aan extern kun je sleutelen en invloed op uitoefenen, aan intern niet ;)

Hoe de verhouding precies ligt tussen in- en extern weet ik niet.
Als de omgevingsfactoren optimaal zijn geweest dan zal dat zeker een positieve invloed hebben op het karakter in totaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:52

Nifinao schreef:
Ieder hondenras heeft zijn eigen karakter kenmerken. Mensen maken hier al vele jaren lang gebruikt van (jacht, politie, bewaking e.d.) Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van het karakter van een hond.

je haalt me de woorden uit de mond! :j

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:45

ikdoemaarwat schreef:
Nifinao schreef:

Helemaal mee eens :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:51

de moeder van mijn kruising is afgemaakt omdat ze agressief werd.....

mijn kruising is ook niet echt makkelijk............ maar voor mij en Sanne een wereld hond........ wel een kort lontje, maar een fijn en betrouwbaar dier.........

ik kan me overigens wel voorstellen dat in ander handen het dier minder makkelijk zou hebben kunnen zijn.

karakter is erfelijk....... echter is het de mens die bepaald in hoeverre het karakter zich ontwikkeld in de nare sfeer door middel van opvoeden

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:10

Net zoals bij mensen erven honden bepaalde eigenschappen van de ouderdieren.
Sommige hondenrassen zijn al erg oud en deze rassen hebben bepaalde gedragseigenschappen die in deze tijd niet meer gewenst zijn. Denk aan de honden die in de Arena tegen leeuwen, beren en weet ik wat nog meer moesten vechten.

Die eigenschappen, denk aan moed, vasthoudendheid, een bepaalde mate van agressie en een lage drempel om te bijten.
Al deze eigenschappen, hoe gruwelijk ook, dienden de hond om te overleven in een wereld die de mens voor hem schiep.

De Fila Brasiliero moest slaven bewaken en zorgen dat zij niet van de plantage ontstnapten. Ook deze honden konden niet aarzelen om te bijten, het zou ze hun leven kosten. En wederom gaf de mens ze deze taak.

De mens fokte alleen met de honden die het langst overleefden. Deze honden boden rendement voor de toekomst.

Tegenwoordig beschouwen we al deze eigenschappen als ongewenst en gevaarlijk.
Toch is het jammer om een heel ras uit te roeien en onnodig ook.

Je kan met een goed fokbeleid andere gedragskenmerken verankeren. Alleen tja, het schort nogal aan dat beleid omdat elke gek een hond mag fokken zonder stamboom.

Ik heb zelf een Bullmastiff, gefokt om een compleet wanhopige stroper te overmeesteren. Moedig, sterk en eigenwijs.
In het BM stamboek zijn er niet veel honden meer die dat zouden kunnen. Volgens mij heeft dit ras zich keurig aan de tijd aangepast. Waarschijnlijk ook omdat ze in de tweede wereldoorlog bijna uitgestorven waren.

Misschien leuk om te laten zien hoe mijn "vechthond" omgaat met ee teckel die haar stok afpakt:

http://www.youtube.com/watch?v=nT_qynK5j10

Levensgevaarlijk! Je zou er doof van kunnen worden. Ook kinderen mogen alles van haar afpakken. Het is in haar heel duidelijk te merken dat zij beslist geen agressie in haar bloed heeft.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 22-07-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:16

gewoon een heerlijk beest!! :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:42

Agressie zal bij sommige honden wel in het bloed zitten, altans, de aanleg tot.
Hoe de baas er vervolgens mee omgaat, geeft naar mijn mening de doorslag!

HBvisser; muilkorfen die hond! Hij vreet bijna die teckel op!
Nee hoor, ik geloof dat jij nog zo'n agressiefe hond kan nemen, met jouw wijsheid zullen ze allemaal uitbloeien tot wereldhonden!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:46

Ik ben inderdaad van mening dat sommige factoren die spelen bij agressie erfelijk zijn.
Hoe die factoren tot uiting komen ligt helemaal aan de opvoeding,
en de ervaringen die de hond door zijn leven heeft gehad.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:51

Nikki__ schreef:
Agressie zal bij sommige honden wel in het bloed zitten, altans, de aanleg tot.
Hoe de baas er vervolgens mee omgaat, geeft naar mijn mening de doorslag!

HBvisser; muilkorfen die hond! Hij vreet bijna die teckel op!
Nee hoor, ik geloof dat jij nog zo'n agressiefe hond kan nemen, met jouw wijsheid zullen ze allemaal uitbloeien tot wereldhonden!

:o :o :o Ik word er helemaal verlegen van. Ik denk dat iedereen dat kan. Mits je de moeite wil nemen om je in je hond te verdiepen. Ik leer elke dag bij. Van internet, op cursus en door de mensen om mij heen. En ik hou van mijn hond. Je kan niet van moederliefde spreken maar het komt er aardig in de buurt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:56

Al meer mensen hebben het hier gezegd, het ene ras zal gevoeliger zijn voor agressie, maar opvoeding is het aller belangrijkste!! Ik ben er van overtuigd, dat als je inspeelt op het krakter van je hond, je in je hond verdiept ed je ook van "valse" honden, hele vriendelijke honden kunt maken. Zolang het beestje weet waar hij aan toe is en je baas consequent is, denk ik dat je al een hele hoop problemen de baas blijft!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:07

Ik denk ook dat je vooral niet moet willen dat elke hond een übersociale knuffelhond is.

Zag laatst op tv een 'gedragstherapeut' aan het werk, hij ging een mechelaar uit het asiel testen om te kijken of hij herplaatsbaar was.
Het beest was gevonden vastgebonden aan een boom, hypernerveus en eigenlijk doodsbang.
De hond zocht idd geen toenadering tot mensen en was afstandelijk.
De test bestond er dan in dat iemand een pop ter grootte van een kind naar de hond toe duwde om z'n reactie te bekijken.
Hond ging met de staart tussen de poten plat kruipend achteruit tot hij letterlijk vaststond in een hoek, pop werd nog steeds naar hond geduwd waarop hond naar pop uitviel. Verdict voor de hond: niet te herplaatsen vanwege angstaggressie.

Ik kan je op een briefje geven dat onze schijterd van een bejaarde bastaard exact hetzelfde zou gereageerd hebben moesten ze haar ook zo in de hoek drummen. Toch loopt ze hier al 10 jaar vrolijk rond en ik kan lezen en schrijven met die hond.
Ze is zeker niet vals, maar zenuwachtig en zou in stress-situaties dus angst-aggressie kunnen ontwikkelen. Maar ik ben dan degene die ervoor zorgt dat de hond ten eerste onder appèl staat en ten tweede niet in stress-situaties terechtkomt (kinderen die gillend op de hond afkomen rennen om haar te aaien stuur ik zelf wandelen voor zij er zenuwachtig van wordt) waardoor ze zich nog nooit genoodzaakt heeft gevoeld om aggressief uit de hoek te komen.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:08

Ik denk ook dat een deel zeker "doorgegeven" wordt via de ouders.
Niet zozeer de agressie, maar wel een bepaalde felheid, die in combinatie met angst een gevaarlijke combi kan worden.
Tegenwoordig zie je allerlei kruisingen te koop op marktplaats.
Ik denk dat we hierdoor een hoop honden in verkeerde handen gaan krijgen met alle gevolgen van dien..en daar maak ik me best wel eens zorgen om!
Ik heb zelf een Cane Corso..als dit soort honden gekruisd worden met bv.een mechelaar uit een werklijn..geloof me, dan moet je verdomd sterk in je schoenen staan als baas!!
Helaas zijn er maar al teveel mensen die vallen op"een leuk koppie" en geen flauw idee hebben wat ze in huis halen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:16

Ik heb veel Rodesian Ridgebacks (of hoe je dat ook moet schrijven) gezien op paardenbedrijven en bij mensen met paarden. De meeste van deze honden moesten maar een beetje rondlopen en het erf bewaken en werd niets aan gehoorzaamheid gedaan, kun je zeggen, het was geen pretje om daar dan rond te lopen! En hou ook nog even in je achterhoofd een kudde kleine kids met vriendjes... 1 tje die ik kende is al afgemaakt... En als je dat dan vergelijkt met de Ridgeback van de ouders van een vriend van me, wat een geweldig beest!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:42

Wat erfelijkheid betreft: erfelijkheid speelt wel degelijk een rol in de aanleg voor bepaald gedrag. Teckels zijn onafhankelijk, en nergens bang voor, want ze moesten ooit in hun uppie de dassenholen in om dassen te lijf te gaan.
Retrievers apporteren, en zwemmen bijna allemaal graag, herdershonden waken, shelties lopen zonder training in cirkels om schapen en mensen, omdat het hoedgedrag erin gebakken zit. Newfoundlanders springen hun eigenaren nogal eens achterna als die willen gaan zwemmen... Een vriendin van mij werd door haar onhandige Newfoundlander zelfs onder water geduwd, die had de klok horen luiden, maar hoe je nou precíes mensen uit het water moet redden... :D

Maar als er iets gebeurt met een hond die tot een vechthondenras behoort, dan "ligt het helemaal aan de opvoeding" door de eigenaren en kan kan het niet aan de erfelijkheid van de aanleg voor vechtgedrag liggen. Hmmm.

Even iets anders: waarom zou je een hond willen herplaatsen die alleen door experts veilig is te houden? Ik zie zo vaak staan: "kan niet bij gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar geplaatst worden."
Ik heb dan wel eens zin zo'n asiel aan te schrijven, en te vragen hoeveel èchte kluizenaren ons land tegenwoordig nog telt. Van die kluizenaren waar wèrkelijk nooit iemand langs komt, en zeker geen kinderen.
Of ze plaatsen zo'n hond bij lieve oude mensen. Zonder kleine kinderen.
Maar die lieve oude mensen hàdden wel kleine kinderen. Ooit. Maar die werden groot en gingen hun eigen weg. En op een dag worden die lieve oude mensen bevordert tot Opa en Oma. En dan komen hun grote kinderen op een dag op visite. En ze nemen natuurlijk de kleinkinderen mee. En die zijn jonger dan 12. Véél jonger zelfs.
Ik hoef toch verder niets meer uit te leggen he?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 05:35

Zoolgangster schreef:
Wat erfelijkheid betreft: erfelijkheid speelt wel degelijk een rol in de aanleg voor bepaald gedrag. Teckels zijn onafhankelijk, en nergens bang voor, want ze moesten ooit in hun uppie de dassenholen in om dassen te lijf te gaan.
Retrievers apporteren, en zwemmen bijna allemaal graag, herdershonden waken, shelties lopen zonder training in cirkels om schapen en mensen, omdat het hoedgedrag erin gebakken zit. Newfoundlanders springen hun eigenaren nogal eens achterna als die willen gaan zwemmen... Een vriendin van mij werd door haar onhandige Newfoundlander zelfs onder water geduwd, die had de klok horen luiden, maar hoe je nou precíes mensen uit het water moet redden... :D

Maar als er iets gebeurt met een hond die tot een vechthondenras behoort, dan "ligt het helemaal aan de opvoeding" door de eigenaren en kan kan het niet aan de erfelijkheid van de aanleg voor vechtgedrag liggen. Hmmm.

Even iets anders: waarom zou je een hond willen herplaatsen die alleen door experts veilig is te houden? Ik zie zo vaak staan: "kan niet bij gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar geplaatst worden."
Ik heb dan wel eens zin zo'n asiel aan te schrijven, en te vragen hoeveel èchte kluizenaren ons land tegenwoordig nog telt. Van die kluizenaren waar wèrkelijk nooit iemand langs komt, en zeker geen kinderen

waarom is iemand, die niet in aanraking komt , of de hond er niet mee in aanraking laat komen, met kinderen ( onder de 12) een kluizenaar? als ik hier een hond zou hebben, die niet vertrouwd is met kinderen , dan komt die hond daar ook niet bij in de buurt, daar hoef ik geen kluizenaar voor te zijn hoor, kwestie van weten wat je doet en verantwoordelijkheid nemen.
er zijn genoeg mensen die geen (jonge) kinderen hebben, zonder dat ze wereldvreemd zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 06:58

Nifinao schreef:

Niet waar.

Ik heb inmiddels ruime ervaring met honden, en er zijn er gewoon die geboren worden met een kronkel.
KiWiKo schreef:
karakter is erfelijk....... echter is het de mens die bepaald in hoeverre het karakter zich ontwikkeld in de nare sfeer door middel van opvoeden

Heel goed omschreven, precies ook hoe ik erover denk :j