enorm grote jonge (te snel gegroeide?) hond, wat voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

enorm grote jonge (te snel gegroeide?) hond, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:43

hoi hoi,

vanmiddag bij een hond wezen kijken een bouvier x rottweiler.
Een enorm lief beest dus we hebben hem genomen, hij komt vrijdag.

Nu is hij enorm zo'n 1.80 als hij op zn achterpoten staat en hij komt tot boven mijn heupen en ik ben 1.65.

Nu is hij 1 jaar dat betekent dat hij enorm gegroeid is, misschien wel te snel.
Nu geeft de eigenaresse alleen huismerk van de lidl, niks mis mee maar ik twijfel of er in zit wat hij nodig heeft.

Vandaar dat we willen overschakelen op beter voer om zn botten te ondersteunen.
Ik dacht zelf aan glucosamine in het voer. Ik vond het stijfjes lopen en heel slungelig.
Nu is hij heel dun en natuurlijk nog jong maar ik wil hem beschermen tegen artrose.
Vooral het stijfjes lopen baarde mij zorgen, misschien heeft hij al schade van zn snelle groeispurt.

Onze 1e hond is ook te snel gegroeid en heeft nu artrose vandaar dat ik het mij afvraag. Hij is nu 9 en heeft zware artrose en dit wil ik bij de volgende hond beperken.
Ik weet helemaal niks van voer af behalve eukanuba glucosamine ( en pijnstillers )want dat krijgt onze hond.

Zijn er beter merken voor enorm grote honden? met ondersteuning?

prijs maakt niet echt uit, zolang de hond maar lang mee kan toch :)

wij gaan liever niet over op vers vlees ivm andere beesten die hier rond lopen en daar hebben we geen zin in.

bedankt!

mvs

Re: enorm grote jonge (te snel gegroeide?) hond, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:45

Ja er zijn speciale merken voor grote honden :j ik zal daar wel mee beginnen zeker omdat hij nu nog groeit. Wel opletten bij het omschakelen dat je het oude en nieuwe voer eerst een paar dagen mengt anders kan hij aan de diarree gaan :+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:47

Het lijkt me vrij normaal dat hij een beetje slungelig loopt als ie zo'n groeispurt achter de rug heeft.
Weet waarschijnlijk nog niet helemaal wat ie aan moet met die nieuwe hoeveelheid benen :+
ervaringsdeskundige :') Nja, paar jaar geleden dan.. :=

Ik wil trouwens helemaal niet zeggen dat je het niet moet doen (nieuw voer),
zeker omdat ik er de ballen verstand van heb,
maar ik denk dat je je geen zorgen moet maken om dat slungelige :)

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:48

onze st bernards en herder krijgen puur vlees (slager of smuldier of rodi te vinden in diepvries supermarkt) en groente 500 gr in 2 voerbeurten per dag onze herder heeft 3 poten en doet het hier super op hij is van 2000 en in 2004 poot kwijtgeraakt
tja en voor onze grote loebesen vind ik het erg fijn voeren ze zitten goed in de vacht gezond gebit.
back to basic!!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:48

@ mvs ja dat wist ik! gaan we ook zeker doen, wil niet dat hij ziek word.

Kan hij ook gevaar lopen van maagkanteling? Vanaf welke grootte komt dat voor?

En wat zijn de aan te raden merken?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:48

Wat een hele goede voeding is voor honden die hard gegroeid zijn, en als onderhoud, is de Specific Adult XL.
Wel jammer dat ze niet zo ingesteld waren als jou, het eerste jaar kan je met goede voeding zo'n voorsprong halen voor de toekomst!

Te5: Helemaal met honden die groter worden, is voeding ontzettend belangrijk, en red je het gewoon niet met voeding van de Lidl of wat dan ook.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:52

hallo,

ik had ook zon enorme hond en die kreeg van mij dogchow voor grote honden.
als hij zijn brokjes te snel opeet, wat nogal gebeurt bij grote honden kan je er een beetje water bij doen.
succes!

pst die van mij woog 75 kilo en was rechtop groter dan mij, hoeveel weet ik niet want hij mocht niet springen! das niet goed voor grote honden en traplopen ook niet doen :+

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:55

grote hond meerdere keren per dag voeren 2uur na eten pas weer wandelen spelen druk bewegen.
kijk uit met te veel water in 1 keer drinken
in de winter opletten met sneeuw eten ijswater drinken..
onze junior st bernard is afgelopen dec gered door DA had dus een maagkanteling..... deze honden staan er bekend om

merken heb ik niet echt voor je maar voor ik overschakelde voerde ik altijd Fokker Aduld Gigant bij dierenwinkel te krijgen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:56

Maagkanteling kan bij elk formaat voorkomen. Gewoon na het eten even 1 á 1.5 uur rustig laten zijn. Niet springen, niet gaan wandelen, gewoon even helemaal niets. Dan beperk je het risico aanzienlijk :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:59

Pluttersput schreef:
Maagkanteling kan bij elk formaat voorkomen. Gewoon na het eten even 1 á 1.5 uur rustig laten zijn. Niet springen, niet gaan wandelen, gewoon even helemaal niets. Dan beperk je het risico aanzienlijk :)

Klopt, maar heb wel gehoord dat grote honden hier vaak gevoeliger op zijn?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:01

Pelryo schreef:

Een maagtorsie, kanteling van de maag, is een spoed geval!
Vaak komt dit voor door druk doen direct na het eten. Vaak komt dit voor bij grotere honden, maar het kan natuurlijk ook bij een herder of rottweiler voorkomen. De buik zet op van de gas achter de ribben. Honden hijgen veel, kunnen gaan schuimbekken.

Het kan zijn dat een grote hond die snel groeit last heeft van groeipijnen. Laat de hond niet al te zware dingen doen zoals krappe bochten draaien, trap lopen en dat soort dingen.

Een goed voer is zeker aan te raden. Merken die hoog staan zijn de Royal Canin, Eukanuba, Hill's met daaronder de Pro Plan en Denkadog (noem nou even op wat wij in de winkel hebben staan hoor).
Vers vlees voeding is ook top voeding voor een hond, qua kosten scheelt dat ook niet veel op brok.

Ik heb je hele verhaal niet gelezen hoor. Maar loop je niet dood te staren op bijv. een maagtorsie. Laat de hond lekker een uurtje bij komen van het eten en ga dan wat met hem doen. Uitlaten of wat dan ook.
Je ziet het echt snel genoeg dat de hond 'opzet' achter de ribben met gas.

Succes

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:04

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:14

Vosse schreef:
Pelryo schreef:

Ik heb je hele verhaal niet gelezen hoor. Maar loop je niet dood te staren op bijv. een maagtorsie. Laat de hond lekker een uurtje bij komen van het eten en ga dan wat met hem doen. Uitlaten of wat dan ook.

Succes

je moet jezelf er ook echt niet dood op staren maar wel degelijk in je achterhoofd houden!

junior had gegeten en lag rustig binnen na ong half uurtje(te vroeg na de maaltijd) ging hij mee naar buiten en ging spelen met beer onze andere st bernard hij heeft waarschijnlijk sneeuw gegeten of koud water gedronken..
hij kwam niet naar me toe en bleef braakneigingen houden rug gekromd en wilde niet meer lopen... hond in auto en gelijk naar DA daar lukte het niet om met een slag van buitenaf de maag om te draaien hij is daarna geopereerd en ze hebben de maag vastgezet. van het moment dat hij naar buiten ging en dat we bij de dierenarts waren is in 3 kwartier geschied. wees er dus op tijd bij

wat ik wil zeggen is dat je er met de verzorging wel degelijk rekening mee moet houden.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:18

Vosse schreef:
Pelryo schreef:

Succes

je moet jezelf er ook echt niet dood op staren maar wel degelijk in je achterhoofd houden!

junior had gegeten en lag rustig binnen na ong half uurtje(te vroeg na de maaltijd) ging hij mee naar buiten en ging spelen met beer onze andere st bernard hij heeft waarschijnlijk sneeuw gegeten of koud water gedronken..
hij kwam niet naar me toe en bleef braakneigingen houden rug gekromd en wilde niet meer lopen... hond in auto en gelijk naar DA daar lukte het niet om met een slag van buitenaf de maag om te draaien hij is daarna geopereerd en ze hebben de maag vastgezet. van het moment dat hij naar buiten ging en dat we bij de dierenarts waren is in 3 kwartier geschied. wees er dus op tijd bij

wat ik wil zeggen is dat je er met de verzorging wel degelijk rekening mee moet houden.

Daarom zet ik het er ook neer. Maar wat ik er meer mee wil zeggen is dat je je niet bij elk dingetje af moet gaan vragen van goh is dit een maagtorsie, we gaan met 3 kwartier de hond uitlaten mag dat met het oog op een maagtorsie etc.
En hond kan net zo snel neer vallen van een hartstilstand dan van een maagtorsie (het een komt wel wat vaker voor dan het ander) en daar loop je ook niet continu over te denken. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Maar mocht je hond idd braakneigingen hebben zonder dat er iets komt, veel hijgt en schuimt en opzet achter de ribben dan moet er wel een belletje gaan rinkelen over de maagtorsie idd.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:21

Wij zijn heel tevreden over de brokken van Elvabo (zoowiera). Is ook een premiumbrok, dus zeer geschikt voor grote honden. Kwalitatief net zo goed maar goedkoper dan bijvoorbeeld Eukanuba.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:23

Misterylady schreef:
Wij zijn heel tevreden over de brokken van Elvabo (zoowiera). Is ook een premiumbrok, dus zeer geschikt voor grote honden. Kwalitatief net zo goed maar goedkoper dan bijvoorbeeld Eukanuba.

Nog nooit van gehoord. Bij welke speciaalzaak koop je dat?
Waarom vind je deze brok kwalitatief net zo goed dan de Eukanuba als ik vragen mag?

Nog vergeten te zeggen, maar kijk ook goed naar je hond. Het is natuurlijk niet gezegd dat je hond het standaard goed doet op Royal Canin, Eukanuba, Pro Plan of wat dan ook.
De ene hond doet het super op de Hill's en de andere weer op de Dog Chow bijv.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:31

Eh ja dat had ik natuurlijk erbij moeten zetten ;)
Het is niet in de speciaalzaak te koop.
Je kunt via internet bestellen www.elvabo.com of afhalen in Meerle (Belgie) als je in de buurt woont.
Deze mensen zijn tevens fokkers van Groenendaelers en Samojeeds. Wij halen altijd ons voer daar. Meerdere zakken tegelijk zodat ik niet elke maand hoef te rijden.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:33

Okay vandaar.
Doet jullie hond het er goed op, gewoon lekker blijven voeren ;)
Zoals ik al zei het verschilt per hond en per voeder.

Maar waarom vind je dit kwalitatief gelijk aan de Eukanuba? Ben nergens op uit hoor, gewoon even een vraagje

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:37

Dat vind ik niet ;) dat is me verteld. Deze mensen willen ook het allerbeste voor hun (kampioens)honden. Zij durven dat hardop te zeggen dat hun voer kwalitatief net zo goed is. En ik heb geen reden om aan te nemen dat ze dat verzinnen.
Bij die dure merken betaal je vaak al extra vanwege de verpakking.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:38

Oh sorry, verkeerd gelezen ;)

Tja daar kan ik niks over zeggen, ken het voer ook niet.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:39

Niks verkeerd gelezen hoor, ik heb het gewoon niet zo duidelijk getypt ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:19

Onze duitse dog pup is volledig opgegroeid op vers vlees. Zonder groeipijnen, heel mooi gelijkmatig en altijd mooi op gewicht :j Hij was 5,4 kilo toen hij hier kwam en is nu inmiddels 9,5 maand en weegt rond de 65 kilo en is ruim 85cm hoog.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:47

Ook ik heb de ervaring met versvlees en zeer grote honden. Ik heb nu een pup van 8 maanden die nooit brokken heeft gehad en heel gelijkmatig opgroeid (langzamer dan leeftijdsgenoten die op brok staan)
Maar daar heb jij natuurlijk niks meer aan omdat hij de grootste groei al gehad heeft.
Kan je over brokken niks adviseren

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:49

Mijn ouders hebben jarenlang duitse doggen gehad en ook nesten gefokt en wij raden altijd Cavom aan. Dat is een natuurlijke brok zonder kleur- en geurstoffen en omdat het een geperste brok, hoef je niet zoveel te voeren en heb je daardoor minder kans op een maagtorsie (inderdaad wel een uur na de maaltijd rustig aan doen, geen gekke spelletjes en wandelen ed).
Ook hebben onze honden geen last van groeipijnen gehad...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:56

Hier 5 Duitse Doggen en alleen Kompleet Vers Vlees
Is super qua verhoudingen, makkelijk in het gebruik en niet eens zo heel duur

Wil je perce brok pak dan een geperste variant, deze neemt geen water op en is beter voor grote honden.
Merken: Prins, Cavom(aanrader), farmfood(zelf slechte ervaringen mee) Barca, kennelsfavoriet M5.

Maagkanteling-torsie's komen vooral voor bij honden met een brede diepe borstkas.
Heeft niet zoveel met de hoogte van de hond te maken, ook Bassethounds (hushpuppies) zijn er gevoelig voor.

Als je iets bij wilt geven voor de botten, geef dan een combi van Clusosamine en chondroitine anders heeft het weinig nut en poept je hond het gewoon weer uit