hoe lang voordat jonge hond(geen pup)zindelijk is??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

hoe lang voordat jonge hond(geen pup)zindelijk is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:46

hoe lang duurt het gemiddels voordat een jonge hond zindelijk is?
wij hebben sinds woensdag een jonge hond uit het asiel van maximaal 1 jaar oud maar kan ook jonger zijn(zie onderschrift)
het is een reu die nog plast als een teefje :o
we zijn nu dus heel consequent bezig met zindelijk te maken en bij elke wandeling doet hij buiten een plasje en soms meerdere en ook bijna altijd ontlasting
maar hij doet ook gemiddeld zo n 3 keer per dag ooit vaker een plasje binnen

ik hoop zelf toch zeker wel binnen 6 weken de hond volledig zindelijk te hebben maar het liefst eerder natuurlijk
vooral omdat onze houten vloer er niet zo goed tegenkan ;(

Anoniem

Re: hoe lang voordat jonge hond(geen pup)zindelijk is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 06:39

Je jonge hond zou al zindelijk moeten zijn...... in principe moet je dat op die leeftijd met 2 weken wel voor elkaar hebben ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:23

idd, ons puppie is eigenlijk nooit echt "niet zindelijk" geweest := Het enige wat wij gedaan hebben is hem heeel veel uitlaten omdat hij het in het begin nog niet zo lang op kon houden. Maar een hond van deze leeftijd kan dit ondertussen al wel, en zou eigenijk al lang zindelijk moeten zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:44

Onze pup was met 3 weken zindelijk. Een hond van een jaar moet je inderdaad wel binnen 2 weken zindelijk krijgen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:40

Veel uitlaten, vooral voor en na het eten en spelen en buiten belonen als hij daar zijn behoefte doet.
Doet hij het binnen dan apart zetten op de gang bv, de behoefte opruimen en hem er gewoon weer bij halen zonder er aandacht aan te besteden.
Gemiddeld is het idd 2 weken dat een pup zinderlijk is.
Wat is de reden dat hij nu nog niet zinderlijk is op deze leeftijd?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:48

Ik denk dat hij uit een kennel/asiel komt ofzo? Dat hij altijd buiten heeft gezeten?
Dan: Hééél vaak uitlaten en die tussenposen steeds langer maken. En flink belonen na het buiten poepen/plassen. Dan zou het na een week ofzo toch echt wel goed moeten kúnnen zijn.
Wat doe je als hij binnen heeft geplast?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:09

Mijn hondje was pas met een half jaar goed zindelijk, en daar ben ik met 11 weken mee begonnen (toen kreeg ik hem). Hij was denk ik gewoon traag van begrip. Onze shi-tzu is nu 9 en nog steeds niet helemaal zindelijk. Wel heel ver, maar zo af en toe wil ze nog wel eens in huis poepen/plassen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het gewoon per hond verschilt, het is gewoon afwachten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:13

een reu duurt langer voor je die zindelijk hebt als een teefje.
hoe het komt: vraag mij het niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:51

Mijn pup was met 3 maanden al zindelijk, maar heb al eerder gezegd dat ik het vrij opvallend vond dat je hond nog niet zindelijk was Tamaramt, maar je vond het toen vrij normaal zei je toch?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:20

Niet elke hond is standaard op een leeftijd van weet ik veel hoe oud zindelijk. Dat is echt een beetje kort door de bocht hoor.

Dat ligt aan het ras, de opvoeding en je consequentheid.

Toen we onze hond ophaalden was deze met 7 maanden nog niet zindelijk! Poepte en piste de hele bench onder. En dit is echt geen natuurlijk gedrag van een hond hoor. Maarja die mensen hadden er totaal geen verstand van en ja dan gaat er wel eens wat mis.

Behandel het gewoon alsof je een pup in huis hebt. Wordt de hond wakker gelijk naar buiten en een plasje/poepje laten doen. Dit ook natuurlijk belonen. Zie je dat de hond iets in huis doet, gelijk de hond weer buiten zetten. Maakt ze het evt. af dan weer belonen. Lekker buiten laten zitten en binnen even opruimen.
Het heeft helemaal geen zin de hond door de plas of poep heen te halen als deze binnen iets laat lopen.

Het plassen als een teef komt wel als de hond zich wat meer mans begint te voelen.

Mocht het echt niet beter worden let dan ook op evt. afwijkingen.
Er kan natuurlijk ook iets medisch aan de hand zijn.

Drinkt de hond normaal of wat veel?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:22

Yamcha schreef:
Je jonge hond zou al zindelijk moeten zijn...... in principe moet je dat op die leeftijd met 2 weken wel voor elkaar hebben ;)

nee, hoor, als je mijn verhaal kent dan snap je het wel waarom hij nog niet zindelijk is
heb de hond pas sinds woensdag; heb hem uit het asiel gehaald; hij zat daar 3 weken voordat wij hem ophaalden en hij heeft dus 3 weken zijn behoeftes in een hok moeten doen en we weten niks van zijn leven voordat hij in het asiel kwam en of hij dus zindelijk was(waarschijnlijk dus niet anders was hij dat nu wel) omdat het een hond is die gedumpt was in de bossen (vondeling dus en waarschijnlijk omdat hij een cherry eye had)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:26

Vosse schreef:
Niet elke hond is standaard op een leeftijd van weet ik veel hoe oud zindelijk. Dat is echt een beetje kort door de bocht hoor.

Toen we onze hond ophaalden was deze met 7 maanden nog niet zindelijk! Poepte en piste de hele bench onder. En dit is echt geen natuurlijk gedrag van een hond hoor. Maarja die mensen hadden er totaal geen verstand van en ja dan gaat er wel eens wat mis.

Behandel het gewoon alsof je een pup in huis hebt. Wordt de hond wakker gelijk naar buiten en een plasje/poepje laten doen. Dit ook natuurlijk belonen. Zie je dat de hond iets in huis doet, gelijk de hond weer buiten zetten. Maakt ze het evt. af dan weer belonen. Lekker buiten laten zitten en binnen even opruimen.
Het heeft helemaal geen zin de hond door de plas of poep heen te halen als deze binnen iets laat lopen.

Het plassen als een teef komt wel als de hond zich wat meer mans begint te voelen.

daar geloof ik niet zo in ; de da heeft hem helemaal nagekeken ; hij is immers ook geopereerd aan zijn oog; zie mijn topic voor het hele verhaal
mijn andere hond(reu) ging pas met 1,5 jaar zijn pootje optillen met plassen

de hond drinkt best veel maar dat komt ook omdat hij veel; speelt en ook vaak mee gaat wandelen op een dag en ook wel minimaal 2 x per dag een verre wandeling(nu nog max 2 km) maar dat gaan we langzaam verder opbouwen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:31

Chiqa schreef:
Mijn pup was met 3 maanden al zindelijk, maar heb al eerder gezegd dat ik het vrij opvallend vond dat je hond nog niet zindelijk was Tamaramt, maar je vond het toen vrij normaal zei je toch?

heb de hond pas sinds woensdag; heb hem uit het asiel gehaald; hij zat daar 3 weken voordat wij hem ophaalden en hij heeft dus 3 weken zijn behoeftes in een hok moeten doen en we weten niks van zijn leven voordat hij in het asiel kwam en of hij dus zindelijk was(waarschijnlijk dus niet anders was hij dat nu wel) omdat het een hond is die gedumpt was in de bossen (vondeling dus en waarschijnlijk omdat hij een cherry eye had)

mijn andere hond was 8 maanden toen ik hem kreeg en had altijd in een buitenhok met tuin gezeten en was dus niet zindelijk

honden die altijd buiten zitten en waar nooit echt mee gewandeld wordt zijn allemaal niet zindelijk
maar heb de hond nog geen weke en hij doet het al heel goed qua zindelijkheid
poepen doet hij niet binnen; plasjes soms binnen maar dat doet hij vooral net na het spelen
hij wordt momenteel om de 3 uur overdag uitgelaten en savonds om de 2 uur ongeveer en snachts doet hij niks in huis
dus volgens onze hondentrainer gaat het al erg goed
ik verwacht toch wel dat hij binnen zo n 6 weken geheel zindelijk is
als hij plasje in huis doet en we betrappen hem op heterdaad dan corrigeren we met NEE en dan bij nekvel naar buiten; dan vlug riem pakken en naar buiten met hem en dan maakt hij buiten zijn plasje af
voor elk plasje/poepje dat hij buiten doet krijgt hij beloningssnoepjes en lovende woordjes
dus heb er alle vertrouwen in dat hij snel zindelijk is
maar was benieuwd of er meer bokkers zijn die een hond op latere leeftijd zindelijk hebben gemaakt

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:49

tamaramt schreef:
Vosse schreef:

daar geloof ik niet zo in ; de da heeft hem helemaal nagekeken ; hij is immers ook geopereerd aan zijn oog; zie mijn topic voor het hele verhaal
mijn andere hond(reu) ging pas met 1,5 jaar zijn pootje optillen met plassen

de hond drinkt best veel maar dat komt ook omdat hij veel; speelt en ook vaak mee gaat wandelen op een dag en ook wel minimaal 2 x per dag een verre wandeling(nu nog max 2 km) maar dat gaan we langzaam verder opbouwen

Zal toch voor alle zekerheid zijn drinkgedrag even in de gaten houden. Hoe is de geur en kleur van de urine?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:15

kleur ook gewoon normaal bij gewone plasjes
alleen als plasje binnen doet of net na het spelen dus dat hij het niet op kan houden dan is de kleur veel lichter maar dat komt gewoon omdat hij veel drinkt
dat is bij mensen ook zo
hoe minder ze drinken hoe donkerder de urine; hoe meer ze drinken hoe lichter de urine

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:17

Dat snap ik, maar er het veel drinken en plassen (PU/PD) zou heel misschien toch op een afwijking kunnen wijzen. Dus houdt het even in je achterhoofd, mss voor in de toekomst?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:24

een tijdje terug heb ik onze hond uit spanje laten vliegen,
vanuit een kennel direct in huis en hij is gewoon zinlijk.
de betreffende hond is een 3jarige reu.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:33

Vosse schreef:
Dat snap ik, maar er het veel drinken en plassen (PU/PD) zou heel misschien toch op een afwijking kunnen wijzen. Dus houdt het even in je achterhoofd, mss voor in de toekomst?

waar staat pu/pd voor??
morgen krijgt hij zijn vervolginenting en wordt hij nogmaals weer door de da algeheel onderzocht dus zal het aankaarten maar het zal wel niks zijn want hij is al meerdere keren helemaal binnenstebuiten gekeerd en onderzocht en gezond bevonden anders mag de hond namelijk nog niet geadopteerd worden

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:37

tamaramt schreef:
Vosse schreef:

waar staat pu/pd voor??
morgen krijgt hij zijn vervolginenting en wordt hij nogmaals weer door de da algeheel onderzocht dus zal het aankaarten maar het zal wel niks zijn want hij is al meerdere keren helemaal binnenstebuiten gekeerd en onderzocht en gezond bevonden anders mag de hond namelijk nog niet geadopteerd worden

PU/PD, de PU betekend polyurie, en dat is veel plassen. De PD betekend Polydipsie en betekend veel drinken.
Ik denk ook niet dat er iets aan de hand is. Maar het is een symptoom wat veel afwijkingen kan hebben.
Ook lang niet door iedereen gezien. Vandaar dat ik er over begon. Mocht het met het zindelijke maken niet willen met diverse aanpakken.
Dan ZOU je evt. iets kunnen met het PU/PD snap je?

Maar even een vraag over jou verhaal hierboven. Zo ook een bloed en urine onderzoek?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:40

wij hebben nu ook een pup lopen hij weet wel dat t niet mag maar hij pist nog steeds in huis we hebben alles al geprobeerd zelfs met ze neus er door heen maar niks helpt zal nog wel ff duren.
hij rijd ook al op de andere honden hij is 10 weken hij is zo dominant als wat hij gromt al na honden die 4x zo groot zijn

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:41

roybrit schreef:
wij hebben nu ook een pup lopen hij weet wel dat t niet mag maar hij pist nog steeds in huis we hebben alles al geprobeerd zelfs met ze neus er door heen maar niks helpt zal nog wel ff duren.
hij rijd ook al op de andere honden hij is 10 weken hij is zo dominant als wat hij gromt al na honden die 4x zo groot zijn

Ik neem aan een reu? ;)
Wat voor ras is het? Hebben jullie andere honden in huis? Jullie ervaringen met honden?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:57

Vosse schreef:
roybrit schreef:

Ik neem aan een reu? ;)
Wat voor ras is het? Hebben jullie andere honden in huis? Jullie ervaringen met honden?

haha ja een reu we hebben verder nog 2 andere reuen en 2 teven daar rijd hij dus ook op maar ook gerust op de reu ze poot, dan pak je hem bij ze nek en leg je hem even om de grond en 2 min later zit die dr weer op, hij deed het vanmiddag zelfs op me schoen. er is gelukkig 1 teef die hem er flink op wijst dat dit niet de bedoeling is maar hij blijft doorzetten, en met 10 weken hakkie takkie wegzakie kan dus nog niet :o

owja het is een heidewachtel

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:58

nee idd, maar mss niet zo'n verkeerde gedachte als de hond wat ouder is en nog steeds dit soort gedrag vertoond ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:58

Maar even een vraag over jou verhaal hierboven. Zo ook een bloed en urine onderzoek?[/quote]

geen idee; ik neem aan van wel
ik zal het morgen navragen aan de da
maar ik neem aan dat ik er wel van hun op aan kan dat als hun zeggen dat de hond verder helemaal gezond is(hij is wel 2 weken geleden geopereerd aan cherry eye) en dat is door da gezegd met tientallen jaren ervaring
maar ik zal het morgen vragen

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:03

De DA kan zo niet aan de buitenkant zien of de hond PU/PD vertoond.
Vaak is dit een klacht waar de eigenaar mee komt. Door verder onderzoek met een bloed en/of urineonderzoek komt een evt. afwijking aan het licht. Vandaar dat ik vroeg of ze ook urine en bloedonderzoek hadden gedaan.

Zoals ik al zei weet ik niet of dit nu iets is om mee verder te gaan of het nog steeds een zindelijkheidsprobleem is.
Je kunt het altijd even je verhaal doen bij de DA.
Maar mocht de hond echt zindelijk zijn en nog zo af en toe wat laten lopen in huis met dat extra drinken zal ik er wel even verder naar gaan kijken.

Succes iig +:)+