Kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:59

*\o/* Over 3 weken (na onze vakantie) gaan we eeeiiiin-de-lijk een kitten halen :D
Een asielbeestje, dus hij wordt gechipt, 1e enting en later ook gecastreerd/stereliseert.

Nou wil k natuurlijk niet helemaal onvoorbereid zijn, dus ik heb is wat zitten speuren naar wat nou echt goed voer is.
Onze kat thuis kreeg vroeger altijd whiskas, maar ben er al achter gekomen dat dat vreselijk slecht spul is.
(Misschien had ze daarom ook wel zoveel kwaaltjes, alhoewel ze wel 19 jaar is geworden)
Royal Canin lees ik erg veel goeds over, maar vind k aan de dure kant.
Dus wat is nou vergelijkbaar daarmee ? Iets in de richting als Hill's ofzo?
Kat van een vriendin van me krijgt gewoon supermarktvoer (en als kitten whiskas, door de DA aangeraden zelfs..), maar is dat nou echt zo vreselijk slecht of valt het wel mee?
En dan nog de keus tussen hard of zacht voer? Ik weet dat de meningen daar sterk over verdeeld zijn, dus graag geen discussie over maar gewoon goede adviezen. Ik heb de ruimte niet om kilo's vlees in te vriezen dus het zal hooguit voor 2 x per week zijn, als feestmaaltje dus. Welk spul kan k dan het beste nemen?

edit: en moet je altijd hetzelfde voer blijven geven, of kun je om de zoveel tijd ook is afwisselen?

Oh en nog een vraagje wat niet echt met voer te maken heeft; doen ze nou echt wat met die krabpalen?
Ik heb de meest geweldige grote palen op internet zien staan, maar onze kat speelde er vroeger noooit mee, dus zit nu een beetje in dubio. Al is t voor zo'n ukkie misschien wel super om mee te spelen.

Alvast bedankt!

Gwen

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:12

Het grote nadeel van 'supermarktvoersoorten' zoals Whiskas e.d. is dat er veel zout in zit en vaak ook veel kleur- en smaakstoffen. Mijn vorige kat ging daar heel erg van spugen en ook één van de twee die ik nu heb kan er niet tegen.

Toen de vorige poes nog leefde voerde ik diepvriesvlees van Carnibest, voor twee katten was dat goed te doen. Voor één kat zijn die diepviresrollen net wat te groot. Je moet minimaal 500 gr per keer kopen en die zelf in stukken zagen. Aangezien onze nieuwe poes het niet zo lekker vindt en de andere poes die we al hadden maar kleine beetjes eet, moest ik steeds veel te veel rauw vlees weggooien.

Nu krijgen ze Sensitive-Skinbrokjes van Hill's (dames hebben beiden wat lastige huid), daar doen ze het goed op. Maar ook over dat voer zijn de meningen onder de kenners weer verdeeld :+ . Zoalng die van mij goede ontlasting hebben en niet aan de lopende band spugen doe ik het er gewoon mee :j .

Voor het lekker krijgen ze samen nog zo'n klein rond blikje van Gourmet (geloof ik) met z'n tweeën, vooral de visvariant vinden ze heerlijk. Vanwege het zout krijgen ze daar echter niet zo veel van.

Wat afwisselen betreft: sommige katten zijn verrekkes kieskeurig, die willen de ene week kip en dan sla je daar een voorraad van in, lekker voordelig, en dan blieven ze ineens alleen nog zalm ofzo :+ . Mijn katten krijgen gewoon standaard hetzelfde, altijd brokjes, maar op de Carnibest is de oudste uitgekeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:16

Ik voer mijn katten Royal canin.

Prijzig, maar je ziet het absoluut terug in de gezondheid.

Wil je geen premium voer betalen, dan schijnt Prins een goed B-merk te zijn.

Hill's is even duur als Royal canin doorgaans :)

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:19

Mijn katten krijgen afwisselend Hills en Carocat. Vinden ze beiden heel erg lekker. Carocat is wel een stuk goedkoper dan Hills.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:20

@Gwen, jouw katten krijgen dus alleen brokjes nu? En af en toe een blikje gourmet. Zoiets was ik inderdaad ook van plan om te gaan doen.

@CM heb jij ervaring met Carocat? Ik lees net op internet dat dat de 'goedkope' versie van Royal Canin is, maar die hebben volgens mij alleen maar varianten met rijst erbij.
Als echt blijkt dat RC het beste is, gaat t kleintje dat ook gewoon krijgen hoor.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:24

Ik voer mijn katten ook RC en ze doen het er goed op. Ik vind geen spuug, ja, behalve zo af en toe een haarbal en de ontlasting is altijd goed. Soms geef ik ze een beetje gekookte kipfilet, of een stukje zalm maar echt niet vaak, ze doen het maar met hun brokjes. Ik zat er aan te denken om misschien over te stappen op carocat maar eerst even zien hoeveel dat daadwerkelijk in prijs scheelt en of de ene zeurpoes dat lust, hahaha.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:24

Idd kunnen katten heel goed op alleen droogvoer leven.
Sterker nog,al dat natvoer is eigenlijk gewoon rommel !

Hier krijgen ze het eens per week omdat ze het zo lekker vinden, maar nodig hebben ze het dus niet.
Wat ze hier ook krijgen is kipfilet en koolvis.
Ook gewoon voor de lekker.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:27

Als ik brokjes zou willen voeren, zou ik op zoek gaan naar Orijen. Is via internet te bestellen. Dit merk bevat het hoogste percentage vlees vergeleken met andere merken. Behoeft geen verdere verklaring denk ik, als je weet dat katten pure carnivoren zijn?

In plaats van blikvoer zou ik kiezen voor vers vlees. Je kunt dan denken aan kipfilet, tonijn, soepvlees, rundergehakt. Allemaal gewoon te koop in de supermarkt, of je geeft restjes van je eigen menu. Niet verhitten of kruiden, gewoon puur en rauw geven naast de brokjes, dat mag zelfs dagelijks. Wanneer je meer vlees gaat voeren dan brokjes, zul je rekening moeten houden met verhoudingen en ook orgaanvlees en bot moeten gaan voeren. Dat is wat ingewikkelder allemaal.

Vlees is belangrijk voor met name het opnemen van vocht. Brokjes zijn uiteraard droog en katten eten van nature eigenlijk prooitjes die 80% vocht bevatten. Een kat is geen drinker, zoals een hond. Nier- en blaasproblemen zijn een direct gevolg van het vochttekort.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:27

Kenner exquise is goed kattenvoer, en cat chow is ook best goed.
Ook Felix bevalt vaak goed. (ongeveer 10 euro per 4 kilo zak ofzo)
Allemaal gewoon bij bijv. de welkoop te halen

Overigens heeft een kat helemaal geen behoefte aan afwisseling, en is het juist beter om maar één soort voer te geven.

edit: krabpaal werkt vaak als soort van 'afleider'. Zodat (met name jonge dieren) niet aan de meubels e.d. beginnen ;)
Maar werkt vooral voor het schoonhouden en scherpen van de nagels
Laatst bijgewerkt door soleillover op 20-07-09 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:28

crossmonster schreef:
Sterker nog,al dat natvoer is eigenlijk gewoon rommel !

Blikvoer is inderdaad rommel. Een duur prutje van kleur- geur en smaakstoffen met een heleboel water. Dat laatste is echter wel meteen het grote pluspunt van blikvoeding: het bevat vocht!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:34

Helemaal vers gaat denk ik sowieso niet lukken, het wordt brokjes met vers af en toe erbij voor het lekkere.
Ik heb net even op de site van carocat gekeken en daar zit minimaal 20% vlees en 20% rijst in, dat is niet echt goed of wel?
Orijen is volgens mij nog veel duurder dan RC dus dat wordt m in ieder geval niet. Ga nog even kijken naar Felix en Kenner wat daar in zit :)

Wbt die krabpaal, we hebben nu nog oude meubels die met de tijd worden vervangen, dus nu is t nog niet heel erg als ie dr een keer in hangt, maar straks wel :P Denk dat we gewoon een mooie paal kopen en dan zien we wel wat ie dr mee doet :)
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 20-07-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:35

Dat is inderdaad het enige voordeel van blikvoeding. Al komen mijn katten geen vocht tekort. In het begin dronken ze inderdaad weinig maar sinds ik een cat-it water'fontein' heb drinken ze goed!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:36

Er zijn echter wel soorten blikvoeding die wel goed te noemen zijn, maar die zijn dan ook stukken duurder dan de brol-blikken.
Als je almo-nature kan vinden, zou ik dit er bij geven als lekker tussendoortje :) is beter van kwaliteit dan de meeste andere blikvoeders.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:36

Owja, zo'n krabpaal is absoluut een aanrader! Maar dan wel van kitten af aan, zodat ze gewend zijn er mee te spelen en daar hun nagels te scherpen..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:38

mijn katten krijgen de brok van kenner, doen ze het prima op zelfs mijn gruiskatten (geen commentaar graag, want het dieet voer eten ze niet) Kenner is verkrijgbaar bij de welkoop/boerenbond

edit: felix heb ik hele slechte ervaringen mee, een van mijn gruiskatten zit bij felix binnen een week direct verstopt
Laatst bijgewerkt door trustHim op 20-07-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:39

en vooral ook zorgen dat de krabpaal hoog genoeg is. Als ze zich niet volledig kunnen uitrekken terwijl ze hun nagels scherpen, gebruiken ze hem doorgaans niet.
Koop liever een goedkope krabplank die je aan de muur bevestigd op de juiste hoogte, dan een superdure krabpaal met duizend verdiepjes maar geen enkele paal de lang genoeg is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:41

Felix en Kenner zijn absoluut niet te vergelijken met RC! Veel lager in kwaliteit (wat alleen al te zien is aan de hoeveelheid vlees verwerkt in de brok) Iams bevat een heel hoog gehalte aan vlees in de brok waardoor je weinig hoeft te geven, hetgoed verteerd wordt en je dus weinig restafval hebt :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:42

Felix zit erg weinig vlees in heb ik net gezien, dus dat wordt m denk k niet. kenner kan k niet echt een lijstje van vinden wat er nou in zit dus daar ga k nog even naar zoeken, er zit een welkoop in de buurt van mn vriend zn werk dus komt wel goed.
almo nature ga k ook even naar kijken! Zag dat ze dat als beste aanraden bij zooplus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:44

Wij geven nu Royal Canin indoor aan beide katten en daar reageren ze erg goed op.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:45

Je kunt ook porta 21 proberen is ook een goed voer en in verhouding niet heel erg duur.

Ik geef zelf eigenlijk aan alle 12 katten momenteel carnibest en dat bevalt erg goed, maar das met minder katten wellicht iets lastiger. Ik koop het per 50 kilo in en betaal dan een stuk minder ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:50

Hihi ja het wordt er echt maar 1tje voorlopig (of vriendlief moet ineens omslaan als we daar zijn), k kan 50 kilo niet eens kwijt in mn vriezer :P
Almo is wel vreselijk duur dus dat wordt m niet voor vast, misschien af en toe voor de lekker :)
Porta zal k nu is naar kijken, had k eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:01

ja, ik geef almo ook niet als hoofdvoeding. Hij krijgt een blikje per week ofzo, gewoon omdat hij het zo lekker vind :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:03

Wie weet hoeveel % vlees er in RC zit? Want dat kan k eerlijk gezegd nergens vinden. Wel welke mineralen e.d. er aan zijn toegevoegd maar verder niets, in ieder geval niet op hun eigen site. Iams zie ik ook wel zitten daar zit volgens hun meer dan 26% vlees in. Woensdag maar even de dierenwinkels af en kijken op de verpakkingen.
Waar halen jullie over het algemeen t voer? Via internet of gewoon in de winkel?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:08

We bestellen het sinds kort via zooplus omdat dat goedkoper is dan de dierenzaak en dan 10 kg verpakking.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:11

Ik geef ook Royal Canin, en echt alleen maar brokken en water, zit van alles in, en kat straalt van gezondheid, komt niets te kort, en krijgt ook lekker dagelijks gekookte koolvis, gratenvrij, maar toch altijd even controleren op de aanwezigheid ervan.

Whiskas zit alleen maar troep in, en natvoer is gewoon water met heel weinig vlees in en een overschot aan gelatine.

Beter is om brokken te geven voor de tanden en kiezen, als het om een kitten gaat, dan moet je inderdaad 1 x per dag natvoer geven en verder geweekte in water brokjes geven, zodat het niet te hard is, ivm kleine kittentandjes.

Iams is ook een goed merk.

Wel duur, als je het koopt maar je doet er lang mee en je krijgt er veel voor terug, gezonde blije kat.