Katje verdronken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nightfall

Katje verdronken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:45

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar dit leek me de meest logische plek.
Van tevoren alvast mijn excuses voor de langdradigheid van dit verhaal, maar ik moet het even kwijt, en ik hoop dat iemand weet of ik hier verder nog iets mee kan doen.

Goed, gistermiddag rond een uur of twee ging mijn vriend naar zijn huis. Hij is hier nog geen 10 minuten weg, belt 'ie me op dat hij aan de achterkant van mijn flat staat (daar is de weg, en een sloot die direct aan de flat grenst), en dat hij een verdronken katje had gevonden en niet wist wat hij daar mee moest doen. Ik gelijk daarheen natuurlijk, met mijn mobiel in de aanslag om evt dierenambulance te bellen. Beneden aangekomen zag ik inderdaad het katje. Was wel even slikken, want het was een oosters katje, waarvan ik zelf ook een exemplaar heb lopen, dus dat was even extra naar. Een mevrouw die erbij was komen staan vertelde ons dat haar man precies datzelfde katje die ochtend al (uur of 6) op een meerkoetennest had zien zitten, waar het arme diertje verschrikkelijk zat te mauwen, en dat hij toen de dierenambulance al had ingelicht, maar dat die blijkbaar niet zoveel haast hadden gehad het beestje te komen redden, en nu waren ze dus duidelijk te laat.

Dit KAN toch niet? Dat katje zit doodsbenauwd op een meerkoetennest, en de dierenambulance wordt ingelicht, en dan komen ze niet opdagen? Wat is dat voor idioots! Als ze hem 8 uur eerder hadden opgehaald had het beestje nog geleefd!
Ik wil hier graag iets mee doen, want ik vind dit dus niet door de beugel kunnen, dus weet iemand of ik ergens melding kan maken hiervan?
Ik snap natuurlijk dat het allemaal vrijwilligers zijn daar bij de dierenambulance, maar dit vind ik toch van de zotten. Dat zijn toch ook dierenvrienden?

Goed, alsof dit nog niet erg genoeg was, komt een andere bewoner van de flat er aan, kijkt naar de kat, en zegt "Oh, maar dat is Jaap van mijn buurvrouw." Hij vertelde dat er blijkbaar al een tijdje een ruzie heerste om die kat, want hij scheen nog wel eens bij de buren op het balkon te komen, wat de eigenaren van dat betreffende balkon niet konden waarderen. Er schijnt diverse keren te zijn gedreigd dat ze de kat wat zou aandoen als ze hem er nog eens zou zien, en toevallig is er de voorgaande avond ook zo'n ruzie geweest waar zelfs is gezegd dat ze hem gewoon van het balkon zou duwen.
Goed, of zij het ook echt gedaan heeft blijft natuurlijk maar gissen, maar ik vind dit toch wel opmerkelijk. Ik hoop echt maar dat dit een ongelukkig toeval is, want die vrouw hoef me dus echt niet onder ogen te komen anders.
Wat ook wel apart was is dat deze mevrouw, roddeltante eersteklas, overal altijd als de kippen bij is als er wat is, maar gisteren terwijl er 5 man naast een verdronken kat staan, ze gewoon doorloopt. Maargoed, misschien ben ik wel een beetje para.

Nou, zoals gezegd, sorry voor het lange verhaal, maar 't blijft maar in mijn hoofd zitten dat ik er wat mee wil doen. Bedankt voor het lezen in ieder geval.

Evelijn

Re: Katje verdronken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:51

Waarom springt er niemand die ochtend niet in het water om katje gewoon te redden?
Wel erg sneu natuurlijk voor het katje. Maar schuld van de dierenambulance vind ik dit niet.

Lynske78

Ik denk dat hier weinig aan te doen is.Waar zijn die eigenaren van die kat dan? Maar als dit mijn kat was geweest dan was ik wel even de sloot ingesprongen.
Juridisch gezien kan hier weinig aan gedaan worden. Wel sneu verhaal. |( Raar dat niemand uit die omgeving iets gedaan heeft.

xxGermaXX

jeetje wat vreselijk om zoiets te vinden en dat de dierenambulance niet wou komen!
En tja je weet het niet zeker of een ongeluk is geweest of dat het met opzet was, logisch dat dit in je hoofd blijft zitten!!!
Zou ik zelf ook hebben

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:53

Wat een sneu verhaal. Als het arme dier daar dus al op een meerkoetennest heeft gezeten dan had hij nog gewoon gered kunnen worden :\

Normaal gesproken kunnen katten ook zwemmen, kon deze dan niet op de kant komen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:55

Kon die kat niet op de kant komen? Want als ie op een nest zat was ie dus niet al verzopen. Als zo'n nest krakt kunnen ze wel zwemmen, al worden ze daar uiteraard niet blij van.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:56

Ja, mijn vriend en ik balen er ook ontzettend van dat wij het niet eerder hebben geweten, anders waren we zo de sloot in gesprongen om het katje te pakken, maar zoals gezegd hoorden wij het pas om 14 uur, dus acht uur nadat het katje op dat nest was gesignaleerd. De dierenambulance is door diverse mensen gebeld, maar die hadden er blijkbaar geen haast mee.
We denken dat het katje naar dat nest gedreven is, en dat hij zich daar aan op heeft kunnen trekken. De meerkoeten zullen hem uiteindelijk wel verjaagd hebben daar, waardoor hij in de sloot is belandt. De slootkanten zijn erg hoog en op veel plaatsen dicht begroeid, dus daar heeft ie zich niet op kunnen hijsen.
We weten natuurlijk ook niet hoe lang het beestje daar al zo heeft gezeten.

De eigenaresse van het katje was aan het werk toen wij het katje vonden, maar die is zich natuurlijk een hoedje geschrokken toen ze thuiskwam.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:58

Evelijn schreef:
Waarom springt er niemand die ochtend niet in het water om katje gewoon te redden?
Wel erg sneu natuurlijk voor het katje. Maar schuld van de dierenambulance vind ik dit niet.

Dat vraag ik me ook af. :\

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:03

Schuld is een groot woord natuurlijk, maar ik vind het gewoon van de zotten dat ze na 8 uur en meerdere telefoontjes later nog steeds niet de moeite hebben genomen eens te gaan kijken.

Zelf was ik ook het water in gegaan, maar ik denk dat lang niet iedereen een baggersloot inspringt in zijn goede kleren, dus de dierenambulance belt en daarmee denkt zijn plicht te hebben voldaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:05

leuk die omstanders die de dierenambulance bellen, wat opzich heel goed is, maar als die niet komt, grijp je toch zelf in? Natte broek? Droogt wel weer op!
Als je als dierenambulace het bericht krijgt dat er een kat in een meerkoetennest zit, zou ik ook niet direct alles uit mijn handen laten vallen, no offence.. Maar ben het ermee eens dat er na een aantal uren wel iemand zou mogen gaan kijken als er nog steeds gebelt word...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:10

Nightfall schreef:
. De dierenambulance is door diverse mensen gebeld, maar die hadden er blijkbaar geen haast mee.

Heel erg sneu voor het beestje ;(

Maar ik denk niet dat de DA gewoon verder gingen met hun krantje en kopje koffie na de meldingen. Je weet niet welke andere meldingen er waren (met meer prioriteit).

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:11

Anne_GTI schreef:
Kon die kat niet op de kant komen? Want als ie op een nest zat was ie dus niet al verzopen. Als zo'n nest krakt kunnen ze wel zwemmen, al worden ze daar uiteraard niet blij van.

Zwemmen kunnen ze wel, maar ze werken tegenwoordig de zijkanten van de sloten zodanig netjes af met hout (? weet niet waarmee ze de randen afwerken) enzo dat de katten er niet meer uit kunnen klimmen en dus verdrinken door pure vermoeidheid of onderkoeling... miss dat dat nu ook t geval was. Ik heb gehoord dat ze in de grachten van Amsterdam hier ook last van hadden. Nu zijn er mensen die er touwen inhangen, zodat de katten omhoog kunnen klimmen. Miss voor deze sloot ook een optie...?

By the way... ik zou er gewoon zelf ingesprongen zijn, ook al was t niet mijn kat. ;)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:16

Ik snap echt niet dat al die mensen wel de dierenambulance konden bellen maar niet zelf even in dat slootje konden gaan. En dan achteraf natuurlijk het hardst roepen hoe schandalig het is dat de dierenambulance niet op kwam dagen... (wat ik ook belachelijk vind, ook hier komt nog eerder de brandweer dan de dierenambulance in een zaak met dieren in nood).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:17

Ik vind het veel raarder dat meerdere mensen dus blijkbaar gedacht hebben 'oh wat erg, dat katje zit op een meerkoetennest' en toen niet meer actie hebben ondernomen dan de dierenambulance bellen. En hup weer door met hun dag.

Als je dat zielige katje dan toch al ziet zitten, dan doe je toch iets. In plaats van heel laks de dierenambulance bellen en het voor de rest laten zitten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:17

jeetje wat sneu zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:23

heb je zelf de dierenambulance gebeld om te vragen waarom ze niet konden komen? misschien zijn er niet genoeg vrijwilligers en konden ze niet komen? hadden ze een andere rit die hoe naar het klinkt meer prioriteit had? een kat kan idd zwemmen en als de wal niet te hoog is kan een kat er zelf uitkomen.. je hoort het verhaal van 1 kant nu..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:23

Arm ding... ik snap alleen een aantal dingen hier niet.
1) waar was de eigenaresse in dit verhaal? Jonge katjes kunnen niet zomaar weglopen als er geen deuren/ramen openstaan, en zij was aan het werk...
2) waarom bellen meerdere mensen de dierenambulance, maar neemt niemand de moeite het beestje uit het water te vissen? Dat er iemand druk is ok, maar zoveel mensen? Pak desnoods een schepnet en vis de kat letterlijk eruit.
3) waarom komt de dierenambulance niet? Dat ze niet binnen een kwartier op de stoep staan okee, maar na 8 uur nog steeds niets? Je kunt niet verwachten dat een jong katje een hele dag op een meerkoetennest blijft zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:26

wat een sneu verhaal zeg!
maar als er zoveel mensen de dierenamulance hebben gebeld snap ik niet dat er niet eentje was die het dier zelf heeft gered..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:32

ach wat zielig voor dat katje ;(
ik ben ook zo'n gek die gewoon de bagger sloot in gaat voor een katje (en die alle zielige/zieke katten aanhaalt, heb al 4 zwerfertjes :=)
vind het eigenlijk best nalatig van de dierenambu....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:34

Er worden altijd negatieve verhalen over de dierenambulances gedaan maar uiteraard weet je nooit wat er van waar is!

Ik weet dat ze het hier momenteel hardstikke druk hebben ze komen hier zelfs midden in de nacht om 00:30 om dieren te brengen

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:38

Rinde schreef:
Evelijn schreef:

Dat vraag ik me ook af. :\

Uhh omdat hij op dat tijdstip nog op het nest zat en die vrouw later is weggegaan en niemand anders die het gezien heeft??

Maar wel zielig. Katten kunnen zwemmen ookal houden ze er niet van, maar een kat kan zeker niet al te lang blijven zwemmen. Die beestjes kunnen ook snel uitgeput raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:42

ik heb me ook wel eens uitgelaten over de DA, maar ik doe nu sinds kort zelf vrijwilligerswerk daar, en dan zie je het van de andere kant, de verklaringen zijn heel logisch, dat zouden ze misschien meer aan mensen uit moeten leggen dan snap je het ook..
waarom de dierenambu niet kwam kan verschillende redenen hebben, heeft die man het goed uitgelegd? als je zegt er zit een kat op een meerkoet nest in een sloot, dan kan die kat er zelf heen gezwommen (onwaarschijnlijk, maar goed misschien achter een eend oid aangeweest en in paniek op dat nest gaan zitten) en dan kan hij daar zelf afkomen als de kant niet te hoog is.. dus heeft hij de ernst van de situatie goed doorgegeven?
veel vrijwilligers zijn nu op vakantie, en als er geen vrijwilligers zijn die zich willen inzetten hoe moeten ze dat dan doen?
ze kunnen een andere dringende rit gehad hebben en zo kan je wel even door gaan.. je weet het niet.. dan zou je ze zelf moeten bellen om het te vragen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:46

Evelijn schreef:

Kan toch dat er niemand op dat moment in de buurt van het katje was? Dus dat het katje al verdronken was voordat iemand het had gezien?
Ik vind het WEL de schuld vd dierenambulance.. Ze zijn niet voor niets dierenambulance en horen gewoon direct te komen na een melding.
Achterbaks dat ze dat dan niet doen. Dan zijn ze in mijn ogen geen echte dierenliefhebbers.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:49

Moelie dat vind ik wel heel grof hoe je het nu noemt!
de mensen die er zelf niet ingesprongen zijn zijn dus ook geen echte dierenliefhebbers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:49

Moelie schreef:
Evelijn schreef:

Kan toch dat er niemand op dat moment in de buurt van het katje was? Dus dat het katje al verdronken was voordat iemand het had gezien?
Ik vind het WEL de schuld vd dierenambulance.. Ze zijn niet voor niets dierenambulance en horen gewoon direct te komen na een melding.Achterbaks dat ze dat dan niet doen. Dan zijn ze in mijn ogen geen echte dierenliefhebbers.

je weet dat alle mensen die daar werken vrijwilligers zijn? lees mijn laatste post, als er geen mensen beschikbaar zijn moet het busje dan zelf rijden? en als de ernst niet goed doorgegeven wordt is het ook niet duidelijk, wie weet waren er andere ritten? een zwaargewond dier dat dringend naar een dierenarts moet, of ingeslapen moet worden.. was de kat er zelf afgekomen, en naar de kant gezwommen, en waren ze tóch gekomen, en hadden daarvoor een melding van een zwaargewonde hond laten vallen dan krijg je daar verhalen over..