musje gevonden en eten geven hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bingelding

musje gevonden en eten geven hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:38

Hallo,

Ik heb op stal vanmiddag een musje gevonden. Oogjes zijn open wel wat veertjes maar onder de veertjes nog kalig. Zat maar te bleren en te doen. twee uurtjes in de gaten gehouden maar geen mams of paps die hem kwamen voeren. Dus ik heb hem mee naar huis genomen :D ik de dierenvriend haha,
Heb nu bij de dierenwinkel een pipetje gehaald om water te geven en gemend voer (gedroogde insecten) en dat voer ik hem met een pincet. Dat gaat er goed. Hij eet en drinkt goed.
Heeft er iemand nog wat tips????

Wil hem graag in leven houden namelijk
zal vanavond wat fotos plaatsen

Bingelding

Re: musje gevonden en eten geven hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:00

niemand die wat weet?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:04

haha, je had hem aan henk moeten geven!
Had het een aantal weken geleden ook, er zitten boven de stallen nestjes. Henk heeft hem in zo'n nestje gestopt en dat ging goed.

Ik heb zelf ooit een ekster opgevoed, en die voerde ik met kattenvoer gemengd met water. maar ik weet niet of dat voor musjes ook goed is.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:05

jaa maar deze was denk verstoren en dat vind ik dan weer zielig hihi. Hij eet goed. maar denk miss moet hij voor de nacht een lamp er boven ofzo?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:06

Ik zou zeggen, bel een vogelopvang met je vraag en ze geven je met alle liefde advies :j
Nickeltje op bokt heeft mij ooit heel goed geholpen met een meerkoet die hier op het balkon zat.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:10

Vogeltjes moet je altijd laten op de plaats waar ze uit nest zijn gevallen en alleen in noodgeval meenemen. Vaak komen de ouders vanaf de grond voeren. Dat kan ook een tijdje duren. Een vogeltje als deze moet max. om de 4 uren eten hebben. insecten zijn natuurlijk goed, kattenvoer (blik) mag ook. Het vogeltje kan echter niet leren van jou hoe het zelf insecten moet vangen en hoe het straks moet vliegen. Het beste is dat je het vogeltje zo snel mogelijk naar een vogelopvang brengt en tot die tijd voert (dat wordt vanavond halvewege de nacht je bed uit ;-) Bij de opvang leert het van andere vogels alsnog om zelf voedsel te zoeken en te vliegen.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:15

ja vlinder daar heb je gelijk in maar heb hem vanmiddag in de gaten gehouden en geen ander musje te zien bij hem hoor echt niet. Heb er al veel gevonden dit jaar maa daar kwamen ouders de kleintjes wel voeren.

thnx britt zal nicketlje even pb-en

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:21

Ik zal de vogelopvang bellen, vogeltjes groot brengen lukt niet altijd, daar hebben ze er alle tijd voor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:35

Ik zie dat er druk door gestuurd wordt naar mij.
Hier dus even de melding dat ik haar inmiddels per pm uitleg heb gevoerd.

Hier wil ik graag nog even benardukken om jonge vogels GEEN WATER IN DE SNAVEL te voeren.
Een laag bakje er bij is prima, maar dwing ze niet.
Ouders vliegen ook niet met een snavel vol water ofzo heen en weer...

Ze kunnen zich zeer makkelijk verslikken in het water, krijgen een longontsteking en gaan dood...
Als je ze vochtig gemaakt voer geeft, dan krijgen ze op die manier genoeg vocht binnen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:43

vogelopvang is echt het beste, vaak is het goed bedoeld zelf vogeltjes opvoeden enz maar je moet er echt wel beetje verstand van hebben anders gaat het bijna altijd verkeerd.
Mijn kids kwamen vandaag ook aan met een vogeltje, zon nestfladderaar, dus bijna volwassen maar nog niet helemaal, gewoon hoog ergens neergezet in de buurt van het nest (was te hoog ) en ja hoor mams kwam heel voorzichtig maar toch wel terug.
Met jou kleintje is het wel anders is echt nog klein en het nadeel met terugzetten is (als je niet bij het nest kunt) dat het wel een heel makkelijk prooitje voor bv katten is dus begrijp dat je hem meegenomen hebt.

Je kunt ook altijd even vogelopvang bellen voor advies in Amsterdam zit de swean (google) een van de allerbeste vogelopvangcentrums die ik ken en ik weet dat hij altijd bereid is je advies te geven.

mocht je inmiddels al gebeld hebben of zo ik heb niet alle reacties doorgelezen maar je berichtje viel me op omdat we natuurlijk zelf dat vogeltje gevonden hadden vanmiddag.
Succes

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:02

bedankt voor alle reacties. heb van nickeltje een pb gehad waar alles goed in uitgelegd staat dus kom denk wel een heel end. Zit alleen nu tw twijfelen of het wel een musje is.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:16

Post een foto zou ik zeggen :)
Met een universeelvoer papje kom je heel ver, buffeloworpjes zo nu en dan, wordt 't een hele mooie grote, tamme vogel van :) niet zelfstandig, dat niet ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:20

Azzaro schreef:
bedankt voor alle reacties. heb van nickeltje een pb gehad waar alles goed in uitgelegd staat dus kom denk wel een heel end. Zit alleen nu tw twijfelen of het wel een musje is.

tips zijn er al genoeg gegeven.

Heb je foto ?
Kan ook een jonge zaluw zijn.

Ben benieuwd naar de foto.
In ieder geval succes het opvoeden.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:21

ik ga nu even een foto maken moment alstublieft ;)

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:34

hier de foto niet super duidelijk helaas
Afbeelding

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:36

Dat is een jonge zwaluw.

Wat je kan doen, en wat ook beter is voor het vogeltje, is een stokje in het kooitje plaatsen, zodat hij of zij er op kan gaan zitten. Dan kunnen de pootjes aansterken.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:42

jaa daar zat ik ook al aan te denken. kan ie ook beetje rondhuppen. hij kan nog niet fladderen hoor. nu lijkt het alsof hij overal veren heeft maar hij heeft nog bijna niks

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:02

Klopt, in het nestje proberen ze ook al te gaan staan.
Het stokje niet te hoog doen.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:16

Als je konijnenvoer hebt kun je daar wat van nemen,want dat is toch voornamelijk van die grote brokjes bestaand uit gekleurde pulp van zaden en pitten en dat laten weken in een bakje water,en dan kijken of hij zo'n zacht sponsig brokje lust...
Lijkt mij wel geschikt,niet te hard en er zitten pitjes en zaadjes in

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:17

Overduidelijk een jonge mus, zo heb ik ze ook al menigmaal gevonden en opgevoed. Het is echt geen zwaluw

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:43

ik weet het niet eigenlijk vind het bestmoeilijk

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:46

Wat een poepie!
Ik hoop dat het je lukt want een vogeltje verzorgen is niet gemakkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:47

Nooit een vogel meenemen naar huis (dit is ook wat de DA en de vogelopvang zeggen). Waarschijnlijk zitten zijn ouders wel ergens en komen ze hem af en toe voeren. En nou issie weg.... Wij vonden een tijdje terug ook een musje en die hebben we in de gaten gehouden. Wat brood en water neergezet. En op een gegeven moment kwamen zijn ouders steeds eten geven in z'n bekje. Hij probeerde de hele tijd te gaan vliegen en aan het eind van de middag kon hij dat ook. Deze is nog jonger, maar het is heel goed mogelijk dat zijn ouders vanaf een afstand toekijken en hem af en toe voeren. Dan vinden z'n ouders het eng op de plek waar hij is denk ik. Dus zet hem ajb terug waar je hem gevonden hebt met wat eten en water en houd hem een beetje in de gaten.. Hij moet alles van zijn ouders leren, niet van mensen.. Jij kan hem niet leren vliegen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:52

eetjuhhhh schreef:
Overduidelijk een jonge mus, zo heb ik ze ook al menigmaal gevonden en opgevoed. Het is echt geen zwaluw

Ja klopt.
Dit is een musje.
Wij hebben er ook tal van op stal.

Laatst hebben wij het ook geprobeert.

Wormpjes gestoken, die in stukjes gesneden (voelde met net z'n peuter) hihi

En die in zijn snaveltje laten glijden.
Dit ging een dag goed, daarna is ie toch overleden.
Hij/zij zat al 8 uur alleen op de grond te piepen.
Ik denk dat we te laat waren.

(Edit moeders kwam hem ook niet meer voeren.)
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 15-07-09 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:52

Ik vind het op een jonge zwaluw lijken , wij hebben in de paardenstallen allemaal nestjes met zwaluwen en deze lijkt t zelfde.