Wie helpt mij dit raadsel oplossen? Konijnen onder de wonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Wie helpt mij dit raadsel oplossen? Konijnen onder de wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:13

Ik heb nu al een tijdje twee hele lieve konijntjes (eigenlijk vier) Het gaat om Iggy&Ozzy. Ik heb ze zelf met de fles grootgebracht en de moeder is een tam konijn de vader een wild konijn. Iggy en Ozzy hebben altijd binnen gezeten en in de garage. Ozzy is gecastreerd en we hadden nog een lelijk hok (130cm) die helemaal opgeknapt is, ren eronder gebouwd enz. De bedoeling was dat Iggy&Ozzy daar samen in gingen.

Gister kwam het hok, toen alle puntjes op de I stonden mochten ze erin. Het ging super ze kregen het trapje naar beneden al door. Die avond ging ik naar ene verjaardag. Toen ik thuiskwam zag ik haar ligen. Een hele pluk. Zo'n pluk dat echt van het vel is gerukt. Ik ging direcht een zaklamp erbij halen en zag dat Iggy helemaal haar koppie kapot had, hoe kon dit nou gebeuren? Ozzy had ook zijn koppie kapot.

Ik heb hun helemaal ''onderzocht'' Iggy heeft een kale plek op haar koppie (bijna heel haar koppie, de bovenkant) en daar zitten 2 wondjes en rode plekjes. En Ozzy had ook een kale plek en wondjes (opervlakkige wondjes gelukkig, somige iets dieper) Ik heb de wondjes met water een beetje gedept dat de haren wat aan de kant gingen en heb er toen calendulazalf op gedaan (homopatish)

Maar wat is er nou eigenlijk gebeurd? Het is voor mij een raadsel! Ze hebben niet gevochten met elkaar, ik sluit het niet uit maar weet het bijna zeker. Ik weet wel dat ze heeel veel stress hebben gehad. De haren vond ik in de ren aan het gaas hangen. Dan denk ik weer, zou er een kat zijn geweest die dit heeft gedaan? Het gaas was wel aan één kant minder op spanning. Het gaas is 1bij1 cm.

Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Net een heel mooi paleisje voor die twee, en dan dit ;(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:16

In eerste instantie denk ik dat ze wel met elkaar hebben gevochten om misschien de rangorde te bepalen.
Hoe weet je zeker dat ze het niet hebben gedaan?
Anders zou het misschien een ander dier kunnen zijn, het lijkt me minder logisch dat er katten kunnen komen terwijl zij weg kunnen komen door naar boven te gaan of de nachthok in te gaan.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:17

Wat zielig. Zou het een rat kunnen zijn??

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:18

Ik denk dat ze wel degelijk gevochten hebben!! Koppels uit hetzelfde nest gaat lang niet altijd goed. Is bij mij altijd fout gegaan! En allemaal pas na later!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:19

Omdat, ze hebben altijd samen gezeten dat ging altijd goed. En er moest wel een nieuwe rangorde komen maar Ozzy (mannetje) was wel katig tegen Iggy. Alleen Iggy is zo schijterig dat ze niks terug doet. Ze laat het over zich heen komen. En dan zouden er wel haren bij het nekvel uitgeroken zijn. En Iggy durft niet eens Ozzy te bijten. En de haren zater aan het gaas (er een beetje aan vast)

Wij hebben helaas veel katten, 2 doen er niks kijken alleen. Er is wel 1 hele gemene kat. Maar ze kunnen dan het trapje op naar de boven verdieping om te vluchten. Of iets van het gaas af zitten. Het gaas is te klein om een kattenpoot er door te kunnen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:57

smokey17 schreef:
Ik denk dat ze wel degelijk gevochten hebben!! Koppels uit hetzelfde nest gaat lang niet altijd goed. Is bij mij altijd fout gegaan! En allemaal pas na later!

Precies! Ik weet dus eigenlijk ook zeker dat ze gewoon gevochten hebben.

Cossie

Re: Wie helpt mij dit raadsel oplossen? Konijnen onder de wonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:00

In dat geval: een gescheiden huishouding voor Iggy en Ozzy?

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:01

Is er een opening in je garage?
Ik weet niet waar je woont,of je veel bomen en beetje bos bij je in de buurt hebt?

Waar mijn vader woont zitten Steenmarters. Die beesten eten kleine knaagdieren. En kunnen ze behoorlijk toetakelen.
Ik hoop voor je dat dit het niet is geweest! En dat ze maar gewoon een ruzietje hebben gehad samen.

Hoe zijn ze nu tegen elkaar? Wel vriendelijk of zitten ze nog te brommen en ontlopen ze elkaar??

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:02

Cossie schreef:

Eerst maar eens kijken hoe het verder gaat. Zou ze niet gelijk uit elkaar halen voor een paar plukjes haar en oppervlakkige wondjes.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:05

hmmm staat het hok buiten?
Kan zijn dat een marter iets geprobeerd heeft.
Ik heb ook 3 konijntjes in een grote ren buiten en die vochten wel iets in het begin maar dan vlogen de plukken haar van het hele lijf en niet van de kop!
Nu zijn het grote vriendjes,2 voedsters en een gecastreerd rammetje.
ik denk dus niet aan vechten maar aan een ander roofdier!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:11

Thats_Me schreef:
Cossie schreef:

Eerst maar eens kijken hoe het verder gaat. Zou ze niet gelijk uit elkaar halen voor een paar plukjes haar en oppervlakkige wondjes.

en vannacht bijten ze mekaar dood!

Een vriendin van mij had ook 2 zusjes bij elkaar gezet. Ze kwamen thuis van boodschappen. Had de ene zus, de andere bijna dood gebeten. Hadden nooit eerder gevochten!

Ik heb zelf ook meerdere koppels uit elkaar moeten halen omdat ze gingen vechten. En ik ben gekke harry niet en laat er niet 1 vermoorden. Sindsdien leven alle konijnen die ik heb gehad alleen. En nooit stokongelukkige konijnen gehad!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 14:34

Iggy en Ozzy zijn een voedster met een gecastreerde man. Er zitten bij ons idd steenmarters maar mijn andere konijnen hebben ook een ren en daar is nooit wat gebeurd. Ze zitten nu weer binnen gescheiden. Ik laat de wondjes genezen en dan ga ik wat dingen proberen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:40

Iney schreef:
Iggy en Ozzy zijn een voedster met een gecastreerde man. Er zitten bij ons idd steenmarters maar mijn andere konijnen hebben ook een ren en daar is nooit wat gebeurd. Ze zitten nu weer binnen gescheiden. Ik laat de wondjes genezen en dan ga ik wat dingen proberen.

JA dat werkt! NOT

Als konijnen gescheiden zijn, dan moet je ze niet weer bij elkaar zetten.. want dan gaat het helemaal mis.

Gewoon gescheiden laten

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:45

Door wie ben jij ingelicht?

Konijnen zijn groepsdieren en horen samen te zitten. Alleen is zielig. Vrouwtjes + Gecastreerd mannetje is de beste combinatie. En konijnen gaan nooit in één keer goed samen. Moeten altijd eerst de rangorde bepalen.

Lees anders eerst is wat op http://www.konijnen.nl daar wordt je beter ingelicht ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:00

smokey17 schreef:
en vannacht bijten ze mekaar dood!

Een vriendin van mij had ook 2 zusjes bij elkaar gezet. Ze kwamen thuis van boodschappen. Had de ene zus, de andere bijna dood gebeten. Hadden nooit eerder gevochten!

Ik heb zelf ook meerdere koppels uit elkaar moeten halen omdat ze gingen vechten. En ik ben gekke harry niet en laat er niet 1 vermoorden. Sindsdien leven alle konijnen die ik heb gehad alleen. En nooit stokongelukkige konijnen gehad!

Dan hebben zij gewoon pech gehad. Het gebeurd niet zomaar dat ze elkaar letterlijk afmaken. Konijnen zijn groepsdieren en als het kan dan moet je ze gewoon samen houden dat is véél vriendelijkder dan ze alleen te houden. Mocht echt het koppelen niet lukken dan kun je ze wel beter alleen houden maar goed zo'n vaart zal dat niet lopen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:09

Mensen die 2 konijnen kopen van 8 weekjes nemen vaak 2 zusjes in een 1 meter hokkie. Alles leuk en aardig maar dan krijgen de konijntjes de hormonen in hun lijf en gaan ze ruzie maken. Zo'n 1 meter hokkie is dan veel te klein en daar gaat ie mis!

Meisjes kunne heel goed samen! Als je ze voldoende ruimte geeft. En als ze aan elkaar een goed vriendje hebben. Sinds mijn konijnen samen zitten (mijn andere twee) liggen ze alleen nog maar samen elkaar te likken en te wassen. Die zijn veel gelukkiger dan een konijn alleen in een hok.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:41

Vriendin van mij had 2 zusje in een hok van 4 meter nog wat.

Ik had moeder en dochter in een groot hok(afmeting geen idee) met ren. En ook 2 zusjes en een groot hok met ren.

Later uit ander nest 2 broertjes bij elkaar in groot hok.

Is allemaal mis gegaan.

Ik doe het nooit meer. En mijn konijnen kwijnen alles behalve weg :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:01

Ik begrijp dat als je er slechte evaringen er mee hebt niet meer doet. Maar je hebt nog nooit het koppel voedster+gecastreerde man geprobeerd, hoe kan je er dan over oordelen dat het niet werkt?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:03

Ik denk dat ze gewoon bij elkaar kunnen blijven probeer dat in ieder geval eerst binnen.

Omdat je ze met de fles hebt opgevoed kunnen ze wel is anders op roofdieren reageren dan jouw andere konijnen, dus oftewel ze gaan er wel op af en wellicht je andere konijnen niet als er bijv. een marter bij de tralies staat. Konijnen die met de fles zijn groot gebracht zijn vaak ontzettend tam en zien gevaar niet.

@ smokey17
Logisch dat het allemaal mis is gegaan je hebt elke keer de verkeerde combinatie gebruikt. En de laatste is nog wel de slechtste... 2 mannen bij elkaar.
Gec. ram met voedster en dan heb je (bijna) nooit problemen!
Mijn konijnen zitten bijna geen 1 alleen en hebben een super leven.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:06

ben het met je eens iney, man-vrouw gaat over het algemeen veel beter dan 2 van hetzelfde geslacht bij elkaar. Maar kan het misschien gebeurd zijn dat ze elkaar hebben aangevallen doordat er nog een geurtje in het hok zat van 1? Of misschien toch een beetje door de stress.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:08

Faniek om zich zijn ze zo tam nog niet, de vader is een wild konijn en ze zijn ook vrij schikerig/snel op hun hoede.

Als de wondjes wat minder zijn zet ik ze weer bij elkaar.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:09

Faniek schreef:
Ik denk dat ze gewoon bij elkaar kunnen blijven probeer dat in ieder geval eerst binnen.

Omdat je ze met de fles hebt opgevoed kunnen ze wel is anders op roofdieren reageren dan jouw andere konijnen, dus oftewel ze gaan er wel op af en wellicht je andere konijnen niet als er bijv. een marter bij de tralies staat. Konijnen die met de fles zijn groot gebracht zijn vaak ontzettend tam en zien gevaar niet.

@ smokey17
Logisch dat het allemaal mis is gegaan je hebt elke keer de verkeerde combinatie gebruikt. En de laatste is nog wel de slechtste... 2 mannen bij elkaar.
Gec. ram met voedster en dan heb je (bijna) nooit problemen!
Mijn konijnen zitten bijna geen 1 alleen en hebben een super leven.

Nee hoor. Volgens vele zou alles bij elkaar kunnen als het maar vanuit nest is. Wat bij alle bovenstaande koppels is gebeurd.

Koppels die later samengesteld worden zouden moeten bestaan uit gecastreerde ram met voedster.

Op de kinderboerderij waar ik werkte waren 9 van deze koppels.... er zijn meerdere doden gevallen.

We hebben toen een enorme burcht laten bouwen(heel heel heel erg groot).. hier hebben we alle rammen ingegooit en voedsters alleen.

Nou dat is aardig goed gegaan.

Nee hoor.... voor mij nooit geen koppels weer... tenzij met een cavia.

Ik heb zelf met meerdere rassen gefokt... vrijwilliger geweest op een kinderboerderij met zeer groot konijnenbestaat(wekenlijks konijnen over het hek)... en ken heel erg veel konijnenfokkers....

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:14

Mijn laatste reactie hierop en dan wil ik graag wil ONtopic.

Konijnen weten na 2 maanden niet eens meer dan het konijn waar ze het hok mee delen hun broer of zus is. Kopels die later samengesteld worden kunnen heel goed en zeker ook 2 voedsters.

Klinkt heel zorgzaam ''hier hebben we alle rammen ingegooit'' rammen gaan niet samen. Tenzij je ze op zeer jonge leeftijd castreerd dat de hormonen nog niet ontwikkeld zijn.

Mijn evaringen met kinderboerderijen zijn slecht. En een konijn met een cavia? Ze hebben allebij een vriendje van hetzelfde soort nodig. Konijnen en cavia's zijn heel verschillend.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:26

Iney schreef:
Mijn laatste reactie hierop en dan wil ik graag wil ONtopic.

Konijnen weten na 2 maanden niet eens meer dan het konijn waar ze het hok mee delen hun broer of zus is. Kopels die later samengesteld worden kunnen heel goed en zeker ook 2 voedsters.

Klinkt heel zorgzaam ''hier hebben we alle rammen ingegooit'' rammen gaan niet samen. Tenzij je ze op zeer jonge leeftijd castreerd dat de hormonen nog niet ontwikkeld zijn.

Mijn evaringen met kinderboerderijen zijn slecht. En een konijn met een cavia? Ze hebben allebij een vriendje van hetzelfde soort nodig. Konijnen en cavia's zijn heel verschillend.

Nou die rammenburcht is echt de oplossing geweest. Beestjes vechten niet, hebben alle ruimte :)

Konijnen en cavia's gaan uitstekend samen.

Die combinatie zie ik heel veel en gaan stukken beter dan konijn met konijn. Juist omdat het verschillende soorten zijn... kunnen prima samen spelen!

Nee hoor. Ik zit lang genoeg in de konijnen(ach nog maar mijn hele leven) om te weten waar ik het over heb.

Succes ermee.... ik lees het wel als ze elkaar afgeslacht hebben

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:45

@ smokey17
Je zit dan bij langer en langer na niet lang genoeg in de konijnen dus, want het is wel erg raar wat je allemaal zegt. Konijnen kunnen prima samen leven, als je het maar goed doet en nee goed doen is geen 2 uit hetzelfde nest of alleen mannen of vrouwen bij elkaar. Ja, in een hele grote ruimte wil het soms goed gaan en in een hele hele grote ruimte word de kans nog wat vergroot zoals met al die rammen bij elkaar.
Die velen die tegen jou beweerd hebben dat dieren uit hetzelfde nest goed zouden gaan zijn dus mensen zonder echt verstand van konijnen.
Daarnaast kan je simpelweg niet alle konijnen aan elkaar koppelen, want net als mensen hebben konijnen ook voorkeur.
Ik vind maar een beetje vaag verhaal, het merendeel is het hier wel mee eens dat een gec. ram en een voedster vaak prima gaat dus dit soort advies is een beetje erg vreemd.
Kom hier maar is gerust kijken, niks leeft alleen. En ik heb zelfs nog 3 voedsters bij elkaar zitten waar 4 jongen bij zitten, omdat de gecastreerde ram er tussen weg moest. Ook nog 6 voedsters met een gec. ram zitten al tijden bij elkaar en gaat prima.
Maar het is aan jou om tijdig te observeren als het niet goed klikt met de dieren en dat is wat mensen gewoon erg slecht door hebben.

Ik heb vaker een dode cavia gezien door een konijn plat gestampt of een kaal konijn door een cavia aangevreten dan een konijn dat is dood gebeten oid door vechten. Uuh laat ik zeggen dat laatste heb ik nog nooit gezien en dan zit ik ook mijn hele leven in de konijnen en heb ik hier al een paar 100 konijnen gehad, omdat ik ook opvang en ik heb dit werkelijk nog nooit gehoord of gezien. Ik vind dit daarom maar een erg vreemd verhaal.

@ de TS
Succes met herkoppelen dan, het kan wel van vechten zijn, sluit dat absoluut niet uit en observeer de gehele dag als ze weer bij elkaar buiten gaan.