Grasparkiet, pellets of toch gewoon zaden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Grasparkiet, pellets of toch gewoon zaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:55

Voor de vogelliefhebbers hier had ik een vraagje betreft de voeding.
Binnenkort is mijn grasparkiet oud genoeg om zijn wieg te verlaten en komt ie naar mij toe, ik heb de nodige ervaring met vogels en heb me extra goed ingelezen dus ben voorbereid en geen leek, hoewel hij mijn eerste echte eigen vogel is. Ik wil uiteraard 't allerbeste voor 'm, met de huisvesting zit dat al helemaal goed alleen qua voeding twijfel ik nogal. De meningen zijn zo verdeeld over de voeding, de ene zweert bij pellets, de ander vind juist de zaden de beste manier om je vogel te voeden.
En als je dan voor pellets gaat, wat is dan het beste voer, ik begrijp dat Harrisons en Nutribird goed aangeschreven staan. En qua zaden?
Ik hoor graag jullie opbouw :)
Bedankt voor 't lezen!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:00

Hoi,

zaadmengsel is te eenzijdig voer en ze kunnen er selectief van gaan eten, dus het lekkerste er uit kiezen. Pellets nemen en het liefst van Harrissons. Dan krijgt je parkiet alles binnen. Laat je niet ompraten in de dierenwinkel want daar gaat geld verdienen voor het welzijn van het dier helaas.

Succes !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:03

Ik vind Pellets juist weer een stuk minder maar je moet doen waar je zelf naar neigt.
Ik heb mijn 2 valkparkieten een tijdje pellets gevoerd maar ze waren er een stuk minder blij mee. Valkjes en grasjes zijn echte scharrelaars en met pellets kunnen ze dat niet.
Dat ze selectief gaan eten bij zaadjes is inderdaad zo, maar ik laat het meestal (ja ik ben erg gemeen O:) ) het bakje dan wat langer in de kooi staan zodat ze ook de minder lekkere zaadjes eten. Uiteraard hou ik wel in de gaten dat ze niet verhongeren :+
Mijn vogels vinden het heerlijk om te scharrelen en in de natuur doen ze dat ook. Pellets zijn echt kant en klaar voer, maar het bezorgd ze een stuk minder plezier en dat vind ik ook erg belangrijk :j

Ik voer qua zaad een mengsel van grof eivoer (met insekten en kleine garnaaltjes), grof valkparkieten zaad en fijn grasparkietenzaad. Voor de rest krijgen ze ook nog voldoende bijgevoerd dus ze komen niets te kort :)

Nikka

Re: Grasparkiet, pellets of toch gewoon zaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:06

Ik geef ook gewoon gemengd valkparkietenzaad. Pellets vinden ze niks. Naast het zaad krijgen ze nog fruit/groen, eivoer, insektenpate, gerst, gierst, hennepzaad en kiezel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:08

Hennepzaad? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Kun je dat ook gemengd kopen en voeren, of koop je dat los?
Hoe vinden ze dat?

Die van mij krijgen ook nog fruit, groenvoer, eivoer, insekten (maar dat zit nu ook in het eivoer) trosgierst, snoepstokjes, kiezeltjes, stukje brood, verse rode peper (vooral dat laatste is een groot succes al zitten ze dan wel helemaal onder :D :D :D ) etc etc.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-07-09 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:09

Mijn grasparkietjes krijgen van mij valkparkietenvoer gemengd met grasparkietenvoer. In het valkparkietenvoer zit ook stukjes eucalyptusblad en grotere zaden en die eten ze ook op. Er zitten ook kleine brokjes in en dat gaat ook allemaal op. En af en toe een snoepstang en af en toe wat trosgierst en ze doen het prima.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:14

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Mijn parkiet is nu bezig zelfstandig te gaan eten (op zaden) en het is sowieso aangeraden om kleine parkieten langzaam om te zetten naar eventueel pellets en eens in de zoveel tijd een klein beetje zaden erbij te geven.
Misschien ga ik 't wel mengen en kijk ik gewoon waar zijn voorkeur naar uit gaat, een dier de keus geven is nooit verkeerd toch?
Enne, Cayenne, wat jij doet met 't voer laten staan doe ik ook bij m'n konijn hoor, en dat weet ze ook want ze eet uiteindelijk alles netjes op. Zo krijgt ze tenminste volledige voeding.
Ik neem aan dat je ook nog fruit en groentje aan je valkjes geeft? dat maakt 't helemaal compleet natuurlijk.
Universeelvoer wordt meestal verstrekt aan tropische vogels maar denk je dat 't voor een parkiet ook een bijdrage kan leveren?

Lodo, kun je mij vertellen wat Harrisons beter is dan Nutribird, want als ik het zo lees is het allebei compleet, maar er is blijkbaar toch nog iets anders in de samenstelling?
Ik laat me niet zo gauw ompraten maar luister wel naar wat iemand te vertellen heb, en geloof het of niet maar er zijn ook nog mensen die in een dierenwinkel werken die goed kunnen voorlichten en niet aan de kassa van het bedrijf denken hoor ;)

@ Diane65, welk merk is dat dan met die blaadjes erin? dat ken ik zo niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:22

Cayenne schreef:
Hennepzaad? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Kun je dat ook gemengd kopen en voeren, of koop je dat los?
Hoe vinden ze dat?

Die van mij krijgen ook nog fruit, groenvoer, eivoer, insekten (maar dat zit nu ook in het eivoer) trosgierst, snoepstokjes, kiezeltjes, stukje brood, verse rode peper (vooral dat laatste is een groot succes al zitten ze dan wel helemaal onder :D :D :D ) etc etc.

Ik koop het los. Vinden ze lekker net als de gekneusde gerst. Ook een aanrader. Ik heb wel zo'n enorme curverbox met allerlei troep erin. Wat die van mij ook het einde vinden zijn wilgentakken. En ik heb onderin de kooi een plastic schaal liggen met een graspol erin die ik regelmatig vervang. Rode peper moet ik ook eens gaan proberen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:24

Pellets van Harissons.

In zaden zit gewoon te weinig, en gaan ze selectief eten waardoor er tekorten ontstaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:25

wilgentakken was ik vergeten maar die krijgen ze hier ook.
Alleen jammer dat mijn mannetjesvalkparkiet het een leuk spelletje vind om met zijn achterwerk er tegenaan te schuren zodat hij uhh.. je weet wel :o :+ Ik word er horendol van :')

Rode peper is erg gezond voor ze en ze vinden het heerlijk! Alleen wel met je mond bij hun snavel uit de buurt blijven anders krijg je een hele hete mond := Mijn valkparkiet geeft graag kusjes maar dat is dan echt geen goed idee :D

@Mischa; Mijn valkjes krijgen idd nog regelmatig fruit en groenvoer erbij en van alles en nog wat. Universeel voer kan zeker wel goed zijn voor een grasparkiet maar dan zou ik het wel mengen met je eigen (hoofd)voer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:28

Ik voer zaden. Het is voor een vogel natuurlijk om zaden te pellen en dat wil ik ze niet ontnemen. Daarnaast krijgen ze vitaminen en veel groenvoer en fruit. Dan krijgen ze alles binnen wat nodig is en hebben ze helemaal geen peletts nodig. Ik heb zo'n 50 grasparkieten die het er allemaal goed op doen.

Oh ja, over het selecteren van zaden, dan geef je teveel voer waardoor ze het lekkers er uit halen. Hier eten ze netjes de bakjes leeg en zijn ze allemaal goed qua voedingstoestand.

De meste grasparkieten zijn hierdoor al gauw te dik.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:32

Cayenne schreef:
Alleen jammer dat mijn mannetjesvalkparkiet het een leuk spelletje vind om met zijn achterwerk er tegenaan te schuren zodat hij uhh.. je weet wel :o :+ Ik word er horendol van :')

_O- , gelukkig doen ze dat hier maar met elkaar.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:52

Als ik eerlijk ben dan weet ik even niet meer waarom Harrissons het beste is :o , heb het geleerd op de uni te Utrecht tijdens mijn diergeneeskunde studie bij vogelgeneeskunde. Alleen zaden is NIET volledig voer. Het lijkt alsof de parkiet het goed doet totdat het ineens verkeerd afloopt, ze worden er echt minder oud op. Heb ieder spreekuur bij een bijzondere dieren dierenarts, waar ik assisteerde, de ellende van tekorten gezien....

Betreft je konijn: geen gemeng voer geven !. Enkel een handje van de groene korrels voor de Calciumtoevoer per dag. Al die gekleurde rotzooi ertussen vernielt de darmflora en daar zie ik elke dag de konijnen met plakpoep of stilstaand maagdarmkanaal van en helaas ook veel dode konijnen. Het is echt een schande dat dierenwinkels dit gemengde voer nog steeds verkopen, net als het zaagsel als bodembedekking (zeer slecht voor de luchtwegen, en ook voor de nieren en lever) en de knaag- en likstenen (nierbekken- en blaasstenen in overvloede gevende..). Ze weten het echt wel immiddels maar het verdient gewoon beter :(

Je konijn moet voornamelijk leven op gras en hooi !.

Goed, nu weer on topic, kon het even niet laten want blijf vechten tegen de commercie en onkunde van de meeste dierenwinkels !.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 23:26

Ik denk meer dat jij doelt op vogels die echt alleen maar op zaden zitten niet oud worden. Daar ben ik 't meer dan mee eens, en helaas denken nog steeds veel mensen met vogeltjes dat zaden en water alles is wat zo'n beestje nodig heb. Een goeie zadenmengeling toegevoegd met eivoer, grit, fruit/groente ect. moet het een volledige voeding maken.

Ik ben nog steeds niet overtuigd van 't een of geen, helaas, dus denk dat ik dan toch maar bij mijn eigen idee blijf om 't vogeltje een keus te geven.

Oh, wat betreft m'n konijn en haar voeding, ze krijgt HF Balance, dat is overheersende brok met een erg klein percentage aan die worteldingetjes, die gaan wel als eerste op maar ze krijgt zo weinig ervan dat het hele bakje leeg gaat. Ze loopt altijd op gras en krijgt goed droog hooi en op z'n tijd een stukje fruit, heeft nooit ergens last van dus 't zal wel meevallen met hoe slecht ze 't heeft ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:39

Mischa schreef:
@ Diane65, welk merk is dat dan met die blaadjes erin? dat ken ik zo niet.

Dat is van Vitakraft, speciaal voor australische vogels (er staat een valkparkiet en een kaketoe op de voorkant). Is wel prijzig, 5,70 per zak, maar omdat ik maar twee grasparkietjes heb en het ook meng met gewoon grasparkietenvoer doe ik er zeker een maand of drie mee.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:05

Dankjewel voor je bericht :) ik zal eens kijken. 't Maakt mij niet uit of ik nou 3 euro of 10 euro betaal voor een zak voer, beestje moet goed eten :)
Ik ga er even op letten, ben namelijk over het algemeen niet zo tevreden over de samenstellingen van Vitakraft maar als extra kan het misschien geen kwaad :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:44

Wij hebben pallets voor onze CoCo. (papegaai)
Ik zou geen nutribird nemen. Maar zou gaan voor ecobirt (happybird) (ongeveer de zelfde prijs maar dan een natuurlijk product ipv nutribird. Hebben wij ook gevoerd maar hij ging er vreselijk van stinken en blijkt dat het ook minder goed is dan de ecobird. Wil je echt het betere merk dan zou ik gaan voor Harrisons)

Wat je natuurlijk wel kan doen is 1 tot 2 keer in de week zaadmengsel bij voeren. Dan weet je zeker dathij een uitgebalanceerd dieet krijgt. Wat afgewisseld kanw orden met vers fruit en groente..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:15

Onze grasparkieten kregen altijd gemengd zaad ook idd om ze het pellen niet te onthouden. Ik kweekte er ook mee en eigenlijk nooit problemen gehad ook niet met te jong sterven of problemen met de jongen.

gewoon een kwestie van niet teveel eten geven en wachten tot ze alles ophebben. vergeet ook het grit en de sepia/vitamine blokken niet. En knabbelspul zoals wilgentakken of fruithout.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:32

Grit en maagkiezel wortd vaak vergeten evenals fruit en groente. Ik kweek met grasparkieten en veel mensen die hier een parkietje halen hebben er al eens enkele gehad en hebben dan nooit van deze dingen gehoord. Ja dan gaat het met alleen zaden niet goed. Maar als je ze voert zoals het hoort dan is een zaadmengsel het natuurlijkste wat je kan geven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:45

brokjes voor parkieten....... Lees alle topics over honden- en kattenbrokken eens en vergelijk? Volgens mij is juist die brokken/pelletsverkoop de commercie

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:59

Rosita schreef:
brokjes voor parkieten....... Lees alle topics over honden- en kattenbrokken eens en vergelijk? Volgens mij is juist die brokken/pelletsverkoop de commercie

Dan heb je er niet veel van begrepen helaas... :x

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:07

[quote="Mischa"]Ik denk meer dat jij doelt op vogels die echt alleen maar op zaden zitten niet oud worden. Daar ben ik 't meer dan mee eens, en helaas denken nog steeds veel mensen met vogeltjes dat zaden en water alles is wat zo'n beestje nodig heb. Een goeie zadenmengeling toegevoegd met eivoer, grit, fruit/groente ect. moet het een volledige voeding maken.

Ben ik het mee eens ;) . Helaas zijn veel mensen in de praktijk niet hier van op de hoogte en krijgen zij heel vaak geen goede info in de dierenwinkels. Zelden kom ik vogelhouders tegen die goede info hebben gekregen in de dierenwinkel. Ik kan me hier langzamerhand zo vreselijk kwaad over maken !. Al dat leed onder die beestjes.... Ik word er echt moedeloos van.
Voor veel mensen zijn pellets echt de beste optie. Ze krijgen alles binnen en als ze dan wat vers willen toevoegen, ben ik er toch zeker van dat de vogel alles binnen heeft gekregen. Maar als je als vogelliefhebber het voer zelf goed weet aan te vullen tot volledig voer, dan is dat natuurlijk ook prima.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:28

Je hebt ook gelijk hoor Lodo, veel mensen in dierenwinkels denken of alleen maar in geld, of ze doen of ze alles weten, en helaas zie ik mensen daar vaak met open ogen intrappen. Ondanks dat is het gelukkig niet met iedereen zo gesteld.

@ Rosita, ik snap je ''bijdrage'' niet helemaal. Hoe honden/katten/vogelvoer samengesteld is heeft totaal geen connectie met elkaar. Door me in honden en kattenvoer te gaan verdiepen zet me geen stap verder als het gaat om goed vogelvoer ;)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:35

lodo schreef:
Mischa schreef:
Ik denk meer dat jij doelt op vogels die echt alleen maar op zaden zitten niet oud worden. Daar ben ik 't meer dan mee eens, en helaas denken nog steeds veel mensen met vogeltjes dat zaden en water alles is wat zo'n beestje nodig heb. Een goeie zadenmengeling toegevoegd met eivoer, grit, fruit/groente ect. moet het een volledige voeding maken.

Ben ik het mee eens ;) . Helaas zijn veel mensen in de praktijk niet hier van op de hoogte en krijgen zij heel vaak geen goede info in de dierenwinkels. Zelden kom ik vogelhouders tegen die goede info hebben gekregen in de dierenwinkel. Ik kan me hier langzamerhand zo vreselijk kwaad over maken !. Al dat leed onder die beestjes.... Ik word er echt moedeloos van.
Voor veel mensen zijn pellets echt de beste optie. Ze krijgen alles binnen en als ze dan wat vers willen toevoegen, ben ik er toch zeker van dat de vogel alles binnen heeft gekregen. Maar als je als vogelliefhebber het voer zelf goed weet aan te vullen tot volledig voer, dan is dat natuurlijk ook prima.

Met exact dezelfde redenatie zijn een aantal decennia geleden alle honden- en katteneigenaren van het zelf samengestelde voer afgepraat en aan de brokken gegaan. Inmiddels zijn we wat verder en weten we dat de brokkenfabrieken onderdeel zijn van grote multinationals als Proctor and Gamble, Nestlé en dergelijke. Zij gebruiken het honden- en kattenvoer als 'dumpplaats' voor afval wat ze produceren. Dat een hond een carnivoor is heeft men niet belet om brok te maken wat voor 80% uit granen(afval) bestaat. Eiwit is eiwit?

Bovenstaande is een heel kleine notendop over honden- en kattenvoer, als ik dan over vogelpellets (=brok) lees dan 'weet' ik wel voldoende. Mijn vogels blijven aan het voer waarvoor ze gemaakt zijn; zaden en groen. Net zoals mijn honden vlees eten.

Snap je? Dus je verdiepen in honden- en kattenvoer zal je echt wel wat over die pellets vertellen.

En waar koop je die pellets precies? Bij de verguisde dierenwinkel? Is die alleen commercieel bezig als hij je zaad verkoopt en niet als hij je pellets verkoopt?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:27

Rosita, ik vind je wel wat kort door de bocht. Ik heb me wat betreft dit niet laten informeren bij dierenwinkels, en ik koop al helemaal niks bij 'de verguisde dierenwinkel'', zoals jij dat noemt, en als je mijn post leest moet je daar toch ook wel uit kunnen halen dat ik me niet zomaar door de eerste de beste laat vertellen wat goed is voor de dieren.
Je eerste post was zo kort geformuleerd dat ik nauwelijks je punt heb kunnen ontdekken, nu is het me wel duidelijk waarop je doelt, waarvoor dank, en wat dat betreft zit je zeker op de juiste weg. Heb je je trouwens ook verdiept in de verschillen in hondenvoer, en dan bedoel ik niet alleen merken die met afval werken zoals Nestlé ect. wat jij benoemde, maar er zijn wel degelijk fabrikanten die anders te werk gaan, en dan moet je niet zoeken onder de ''premium'' voeders, daar ga je ze niet vinden ;)
Bedankt voor je bijdrage.