Vraagje over de voeding van mijn hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Vraagje over de voeding van mijn hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:21

hallo bokkers.

zoals de titel al zegt heb ik een vraagje over de voeding van mijn hond.

mijn hond is te dik, hij moet afvallen. maar hoe doe je dat?
hij krijgt 2X per dag 100 gram brokjes,
mijn vraag is dit te veel???

Het gaat om een grote malthezer! van 1,5 jaar oud, hij weegt nu 11 KG en wil hem graag weer terug hebben op de 8 KG.
daar was hij net niet te dik en had een mooi figuur.
Ik fiets elke dag met hem, en loop grote rondes.

weet iemand wat een grote malthezer ongeveer aan voer mag hebben??
Misschien iemand zelf met een malthezer??

Ik wil later geen problemen krijgen omdat hij te dik is daarom met hij nu afvallen en op dat gewicht blijven.
Ohwja hij is nu 2 maand geleden gecastreerd en al 2 KG aangekomen daarvan.

Afbeelding

saskiaojan

Re: Vraagje over de voeding van mijn hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:22

gut wat een droppie,

geen idee, misschien speciaal dieet voer halen bij de da of speciaalzaak?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:23

Als hij te dik is krijgt hij teveel. NA castratie kun je gemiddeld sowieso 1/3 van het voer afhalen zonder dat ze daarop afvallen.
Dus wat ik zou doen is het voer halveren tot hij weer op gewicht is en dan ietsje meer geven zodat hij op gewicht blijft..

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:25

hoi hoi ik heb ook een maltezerkruising, naja iig geen echte maltezer maar wel een stukje kleiner dan die van jou.
De mijne weeg 4 kilo en krijgt vers vlees
Van vers (rauw) vlees kan het lichaam van je hondje bijna ALLES gebruiken waardoor het lichaam dus niets opslaat en zo wordt je hondje ook niet dik :)

Misschien een idee..

Voor meer informatie kun je op http://www.voernatuurlijk.nl kijken

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:26

Ik zou om te beginnen hem wegen en dan kijken op de zak van je voer hoeveel hij nodig heeft met dat gewicht, dan kun je altijd iets minderen mocht je teveel geven, en anders misschien over p ander voer?
De onze word ook snel fors en krijgt nu lam en rijst Diet van Carocroc en dit gaat super.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:26

Billy schreef:
Als hij te dik is krijgt hij teveel. NA castratie kun je gemiddeld sowieso 1/3 van het voer afhalen zonder dat ze daarop afvallen.
Dus wat ik zou doen is het voer halveren tot hij weer op gewicht is en dan ietsje meer geven zodat hij op gewicht blijft..

dus nu maar 100 gram gaan voegen over 2 keer? voor mijn gevoel krijgt hij dan maar 3 brokjes :P Hij krijgt grote brokken van bonzo.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:27

Wat staat er op de zak dan hoeveel hij mag?
In een keer de helft gaan geven vind ik nogal een grote stap eigenlijk.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:29

Het beste is altijd voeren op zicht. Dat wil dus zeggen dat je zoveel voert als waar je hond het goed op doet. Is je hond te dik, krijgt hij dus te veel. Langzaam iedere dag iets minder geven, dus niet gelijk op 2 keer 50 gram zetten, maar haal er gewoon eens per week 5 gram af, tot je op bijvoorbeeld 2 keer 80 gram zit. Ondertussen moet vast wel duidelijk worden of hij daarvan afvalt. Indien dat zo is, blijf je op die hoeveelheid zitten tot hij jouw streefgewicht heeft. Eventueel kan je dan weer een paar gram meer geven.
Geef hem wel een goede premium brok, dus niet de rommel die de supermarkt verkoopt. Hij heeft namelijk wel de juiste voedingsstoffen nodig. Voer hem zeker geen bonzo!!!! Dat is erg zout, gaat hij veel van drinken en houdt hij ook nog eens extra vocht vast.
Grote kans dat hij met een premium brok vanzelf al gaat afvallen
Oh en het allerbeste om te voeren is natuurlijk vers vlees!

edit: het is trouwens wel een schitterend hondje om te zien. :~
Laatst bijgewerkt door Laika op 04-07-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:29

atilla schreef:
hoi hoi ik heb ook een maltezerkruising, naja iig geen echte maltezer maar wel een stukje kleiner dan die van jou.
De mijne weeg 4 kilo en krijgt vers vlees
Van vers (rauw) vlees kan het lichaam van je hondje bijna ALLES gebruiken waardoor het lichaam dus niets opslaat en zo wordt je hondje ook niet dik :)

Misschien een idee..

Voor meer informatie kun je op http://www.voernatuurlijk.nl kijken

daar ga ik id op kijken thanks! :D

chloek- op de zak staad dat hij 250 gram voer mag hebben op een dag.
maar ik geef an 200 op een dag maar dat is blijkbaar toch nog te veel ;(

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:30

JA, hij moet toch afvallen.
Als hij 11 kilo weegt terwijl hij 8 kilo mag wegen heeft hij meer dan een kwart van zn gewicht teveel...
Per week 5 gram eraf heeft totaal geen zin, dan groeit hij eerst vrolijk door....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:30

Bonzo zit vol met granen en zout is geen geschikt voer in mijn ogen. Er zitten nogal wat afvalstoffen in waar je hondje niets mee kan. Ik zou een premium merk brok gaan voeren. Wat brok betreft heb ik goede ervaringen met Cavom en FarmFood, maar mijn honden krijgen vers vlees (versnipperd rauw vlees, dus géén blikvoer ;) ).

Daarnaast zou ik inderdaad kijken wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is en daar nog een eind onder gaan zitten tot hij weer netjes op gewicht is.

Laika

Re: Vraagje over de voeding van mijn hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:31

Ik bedoel natuurlijk per voerbeurt 5 gram, dus 10 gram per dag en dat een week lang ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:32

Met een hond die makkelijk te dik word zou ik geen Cavom gaan gven, dat is een vette brok.
Zelf voer ik ook vers vlees, maar TS voert brokken, en lijkt dat te willen blijven doen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:33

Laika schreef:
Het beste is altijd voeren op zicht. Dat wil dus zeggen dat je zoveel voert als waar je hond het goed op doet. Is je hond te dik, krijgt hij dus te veel. Langzaam iedere dag iets minder geven, dus niet gelijk op 2 keer 50 gram zetten, maar haal er gewoon eens per week 5 gram af, tot je op bijvoorbeeld 2 keer 80 gram zit. Ondertussen moet vast wel duidelijk worden of hij daarvan afvalt. Indien dat zo is, blijf je op die hoeveelheid zitten tot hij jouw streefgewicht heeft. Eventueel kan je dan weer een paar gram meer geven.
Geef hem wel een goede premium brok, dus niet de rommel die de supermarkt verkoopt. Hij heeft namelijk wel de juiste voedingsstoffen nodig. Voer hem zeker geen bonzo!!!! Dat is erg zout, gaat hij veel van drinken en houdt hij ook nog eens extra vocht vast.
Grote kans dat hij met een premium brok vanzelf al gaat afvallen
Oh en het allerbeste om te voeren is natuurlijk vers vlees!

edit: het is trouwens wel een schitterend hondje om te zien. :~

ik voer hem idd Bonzo, heb een tijd cavom geprobeerd maar dat zette nog meer aan.
heb ook iets gelezen over spersibonen of zo!! maar dat eet hij niet helaas.
wat is een goede brok????

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:34

Bonzo is erg slecht voer. 100 gram is ook erg veel, dat betekend dat er in die brokken heel weinig voedingstoffen zitten, daarom heeft ie meer nodig.
Onze hond krijgt brokken van prins, 150 gram per keer, maar zij is dan wel een (ongecastreerde) labrador retriever teef.

Dus, ander voer, richtlijnen van de zak aanhouden, veel bewegen en dan komt het wel goed.

pantuf

Oke je geeft hem dus volgens de verpakking niet te veel (Op zicht voeren wij onze honden ook maar het is altijd makkelijk om een indicatie te hebben), dan zou ik inderdaad proberen wat laika zegt.

m1992

Dhani;
Eigenlijk is geen enkele brok goed, er zit eigenlijk alleen maar rommel in, prins vind ik dan nog het beste merk, niet op dieren getest en zo min mogelijk rommel.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:34

Billy schreef:
Met een hond die makkelijk te dik word zou ik geen Cavom gaan gven, dat is een vette brok.
Zelf voer ik ook vers vlees, maar TS voert brokken, en lijkt dat te willen blijven doen.

niet speciaal!! ik wil het beste voor mijn hond!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:35

Laika schreef:
Ik bedoel natuurlijk per voerbeurt 5 gram, dus 10 gram per dag en dat een week lang ;)

Ik zou gewoon ineens halveren, da's de kortste klap.
Maar aan de andere kant, mijn hond was al niet zoveel aangekomen ;)
Dhani, als ik jou was zou ik compleet vers vlees gaan voeren, iets van smuldier, kun je gewoon bij de C1000 oid kopen. Aan 200 gram per dag moet jouw hondje zat hebben, doe je 2 dagen met een pakje.

pantuf

Wij zijn erg tevreden over Fokker en Carocroc

Laika

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:37

Billy; juist niet ineens halveren, dat is een keiharde klap. rustig aan afbouwen!!

Het is wel belangrijk dat je niet ineens omschakeld naar vers vlees! en ook dat je goede kwaliteit vlees geeft, en vlees dat aan alle voedingsstoffen voldoet, heeel belangrijk dat je je dus goed inleest, google eens op KVV en NRV, dan vind je genoeg info.

Chloek, fokker vind ik inderdaad ook fijn voer, maar prins net iets beter.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:38

En als kompleet vlees zou ik eerder kiezen voor Carnibest, of anders Rodi. Smuldier vond ik er erg vet uitzien.

Oh en met een dergelijke jonge en ogenschijnlijk gezonde hond zou ik zomaar ineens overschakelen hoor, heb ik met mijn hondjes ook gedaan :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:39

Laika schreef:
En als kompleet vlees zou ik eerder kiezen voor Carnibest, of anders Rodi. Smuldier vond ik er erg vet uitzien.

Oh en met een dergelijke jonge en ogenschijnlijk gezonde hond zou ik zomaar ineens overschakelen hoor, heb ik met mijn hondjes ook gedaan :j

Het eerste deel van je bericht ben ik het mee eens

Maar ineens overstappen kan grote gevolgen hebben. Ts: eerst goed inlezen alvorens je iets doet. Ineens overstappen bijvoorbeeld. Lees daarvan goed de nadelen en (wanneer die er al zijn) voordelen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:41

als ik over ga op vers vlees, waar kan ik dat dan halen of bestellen?? en wat is een goed merk?
wat zijn ongeveer de prijzen er van?

uiteraard bouwen we dit op en ga ik niet in 1 keer vers vlees geven.