jong konijntje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

jong konijntje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:08

Hoi, :D
Vandaag hebben we een jong konijntje gevonden
nu zit hij in een hok met stro enzo.
hij is nog heel klein , maar ziet er wel gezond uit.
van mijn ouders mogen we hem niet houden en morgen gaat hij naar de kinderboerderij.
maar ik en mijn 2 zusjes willen hem zelf houden.
Maar mijn vraag is:
kunnen wij zelf hem helemaal opvoeden dus niet dat als ik morgen kom dat hij dood in zijn hok ligt.
Als het hier verkeerd staat mag het verplaatst worden.

Groetjes Sophie

rayo_de_sol

Re: jong konijntje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:22

Ik, Noortje en Lieke ( mijn zusjes) hebben wel een naam voor hem ookal moet hij waarschijnlijk morgen al weg we hadden een top 10 gemaakt van namen, zijn naam is: NOONOO:D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:40

Ik denk dat het wel het beste voor hem is om hem naar de dierenbescherming te brengen, daar hebben ze professionele zorg voor hem en heeft hij waarschijnlijk meer overlevingskans, hoe goed jullie het ook bedoelen :j Want hij is nog jong, zoals jij zegt, dus misschien heeft hij nog wel een moeder nodig :)
Of naar een kinderboerderij zou ook kunnen, maar persoonlijk zou ik de DB denk ik verstandiger vinden :j

De naan Noonoo is wel leuk, van de Teletubbies zeker? :')

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:27

we brengen hem niet naar de dierenbescherming.
Hij ziet er heel gezond uit en huppelt rond in zijn hok.
en we mogen hem houden:D

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:37

Onverstandig hoor.. wie weet welke ziekte's dat jonge beestje allemaal met zich meedraagt ... ;)

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:55

misschien toch beter even naar de dierenarts gaan voor controle of er niks mee scheelt ofzo. De DA weet waarschijnlijk ook wel hoe oud dat konijntje ongeveer is.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:14

Ik zou inderdaad even langs de dierenarts gaan, de DA kan jullie overigens ook informatie geven over welke voeding, verzorging en alles het diertje nodig heeft.

Zelf zou ik hem naar een opvang brengen, hoe oud schat je hem?

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:01

We gingen zaterdag even kijken bij de dierenwinkel, maar de konijnen die daar zaten waren een heel stuk groter dus we denken een week of 6 ongeveer.
maar we weten dat niet zeker, langs de DA gaan we iig nog wel

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:50

Ik zou ook idd even naar de dieren arts gaan. Al ziet die er van buiten goed uit,
weet je niet of het van binnen ook zo is.......................

Verder wel leuk dat je 'm mag houden !! :)
Veel plezier er mee! :D

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:11

Grote kans dat ie nog moedermelk nodig heeft dan..
Zeker even snel langs de dierenarts gaan, beter een keer te veel, dan te weinig!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:22

Misschien is hij wel van mensen die nu hopeloos op zoek zijn naar hun konijntje. Even dierenambulance bellen dus.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:56

JH --> BB

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:01

zou ook even in de buurt rondvragen of niemand een konijntje mist ;) zou jij zelf ook prettig vinden toch?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:07

Sophie, is het een jong wild konijntje of een huis-konijn (als ik tam konijn schrijf kan dat verkeerd begrepen worden, een huis konijn kan wild zijn en een wild konijn kan best handdtam zijn...)?
Want een wild konijntje, kan als hij de juiste zorg zou krijgen bij een opvang nog terug de natuur in.

En als het een huiskonijntje is, maar pas echt 6 weken, dan heeft hij normaal nog melk van zijn moeder naast het eten dat hij zelf al zal eten, dus dat zullen jullie dan ook aan moeten vullen...
Heb je een foto? Dan weet iedereen hier over wat voor konijntje we het hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:43

Op 6 weken kunnen ze al zonder melk hoor. Als het echt een wild konijntje is, kijk even of hij gras eet. qua melk kun je een vervanging geven, kittenmelk bv of puppiemelk, die je mengt met warm water en lauw geeft in een spuitje of klein flesje. je kan hem ook op die manier water geven. Belangrijk is dat hij nu blijft eten. hooi/gras, wat hij normaal gewent is, geef hem nu niet teveel aandacht, kans dat hij morgen idd problemen gaat krijgen zoals diarree en ziek worden. controleer verder goed of hij geen diarree krijgt, ze hebben niet lang nodig om daarvan dood te gaan.
Hoe heb je hem trouwens gevonden? Jonge wilde konijntjes zijn vaak niet zo makkelijk te vangen, tenzij ze ziek zijn bv.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:20

zitake bedankt voor alle informatie hij zat bij de buren in de tuin.
maar helaas is de informatie niet meer nodig want Noonoo is overleden:(

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:23

das jammer, miss wat eerder actie moeten ondernemen? qua db of da

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:24

We zouden morgen namelijk met hem naar de DA gaan.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:26

tja eigen schuld jullie hadden hem de goede zorg moeten geven inplaats van een kooitje met wat voer.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:26

Wat zonde.. :n

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:53

nouja zeg.. je weet niet eens hoe we hem verzorgt hebben.
me moeder had ook nog aan iemand gevraagt die ook heel veel konijnen thuis heeft en ook al meerdere keren een jong konijntje heeft opgevangen die had ons ook nog advies gegeven en dat hebben we opgevolgt maar zij had ook gezegt dat het heel moeilijk is zo'n jong konijntje op te vangen omdat die vaak nog een moeder nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:54

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:02

@ Judith_M ja volgende keer doen we dat zeker! maar de buren en me moeder wouden hem naar de kinderboerderij brengen ik weet haast zeker dat hij daar minder lang had geleefd wij moesten hem namelijk ook nog water geven met een spuitje.
Ik ben wel aan dat beestje gehecht en ik mis hem wel zijn grote kleine vriendje. mijn zusje ging hem vanochtend voeren voordat ze op schoolkamp ging nu is ze dus op schoolkamp.
die zat dus huilend op de fiets.
Jammer dat hij het niet overleefd heeft, we hebben er met veel aandacht en moeite aan besteed in de hoop dat hij het alsnog zou redden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:43

Water met een spuitje geven moet je zowiezo niet zomaar doen. Als ze niet zelf kunnen eten moeten ze dus nog melk hebben en dat kunnen ze zelf drinken uit een spuitje (moeten ze overigens wel leren), en dan hebben ze geen apart water nodig.
Als ze oud genoeg zijn om zelf te eten kunnen ze ook zelf al drinken :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:17

Sophie* schreef:
nouja zeg.. je weet niet eens hoe we hem verzorgt hebben.
me moeder had ook nog aan iemand gevraagt die ook heel veel konijnen thuis heeft en ook al meerdere keren een jong konijntje heeft opgevangen die had ons ook nog advies gegeven en dat hebben we opgevolgt maar zij had ook gezegt dat het heel moeilijk is zo'n jong konijntje op te vangen omdat die vaak nog een moeder nodig hebben

Heel jonge konijntjes zijn vaak heel erg stressgevoelig. Feit dat jullie hem al konden vangen zal wel betekent hebben dat er al iets mis was met deze kleine. Mss was hij al gevangen door een kat ofzo, of gewoon ziek, verstoten of moeder kwijtgeraakt. Jullie hebben waarschijnlijk niks mis gedaan. Heb het meerdere keren gehad dat konijnenjongen bij aankomst of vertrek aan de diarree gaan, meestal door coccidiose, antibiotica, vocht en warmte zijn de enigen die dan iets kunnen betekenen en veel rust. Volgende keer gewoon laten zitten, de natuur zn gang laten gaan, er gaan wel meer babynijns dood in het wild.