Hond heeft HD, kan weinig maar wil nog zoveel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Hond heeft HD, kan weinig maar wil nog zoveel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:24

Hallo iedereen.
Ik heb een Golden Retriever Tosca, ze is nu dit jaar 13 geworden.
Ze heeft HD, maar wil nog zo graag lekker wandelen.

Tot afgelopen jaar wandelden we nog bijna elke week in de bos.
Alleen kan dat niet meer, ze heeft dan 's avonds veel last (kan moeizaam opstaan)
Als ze eenmaal staat dan gaat het wel.

Alleen nu word ze steeds ouder en sneller moe.
Vandaag toch een kort wandelingetje gemaakt.

Als ze riem ziet word ze helemaal druk, dan staat ze te springen als een jonge pup.
Als we in de bos aankomen ook, ze is dan echt over enthausiast.
Alleen na ongeveer 250 meter kan ze haast niet meer.
Ze zakt door haar heup, gaat waggelen, hijgen.

We zijn vandaag maar omgekeert en naar huis gegaan.
Ik vind dit vooral voor haar zo sneu.
Ze is zo dol op naar de bos gaan.

Zijn er nog andere dingen behalve dat glucosamine ofzo?
(Dat krijgt ze al.) die haar zouden kunnen helpen.

we hoeven echt geen lange wandelingen meer te maken, maar het zou voor haar wel leuk zijn als we af en toe een kein blokje bos kunnen pakken,

EDIT: Mischien is ze ook wel echt gewoon te oud en moet ik er vrede mee hebben.
Maar als er wat is waarvan jullie zeggen dat moet je eens proberen, dan wil ik dat best een kans geven.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-06-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

Wat een hele goede werkende combi is, is Zeel tabletten van de firma Heel. (Homeopatisch) en Athrovet +, dit krijgen honden et dit soort problemen bij ons in de praktijk met zeer goede resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:27

Krijgt ze al pijnstilling? Duivelsklauw schijnt als een natuurlijke pijnstilling te werken. Mijn border collie met HD kreeg rymadil (maar er zijn ook andere pijnstillers, kun je bij de dierenarts navragen). Eerst een hele lage dosering, later meer. Naast pijnstilling werkt het ook ontstekingsremmend en wordt het proces dus afgeremd.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:30

rechtuit lopen en fietsen is goed voor een hond met HD met balletjes of stokken gooien echt niet ik weet niet of je dat nog doet maar zo ja niet meer doen dus. zorg dat ze zo slank mogelijk is en dus zo min mogelijk gewicht mee hoeft te tillen je kan bij je dierenarts vragen om een JD voer dit is speciaal voor honden met gewrichts problemen je kan ook nog chrondriotine bij geven en anders als dat allemaal niet helpt toch op de pijnstillers...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:34

Mjay schreef:
rechtuit lopen en fietsen is goed voor een hond met HD met balletjes of stokken gooien echt niet ik weet niet of je dat nog doet maar zo ja niet meer doen dus. zorg dat ze zo slank mogelijk is

Zwemmen is naast fietsen ook een hele goede manier van bewegen. Inderdaad absoluut je hond niet meer achter dingen aan laten rennen (ballen/stokken). Het plotselinge stoppen en draaien is erg slecht voor honden met HD.
En inderdaad je hond zo slank mogelijk zien te krijgen, is ook een stuk beter voor het hart (en veel meer dingen) bij een oudere hond.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 18:37

zwemmen is ze dol op.
Maar voor het zwemmen moeten we eerst een stukkie wandelen.
Maar dat doen we nog weleens met lekker warm weer.

Ze zit nog niet op pijnstilling, omdat ze er thuis eigenlijk nihiel last van heeft.
Alleen als we dus gaan wandelen.

Ik zou natuurlijk pijnstilling kunnen geven vlak voor een wandeling.
Die medicijnen wat zorgt dat de gewrichten soepeler worden hielpen bij haar niet.
Ik heb ze 2 maand gegeven, maar ze werd er geen steek anders van.

Lopen naast de fiets, dat kan ze echt niet meer.
Daar is ze te oud voor.
Overgewicht heeft ze niet.
Ze is wel vol, maar niet zwaar.
Ze staat wel op dieet en we zijn wel bezig om er nog 1 of 2 kilo af te krijgen.
Ik kan mijn DA weleens informeren welke pijn stilling of medicijnen er voor haar kunnen werken.

Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:17

Je hondje wordt nou eenmaal al een oude dame. Met alleen allerlei supplementen zul je haar niet meer kunnen helpen vrees ik. Het lijkt mij dat je er verstandig aan doet eens aan de dierenarts om pijnstilling te vragen. Novacam, is hetzelfde als Metacam. Dit kan je je hond gewoon blijvend geven tot ze (hopelijk over een paar jaar pas) inslaapt. Mijn yorkie van 14 doet het er perfect op, wij wandelen met die kleine pootjes van haar toch nog dagelijks een wandeling van ongeveer 1 uur.

Novacam evenals metacam geef je gewoon dagelijks 1 maal per dag, en ze hebben gewoon heerlijk 24 uur minder/geen pijn.
Laatst bijgewerkt door Laika op 28-06-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:17

Ik heb ook een hond met HD, maar zij is nog geen 4 jaar oud. Ik laat bij haar binnenkort goudaccupunctuur doen. Nu kan ik me voorstellen dat het bij jouw hond van 13 jaar, wellicht heel cru gezegd de moeite niet meer is. Ik heb mijn hond tot ik naar de arts toe kan op een onderhoudsdosis metacam staan. Gewoon een pijnstiller. De pijnstiller kun je langdurig geven, dus ook al houdt je hond het nog een jaar of misschien wel 2 uit, dan is dat geen ramp. Mijn hond krijg iets meer dan de helft van een volledige dosis, maar het hondje van mijn moeder, een Yorkie van 14 jaar oud, krijgt wel de volledige dosis.

Je kunt wel nog meer toevoegingen over het voer gooien, maar ik denk dat een hond van die leeftijd en met deze mate van HD daar gewoonweg niet genoeg aan heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:29

daantjuhhh schreef:
zwemmen is ze dol op.
Maar voor het zwemmen moeten we eerst een stukkie wandelen.

Je kunt hele goede hondenfietskarren kopen, ideaal voor oudere honden die niet meer zo ver kunnen lopen.
Het beste is natuurlijk om haar elke dag een stukje te laten zwemmen, hoe meer achterhandbespiering hoe beter.
Fietsen (heeeel rustig opbouwen en nooit harder gaan dan een rustig drafje) kan ook heel goed werken.

Metacam kan haar inderdaad ook nog een pijnvrije periode geven.

Sterkte ermee en een knuffel voor je hond.

daantjuhhh

Re: Hond heeft HD, kan weinig maar wil nog zoveel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:44

Nou zou ik best elke dag willen zwemmen met der, maar we kunnen alleen zwemmen voor de middag en als het warm is.
Ze heeft een dikke vacht en blijft dus heel lang nat.
We hebben weleens gezwommen tegen de avond maar toen hoorden we snachts gepiep.
Toen ging ik eruit en lag ze helemaal in een hoekje tegen de muur aan, helemaal koud en nog steeds half nat.
Duurd bij haar echt heel lang voordat ze droog is.

Natuurlijk zou ik haar kunnen fohnen, maar het is een boerderij hond die dat soort fratsen helemaal niet leuk vind :D
hihi...

ik denk inderdaad dat we maar aan de pijnstillers moeten.
Misshien kunnen we het nu wel alleen in de weekenden geven (bos wandelingen doen we alleen in het weekend)

Thuis loopt ze gewoon waar ze heen wil.
Ze kan naar buiten als ze wil en naar binnen wanneer ze wil.
Ze overbelast zich zelf daardoor niet snel.
En als je haar dan in haar waarde laat heeft ze ook weinig last.

Dank jullie wel, en een poot van Tossie terug! :D

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:08

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:15

Waarom alleen in het weekend? ze zal op doordeweekse dagen net zo veel pijn hebben als in het weekend lijkt mij. Alleen geeft ze dat dan niet aan omdat jij niet met haar gaat wandelen. Zet haar gewoon lekker op een onderhoudsdosis novacam en ze zal zich heerlijk 24/7 een stuk beter voelen.

Buiten dat zou ik de hond niet alleen in het weekend belasten. Probeer ook op de andere dagen een wandeling te maken. Ik denk dat het gezien de leeftijd van je hond, niet alleen de HD is maar ook artrose die haar parten speelt. En rust roest in dat geval. Niet te lange wandeling in het weekend, en op de andere dagen ook even wandelen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:20

Doils-oil samen met consequin doet wonderen voor artrose en HD honden.
Is te verkrijgen via de dierenapotheek.nl

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 23:32

@ Laika.
Ik zou niet weten waarom ik door de weeks dat zou moeten geven.
Die hond voeld zich prima als ik niet met r ga wandelen.
En het is niet zo dat ze door de weeks geen beweging krijgt.
Ze kan gaan en staan waar ze wil.
Ze loopt de hele dag een beetje over het erf te banjeren.
En als ze naar binnen wil dan blaft ze een keer en komt ze binnen.
Ligt ze weer een uur te pitten en ze gaat weer aan de wandel.

Alleen in het weekend kan ik de auto pakken waar ze in kan naar het bos.
(mijn auto is veelste klein en on handig om er in te springen)
En alleen dan heeft ze last.
(doordeweeks heeft ze dus ook geen last, en rust roest inderdaad, maar ze beweegt nog veel hoor, alleen op haar wat langzamere manier :D)
Volgens DA was dat destijds juist erg goed omdat ze zichzelf niet overbelast.

Ze heeft geen sterke maag, dus zou dat liever op die manier doen.

Denk ik zelf.
Ik kan natuurlijk altijd overleggen.

@Zandvangers
Ja ik zat vandaag dus echt te twijfelen of het verstandig is.
Onder deze conditie natuurlijk niet meer.
Maar misschien als ik haar bijvoorbeeld vrijdag ochtend en zaterdag ochtend en dan de zondag een pijnstiller geef dat we op zaterdag een korte wandeling kunnen maken.

Het is wel echt een oma'tje aan het worden dujs lange wandelingen zullen het niet worden.
Dat maakt voor mij niet uit, ik wandel om Tosca een plezier te doen, niet voor mijzelf.

@ Hawai.
Dat kan ik altijd even overleggen met de DA.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:53

Geen pijnstilling omdat ze er thuis geen last van heeft ? zeg je....

Nou je geeft zelf het antwoord denk ik ... :D

Mijn Dober had al arthrose toen ze 5 was... en pijnstilling heeft ze wel gekregen om te kunnen doen waar ze zin in had.

Als je hond wandelen wil en ze kan het niet...dan is het aan jou om de gepaste maatregelen te nemen...Welke dat ook mogen zijn.

Mijn BC wordt 11 en heeft arthrose in zijn elleboog....ik heb 2 keuzes....hem een jaar langer bij me hebben en ondertussen niet gaan wandelen maar hem binnen houden....OF hem pijnstilling geven en hem laten doen waar hij zin in heeft, nl. naar buiten gaan en gaan wandelen, bij de paarden zijn etc....

Ik hou niet van medicijnen...maar ik hou er nog minder van om mijn honden te zien lijden....

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:13

als ik zo je verhaal lees dan denk ik aan onze hon over een paar jaar die is namelijk precies zo maar kan nu gelukkig nog heel veel !!
sterkte !! en ik lees even mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 00:23

Ja mijn twijfl is dus erg groot.
Ik kan er ook voor kiezen om niet meer naar het bos te gaan met der.
Ze is ook heel gelukkig zo op de boerderij.
Ze struind je overal achterna, paardjes voeren, mesten, tuin doen.
Overal waar jij bent loopt ze ook.
En dan ligt ze vlak achter je en je heb t het niet door waardoor we regelmatig over haar heen struikelen.

Maar dat bos... je hoeft het woordje bos maar te zeggen en ze ineens even een jonge pup.

waarvoor moet je dan kiezen?
Af en toe de jonge pup laten zijn wat ze absoluut niet meer is?
Of lekker doorgaan zoals het nu gaat.

Ik ga er vanacht maar ff lekker over slapen....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 00:26

efaa schreef:
als ik zo je verhaal lees dan denk ik aan onze hon over een paar jaar die is namelijk precies zo maar kan nu gelukkig nog heel veel !!
sterkte !! en ik lees even mee.

Ja ach in principe ben ik erg blij hoor.
De DA zei destijds 4 jaar?? max 6 met veel pijnmedicatie???

en dat heeft ze zonder medicijnen dus al dubbel overstreven.
Tot vorig jaar ook echt zonder problemen, zo lang we maar geen echte lange wandelingen maakten.
En als we het wel deden dan was het enigste probleem even de volgende morgen.
Dan was ze ietwat stijf, maar als ze dan weer opgestart was, was het oke.

Ik zou zeggen denk er voorlopig maar niet aan, soms doen dieren je enorm verbazen.
Mede door hun eigen wilskracht.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:29

Als ze op het erf nog zo goed beweeglijk is, en dan geen last lijkt te hebben zou ik toch die boswandelingen ernstig verkorten. Dus om haar blij te maken wel naar het bos, maar dan geen lange wandeling.

Wat die pijnstilling betreft, novacam/metacam werkt niet echt als een aspirientje zoals wij die nemen. Die werkt juist het best als je die dagelijks geeft. Vandaar mijn tip om het niet alleen in het weekend te geven, maar gewoon dagelijks.

Als jouw hond echt alleen maar zoveel last heeft met die wandelingen, zou ik toch die wandelingen gaan beperken. Desnoods ipv een uur wandelen, slechts een kwartier. Hondje wel naar het bos geweest en blij, maar nog geen pijn door overbelasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:49

Ik geef mijn Duitse Herder met artrose ook Novacam, ben er erg tevreden over. Hij vindt het lekker en het werkt goed voor hem...... zit me te bedenken dat ik er bijna doorheen ben, toch maar weer een flesje ophalen.
Maar op deze manier kan hij nog veel doen wat hij leuk vindt, en ik weet zeker dat hij erg geniet van het leven, ook al is hij 12,5 jaar.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:01

daantjuhhh schreef:
...
En dan ligt ze vlak achter je en je heb t het niet door waardoor we regelmatig over haar heen struikelen.

Maar dat bos... je hoeft het woordje bos maar te zeggen en ze ineens even een jonge pup.

waarvoor moet je dan kiezen?
Af en toe de jonge pup laten zijn wat ze absoluut niet meer is?
Of lekker doorgaan zoals het nu gaat.

Ik ga er vanacht maar ff lekker over slapen....

Stel je het nu eens anders voor....

Je allerliefste hobby...je droom....spat morgen uiteen.....je mag bijvoorbeeld nooit meer paardrijden ...omdat je achteraf wat pijn hebt en stijf zijt.

Maar de arts zegt je....als je nou een ontstekingsremmer neemt....kan je rustig zonder problemen blijven rijden...

En dan komt je mama langs die de beslissing voor jou neemt.....NEE NOOIT MEER RIJDEN, zit maar langs de kant en kijk ernaar....hartverscheurend zou ik zeggen.

En dat vind jouw hond ook aangezien je uit haar reactie ziet dat ze dolgraag naar het bos gaat.
Je hond heeft zowiezo nog max 1-2 jaar te genieten....laat haar dan toch genieten...en geef haar de hulp die ze nodig heeft.
(en een hond die dalijk achter je gaat liggen heeft wel last hoor...alleen toont je hond misschien niet snel pijn en beoordeel je dat daarom verkeerd)

Succes met je keuze !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:05

Wij hebben een duitse herder van 8 met de ergste vorm van HD.
Onze hond krijgt elke dag metacam voor pijnstilling en elke 3 maanden een shot anabolen. Onze hond heeft geen enkele pijn en is hartstikke gelukkig. Speelt, rent, zwemt etc, hij heeft nog een gelukkig leven en daarom laten we hem leven. Zodra hij toch pijn gaat krijgen wat niet meer ondervangen kan worden met pijnstillers laten wij hem inslapen. Maar zolang het gaat, gaat het :)

Dus toch even naar een goede DA voor deze medicijnen. Is echt veel fijner voor je hond!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:08

Zit bij de glucosamine die je hond krijgt ook groenlipmossel?
Onze hond krijgt nu staafjes van Pedigree Pall waar zowel groenlipmossel als glucosamine in zit en ze doet het er wonderbaarlijk goed op.

Hier is een stukje over de groenlipmossel:
http://www.medicinfo.nl/%7B46fc9817-986 ... 10f3c2d%7D

Het voordeel van deze mossel is dus ook dat als je toch pijnstilling gaat geven:
Citaat:
Uit dierproeven is gebleken dat als groenlipmossel tegelijk met niet-steroïde anti-inflammatoire preparaten (NSAID's) worden gebruikt, het risico minder groot is dat deze preparaten maag- en darmontstekingen veroorzaken.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:11

Wellicht dat dit iets is? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de ervaringen van andere mensen zijn erg positief! Het is in eerste instantie ook bedoeld voor honden, maar het wordt nu ook aan paarden gegeven.

[BEH] Problemen/pijn bij beweging? Probeer dit eens ..

Heel veel succes met je hond, ik hoop dat je nog lang van hem kan genieten.