Weer een zieke cavia? Wat heeft mijn cavia.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Weer een zieke cavia? Wat heeft mijn cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:09

Tsja, alweer een topic over mijn nieuwe caaf := , 2 weken terug heb ik een nieuwe cavia gekregen, alles leek in orde beestje was hardstikke actief. Soms vond ik hem een beetje raar doen, alsof hij geestelijk gehandicapt was. Hij draaide af en toe heel raar met zijn hooft weg en maakte vreemde bewegingen. Verder was hij nog hardstikke actief..
Tot net 2 uurtjes geleden, cavia zit op zijn kont en beweegt zijn achterhand helemaal niet, hij lijkt alsof hij verlamd is? Nu ligt hij helemaal opgerolt en piept heel veel, zijn ogen zijn al helemaal wit en hij ademt bijna niet.. Ik denk dat ik wéér afscheid moet gaan nemen van een dier..

Ga nu aub niet neerzetten dat ik NU naar de DA moet gaan, mijn ouders zijn niet thuis en ik heb geen geld meer op de bank staan. Als het morgen niet is verbeterd ga ik echtwel hoor!

corientjuhh

Re: Weer een zieke cavia? Wat heeft mijn cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:10

He bah vervelend
Kun je je ouders ook niet bellen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:12

Zorgen dat hij vocht binnenkrijgt is het enige, omdat het accuut is denk ik dat jen iets anders kan doen dan wachten tot je naar de DA kan en ondertussen proberen er iets lekkers zoals komkommer ofzo in te krijgen om hem op krachten te houden als het langer duurt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:13

corientjuhh schreef:
He bah vervelend
Kun je je ouders ook niet bellen?

Mijn telefoon is afgepakt wegens te hoge rekening en hun nr weet ik echt niet :=

galley schreef:
Zorgen dat hij vocht binnenkrijgt is het enige, omdat het accuut is denk ik dat jen iets anders kan doen dan wachten tot je naar de DA kan en ondertussen proberen er iets lekkers zoals komkommer ofzo in te krijgen om hem op krachten te houden als het langer duurt.

Ik wou hem al eten geven maar hij krijgt het niet weg..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:15

Jeetje, er is wel iets enorm mis!

Ten eerste is er waarschijnlijk een spierverlamming toegetreden, aangezien hij moeite met ademen heeft en het lijkt alsof zijna chterhand is verlampt.

Probeer eens of hij recht kan blijven staan, of in iedergeval op zijn voorpoten, duw hem anders een klein stukje voorwaarts. Heb precies hetzelfde met mijn caav gehad, die hebben we in moeten laten slapen. Je hebt hem zeker bij de dierenwinkel vandaan?

Neem onmiddelijk contakt op met de DA, vraag wat je kan doen nu je ouders niet thuis zijn en geen geld meer heb. Zo te horen is morgen gaan al te laat. Als hij de nacht uberhaut nog haalt....

Als een dier medische zorg nodig heeft mag je het hem niet ontnemen! (is geen aanval, alleen om het duidelijk te maken :))

Vocht geven is idd erg belangrijk. Desnoods mix je wat vruchten door elkaar, of geef je hem pure vruchtensap zonder suiker of toevoegingen!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:20

ja mischien goed vocht tekort kon die het water etc wel vinden en voer?

ja ik ben geen DA weinig verstand van.. maar dit is inderdaad niet best.. zobiezo water proberen te geven is erg belangrijk.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:20

Juangi schreef:
Jeetje, er is wel iets enorm mis!

Ten eerste is er waarschijnlijk een spierverlamming toegetreden, aangezien hij moeite met ademen heeft en het lijkt alsof zijna chterhand is verlampt.

Probeer eens of hij recht kan blijven staan, of in iedergeval op zijn voorpoten, duw hem anders een klein stukje voorwaarts. Heb precies hetzelfde met mijn caav gehad, die hebben we in moeten laten slapen. Je hebt hem zeker bij de dierenwinkel vandaan?

Neem onmiddelijk contakt op met de DA, vraag wat je kan doen nu je ouders niet thuis zijn en geen geld meer heb. Zo te horen is morgen gaan al te laat. Als hij de nacht uberhaut nog haalt....

Als een dier medische zorg nodig heeft mag je het hem niet ontnemen! (is geen aanval, alleen om het duidelijk te maken :))

Vocht geven is idd erg belangrijk. Desnoods mix je wat vruchten door elkaar, of geef je hem pure vruchtensap zonder suiker of toevoegingen!

Ik heb al geprobeert of hij recht kan blijven staan maar dat kan hij niet, hij zit even 2 tellen op zijn kont en valt dan weer om.. Deze komt bij de dierenwinkel vandaan ja, mijn vorige kwam bij het asiel vandaag maar die heb ik ziek gekregen wat ik niet wist..

Ik snap het!, ik ga nu gelijk even bellen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:21

Oke, gelukkig! :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:22

nikitabanana schreef:
ja mischien goed vocht tekort kon die het water etc wel vinden en voer?

ja ik ben geen DA weinig verstand van.. maar dit is inderdaad niet best.. zobiezo water proberen te geven is erg belangrijk.

Voorheen at en drank hij goed ja :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:23

Hoelanf heeft hij al niet meer gegeten? anders kan je van brokjes en water een pulpje maken en met de achterkant van een theelepeltje naaar binnen proppen. Als je een spuit(zonder naald :+) hebt kan je die met water vullen en hem rustig dwingen te drinken.. succes..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:25

Vanmorgen nog, ik ben er natuurlijk niet de hele tijd bij geweest maar ga zo weer even kijken!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:25

Gewoon een injectiespuit zonder naald, of anders in een lege penhoesje. En dan er voorzichtig, drupje voor drupje wat in de mond blazen.

Zeker niet te snel gaan, dan is er namelijk kans op longontsteking.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:27

ja ik weet hoe dat moet met zo'n spuitje :j , heb een caaf gehad die ik met de hand heb opgevoed omdat dr mams haar niet wou.. dat is wel goed ja, ga ik nu even doen!
Heb de DA geprobeert te bellen maar geen gehoor, ga even in de telefoonboek een ander opzoeken!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:28

Oke, de meeste hebben ook een noodnummer. Dit is wel een noodgeval ;)

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:29

Bij het raam zetten heeft bij mij ook mn caaf nog 4 dagen in leven gehouden :Y)
Kun je anders niet even zelf naar de DA dat je het later betaald ofzo?
of hebben de buren niet het nummer van je moeder?
Verder zorgen genoeg vocht en sla en gewoon naar binnen proppen :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:31

Meteen naar de DA gaan ja. Ben bang dat het al te laat is... Cavia's zijn over het algemeen niet zo heel sterk...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:31

Het is nog een jonkie, de dierenwinkel wist niet precies hoe oud maar schatte hem op 4 maanden ofzo.. Bij het raam zetten? wel een dichte raam mag ik hopen anders krijgen ze longontsteking :P .. We hebben het niet zo op de buren dus helaas :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:32

Ik heb een DA aan de telefoon gehad en die zei dat ik vanacht even moest aankijken? Als het morgen vroeg niet is verbeterd moet ik komen.. Nja ik ga maar even doorbellen denk ik.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:34

ik vrees dat ie de nacht niet haalt.. ( ik heb veel cavias gehad )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:35

Een raam geeft ten eerste vocht af en tocht en kou. Dit zijn allemaal dingen waar cavia's slecht tegen kunnen....

Hoop echt dat het gaat lukken!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:35

Shauni schreef:
Ik heb een DA aan de telefoon gehad en die zei dat ik vanacht even moest aankijken? Als het morgen vroeg niet is verbeterd moet ik komen.. Nja ik ga maar even doorbellen denk ik.

weet niet of het kan...
maar aangezien je vorige cavia ook is gestorven.. miss besmettelijke ziekte in de kooi hangen (als het dezelfde kooi is)??? ja gut doe maar een gok.. sommige beestjes kunnen besmettelijke ziektes bij zich hebben, van cavia's heb ik weinig verstand.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:37

Nee mijn vorige caaf had volgens de DA geen besmettelijke ziekte.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:41

Is de cavia misschien gevallen? Wazt voor voer krijgt hij? Miss vitamine-zoveel gebrek. Heeft hij een schoonhok? Heeft hij een doffe vacht?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:43

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:54

hoe is het nu met de cavia