Jong konijn, voeding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatassJa

Jong konijn, voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:45

Hallo,

Sinds een week heb ik een nieuw konijntje.
Volgens het meisje waar ik hem van heb, was hij toen 6 weken. (Vond het beetje jong, maar oke).
Nu zou hij dus 7 weken zijn.

Ik hoor verschillende verhalen van mensen wat hij nu wel mag eten en niet.

Hij krijgt gewoon onbeperkt hooi. Maar wat mag hij nog meer?

Bijvoorbeeld stukje appel of witlof of wortel?

De één zegt dat hij dit wel mag, de ander weer niet..

Dus ben benieuwd!

Groetjes

jamejozie

Re: Jong konijn, voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:56

geeeeeeen groenvoer!!!!
jonge konijnen zijn daar enorm gevoelig voor, ze gaan heel snel aan de diaree en jonge konijnen overleven dit meestal niet.

je mag hem gemengd konijnenvoer geven, maar als hij dit niet gewend is dan zou ik beginnen met Supreme Science Selective,
Afbeelding

wel duurder voer maar supergoede kwaliteit. Werd ook altijd gebruikt in de dierenspeciaalzaak waar ik stage liep als er jonge konijnen binnen kwamen. langzamerhand kan je het overmengen op gewoon gemengd konijngenvoer naar jouw keuze

hoop dat je iets hebt aan deze informatie

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:05

Oke dus nog geen witlof ofzo.

Hij is volgens mij geen konijnenvoer gewend, maar dit mag hij dus wel? (Kleine hoeveelheid)
Dacht juist dat ze dit niet mochten?
Heb nu gister ook een mineraalblok gekocht, met groenten. Zitten dus kleine stukjes "voer" in, wat ook in gemend voer zit. Van dat groene en oranje.. Mag hij dit wel??
Heb het er nog niet ingehangen, ivm die stukjes die erin zitten..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:11

Ik geef mijn jonge dieren zeker wel ook groenvoer, maar snippertjes. Dus een heel klein schijfje wortel ipv een hele, een half blaadje witlof (geen stronk), een klein roosje broccoli (rauw), een klein beetje (takje) peterselie. Van deze groentes dus maar 1 x per dag 1 klein beetje.
2 x per dag, tot een leeftijd van 12 weken, onbeperkt biks en onbeperkt hooi van een goede kwaliteit. Maar omdat je konijntje nog geen konijnenvoer is gewend, zou ik beginnen met twee keer daags een eetlepel en dat in een week opbouwen. Het konijnenvoer (biks) van Arie Blok is ook heel goed. De Science Selective is ook goed, maar een stuk duurder.
Uiteraard elke dag schoon drinkwater. Mineraalblokje mogen ze niet, dit is echt heel slecht voor ze.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:16

Schoon drinkwater krijgt hij uiteraard ;)

Ik heb nog voer staan, dichte zak. Dit is wel gemengd. Volgens mij zonder biks? Kan dat ook gewoon?
Ik ben nu zo in de war door alle verhalen haha.

En waarom geen mineraalblok? Zou je toch juist denken dat het goed is haha..

Heb vaker konijnen gehad. Ook kleintjes, maar deze is wel de jongste, dus wil het niet fout doen ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:39

Het beste voor je konijn is gewoon alleen biks, gemengd konijnenvoer is niet goed voor ze, omdat ze alleen de lekkere dingen eruit halen en zo weer stoffen tekort komen. Je hebt ook goedkopere bix varianten die ook goed zijn, moet je even googlen.
Mineraalblokken zijn niet goed omdat ze daar blaasgruis van kunnen krijgen.
Heel goed dat je onbeperkt hooi geeft, en het groenvoer moet je gewoon heel rustig opbouwen. Dan is de kans op diarree minder.
Op http://www.bunnybunch.nl kun je ook heel veel informatie vinden of je kunt het aan ze vragen. Wel leuk zo'n jong ding, heb je al een fototopic?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:17

Toevallig heb ik sinds een week ook 3 jonge konijnen in huis, van nu 9 weken.
2 komen van een fokker en mogen nog geen groenvoer, omdat hun darmstelsel daar nog neit klaar voor is.
De 3de komt hier uit het dorp en zat samen met de moeder in het gras. Die krijgt nu ook gewoon groenvoer.
Verder krijgen ze onbeperkt hooi en konijnenbiks.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:38

sunny_l0ve schreef:
Het beste voor je konijn is gewoon alleen biks, gemengd konijnenvoer is niet goed voor ze, omdat ze alleen de lekkere dingen eruit halen en zo weer stoffen tekort komen. Je hebt ook goedkopere bix varianten die ook goed zijn, moet je even googlen.
Mineraalblokken zijn niet goed omdat ze daar blaasgruis van kunnen krijgen.
Heel goed dat je onbeperkt hooi geeft, en het groenvoer moet je gewoon heel rustig opbouwen. Dan is de kans op diarree minder.
Op http://www.bunnybunch.nl kun je ook heel veel informatie vinden of je kunt het aan ze vragen. Wel leuk zo'n jong ding, heb je al een fototopic?

Nee nog niet! Die ga ik vanavond of morgen even aanmaken.
Hij is zo droppig haha. Echt zo 1, waar je zo verliefd op wordt.

3 weken geleden had ik er 1 gekocht in een dierenwinkel. Maar die bleek al ziek te zijn en overleed na nog geen week. Was een albino. Toen had ik zoiets van, even geen konijn meer. Maar toen kwam ik deze tegen en was liefde op het eerste gezicht haha.

Hij had al paar keer stukje witlof gehad en goed zn ontlasting in de gaten gehouden. Hij krijgt gewoon 1 blaadje (klein). En het gaat goed. Ga dan ook voor biks kijken! Benieuwd hoe die dat vind.

En vitaminendruppels in het water??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:02

Vitaminendruppels hoeft niet, dat geef je eerder aan cavia's. Je hebt ook speciaal juniorbiks. Is wel in een duurdere prijsklasse, maar ook het voer van science selective is top en erg licht verteerbaar. Ik geef het als een van nijnen ziek is.
Groenvoer kan je met een aantal weken rustig aan oppakken, geef een postzegeltje en kijk naar de ontlasting, deze moet goed blijven. Verder geen likstenen, knaagstenen of snacks. Daar zit veel te veel suiker in. Verder gewoon hooi en probeer de science eens.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:06

je hebt van die brokken speciaal voor jonge konijnen weet alleen niet meer hoe ze heten waren dikkere brokjes ;)
dat kreeg de mijne altijd ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:54

Zoals al gezegd altijd onbeperkt hooi geven.
Science selective is een erg goede biks, maar wel prijzig. Hope farm is ook goed en wat minder duur. Gemengd voer is af te raden, het leidt tot selectief eten van alleen de minder gezonde snoepdeeltjes en het bevat ingrediënten die minder gezond zijn, dus zelf als een konijn ieder dag al zijn voer opeet is het af te raden. De richtlijn voor een volwassen konijn is 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, een jong konijn mag meer hebben, bijvoorbeeld gebaseerd op zijn verwachte volwassen gewicht. Voor een dierenwinkelkonijn mag je dan wel uit gaan van een gewicht van 3 kilo, zo groot worden ze vaak, ook als ze als dwergjes zijn verkocht, dat zijn ze namelijk zelden.

Groenvoer heeft weinig met de leeftijd te maken, er zijn ook fokkers die hun konijnen van het begin af aan al groen laten eten. Alleen een konijn dat het niet gewend is en dan de stress van verhuizen er bij dat kan problemen geven. Iedere soort groenvoer moet je opbouwen door te beginnen met een stukje ter grootte postzegel en als je konijn de volgende dag geen diarree heeft kan een een twee keer zo groot stukje geven worden. Veilige groentes zijn witlof, andijvie en wortelloof. Als je het goed opbouwt kan je flinke portie voeren. Hier krijgen ze standaard meerdere bladen andijvie en witlof, wat wortelloof en een aantal takjes kruiden per dag. Suikerrijke dingen als wortels en fruit beperkt geven. En snoepjes en knaagstenen uit de dierenwinkel vooral in de dierenwinkel laten liggen.
wilgentakken zijn ook een heerlijke knaagtractatie voor een konijn en is wel gezond.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:42

Vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel snoepjes, knaagstenen e.d. ? Is het trouwens verplicht om een konijn in te enten tegen VHS (vanaf 8 weken) en mythomatose (vanaf 10 weken)?
Ik vind het wel nodig maar mijn ouders zeggen dat het helemaal niet hoeft.. Krijg volgende week een konijntje van 7 weken, dus volg dit topic maar even *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:08

Eikentakken en takken van onbespoten fruitbomen kun je ook ter knagen aanbieden. Vermijd koolsoorten en bonen, daar kunnen ze last van hun darmen van krijgen. Coniferen en rabarber zijn dodelijk.
Knaagstenen en snoepjes moet je niet geven, dat is echt niet goed voor ze.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:37

@ jooke: Het is wel raadzaam om je konijn in te enten. Wil je je konijn bijvoorbeeld naar een opvang doen als je op vakantie gaat, moet hij ingeënt worden. En het is natuurlijk veiliger, want het wordt overgebracht via vliegen enz. Anders kun je even informeren bij je DA, soms hebben ze speciale entdagen voor konijnen, dan is het goedkoper. Dat komt doordat het entspul maar een paar uur houdbaar is, en erg prijzig om voor 1 konijn open te maken.

Ts: Als je het fototopic hebt, kun je dan een link neerzetten? Ik ben wel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:39

Je kunt op die dagen tegen myxo en VHS enten voor vaak al onder een tientje. Hier in de regio varieert het van 8,00 tot 15,00. Ik was onder de 40 euri kwijt voor 4 konijnen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:42

Ja, het is redelijk goedkoop op die dagen. Ik heb het met mijn konijn nooit gedaan, maar dat is ook omdat ik nog niet beter wist. Anders had ik het wel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:46

Tja ik doe het maar wel, hier lopen veel wilde hazen en dan loert het kwaad om het hoekje.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:36

Jooke schreef:
Vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel snoepjes, knaagstenen e.d. ?

Knaagstenen/mineralenblokken moet je nooit geven. Het heeft alleen maar negatieve effecten voor een konijn. Zo'n steen bevat heel veel calcium, in de blaas kan dit neerslaan tot kristallen, die weer gruis/stenen kunnen vormen, wat zeer pijnlijk is voor een konijn en het risico op blaasontsteking vergroot. Met een juiste voeding is het voor de mineralen niet nodig en voor de slijtage van de tanden helpt het ook al niet. Het gebit slijt juist van langdurig kauwen, dus veel hooi eten is het beste, naast dat veel hooi ook goed voor de darmwerking is. En voor de knaagbehoefte is een wilgentak of andere veilige soort hout een gezond alternatief.

Snoep bevat onder andere erg veel suikers, waardoor het een dikmaker is. Een stukje groente of fruit is een veel gezondere traktatie waar ze ook gek op zijn, hoewel je ook fruit beperkt moet geven in verband met de suikers.
Ik geef zelf als traktatie een paar brokjes science selective, daar zijn ze gek op, maar omdat ik het te duur vind als standaard voer is het hier dus een snoepje voor ze. Hun gewone biks van hope farm vinden ze ook heerlijk, maar hierbij eten ze zo ongeveer mijn vingers ook op.
Als je toch snoep geeft, wees dan heel terughoudend. Vaak staat er op dat je meerdere stukjes per dag mag geven, dat is echt veel te veel. Eén snoepjes is voor zo'n klein konijn echt veel.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:58

wat je ook wel mag geven en ook goed is voor het gebit is gedroogd oud brood (bij voorkeur bruin) zeker ook geen vers brood geven, dit kan ook weer voor buikpijnen zorgen, wat je ook kan geven is een wasa cracker, vonden mijn konijnen altijd erg lekker, er was er zelfs een die de kooi sloopte als hij zijn cracker niet kreeg.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:01

Een stukje hard brood mag inderdaad wel, maar ook weer niet te veel, want brood zit natuurlijk propvol zetmeel wat ook suikers zijn. Ik geef minder dan 1/8 van een boterham per konijn als ik een keer brood geef.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:20

Volgens mijn dierenarts mag mijn konijn (ondertussen 4 maanden oud) ondertussen gewoon groenvoer zoals witlof, worteljes etc etc, zolang ik het maar rustig opbouw.

Daarnaast krijgt ze hooi en gemengd voer (ik ga wel over op alleen biks) en vers water. Mijn vorige konijn kreeg gemengd voer en vers water en liep zo'n3x per week los, haast geen hooi en is er 14 mee geworden!!! Het is maar net hoe 'hard' ze zelf zijn. Met deze ben ik wel iets voorzichtiger dan met die vorige eigenlijk!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:27

Lastig he de één zegt dit de ander dat..

Zowiezo is heel veel hoor belangrijk. Groenvoer zou ik niet doen. Dit voer is goed voer voor jonge konijnen. Zitten veel eiwitten in. Is in elke discus zowiezo te koop.

http://petfoods.dk/billeder/8339958.jpg

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:37

Droog brood is geen aanrader, is een dikmaker en daarnaast niet gezond geef dan liever iets groen, echter en konijn dat hier niet aan gewend is moet het opgebouwd worden dus hele kleine stukjes zie www.konijnen.nl
Darmstelsel van een konijn is juist vaak niet klaar voor biks en daardoor vallen er veel dode konijntjes. Mijn flessenbaby's gaan van melk, groen en pas met een week of 5 a 6 langzaam op de biks. Geld ook voor de jonge konijntjes hier, biks hangt eerst hoog tot ze een week of 5 zijn dan mogen ze pas biksjes mee eten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:43

Iney schreef:

Zowiezo is heel veel hoor belangrijk. Groenvoer zou ik niet doen. Dit voer is goed voer voor jonge konijnen. Zitten veel eiwitten in. Is in elke discus zowiezo te koop.

Dit is niet goed voer, dat zijn alleen de lekkere dingetjes. Gewoon het standaard bix is het beste. Wij hebben op stage ook een goedkopere bix, maar dat zijn gelijk 20 kilo zakken. Hier de website ervan:
http://www.kasperfaunafood.nl/
Wij hebben dan konijnenkorrel sport. Werkt erg goed bij de konijnen en zelfs de konijnen die gevoelig zijn voor diarree zitten nu ook op deze brok i.p.v. de science selective brok. Het is maar net hoeveel je er aan wilt uitgeven.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:49

sunny_l0ve schreef:
Iney schreef:

Dit is niet goed voer, dat zijn alleen de lekkere dingetjes. Gewoon het standaard bix is het beste. Wij hebben op stage ook een goedkopere bix, maar dat zijn gelijk 20 kilo zakken. Hier de website ervan:
http://www.kasperfaunafood.nl/
Wij hebben dan konijnenkorrel sport. Werkt erg goed bij de konijnen en zelfs de konijnen die gevoelig zijn voor diarree zitten nu ook op deze brok i.p.v. de science selective brok. Het is maar net hoeveel je er aan wilt uitgeven.

Ik weet niet waar jij deze conclusie vandaan haalt, ik heb veel evaring met jonge konijntjes en het opvoeden ervan. En daar gaat het ook om, een jong konijn. En een jong konijn op alleen maar biks zetten is slecht. Dat beestje is 6 weken en heeft nog extra eiwitten van de moeder nodig. Die eiwitten zitten in dat voer (russel JUNIOR). Voor een ouder konijn is biks prima. Krijgen de van mij ook. Maar voor zo'n jonkie van 6 weken :n