Dieren sterven gruweldood bij Dierenambulance Hengelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dieren sterven gruweldood bij Dierenambulance Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:26

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4099 ... ml?cid=rss

Citaat:
De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming stelt een onderzoek in naar een omstreden methode van de Dierenambulance Hengelo, waarbij zwaargewonde dieren in een vat met ether worden gegooid waarna ze een langzame gruweldood sterven.

De dieren raken eerst verdoofd, waarop hun longen verbranden en ze uiteindelijk in hun blaarvocht verdrinken. Het kan soms een uur tot wel twee uur duren voordat het dier eindelijk bezwijkt.

Een regionaal inspecteur van de dierenbescherming heeft hiervan onlangs melding gemaakt bij de LID. Deze omstreden methode werd in het verleden wel vaker toegepast, maar is al jaren niet meer in zwang. „We onderzoeken nu wat hier gebeurd is en of er strafbare feiten zijn gepleegd”, aldus LID-woordvoerster Josine Boven.

De dierenbescherming noemt de methode „middeleeuws en uiterst dieronvriendelijk”. „We pleiten ervoor dat een dierenarts dit doet door middel van een spuitje”, zo reageert de woordvoerster. „In de praktijk is het zo dat de dierenambulance gewonde dieren ophaalt en ze bij de dierenarts aflevert. Wanneer het niet lukt een dierenarts te bereiken, dan beslissen ze op eigen houtje om het dier af te maken. Probleem is echter dat bij wet niet duidelijk is geregeld op welke wijze dit dient te gebeuren.”

Volgens de zegsvrouw wil minister Verburg (LNV) na het zomerreces de richtlijnen aanscherpen in een nieuwe wet. Ook moeten daarin kwaliteitscriteria voor dierenambulances worden meegenomen. „Wat nu in Hengelo gebeurd is, toont nog maar eens aan dat goed moet worden gekeken naar de bestaande protocollen”, aldus de woordvoerster van de dierenbescherming.

Het onderzoek richt zich volgens LID-zegsvrouw Boven vooralsnog op de zaak in Hengelo. „Maar mochten we nu meldingen binnenkrijgen vanuit andere delen van het land, dan zullen we dit uiteraard meenemen”.

Onduidelijk is nog of er sancties uit voortvloeien. „Wij maken proces-verbaal op en sturen dit door naar het openbaar ministerie. Het laatste woord is uiteindelijk aan de rechter.”

De Dierenambulance Hengelo wil niet reageren, zo laat een woordvoerder resoluut weten.

Citaat:
De Dierenambulance Hengelo werkt al jaren met een omstreden euthanasiemethode. Zwaargewonde dieren worden in een ton met ether gedaan, waar ze buiten westen raken, de longen verbranden en de dieren uiteindelijk door blaarvocht 'verdrinken'. Dat kan wel een tot twee uur in beslag nemen.

Inspecteur van de Dierenbescherming Edwin van Geel heeft de organisatie gesommeerd met de methode te stoppen. Dat is enkele weken geleden 'tot nader order' gebeurd. Van Geel werkte vroeger als chauffeur van de dierenambulance zelf met de methode en kent
de gevolgen dus goed.

Volgens ambulancecoördinator Henk Leunk werd de omstreden methode alleen bij hoge uitzondering gebruikt, als dieren niet meer te redden waren en als wachten op het spreekuur van de dierenarts nog meer onnodig leed op zou leveren. Hij stelt dat niet is
bewezen dat dieren onder deze methode lijden.

De Dierenambulance in Hengelo heeft jarenlang zwaargewonde dieren in tonnen met ether om het leven gebracht. De organisatie stopte, na inmenging van de landelijke Inspectiedienst van de Dierenbescherming (LID), enkele weken geleden met deze

euthanasiemethode, maar dat gebeurt 'tot nader orde'. Inspecteur van de Dierenbescherming Edwin van Geel vreest echter dat ze na enige tijd weer wordt opgepakt.

Van Geel werkte jarenlang als chauffeur op de dierenambulance en deed zelf mee aan de methode. Totdat hij tijdens zijn opleiding tot inspecteur erachter kwam dat dit tegen alle regels was. Eenmaal actief als inspecteur sommeerde hij namens de LID de

Hengelose Dierenambulance te stoppen met de etherton. Daar werd in eerste instantie geen gehoor aan gegeven. Daar werd onlangs alsnog toe besloten, 'tot nader order' valt te lezen in de notulen.

Van Geel stelt dat het zeker een tot twee uur duurt voordat een dier in de etherton overlijdt. Het dier is minstens een minuut aan het spartelen voordat het door het narcosemiddel buiten westen raakt. De ether verbrandt de longen, waar allemaal blaasjes
in ontstaan. Die blaasjes knappen en het dier verdrinkt in het vocht. De meningen zijn verdeeld overde vraag of het onder narcose nog iets voelt.

De wet schrijft voor dat 'elke vermijdbare opwinding, pijn of lijden' moet worden vermeden en dat elke methode 'onmiddellijk na aanvang van de dodingshandeling tot de dood moet lijden'. Ook moet een dierenarts vaststellen dat het dier te zwaar gewond is.

Dat laatste gebeurt volgens Van Geel structureel niet. Chauffeurs krijgen opdracht om het dier rechtstreeks naar de ton te brengen als het te zwaar gewond is. "Om kosten en kilometers te besparen."

Coördinator Henk Leunk van de dierenambulance stelt dat de methode al jarenlang wordt toegepast onder verantwoordelijkheid van de vorige inspecteur. Dat gebeurt alleen bij dieren die niet te redden zijn: vogels met twee gebroken pootjes en ongeneeslijk

zieke konijnen. Wachten tot het spreekuur van de dierenarts zou nog meer lijden betekenen. Dat gebeurt door slechts één chauffeur die er goed voor is opgeleid. Enkele weken na vertrek van de vorige inspecteur is de dierenambulance er mee gestopt, omdat
het onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd persoon hoort te gebeuren. Leunk ziet zelf geen bezwaar tegen de methode: "Het is niet bewezen dat de dieren eronder lijden."

Ongeneeslijke dieren komen in een ton met ether. Ze zouden niets merken omdat ze onder narcose raken. "Het is niet bewezen dat de dieren lijden."

Een woordvoerder van de landelijke Dierenbescherming noemt de in Hengelo gebruikte methode 'middeleeuws'. Deze manier van werken zou al zeker tien jaar uit de gratie zijn vanwege de lange tijd die het duurt voor een dier overlijdt.

In Enschede gaan zwaargewonde dieren naar de dienstdoende dierenarts, die uitmaakt of hij ze moet laten inslapen, zegt chauffeur Harrie van der Veen van de Enschedese Dierenambulance in een reactie. Hij is 'verbaasd' over de werkwijze bij de 'buren'.

www.tctubantia.nl

Nou ja zeg, en dat noemt zich een dierenambulance :n
Ik mag hopen dat die organisatie in Hengelo wordt opgedoekt en dat er een groot onderzoek wordt ingesteld!
Je zou ze maar bellen in de veronderstelling dat ze een dier gaan redden 8)7
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-06-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:29

Ongelooflijk! Geen woorden voor, en daar moet je dan met een gerust gevoel hulp aan vragen?

Dood gaan hoort erbij maar op deze wijze...

Palmera

Re: Dieren sterven gruweldood bij Dierenambulance Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:32

Hoezo is er soms geen dierenarts te bereiken? Er zijn altijd dierenartsen te bereiken. Ook in het weekeinde en in de nacht.

En dan zo'n arm dier zo'n dood te laten sterven. Bah, wordt hier echt onpasselijk van.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:36

Belachelijk. Ik word er misselijk van.
En dat is de dierenambulance?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:38

Ik kan het bronartikel niet openen, maar ik vraag me af wie de bron van De Telegraaf is, en hoe betrouwbaar die is. Ik kan me dit namelijk helemaal niet voorstellen bij de Dierenambulance en de vrijwilligers die daar doorgaans werken.
De keren dat ik zelf met medewerkers van een Dierenambulance te maken heb gehad vond ik ze namelijk eerder te voorzichting/niet doortastend genoeg, dan dat ik ze zoiets als bovenomschreven zie doen...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:40

er staat van onze correspondent

als dit waar is, wat ik me ook nog niet kan voorstellen dan is dit echt laf ;(
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 08-06-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:42

Ik kom meer berichten over deze zaak ook op andere krantensites tegen.
En dan heeft er nog geeneens een dierenarts naar die beesten gekeken voor ze zo werden afgemaakt :n
@Sonja, lijkt me ook niet dat ze zoiets in het openbaar doen. Bovendien zijn wel meer mensen tot dingen in staat die je niet voor mogelijk had gehouden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-06-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:43

Gatverdamme, dan zouden ze dus wel eens een paar enge freaks binnen kunnen hebben daar, ipv welwillende vrijwilligers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:43

Heel goed dat ze bij zwaar gewonde dieren er niet mee gaan lopen slepen. Maar geef ze dan een flinke klap op de kop als je zeker weet dat er geen redden meer aan is. Jammer genoeg hebben de meeste mensen hier het lef niet voor. In een emmer en de deksel erop is dan wel een mooie en schone manier :(

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:45

Inderdaad Juliette 86: zorg dan dat je weet hoe je een dier kort en krachtig uit zijn leiden haalt!

Anoniem

Sonja schreef:
Ik kan het bronartikel niet openen, maar ik vraag me af wie de bron van De Telegraaf is, en hoe betrouwbaar die is. Ik kan me dit namelijk helemaal niet voorstellen bij de Dierenambulance en de vrijwilligers die daar doorgaans werken.
De keren dat ik zelf met medewerkers van een Dierenambulance te maken heb gehad vond ik ze namelijk eerder te voorzichting/niet doortastend genoeg, dan dat ik ze zoiets als bovenomschreven zie doen...

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat dit waar is, en de reputatie van de Telegraaf maakt het niet geloofwaardiger.

050206051012

Pardon? Dat noemt zich dan dierenbescherming...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:46

Ik hoorde het voor het weekend al. Het ging als een lopend vuurtje door de omgeving, dus er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten.

De telegraaf maakt het echter vaak wel mooier dan dat het is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:49

Yamcha schreef:
Sonja schreef:

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat dit waar is, en de reputatie van de Telegraaf maakt het niet geloofwaardiger.

Wanneer de telegraaf niet de enige bron is die dit schrijft, zou ik toch gaan denken dat er wel een kern van waarheid in ziet.
Bovendien, al zou het niet waar zijn, waarom gaat de dierenambulance Hengelo dan niet op de zaak in?
Maar goed, een onderzoek is hier wel op zijn plaats denk ik.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:50

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:50

Ether zorgt er vrijwel meteen voor dat je buiten bewustzijn raakt.
De dieren zullen er dus weinig tot niets van meekrijgen.
Beetje tendentieus allemaal!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:57

het klinkt heel erg luguber, geef ze dan een spuitje of iets maar zorg er inieder geval voor dat er een dierenarts naar gekeken heeft.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:59

Het wordt wel erg gruwelijk gebracht allemaal. Een gewond dier afmaken zonder de beschikking over een humaan spuitje is al lastig, maar ether is in zo'n geval m.i. niet een slechte keuze. Het dier raakt vrijwel direct buiten bewustzijn (ether was voorheen een narcosemiddel) en sterft dan pas.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:04

bah, het lijkt me dat ALS ze de dieren willen moorden zonder spuitje dat er ook wel iets anders is waardoor het gelijk is gebeurd met het dier, toch?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:06

ik las het van de week in de tubantia en werd er gewoon misselijk van....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:09

manie schreef:

Maar er staat dat het dier een minuut ligt te spartelen alvorens het verdoofd is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:11

De Telegraaf-journalisten maken het vaak erger dan het is.....
Ik weet echt niet wat ik hiervan moet geloven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:12

Verzuipen in ether is wat anders dan bedwelmen met ether...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:15

Yamcha schreef:
De Telegraaf-journalisten maken het vaak erger dan het is.....
Ik weet echt niet wat ik hiervan moet geloven.

Het schijnt niet alleen de Telegraaf te zijn die het zegt, dus ja....en waar rook is, is vuur.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:15

Diablo schreef:
manie schreef:

Maar er staat dat het dier een minuut ligt te spartelen alvorens het verdoofd is.....

Alleen de damp boven de ether zorgt al dat je meteen buiten westen bent, ik geloof dus geen spat van dit Telegraaf verhaal!!