circus herman renz....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

circus herman renz....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:11

Circus herman renz staat momenteel bij mij in de buurt, in het haarlemmermeerse bos.
Nu liep ik vandaag samen met mijn moeder en de honden in het bos, en op de terugweg kwamen we langs de kamelen. Die stonden in een weilandje met een schokdraadje eromheen. Dus mijn moeder en ik even kijken en even een paar foto's gemaakt. Toen kwamen er dus 2 mannen aangelopen om de jonkies te halen. Ik schat dat ze hooguit een paar maanden waren. Die beestjes dus gelijk allemaal in paniek, en die lomperiken pakken die beesten gewoon bij de staart en bij de bulten! Nou weet ik dat dat nog geen 'dierenmishandeling', maar het was zo sneu om te zien hoe erg die dieren in paniek waren. En dan het idee dat ze nog een optreden moeten geven aan al die mensen.
Ik weet ook zeker dat als er geen publiek bij had gestaan, dat ze dan absoluut niet zo vriendelijk waren geweest. Sorry, ik moest dit even kwijt. Ik ben ook zo pissig op zulke gasten. Ik ben maar snel verder gaan lopen samen met mijn moeder, anders was ik tegen ze ontploft. Dan hadden ze me nog niet verstaan, want ze waren buitenlands.

Ik snap gewoon niet waarom zo'n circus proffesionele dierenverzorgers aannemen zodat die dieren zonder stress meewerken, dat is toch voor iedereen beter?

Lauss_

Re: circus herman renz....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:15

Ik snap zowieso niet dat er bijna altijd dieren bij het circus zijn. Vind het echt super zielig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:17

Vandaar dat ik ook alleen naar Cirque du Soleil ga.
Geen dierenleed of iets wat daarop lijkt.

Afgezien van die paar dubbelgevouwen ruggetjes van acrobaten natuurlijk, maar dat terzijde.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:23

Ik vind het ook echt achterlijk hoe ze ermee omgaan. Op zich zou het wel kunnen, dieren in het circus, maar reis dan bijv. alleen in de zomervakantie. Dan hebben die dieren teminste een eigen thuis en zullen ze ook minder gestresst zijn. En als je er al vriendelijker mee omgaat, maar dat kan dus ook niet meer.

@ upendo: Tja, dat doen die mensen zichzelf aan ;).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:35

Lauss_ schreef:
Ik snap zowieso niet dat er bijna altijd dieren bij het circus zijn. Vind het echt super zielig.

dan ben je zeker ook tegen het dolfinarium want die dieren MOETEN ook kunsjes doen net zoals de dieren in een circus

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:41

Daar worden de dieren goed verzorgt en hebben ze ruime hokken waarin ze leven. :) In het circus zetten ze altijd kleine stukjes af voor de dieren die ze mee hebben. En de meeste kijken nou ook niet bepaald happy.... Dat zijn iig mijn ervaringen met circussen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:42

En de dolfijnen blijven op 1 vaste plek leven, en met de dieren in het circus word overal naar toe gereisd.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:49

Ik ben absoluut tegen het circus, maar ook tegen dierentuin, dolfinarium, etc. Misschien lijkt 't alsof dolfijnen/olifanten het relaxt hebben in de dierentuin, maar uiteindelijk zijn hun verblijven maar een fractie van wat ze in het wild zouden hebben, met alle gevolgen van dien.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:58

@ fitch: Ik ben juist niet tegen dierentuinen. Ja, behalve Artis, want dat is gewoon te klein. Maar dierentuinen doen wel hun best om een zo natuurlijk mogelijke omgeving te maken en hun doel is om mensen en vooral kinderen, te motiveren om zich in te zetten voor die dieren. En sommige dierentuinen doen ook mee aan het internationale fokbeleid.
Als die dierentuinen ook echt zó slecht zouden zijn, dan zouden ze ook niet snel jongen krijgen. Daar hebben ze echt wel de juiste omgeving voor nodig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:48

Ja, om dieren te fokken in dierentuinen! Die dieren kunnen helaas vrijwel nooit weer uitgezet worden in het wild. Daarnaast is er bijvoorbeeld een overschot aan olifanten in Afrika, maar die dieren lijden zo ongeveer het meest in dierentuinen. Ook wordt een overschot van dierentuinen vaak verkocht aan de medicijnenindustrie, particulieren of dierentuinen in andere landen.

Met 't motivatie gedeelte ben ik 't dan wel weer eens, maar toch vind ik nog steeds dat mensen beter een mooie natuurfilm kunnen zien dan naar een dierentuin te gaan.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:50

ik woon er idd ook bijna naast ( vijfhuizen ) en de Olifanten lopen daar inderdaad ook gewoon tussen..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:03

@ fitch: Ja, ik ben het er ook niet mee eens als ze het voor dierentuinen alleen fokken. Er zijn al genoeg dieren op de wereld in gevangenschap. Ik bedoel het fokbeleid om ze weer uit te zetten in het wild, want daar zijn veel dierentuinen wel mee bezig. Ik weet niet uit mijn hoofd welke, maar ik weet dat er sommige zijn die het wel doen. Het verkopen is ook zo cru, is het voor het fokbeleid om uit te zetten, dan snap ik het, maar anders zou ik ze gewoon lekker laten zitten tot hun dood.
Tja, het is natuurlijk mooier om het in het echt te zien, dan is het tastbaar bij wijze van, je mag ze natuurlijk niet aanraken. En niet iedereen kan een retourtje afrika kopen om de dieren te zien. Of azië.

@ daniekjuh: hmm... ik heb die olifanten nog geeneens gezien, maar die hebben ze dus ook mee. Arme beesten. Ze hebben dan geeneens een wei voor die beesten. Ze hebben echt nog een hele ruimte over aan de achterkant van het circus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:45

@ suny_l0ve: ik blijf het prettiger vinden om een tijger in de dierentuin te zien, ik zou ze niet in het wild willen tegenkomen. Bij de dierentuin wéét ik wanneer ze gegeten hebben.... een boa constrictor kom ik ook liever niet in het wild tegen, en een krokodil ben ik ook al geen fan van.
Dan toch liever de dierentuin.

Circussen vind ik dan weer niets, olifanten op krukjes vind ik ronduit belachelijk, net als tijgers op een klimrek......

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:57

haha yamcha, daar heb je ook wel weer gelijk in :j. Toch zou het mooi zijn om ze in het wild van een afstandje te zien. Boa's zijn trouwens helemaal niet zo wild hoor, wij hebben ze ook op school, zijn er kalm.
Die tijgers zien er altijd zo lief uit, net een katje dat je kan aaien... maar ik heb het nooit geprobeerd :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:12

Nee, ik probeer het ook liever niet :n Vind ze toch wel heel groot.

Maar wel prachtig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:51

Ik ben ook tegen dieren in het circus. Wat een onzin dat die dieren kunstjes moeten vertonen.
En over de opmerking van het dolfinarium, ja ook daar ben ik tegen.
Daar krijgen ze nauwelijks afwisseling, ze moeten zo'n beetje elke dag hetzelfde doen. Ze hebben daar veels te kleine verblijven...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:11

Yamcha schreef:
@ suny_l0ve: ik blijf het prettiger vinden om een tijger in de dierentuin te zien, ik zou ze niet in het wild willen tegenkomen. Bij de dierentuin wéét ik wanneer ze gegeten hebben.... een boa constrictor kom ik ook liever niet in het wild tegen, en een krokodil ben ik ook al geen fan van.

Circussen vind ik dan weer niets, olifanten op krukjes vind ik ronduit belachelijk, net als tijgers op een klimrek......

Dus, Yamcha, omdat jij één keer per jaar (of vaker, of minder vaak, weet natuurlijk niet hoe vaak je gaat) naar de dierentuin wilt om plezier te hebben, moeten die dieren daar hun hele leven in onnatuurlijke omstandigheden lijden? Alleen maar omdat jij dat wel prettig vindt? Je kunt toch ook gewoon National Geographic of Animal Planet kijken?

Ik weet natuurlijk dat er veel meer mensen gaan die dat óók willen maar het is toch weer een kwestie van een dier alleen maar 'gebruiken' zodat het waarde voor de mens heeft. De verblijven zijn precies zo gebouwd dat mensen de dieren altijd kunnen zien. Tijgers lopen zenuwachtig heen en weer, olifanten staan vaak de halve dag te weven... Er zijn maar heel weinig dierentuinen die dieren succesvol in 't wild uitzetten...

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:16

Was vd zomer ook een keer met mn nichtje naar het circus gegaan, die shetjes deden het optreden niet goed (andere kant oprennen enz) en die spreekstalmeester er grapjes over maken, "ja, shetlanders he" :D en het publiek in een deuk.

Na de voorstelling mochten wij de dieren nog even bekijken en toen verdween de dompteur met shetjes de tent (ring) weer in... Hele show heeft hij overnieuw gedaan, en nu op een iets andere manier........... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:49

Fitch schreef:
Yamcha schreef:

Dus, Yamcha, omdat jij één keer per jaar (of vaker, of minder vaak, weet natuurlijk niet hoe vaak je gaat) naar de dierentuin wilt om plezier te hebben, moeten die dieren daar hun hele leven in onnatuurlijke omstandigheden lijden? Alleen maar omdat jij dat wel prettig vindt? Je kunt toch ook gewoon National Geographic of Animal Planet kijken?

Ik weet natuurlijk dat er veel meer mensen gaan die dat óók willen maar het is toch weer een kwestie van een dier alleen maar 'gebruiken' zodat het waarde voor de mens heeft. De verblijven zijn precies zo gebouwd dat mensen de dieren altijd kunnen zien. Tijgers lopen zenuwachtig heen en weer, olifanten staan vaak de halve dag te weven... Er zijn maar heel weinig dierentuinen die dieren succesvol in 't wild uitzetten...

Ik ga nooit naar de dierentuin, al vind ik het op zich wel leuk. Realiseer je wel dat sommige soorten huun voortbestaan aan de dierentuinen te danken hebben...... siberische tijgers bijvoorbeeld. Er wordt ontzettend veel gestroopt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:35

Tsja, maar wat hebben die Siberische tijgers in de dierentuin daar aan? In het wild uitgezet worden kunnen ze niet; ze hebben geen 'hunting skills' en zullen daarom een snelle hongerdood sterven. Het enige waarom deze populatie nog bestaat is om ze te kunnen exposeren in dierentuinen.

Waarom ik vind dat soorten moeten blijven bestaan, is omdat de natuur, of het kringloopsysteem dan goed kan blijven functioneren. Maar die tijgers in de dierentuin dragen niets bij aan de kringloop, ze zijn er zelfs van geïsoleerd. Dus wat heeft 't voor zin om een soort in leven te houden die alleen maar in dierentuinen is, behalve voor 't plezier van de mens? Een betere manier om soorten in stand te houden zou het beschermen van hun leefomgeving zijn; vanuit dierentuinen kunnen ze vaak niet meer terug...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:07

Fitch schreef:
Ik ben absoluut tegen het circus, maar ook tegen dierentuin, dolfinarium, etc. Misschien lijkt 't alsof dolfijnen/olifanten het relaxt hebben in de dierentuin, maar uiteindelijk zijn hun verblijven maar een fractie van wat ze in het wild zouden hebben, met alle gevolgen van dien.

Mee eens.. in het circus kan een beetje dierenkenner ook wel zien dat die beesten het níet naar hun zin hebben! En wat dacht je van die neurotische tics die dierentuin dieren vertonen..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:29

zijn geiten op de kinderboerderij dan ook zielig?
En de vogels van een valkenier?

Hmmm, opzich een interessante discussie, want de meeste dieren (zowel van de valkenier, kinderboerderij, cirsus, dierentuin, veehouderij e.d) zijn in gevangenschap geboren. Ze kennen alleen de wereld waarin ze opgroeien. Als ze nu in het wild worden uitgezet, gaan ze dood.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een hok van 3x3 goed voor ze is, maar de beesten weten niet beter.
Wat ik misschien nog zieliger vind dan de tijgers in het cirus is dat er ontelbaar veel paarden/pony's soms 24/7 op box staan. Waarom? Omdat hun eigenaar wel trouw het stalgeld betaald, maar verder er niet naar omkijkt. (ik heb het over paarden van particulieren) Heb het zelf vaak zat gezien op verschillende stallingen. Wel het geld en in de vriendenboekjes kunnen zetten dat je een pony hebt, en een leuke foto op hyves, maar er verder niks mee doen.
Die tijgers, die krijgen ten minste iedere dag hun aandacht en hun rondje beweging. Kun van van box-paarden niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:37

Hmmm vind het ook wat te makkelijk om wel tegen dierentuinen te zijn en niet tegen paarden/honden/katten die immers ook in gevangenschap leven.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:39

*Edit: ik moet eerst lezen, dan pas typen :=

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:48

Ik ben het deels ermee eens, maar sommige dingen ook weer niet. Ik wil absoluut niet alle dierentuinen over 1 kam strijken, wat hier dus wel gebeurd. Vroeger waren de dierentuinen er eigenlijk alleen maar om de mensen te 'entertainen', maar nu zijn ze zich wel degelijk bewust dat ze dieren in hokjes opsluiten. En nu zie je dus ook dat heel veel dierentuinen een zo natuurlijk mogelijke omgeving maken voor de dieren (met uitzonderingen erbij).
Ik was laatst ook met school bij diergaarde blijdorp, en die zorgen echt goed voor de dieren. Ze zijn ook druk bezig om de verblijven te veranderen voor het welzijn van de dieren en voor het oog van de mensen. De verblijven zijn alsnog zo gemaakt dat de mensen ze nog kunnen zien, maar dat is maar goed ook. Zo kunnen mensen de dieren goed zien, en zo bouwen ze begrip op voor een dier waardoor ze zich meer er voor gaan inzetten. En zo kun je er naar toe werken dat er minder dieren in het wild bedreigd worden.
Dus de dierentuinen die zo'n redenatie hebben, mogen van mij blijven bestaan!