Een kat in huis halen!Nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Een kat in huis halen!Nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:08

Ik zou al enkele maanden dolgraag een poes in huis halen.
Alleen wonen we (ik en vriend) op een appartement,2hoog en 2 kleine balkons.
Ik heb al hier en daar rondgevraagd en het zou geen probleem zijn om een kat binnen te huisvesten.

Alleen, wat zijn de gemiddelde kosten?
Kan ik een poes uit het asiel halen of eerder een kitten?
Ik heb 3maanden vrij dus dat zou prima zijn, alleen, gaan we op reis en dus zit hij/zij enkele weken(2) alleen.
Eventueel zou de poes dan bij mijn ouders kunnen. Alleen heeft deze astma.

Moeilijk!
Wat zouden jullie me aanraden?

siskeh

Re: Een kat in huis halen!Nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:12

een kat kan zeker geen 2 weken alleen zitten, dus daar moet je wel iets van een oppas oid. voor regelen.

verder zijn er ook asiels waar bijstaat of de kat in een flat geplaatst kan worden, dat lijkt me voor jullie wel handig.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:14

Dus toch een asiel, dat is geen probleem voor mij :)
Vroeg me wel af of het best een kitten is of al wat een ouder kat want daar zijn de meningen over verdeeld :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:21

Ik zou een poes uit het asiel halen, en dan 1 die het gewend is om binnen te zitten. Als je op reis gaat zou ik dan wel iemand anders vragen om op te passen, want dan hoef je je ouders niet mee op te zadelen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:22

tja daar blijven de meningen ook wel over verdeeld vermoed ik.
voordeel van een oude kat is dat je zeker weet dat hij goed binnenkan(als je ze daarop uitzoekt natuurlijk)
en bij een kitten is dat nog maar de vraag, als ik naar onze kittens kijk, sommige zouden echt als binnenkat kunnen, sommige ook absoluut niet!

daarnaast is een kitten vaak drukker, en kunnen eigenlijk minder goed alleen.
maar ze gaan wel langer mee, en wennen vaak ook nog beter aan andere dingen.

een oudje zal wat rustiger zijn, en veel hebben niet zoveel behoefte aan gezelschap.
maar ook meer kans op ouderdomskwaaltjes.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:25

Dat is dus nog ff wikken en wegen :)
Mh, bestaat er zo'n speciale kittenoppas? Weet niet hoe dat in NL geregeld is.

Aan de ene kant heb ik zoiets van: we wachten even met een poes tot na onze vakantie maar aan de andere kant: beessie heeft wel 3maanden de tijd om aan zijn omgeving te wennen.

Welk ras is een fijn beginnersras?

En de hamvraag:
Wat is de prijs van een poes? Wat ben ik kwijt aan inentingen, ...?

Veel vragen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:26

het is nu nog wel een ietsie aan de vroege kant voor kittens denk ik...
zeker als je een kitten wilt die wat langer bij de moeder is gebleven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:27

Ok :) Welke maand is het best? Neem aan het najaar? Of iets vroeger?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:28

najaar zijn er juist vrij weinig kittens, eerder begin zomervakantie dus ongeveer over een maandtje

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:32

Aah ok :) Dat is geen probleem.
Ga het nog eens met vriendlief over hebben want het is nogal moeilijk. Hij vind dat een huisdier veel tijd en geld kost.
Ik heb het er steeds moeilijker mee in een leeg appartement thuis te komen terwijl het bij mijn ouders een echt beestenbende is.

Verder zijn we ook allergisch maar daarvoor ga ik eens met mijn HA praten :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:45

Als je allergisch bent zou een asielkat misschien handiger zijn :) ? Dan zou je hem op proef kunnen nemen. Anders koop je dalijk een kitten en blijkt het niet te werken met jullie allergie...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:51

Frances schreef:
Als je allergisch bent zou een asielkat misschien handiger zijn :) ? Dan zou je hem op proef kunnen nemen. Anders koop je dalijk een kitten en blijkt het niet te werken met jullie allergie...

En dat is dan wel acceptabel voor een asielkat?? :?
Een asielkat heeft misschien al wat meegemaakt. Is misschien al meerdere keren verhuisd, dat wil je zo een beestje niet aandoen dan hoor.

Ik zou als eerst eens gaan overleggen met de huisarts. Begin niet aan een kat als je denkt dat je allergisch bent!

Ik heb mijn katten uit het asiel. Ze zijn beide wat ouder en meer gewend. Een gedeelte opvoeding hebben ze al gehad. Ze klimmen niet in de gordijnen. Zijn al zindelijk etc. Ik vond dat op dat moment het prettigste.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:59

Of je neemt een naaktkat. Maar als ik het zo lees, dan ga ik al twijfelen of je wel aan een kat moet beginnen.

- Je vriend vindt al dat het veel tijd en geld kost. Als je een kat hebt met gezondheidsproblemen dan kunnen de kosten hoog oplopen, heeft je vriend er dat voor over?
- Je bent beiden allergisch. Is je vriend ook bereid om daar de rest van de kat zijn leven iets voor in te nemen. Áls het al werkt?
- Als het met jullie allergie niet werkt, dan moet de kat weer weg. Dit is heel sneu voor een asielkat wegens waarschijnlijk meerdere verhuizingen of wederom een kitten die gaat dwalen.

Wat betreft je vakantie. Er bestaan ook kattenpensions, waar je tijdens je vakantie je kat kunt onderbrengen.

Probeer te kijken of het met je allergie werkt bij iemand anders die al een kat of meerdere katten heeft. Neem er aub geen kat voor in huis.

Een kat kan prima binnen, dus dat je op een flat woont hoeft geen probleem te zijn :)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:04

Officieel ben ik allergisch :j
Maar ik ben al met heel wat katten in aanraking gekomen, zelfs met 1 geslapen en toen had ik geen problemen. Maar ik ga voor de zekerheid met de HA praten.

Mijn vriend heeft meerdere katten gehad thuis, voornamelijk zwerfkatten maar deze kwamen ook binnen :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:06

als jullie beiden allergisch zijn zou ik voor een naaktkat gaan( die blijven ook binnen, want zonder haar ist maar koud buiten)
of voor een ras wat weinig haar verliest ofz.
Ik zou de kat nemen nadat jullie opreis zijn geweest ( van de 3 maanden gaan jullie maar 2 weken weg? dan heeft de kat ook nog genoeg tijd om zich aan te passen)
je kan altijd een asielkat nemen, of gewoon een kat van een fokker ( naaktkatten zijn wel prijzig). er zijn zat katten genoeg die gratis worden weggeven ( massa's). ons mama zegt dat het ongeluk brengt een kat te kopen. hehe bijgeloof he
wel zou ik ook voor een kitten gaan, oudere katten hebben meestal hun gewentes al en zo'n kitten past zich beter aan

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:08

Daantje1981 schreef:
Frances schreef:

En dat is dan wel acceptabel voor een asielkat?? :?
Een asielkat heeft misschien al wat meegemaakt. Is misschien al meerdere keren verhuisd, dat wil je zo een beestje niet aandoen dan hoor.

Uhm sorry hoor :=

maar zo bedoelde ik het niet eens trouwens. Ik had meer het idee erachter dat er dan niet nog meer asielkatten komen als de kat vervolgens weer weg moet...
Natuurlijk is het voor een asielkat niet leuk als die weer moet verhuizen, maar ze heeft dan wel weer een kans op een huisje.
Bedoelde het echt niet slecht hoor :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:12

Sommige kittens passen zich niet aan... die hebben gewoon een karaktertje wat liever naar buiten wil (of beter naar buiten kan). Daar valt soms weinig aan op te voeden. Kiezen voor een asielkat waarvan bekend is dat hij zich juist binnen op z'n gemak voelt vind ik slimmer.

Vind het idee van Frances ook echt niet slecht en stuk eerlijker dan ik neem een jong poesje en als het niet lukt is er altijd nog marktplaats. De TS gaat sowieso naar de HA maar die heeft ook de wijsheid niet in pacht.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:19

je kan ook met de fokker afspreken dat die de kitten terugneemt als het echt niet gaat. naaktkatten worden toch bijna altijd binnen gehouden.
Ons kattin was halfwild toen ze hier kwam ( buiten geboren), zij leeft nu ook binnen en er is geen probleem. als ze genoeg beweging hebben aarden de meeste katten binnen wel hoor. Als zo'n kat nog nooit buiten geweest is is binnen blijven vaak geen probleem

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:17

Ik ben niet echt voor naaktkatten :=
Maar ik ga eerst met vriendlief overleggen over hoe en wat :j En dan eens naar de HA gaan ivm allergie.
Heb nog tijd zat :) Dus ik doe het rustig aan.

En als het niet mogelijk is, dan zal ik dat ook accepteren :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:19

Ik zou eens in het asiel gaan kijken, daar hebben ze (tenminste hier in DB) een kitten opvang, voor kittens vanwie mama is doodgereden of iets dergelijks. Die beestje mankeren niets en zitten vaak ik pleeggezinnen om sociaal te worden..en je betaald dan 75 euro of iets in die trant, maar daar zitten dan alle nodige intentingen nodig voor het 1e jaar en sterellisatie/castratie!

Europese kortharen zijn geweldige beesten:)

edit: Ik ben ook allergisch en wij hebben 2 europese kortharen, en heb weinig last ervan, behalve als ik uren met mn neus in hun vacht zit:P

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:21

Ik heb net gezien op Internet dat er een kittenopvang is vlakbij :) Dus kan altijd even gaan kijken :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:30

Als je perse een kitten wil, neem er dan 2, tenminste als je gehecht bent aan je spullen in huis :D Ik plaats zelf nooit kittens alleen als er geen andere kat in huis is, dat is ronduit zielig behalve als je de hele dag thuis bent.

Als je toch kittens neemt, dan op zijn minst twee die de eerste enting hebben gehad. Katten die zo lang mogelijk bij de moederpoes hebben mogen blijven zijn het meest stabiel. Ik vang op voor een asiel en plaats ze altijd pas een week na de 2e enting (ivm entreacties), op zijn vroegst 11 weken, liever langer.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:16

Ik heb sinds afgelopen weekend 2 kittens in huis. 7 weken oud en 2 zusjes. Gaat prima geen omkijken naar ze spelen samen, slapen samen en eten samen. Ze hebben elkaar en toch liggen ze ook bij mij. Deze kan je nog redelijk naar je hand zetten en ook met 2 kids makkelijker.

Nu ik weg ben zitten ze in de gang waar ze genoeg ruimte hebben maar niet in de gordijnen kunnen. Als ze straks ouder en meer opgevoed zijn kunnen ze door het hele huis.

Heb ook een hele tijd lopen dubben veel katten mensen gevraagt en nu genomen omdat nu het aanbod het grootst is dus meeste keuze. Heb ze particulier gehaald asiel was al moeilijk aan de telefoon. Ze waren zindelijk en dat gaat echt super.

Ze blijven bij mij ook in huis in de tuin gaan ze aan een tuigje en verder zie ik het wel hoe het gaat. Als ik weg ben wil ik ze liever niet buiten hebben. Ze hebben ruimte genoeg in huis zo.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:24

Als ik dit zo lees moet je echt geen kat nemen.
Je weet er duidelijk niks vanaf!
Ik zie het al voor mehoe dat gaat 1 kitten zielig en alleen een krabpaal van 30 centimeter supermarkt voer en nooit goed opgevoed en met 7 maanden laten deken!

Dat is niet waar een kat op zit te wachten!

Ik heb hier 5 katten.
2 krabpaalen 1tje van 240 hoog met een grondvlak van 120 bij 70 en 1tje van 240 hoog met een grondvlak van 60 bij 70
Ze heben de heele dag Royal Canin Exigent brokjes staan en krijgen savonds allemaal een zakje Royal Canin intinctif vlees en ze heben de heele dag water staan.
Ze worden op tijd ontwormd en ontvlooid zijn alemaal gestireliseerd en gechipt. Ze krijgen allemaal elke dag evenveel aandacht. Ik heb 4 kattenbakken die meerdere maalen per dag worden verschoont en zodra ik iets vreemds op merk ga ik direct naar de dierenarts.
Mijn katten zien er goed uit en zijn gelukig het zijn geen raskatten op 1 na komen ze uit het asiel en de kittenopvang en zijn ze of op straat gedumpt of door mensen afgestaan die een kat namen en eigenlijk niet wisten waar ze aan begonnen.

Ga je eerst verdiepen in katten voordat je er een neemt.
Volg een cursus en zorg dat je alles in huis hebt.
Mischiend at je er van de winter dan klaar voor bent!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:33

Dat is wel heel kort door de bocht Ris.