hond met eczeem, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

hond met eczeem, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:37

Wij hebben een Cairn Terrier teefje van 6 jaar oud. Op haar buik en in haar oksels heeft ze altijd al een wat zwart gekleurde huid gehad(zwarte schilfers). Ik liet dit laatst aan de dierenarts zien en die zei dat de huid vaak eerst zwart wordt bij eczeem. Maar zolang het niet erger wordt moest ik er nog niks aan doen. Hij zei dat het wel kan verergeren als je opeens voer gaat geven van slechte kwaliteit. En ik ben laatst geleidelijk overgestapt van Eukanuba naar Royal Canin omdat ze de Eukanuba echt niet aten. De RC vinden de honden wel lekker. Maar nu is het wel erger geworden. Zou dat komen door het overstappen of door de RC zelf? Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoor weer goede dingen over Orijen. Maar om nu weer over te stappen lijkt me ook niet goed. Wat moet ik doen?

zonnebloem18

Re: hond met eczeem, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:29

Ik zou denk ik overgaan op vers, dan kan je kiezen tussen BARFen of KVV zoals Carnibest.
Met Carnibest kan je ook verschillende soorten kiezen om voedselallergie uit te sluiten.
KVV is wel een stuk simpeler als BARFen en voor veel mensen minder vies.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:10

De meeste huidproblemen bij honden worden veroorzaakt door óf de graanproducten in de brokken, óf de toegevoegde dierlijke eiwitten. Deze eiwitten die uiteraard in vlees voorkomen moeten voor de brok worden verhit en veranderen daardoor van samenstelling wat dus de problemen kan veroorzaken. Veranderen van merk heeft in deze dus niet al te veel zin, omdat ze allemaal graanproduct en dierlijke eiwitten bevatten.

Ik zou ook als tip geven om lekker vers vlees te gaan voeren. Lekker makkelijk in de vorm van een KVV en eventueel later wat ingewikkelder (maar wel leuker) zelf gaan samenstellen. Want alleen als je zelf samenstelt weet je pas echt wat je dieren binnen krijgen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:13

Wij gaven Specific hypoallergeen. Dat is niet bij iedere DA te krijgen. Je mag er niets naast voeren of het moet ook hypoallergeen zijn. Bij Welkoop heb je ook hypoallergeen voer. En hypoallergene kluifjes ed zijn ook wel te verkrijgen. Pas na 6 weken merk je resultaat, tot die tijd moet je er echt niets bijvoeren.
Vers voer is ook een uitstekende keuze!

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:14

ik geef ook kvv mijn hondje heeft een allergie ik heb carnibest eend en rijst daar kan hij goed tegen als toevoeging heb ik hoxamix forte poeder ... tegen jeuk en eczeem begint nu ook aan te slaan

brokken krijgt hij nog wel af en toe maar da krijgt hij cavom ..naar mijn mening 1 van de betere brokken al is het niet echt bekend

maar vlees of kvv blijft het best tegen de jeuk etc.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:12

Ik zag vandaag dat Welkoop hypoallergeen blikvoer heeft van merk Renske. Vers vlees wat niet in de diepvries hoeft in 3 verschillende smaken. Ik heb er een aantal verpakkingen van meegenomen en mijn hond is er dol op!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:35

Vlinder32, vers vlees is het natuurlijk niet, want het is gestoomd (gekookt) Vers vlees is rauw ;)
Als blikvoer is het wel een van de betere varianten omdat het een zeer hoog vleesgehalte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:39

Heb je al advies gekregen van de DA, wat voor voer raadde zij aan? Neem aan dat ze wel een hypoallergeen voer hebben, ze hebben altijd van die proefzakjes, kan je kijken of ze het lusten en hoe ze het er op doen.
Verder schijnt Farmfood en Cavom een goede brok te zijn.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:46

Ik had gelezen dat er in Orijen en Acana geen graan zit. Maar zitten daar wel toegevoegde eiwitten in dan? Barfen lijkt me eigenlijk ook niks. En wat bedoelen jullie jullie eigenlijk met kvv?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:53

Lynske, het hoef tniet speciefiek dr graan te zijn, kunnen ook vleesspecifieke allergieen zijn.
En dan heb je aan orijen vrijwel niets. In het DA voer zit een zeldzaam soort vlees, en zijn bepaalde stoffen uit het voer weggehaald die een allergie kunnen veroorzaken.
Zo heb ik een kat die een rund, kip en vis allergie had (Bultjes en diarree) ze kreeg toen een hypoallergeen voer met een speciefieke eiwitbrom, en met een week al resultaat.KVV staat voor kant en klaar vers vlees en is helaas geen wondermiddel zoals vaak wordt beweerd. (modeverschijnsel)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:58

Niet alle hypoallergene voedingen zijn ook echt hypoallergeen.
Eigenlijk kun je het beste eentje nemen via de dierenarts.
Die van Royal Canin werkt vaak goed. Bij dit voer zijn de eiwitten (daar waar honden op reageren als zij allergisch voor voer zijn) stuk gemaakt, zodat zij niet meer herkenbaar zijn als eiwit.

Maar hoe weet je dat hij allergisch is voor het voer en dat er geen andere allergien spelen. Of soms is de stofwisseling niet in orde. Verder ook kijken naar de vachtconditie.

Vaak wil in dit soort gevallen homeopathie ook uitkomst bieden.

veel succes

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 01:06

Ik weet ook eigenlijk niet of het een voedselallergie is. Ik heb alleen opgemerkt dat het erger is geworden nadat ik veranderd ben van voer. Maar het zou natuurlijk ook iets van buitenaf kunnen zijn.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 01:14

Cairn terriers zijn, net als West Highland White Terriers, vaak gevoelig voor huidproblemen. Hun weerstand is niet optimaal.

Door een niet optimale weerstand zijn ze 'bevattelijk' voor allerlei allergieën. Eén van die allergieën is vaak een granenallergie. Graan is meestal hoofdbestandeel nummer 1 in hondenbrokken. Orijen en Acana zijn daar inderdaad uitzonderingen op. Als brok is het alleen erg duur en vaak moeilijk aan te komen.

Een alternatief is dan om een complete diepvriesmaaltijd te voeren, het zogenaamde KVV. Deze voeding is niet bewerkt of gekookt en daardoor voor een hond makkelijk te verteren en op te nemen.

Voor honden met een slechte weerstand vind ik het erg verstandig om ze een makkelijk te verteren voeding aan te bieden. Als hun lijfje al zo druk is met allergieén te verslaan moeten ze niet ook nog eens moeite moeten doen hun voedingstoffen uit doodgekookt graan te moeten halen.

Knuffel voor het Cairn Terriertje!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:33

KVV is helaas geen wondermiddel voor alles, maar een modeverschijnsel? :=
Voor het gros van de mens is het gelukkig gewoon bewustwording.
Massaal marktplaats afzoeken naar een chihuahua of iets wat er heel veel op lijkt is een modeverschijnsel
Je hondje onnodig van allerlei kledingstukken (bij voorkeur roze) voorzien is een modeverschijnsel.
Mocht het nu zo zijn dat Paris Hilton haar chi ook vlees voert, dan moet je eens opletten wat dan de meeste chi's opeens te eten krijgen!
Dán kan je spreken van een modeverschijnsel.

We willen met zijn allen dolgraag allerhande huisdieren, maar het moet natuurlijk wel simpel blijven. Zelf niet teveel na hoeven denken, voeding nemen we bij voorkeur gewoon voor het gemak bij de supermarkt weg, want daar zijn we dan toch.....

KVV, als mede barf of welke stroming dan ook bestaat heel wat jaren, alleen worden de mensen nu ook meer en meer bewust hiervan. Tevens is het door deze bewustwording makkelijker verkrijgbaar. Daardoor goedkoper en toegankelijker. Heeft niets met mode te maken dus.

We worden door allerhande programma's op de tv steeds bewuster over voeding voor onszelf en velen willen dan ook voor de huisdieren beter zorgen. Dan ga je je eens verdiepen in de voeding van je dieren en je schrikt je te pletter als je dan leest wat je eigenlijk al die jaren al in je lieftallige diertjes hebt gestopt. Dan stap je over, en ondervind je na een poosje dat het geen sprookjes zijn dat het beter is, maar dat het ook daadwerkelijk aan je dieren zichtbaar is. En juist dat laatste maakt je dan zo enthousiast dat je dat dolgraag overdraagt aan iedereen die het horen of zien wil. Mijn hondjes al die jaren ogenschijnlijk gezond op brokjes, nu al een hele poos schitterend op vers vlees.

Nou het is een heel epistel geworden ;) en verder ben ik het helemaal met bovenstaande post van Rosita eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:35

Wij hebben speciaal voer dat we bij de dierenarts halen, kost wel meer dan het populaire voer, maar is geconcentreerder dus je voert minder, komt op het zefde neer.

Dier was binnen een paar dagen, ik geloof 3, van zijn jeuk af. Het is een witte zak met gele letters.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:44

Hoi Lynske78,

Mijn twee Parson Russells, moeder en dochter krijgen sinds enkele maanden Pro Plan van Purina, de versie 'small (kleine woefkes), sensitive'. Nou moet ik ECHT wel zeggen dat mijn honden en dan vooral 'moeders' er ge-wel-dig goed uit zien de laatste tijd. Mel (mams dus) had al haar hele leven last van jeuk. En nee, geen vlooien :+ . Allerlei soorten eten geprobeerd, Royal Canin raad ik je echt AF, daar werd alles bij Mel alleen maar erger van. Na 2 weken Pro Plan was Mel een andere hond. Dat we daar maar 5 jaar eerder achter waren gekomen, dat had ons de nodige zalfjes, smeersels, de nodige ellende en DA bezoeken kunnen besparen. Wij zijn dus superblij en hebben een superblije hond! Ze blinkt, is dik, de haren zijn superzacht, ze glimt van kop tot teen en NOOIT NEVER geen jeuk meer. Waar het van kwam weten we nog steeds niet, maar voedsel heeft er alleszins veel mee te maken. Oja de honden vinden het nog erg lekker ook!

Dit wilde ik je even lauter informatief laten weten, ik heb geen aandelen ofzo bij Purina :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:17

Proplan heb ik idd ook veel goede dingen over gelezen, net als carocroc diet een goedkoper alterbatief dan bij de DA maar met hele goede resultaten.
Zit zelf op een bulldoggenforum en daar wordt dir gegeven aan honden met allergieen op de huid.
Carocrok is een brok met een B prijs en een super A kwaliteit!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:36

Best moeilijk iedereen raad een ander merk aan. En als de een positieve ervaringen met een merk heeft dan heeft iemand anders wel negatieve. Jammer dat het zo persoonlijk is.En dat je niet kunt zeggen "dit merk is het beste wat er is". Maar zal ook wel per hond verschillend zijn dan.
Ik weet niet wat ik nu moet. Misschien een kwestie van proberen. Maar ja je kunt natuurlijk ook niet vaak van voer wisselen in heel korte tijd. Dan zie je de uitwerking ervan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:53

Dat ben ik ook tegen gekomen Lynske dus ken het probleem :) Ik was bv helemaal vól van Cavom. Had een proefverpakking aangevraagd, en wilde beginnen. Werd er op mijn hondenschool verteld dat de kans op een maagdraaing enorm toeneemt.
Ik weer zoeken en lezen, en kwam echt van alles tegen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je hond het er goed op doet. De verhalen zijn een voorbeeld, maar kunnen heel anders uitpakken.
Zo was ik tot voor kort nog vól lof van farmfood, heb het twee maanden gevoerd maar ben niet tevreden ze stinkt er van.

Als je zo erg twijfeld en er is een medische reden dat ej snel in moet grijpen (Jeuk is toch wel iets wat snel weg moet zijn) dan zou ik naar de DA gaan en daar proefzakjes vragen van hun dieetvoer, dan weet je zeker dat je goed bezig bent.
Wat er in de winkel ligt is vergeleken met de DA maar een B kwaliteit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:08

Veel honden vinden geperste brok niet lekker.
Mijn hond heeft ook Cavom en Farmfood gehad, maar at het echt niet.

De krokante brokken vindt hij veel smaakvoller.

Nu eet hij Carocroc, de gewone versie, en ong. 3 keer pw. KVV.
Hij heeft verder geen problemen en ik vind "echt" barven teveel gedoe.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:26

Ja dat barfen was ik ook niet van plan maar zoek gewoon een goede brok. Maar met dat kvv is dat gewoon de rodi uit de supermarkt (pens) of bedoelen jullie daar een ander merk mee?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:31

Lynske78 schreef:
Ja dat barfen was ik ook niet van plan maar zoek gewoon een goede brok. Maar met dat kvv is dat gewoon de rodi uit de supermarkt (pens) of bedoelen jullie daar een ander merk mee?

Rodi kan ja.
Er zijn vele merken: Duck, Farmfood, Carnibest etc.

Bij de dierenwinkel is altijd wel een diepvries met verschillende merken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:39

Als je echt bij het voeren van brok wilt blijven zou ik kiezen voor Dog Lovers Gold of Orijen. Daar zitten dan in ieder geval de meestal voor problemen zorgende granen niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:54

Laika schreef:
De meeste huidproblemen bij honden worden veroorzaakt door óf de graanproducten in de brokken, óf de toegevoegde dierlijke eiwitten. Deze eiwitten die uiteraard in vlees voorkomen moeten voor de brok worden verhit en veranderen daardoor van samenstelling wat dus de problemen kan veroorzaken. Veranderen van merk heeft in deze dus niet al te veel zin, omdat ze allemaal graanproduct en dierlijke eiwitten bevatten.
Ik zou ook als tip geven om lekker vers vlees te gaan voeren. Lekker makkelijk in de vorm van een KVV en eventueel later wat ingewikkelder (maar wel leuker) zelf gaan samenstellen. Want alleen als je zelf samenstelt weet je pas echt wat je dieren binnen krijgen.

overstappen kan wel degelijk zin hebben. wij voeren onze hondjes Denkadog Hypo Allergie, en ja dit voer bevat dierlijke eiwitten, de hoeveelheid die een hond nodig heeft, maar die zijn zo verwerkt dat het lichaam ze niet herkend, de hond krijgt dus wel binnen wat hij nodig heeft, maar krijgt geen uitslag of jeuk. Denkadog heeft geen toegevoegde troep, maar echt alleen wat een hond nodig heeft.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:16

Overstappen heeft wel zin, maar niet binnen de "gewone" brokken. TS noemde dat zij was overgegaan van eukanuba naar RC en dat dit niet hielp.

Of denkadog geen troep bevat kan ik niet beoordelen, ik kan nergens de ingredientenlijst vinden.