wilde parkieten in NL

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

wilde parkieten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:27

Bij ons in het dorp zitten heel veel wilde, groene, parkieten. Al zeker 4 jaar.
Ik vind ze erg gezellig :D en ze zijn heel mooi groen gekleurd.

Weet dat ze in A'dam ook veel voorkomen.

Heb jij ze ook in het dorp/stad/gehucht/vinexwijk?

En wat eten deze vogels? Hoe zijn ze hier terecht gekomen?

Het gaat om de halsbandparkiet:

Afbeelding

Apocalatch

Re: wilde parkieten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:30

Wij hebben ze een paar maanden geleden in onze tuin gehad! Ze waren met een stuk of tien, en ze hebben een middagje in een boom gezeten bij ons. Een week later hebben we ze ook nog ergens rond zien vliegen.

Wij dachten toen trouwens dat het papegaaien waren, maar het zijn parkieten dus!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:33

Richting bergschenhoek heb je een park waar ze ook zitten. Niet veel, laten zich ook niet veel zien.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:36

Heb jij ze ook in het dorp/stad/gehucht/vinexwijk? Nee, zelf hebben we ze hier niet zitten. Maar woon ook erg afgelegen. Ze maken wel steeds meer een opmars in Nederland.

En wat eten deze vogels? Het zijn hoofdzakelijk zaad- en vruchteneters maar daar is genoeg van te vinden in Nederland. Daarom doen ze het ook zo goed.

Hoe zijn ze hier terecht gekomen? Ontsnapt en doordat ze weinig vijanden hebben en er genoeg voedsel te vinden is wordt de populatie steeds groter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:37

Dit zijn halsband-parkieten. (hahah stond er al :o )
Ze horen officieel niet thuis in Nederland.
Ze eten zaden en fruit (ze eten ook wel eens wat insecten).

Ze zijn hier gekomen door ontsnappingen bij mensen thuis en mensen die hun vogel expresse hebben losgelaten.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:41

Een hele kudde hier bij ons achter in het natuurgebied! :))
Ach ik vind ze best leuk en mooi...vraag me alleen af wat voor een impact deze vogels hebben op de flora en fauna?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:46

Ik zie ze elke avond tijdens de schemering voorbij vliegen met veel gekwetter.

Maar de merel zingt er nog steeds vrolijk tussen door :-)
en de zwaluwen vliegen er gewoon gezellig doorheen...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:48

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:31

AEP schreef:
Een hele kudde hier bij ons achter in het natuurgebied! :))
Ach ik vind ze best leuk en mooi...vraag me alleen af wat voor een impact deze vogels hebben op de flora en fauna?

Ze hebben wel degelijk invloed op onze eigen fauna.
Ze broeden in gaten/holen in bomen. En die maken ze vaak zelf maar pikken dit ook heel makkelijk in van andere vogels die in dergelijk nesten wonen. Of van eekhoorns, die gooien ze er gewoon uit.

Daarnaast, als ze eenmaal een nest hebben, accepteren ze geen andere dieren die een nest in die boom maken, behalve soort genoten. Alle andere vogels worden dus ook de boom uit gejaagd.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:35

Bij onze school vliegen zo ook... Ze schijnen er al jaren te vliegen. (wij hebben een klein parkje/bosachtig gebied naast onze school) Zijn grappige beestjes waar je onder de les best nog wel eens door wordt afgeleid.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:40

Wij hebben ze ook in het park (Zwanenburg, tegen A'dam aan). Vooral 's zomers hoor je ze regelmatig al schetterend voorbij vliegen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:23

Ik zat eerst animal planet te kijken, naar wildlife sos. Ze hebben daar in engeland een hele groep zitten, ze hebben geschat dat het om zo'n 400 stuks gaat. Echt mooie parkieten zijn het.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:26

ik hou er niet van. ze horen hier niet vind het een naar idee dat ze invloed kunnen hebben op onze fauna

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:22

dDyMarvel, hoezo dat? Mensen hebben nog steeds de grootste en ergste invloed op de fauna, dan zullen een paar parkieten ook geen kwaad kunnen. Trouwens, als het er te veel worden zullen ze toch wel weer afgeschoten worden.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:35

In Den Haag vliegen ze ook best veel rond. Vind het wel apart om te zien :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:14

@ sunny: inderdaad, kunnen ze beter de mens gaan afschieten.
Wij hebben nog het meeste invloed gehad op het verdwijnen van diverse diersoorten en plantensoorten in Nederland.

Daarbij zijn heel veel, inmiddels inheemse, diersoorten ook ooit door import hier gekomen!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:25

Hier zitten er ook een aantal.
Vaak zitten ze in de bomen naast mijn huis (hoekhuis), of zie ik ze kwetterend langs vliegen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:34

Hier in Amsterdam in het Vondelpark is een jaar of 10 (misschien wel langer) een koppel uitgezet,lekker verantwoord als je van je beest afwilt :( deurtje open en gaan _-:(
Tuurlijk zijn het mooie en leuke beestjes (Halsband parkiet) maar ze horen hier niet en inmiddels zitten er hier ook honderden,complete kolonies.Vondelpark,Westerpark,Amsterdamse bos,Driemond en ga zo maar door...

Ze slopen een hoop,schade aan houtwerk en (fruit)bomen.Verdrijven van inlandse fauna met alle gevolgen van dien,vooral op de langere termijn...
Spijtig voor de vogels maar van mij mogen ze ze allemaal wegvangen en degene die er verantwoordelijk voor is mag voor de kosten opdraaien >;)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:37

Hier in Purmerend zitten ze ook. Ze vliegen best veel rond, bij mij in de buurt zijn het er 5.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:41

Hier in Haarlem zijn ze ook!
Ze zitten vaak ( stuk of 6) bij ons in de tuin in een boom. En dan 's ochtends vroeg kunnen ze heel veel lawaai maken! }>
Maar ze zijn voor de rest wel leuk. :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:33

Tinky12 schreef:
Hier in Amsterdam in het Vondelpark is een jaar of 10 (misschien wel langer) een koppel uitgezet,lekker verantwoord als je van je beest afwilt :( deurtje open en gaan _-:(
Tuurlijk zijn het mooie en leuke beestjes (Halsband parkiet) maar ze horen hier niet en inmiddels zitten er hier ook honderden,complete kolonies.Vondelpark,Westerpark,Amsterdamse bos,Driemond en ga zo maar door...

Ze slopen een hoop,schade aan houtwerk en (fruit)bomen.Verdrijven van inlandse fauna met alle gevolgen van dien,vooral op de langere termijn...
Spijtig voor de vogels maar van mij mogen ze ze allemaal wegvangen en degene die er verantwoordelijk voor is mag voor de kosten opdraaien >;)

Tja, maar dat ligt uiteindelijk niet alleen aan parkieten. Daar doen duiven en alle andere vogels ook aan mee. En dan vraag ik me toch af welke inlandse fauna jij het over hebt, want zoveel is er niet meer. Ik denk echt niet dat deze vogels zoveel kwaad kunnen, in ieder geval niet meer als alle andere 'inlandse' vogels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:38

in Rijswijk zitten ze ook veel :)

toen ik gisteren hier in moordrecht over het park naar mijn auto liep in de ochtend, zag ik een hele grote uil zitten.......... dat is ook wel gaaf :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:10

in rotterdam vliegen ze ook heel veel :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:11

en ze doen het goed hoor......... winterhard........ en ik vind het ook hele leuke vogeltjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:07

hier zitten ze (helaas) niet. ik vind het hele mooie beestjes, het is weer eens wat anders dan een simpele duif of kraai..